Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

De info die ik kreeg is dat als ik mijn standaard uitklap voor het afstappen het kan voorkomen dat als je op een oneven grond staat je motor omvalt. De instructeur is het er ook mee eens dat het niet perfect is, maar het CBR wil het zo. Maar, als je het netjes aangeeft dat je een issue hebt met het op en afstappen zonder standaard dan doen ze daar vaak niet heel moeilijk over.

Ik kon gisteren ook wel opstappen zonder standaard uit, maar ik merkte dat ik na een draai een pijnscheut in mijn heup kreeg. Als ik eenmaal zit is er niks aan de hand, maar af en op stappen doe ik daarna echt wel met een standaard uit. Anders lig ik weer.

Gisteren les 2 gehad. Moet nog erg wennen aan het slippende koppeling verhaal. Wegrijden enzo gaat prima, maar dat slippende koppeling met de langzame slalom...Even oefenen :)
 
De info die ik kreeg is dat als ik mijn standaard uitklap voor het afstappen het kan voorkomen dat als je op een oneven grond staat je motor omvalt. De instructeur is het er ook mee eens dat het niet perfect is, maar het CBR wil het zo.

Wat een BS...

De eerste examinator die zo'n dingen gaat eisen mag het van mij eens voordoen... met een Goldwing ofzo...
 
Dag jongens!

Dit is mijn aller eerste keer dat ik hier wat post :) Ik had gisteren mijn vierde AVB les in Groningen. Maar ik vroeg mij af of het normaal is, dat wanneer je begint met het volgen van de rijlessen dat je best snel wordt verteld wat je moet doen en dat er daarna gewoon verwacht wordt dat je het kan/snapt.

Ik voel me een klein beetje hopeloos en om heel eerlijk te zijn aan mijn lot overgelaten.
Voornamelijk voor mijn gevoel omdat er zo weinig structuur in de lessen zit en in wat je leert.

Misschien heb ik de moeilijkheidsgraad onderschat. Maar ik kan bijvoorbeeld amper zeggen welke oefeningen mij geleerd zijn. Tot nu toe heb ik leren schakelen naar de tweede versnelling en achteruit inparkeren. Ook leren remmen tussen twee pionnen, de noodstop neem ik aan?

Denken jullie dat dit het normale tempo is waarin de oefeningen worden uitgelegd? Het kan ook komen doordat ik mee rijd in de groepslessen met allerlei mensen van verschillende niveaus, waardoor je natuurlijk (wat begrijpelijk is) niet de hele tijd de aandacht van de instructrice kan opeisen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben gek op motor rijden, het is mijn droom. Maar mijn vertrouwen in mijzelf en de keuze om motorrijlessen te gaan volgen wordt dan wel minder. En om heel eerlijk te zijn, zakt dan toch een beetje de moet in je laarzen.
 
Dag jongens!

Dit is mijn aller eerste keer dat ik hier wat post :) Ik had gisteren mijn vierde AVB les in Groningen. Maar ik vroeg mij af of het normaal is, dat wanneer je begint met het volgen van de rijlessen dat je best snel wordt verteld wat je moet doen en dat er daarna gewoon verwacht wordt dat je het kan/snapt.

Ik voel me een klein beetje hopeloos en om heel eerlijk te zijn aan mijn lot overgelaten.
Voornamelijk voor mijn gevoel omdat er zo weinig structuur in de lessen zit en in wat je leert.

Misschien heb ik de moeilijkheidsgraad onderschat. Maar ik kan bijvoorbeeld amper zeggen welke oefeningen mij geleerd zijn. Tot nu toe heb ik leren schakelen naar de tweede versnelling en achteruit inparkeren. Ook leren remmen tussen twee pionnen, de noodstop neem ik aan?

Denken jullie dat dit het normale tempo is waarin de oefeningen worden uitgelegd? Het kan ook komen doordat ik mee rijd in de groepslessen met allerlei mensen van verschillende niveaus, waardoor je natuurlijk (wat begrijpelijk is) niet de hele tijd de aandacht van de instructrice kan opeisen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben gek op motor rijden, het is mijn droom. Maar mijn vertrouwen in mijzelf en de keuze om motorrijlessen te gaan volgen wordt dan wel minder. En om heel eerlijk te zijn, zakt dan toch een beetje de moet in je laarzen.
Na de vierde les lijkt me het wat mager dat je nog niet meer hebt gedaan dan "leren schakelen naar de tweede versnelling en achteruit inparkeren. Ook leren remmen tussen twee pionnen, de noodstop." In mijn herinnering begonnen we bij de introductieles al met de halve draai. En verder lijkt het me duidelijk dat je instructeur zich er met de Franse slag van afmaakt: "Ik voel me een klein beetje hopeloos en om heel eerlijk te zijn aan mijn lot overgelaten.
Voornamelijk voor mijn gevoel omdat er zo weinig structuur in de lessen zit en in wat je leert." Na de vierde les hoor je er steeds meer plezier in te krijgen! Het tempo ligt m.i. zeker te laag en er hoort structuur in de lessen te zitten.
Spreek je instructeur erop aan - eerst alles in het gemoedelijke natuurlijk, maar vraag gerust naar de methode die hij toepast. Spreek je twijfel uit. Daar moet hij tegen kunnen. Jij bent de klant en je betaalt er goed voor, dus je mag wat verwachten. Levert dat niets op, zoek dan een andere rijschool. Dat komt echt vaker voor hoor!
 
Ja, misschien sowieso een rijschool zoeken die niet in een groep les geeft: waar ik les waren we met max 2 leerlingen per instructeur, anders kan hij toch nooit goed lesgeven op iemands nivo?
 
Wij reden met 5-6 man/vrouw met 1 instructeur. Hij legde de oefening uit. Deed hem voor een dan mochten we achter elkaar door met de oefening en greep hij in waar nodig... meer leerlingen met 1 instructeur kan prima... als je een goede instructeur hebt.
 
Laatst bewerkt:
Dag jongens!

Dit is mijn aller eerste keer dat ik hier wat post :) Ik had gisteren mijn vierde AVB les in Groningen. Maar ik vroeg mij af of het normaal is, dat wanneer je begint met het volgen van de rijlessen dat je best snel wordt verteld wat je moet doen en dat er daarna gewoon verwacht wordt dat je het kan/snapt.

Ik voel me een klein beetje hopeloos en om heel eerlijk te zijn aan mijn lot overgelaten.
Voornamelijk voor mijn gevoel omdat er zo weinig structuur in de lessen zit en in wat je leert.

Misschien heb ik de moeilijkheidsgraad onderschat. Maar ik kan bijvoorbeeld amper zeggen welke oefeningen mij geleerd zijn. Tot nu toe heb ik leren schakelen naar de tweede versnelling en achteruit inparkeren. Ook leren remmen tussen twee pionnen, de noodstop neem ik aan?

Denken jullie dat dit het normale tempo is waarin de oefeningen worden uitgelegd? Het kan ook komen doordat ik mee rijd in de groepslessen met allerlei mensen van verschillende niveaus, waardoor je natuurlijk (wat begrijpelijk is) niet de hele tijd de aandacht van de instructrice kan opeisen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben gek op motor rijden, het is mijn droom. Maar mijn vertrouwen in mijzelf en de keuze om motorrijlessen te gaan volgen wordt dan wel minder. En om heel eerlijk te zijn, zakt dan toch een beetje de moet in je laarzen.
Dit is mijn insziens niet normaal. Verre van. Een instructeur hoort je vertrouwen te geven en je te begeleiden. Daar betaal je hem goud geld voor. Het zou zo moeten zijn dat je per les meer zin krijgt in de oefeningen en uberhaupt op te stappen.
 
Ik les bij Holmersma in Leek. Als je dat niet te ver vind. Uitstekende instructeur. Max 2 pers les. Vaak rijd ik zelfs 1 op 1 met hem.
Vanmorgen ook twee uur rond en in Groningen gereden 1 op 1.
Avb lessen worden gedaan op het industrieterrein in Leek. Lekker dichtbij.
 
Dag jongens!

Dit is mijn aller eerste keer dat ik hier wat post :) Ik had gisteren mijn vierde AVB les in Groningen. Maar ik vroeg mij af of het normaal is, dat wanneer je begint met het volgen van de rijlessen dat je best snel wordt verteld wat je moet doen en dat er daarna gewoon verwacht wordt dat je het kan/snapt.

Ik voel me een klein beetje hopeloos en om heel eerlijk te zijn aan mijn lot overgelaten.
Voornamelijk voor mijn gevoel omdat er zo weinig structuur in de lessen zit en in wat je leert.

Misschien heb ik de moeilijkheidsgraad onderschat. Maar ik kan bijvoorbeeld amper zeggen welke oefeningen mij geleerd zijn. Tot nu toe heb ik leren schakelen naar de tweede versnelling en achteruit inparkeren. Ook leren remmen tussen twee pionnen, de noodstop neem ik aan?

Denken jullie dat dit het normale tempo is waarin de oefeningen worden uitgelegd? Het kan ook komen doordat ik mee rijd in de groepslessen met allerlei mensen van verschillende niveaus, waardoor je natuurlijk (wat begrijpelijk is) niet de hele tijd de aandacht van de instructrice kan opeisen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben gek op motor rijden, het is mijn droom. Maar mijn vertrouwen in mijzelf en de keuze om motorrijlessen te gaan volgen wordt dan wel minder. En om heel eerlijk te zijn, zakt dan toch een beetje de moet in je laarzen.
Dat is niet het gevoel wat je hoort te krijgen als je les krijgt... Je hoort zelfvertrouwen te krijgen en goede en duidelijke uitleg, instructies en of voorbeelden!
Mijn instructeur had max 4 mensen tegelijk van ongeveer zelfde niveau, hij legde alles duidelijk uit en deed het voor op de motor, met moeilijkere oefeningen deed hij het zelfs stapsgewijs voor zodat we het beter konden zien en begrijpen wat hij deed en waar wij op moesten letten.

Ik begon als eerste met de halve draai, achtje draaien en langzame slalom. Eenmaal dat onder de knie ging ik verder met de snelle slalom en de 3 verschillende stops en daarna de uitwijk oefening, vertragings oefening, achteruit inparkeren en uit een parkeervak rijden. Voor de rest herhalen, herhalen en nog is herhalen.

Misschien moet je het er met de instructeur over hebben en aangeven wat je vind en voelt, als hij of zij er niks aan wilt doen of je weg wuift zal ik zeker op zoek gaan naar een andere rijschool waar je wel de tijd, aandacht en zelfvertrouwen krijgt die je verdiend!

Hopelijk krijg je zo weer plezier in het motorrijden.
Blijf vooral in jezelf geloven en laat je droom uitkomen! 🏍️ Veel succes!
 
Wij reden met 5-6 man/vrouw met 1 instructeur. Hij legde de oefening uit. Deed hem voor een dan mochten we achter elkaar door met de oefening en greep hij in waar nodig... meer leerlingen met 1 instructeur kan prima... als je een goede instructeur hebt.


-O-

Zoveel kandidaten voor één instructeur is vooral om veel centen te verdienen.
 
Dag jongens!

Dit is mijn aller eerste keer dat ik hier wat post :) Ik had gisteren mijn vierde AVB les in Groningen. Maar ik vroeg mij af of het normaal is, dat wanneer je begint met het volgen van de rijlessen dat je best snel wordt verteld wat je moet doen en dat er daarna gewoon verwacht wordt dat je het kan/snapt.

Ik voel me een klein beetje hopeloos en om heel eerlijk te zijn aan mijn lot overgelaten.
Voornamelijk voor mijn gevoel omdat er zo weinig structuur in de lessen zit en in wat je leert.

Misschien heb ik de moeilijkheidsgraad onderschat. Maar ik kan bijvoorbeeld amper zeggen welke oefeningen mij geleerd zijn. Tot nu toe heb ik leren schakelen naar de tweede versnelling en achteruit inparkeren. Ook leren remmen tussen twee pionnen, de noodstop neem ik aan?

Denken jullie dat dit het normale tempo is waarin de oefeningen worden uitgelegd? Het kan ook komen doordat ik mee rijd in de groepslessen met allerlei mensen van verschillende niveaus, waardoor je natuurlijk (wat begrijpelijk is) niet de hele tijd de aandacht van de instructrice kan opeisen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben gek op motor rijden, het is mijn droom. Maar mijn vertrouwen in mijzelf en de keuze om motorrijlessen te gaan volgen wordt dan wel minder. En om heel eerlijk te zijn, zakt dan toch een beetje de moet in je laarzen.
Eens met @A.S.Moto en daar schiet je niets mee op als je begint met lessen. Is er geen mogelijkheid om een privé-les te boeken, eventueel bij een andere rijschool? Het is niet zo dat rijlessen gratis weggegeven worden ofzo, dus je mag er best wat van verwachten, in elk geval meer dan aan je lot overgelaten te worden. Moet je het natuurlijk wel zelf bij de rijschool aangeven, en uit de reactie daarop kun je snel genoeg opmaken of je op zoek moet naar een andere rijschool.
 
en toch alles in 1x gehaald met 3 blokken van 4 uur avb en 2x 4 uur avd met 2 uur inrijden voor examen

Dat kan best zijn... maar dat maakt het niet algemeen ok voor iedere kandidaat he...

En of je nu met 1-2, of meer bent, het kost je per uur evenveel. Wat heb je dan het liefst? Gedeelde aandacht of persoonlijke aandacht?

Los daarvan, als je al een vlotte kandidaat bent, denk je dan niet dat een goede instructeur u nog meer kan bijbrengen als hij ondertussen niet met zoveel tegelijk moet bezig zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuh
Vandaag heb ik een heerlijk avd lesje gehad en bochten geoefend. Echt heel tof om te leren wat je allemaal kan. Ik had op 7 februari mijn avd examen, maar na afloop zei mijn instructeur ineens dat hij maandag een plekje had en of ik wilde. Vond ik wel ff heel spannend maar ook wel gaaf, want ik weet dat mijn instructeur dat niet zou zeggen als hij wist dat ik er nog niet klaar voor ben. Dus nu morgen en maandag nog even lessen knallen en daarna examen!! Ben benieuwd:Y
 
Vandaag heb ik een heerlijk avd lesje gehad en bochten geoefend. Echt heel tof om te leren wat je allemaal kan. Ik had op 7 februari mijn avd examen, maar na afloop zei mijn instructeur ineens dat hij maandag een plekje had en of ik wilde. Vond ik wel ff heel spannend maar ook wel gaaf, want ik weet dat mijn instructeur dat niet zou zeggen als hij wist dat ik er nog niet klaar voor ben. Dus nu morgen en maandag nog even lessen knallen en daarna examen!! Ben benieuwd:Y
Suc6!
Wel benieuwd, wat zijn de punten om op te letten id boxhten? Heb daar geen speciale les voor gehad
 
Suc6!
Wel benieuwd, wat zijn de punten om op te letten id boxhten? Heb daar geen speciale les voor gehad
Thanks! Wat wij vandaag vooral hadden geoefend is dat je in de bocht mooi van buiten naar binnen toe werkt en hoe hard je door bochten heen kan/moet gaan.
 
Dag jongens!

Dit is mijn aller eerste keer dat ik hier wat post :) Ik had gisteren mijn vierde AVB les in Groningen. Maar ik vroeg mij af of het normaal is, dat wanneer je begint met het volgen van de rijlessen dat je best snel wordt verteld wat je moet doen en dat er daarna gewoon verwacht wordt dat je het kan/snapt.

Ik voel me een klein beetje hopeloos en om heel eerlijk te zijn aan mijn lot overgelaten.
Voornamelijk voor mijn gevoel omdat er zo weinig structuur in de lessen zit en in wat je leert.

Misschien heb ik de moeilijkheidsgraad onderschat. Maar ik kan bijvoorbeeld amper zeggen welke oefeningen mij geleerd zijn. Tot nu toe heb ik leren schakelen naar de tweede versnelling en achteruit inparkeren. Ook leren remmen tussen twee pionnen, de noodstop neem ik aan?

Denken jullie dat dit het normale tempo is waarin de oefeningen worden uitgelegd? Het kan ook komen doordat ik mee rijd in de groepslessen met allerlei mensen van verschillende niveaus, waardoor je natuurlijk (wat begrijpelijk is) niet de hele tijd de aandacht van de instructrice kan opeisen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben gek op motor rijden, het is mijn droom. Maar mijn vertrouwen in mijzelf en de keuze om motorrijlessen te gaan volgen wordt dan wel minder. En om heel eerlijk te zijn, zakt dan toch een beetje de moet in je laarzen.

Dit gevoel had ik totaal niet na 8uur helaas.

Bij mij was de eerste rijschool totaal chaos.

e.g. weinig aanleren en veel zelf uitzoeken en "ja doe maar" zonder teveel uitleg en weer in de whatsapp tijdens de rijles.
Ik heb het remmen en schakelen e.g. allemaal zelf uitmoeten zoeken ipv duidelijk uitleg wat wat voor dient.

Mijn eerste rijschool:
Hun slagingspercentage was ook niet hoog was 67% voor AVB en nu 52%.
AVD was 68% en nu 53%.

Waar ze examen afleggen weet ik ook want daar heb ik gelest (tweede rijschool) en o.m.g. hoe sommige hun examen afleggen met "zoek het zelf maar uit"

Ik ben met zeer weinig zelfvertrouwen weggegaan en totaal (28uur AVB, 32uur AVD en 5-8uur weggegooid) 65uur moeten lessen dankzij die eerste rijschool.

Bij de tweede rijschool een volle dag nodig gehad om alles te corrigeren. Ik was helemaal verbaasd hoeveel gevaarlijke fouten ik had.
Gas en rem soms tijdens noodrem.

Ik had 32uur totaal nodig eigenlijk maar niet het dubbele........ Door die eerste ben ik dus dubbele uren kwijt........

Tip: als je het niet vertrouwt boek bij een andere rijschool een les om te kijken hoever je bent.
Zorg dat je niet intrapt in zulke gedrag van bepaalde rijscholen.

Want wat fout geleerd is kost dubbel soms de tijd om eruit te corrigeren.

Ik ben geen dramazoeker maar dit is mijn ervaring dus geen leuke ervaring kost bizar veel geld voor niets terwijl het niet hoefde.

Ik laat me niet kleineren door een rijschool die denkt "ooh die gaat het nooit halen"
 
Laatst bewerkt:
Het kan ook komen doordat ik mee rijd in de groepslessen met allerlei mensen van verschillende niveaus, waardoor je natuurlijk (wat begrijpelijk is) niet de hele tijd de aandacht van de instructrice kan opeisen.
Dit heb ik tijdens het lessen juist als heel prettig ervaren.
Vaak was het bij mij zo dat we met 2/3 mensen tegelijk aan het lessen waren waarvan vaak wel iemand meer ervaring had. Zelf vond ik het prettig te kijken naar iemand die weet hoe het moet en niet zelf maar wat klungelen.
De instructeur deed uiteraard altijd de oefeningen voor maar daarna had je dan nog je medeleerling als voorbeeld.
 
Mijn eerste rijschool:
Hun slagingspercentage was ook niet hoog was 67% voor AVB en nu 52%.
AVD was 68% en nu 53%.
Ik kan iedereen aanraden eerst naar slagingspercentage te kijken voor je begint met lessen, geeft je toch een beeld hoe ze lesgeven. Een goede rijschool laat jou namelijk pas afrijden als hij denkt dat je er klaar voor bent.


DD9874D0-8465-41DD-BEFE-739099BB9D0E.jpeg

Dit was dan toevallig de mijne, gewoon prima slagingspercentage.

Bij mijn AVB zat ik even met een van de examinatoren te praten vooraf en die zei toen ook “Wij kennen Arno al langer, als hij dacht dat jij het niet zou kunnen had jij hier vandaag niet gezeten.”
 
Terug
Bovenaan Onderaan