Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Dankjewel! Nog niet helemaal, moet wel kijken naar modellen die van zichzelf niet te hoog/breed zijn want ik ben erg klein. Naked bikes vind ik wel errug mooi:j

Misschien is een Bandit 600 wel iets voor je? Licht en makkelijk te hanteren, niet te groot en zwaar. En relatief goedkoop ook.

Er zijn volgens mij ook verlagingskits te koop voor als deze nog wat te hoog is/zijn.
 
Bedankt voor alle reacties iedereen! Het is erg prettig om je verhaal kwijt te kunnen en dan heb je ook een beetje vergelijkingsmateriaal. Ik lees bij veel mensen dat de instructeur het voordoet, bij mij is dat ook niet het geval. Meer van rij achter die en die aan, that’s it😅 Nogmaals bedankt voor alle tips, ik ben gelijk begonnen met het zoeken naar een nieuwe rijschool, om daar een proefles te volgen zodat ik het nog beter kan vergelijken. Mijn huidige rijschool gaf aan om YouTube filmpjes te kijken. Wat ik over het algemeen prima tip vind, maar aan de andere kant betalen wij heel veel duitjes om uitleg te krijgen. Nogmaals bedankt en ik lees lekker mee met iedereens ervaringen! 🏍
 
Dit gevoel had ik totaal niet na 8uur helaas.

Bij mij was de eerste rijschool totaal chaos.

e.g. weinig aanleren en veel zelf uitzoeken en "ja doe maar" zonder teveel uitleg en weer in de whatsapp tijdens de rijles.
Ik heb het remmen en schakelen e.g. allemaal zelf uitmoeten zoeken ipv duidelijk uitleg wat wat voor dient.

Mijn eerste rijschool:
Hun slagingspercentage was ook niet hoog was 67% voor AVB en nu 52%.
AVD was 68% en nu 53%.

Waar ze examen afleggen weet ik ook want daar heb ik gelest (tweede rijschool) en o.m.g. hoe sommige hun examen afleggen met "zoek het zelf maar uit"

Ik ben met zeer weinig zelfvertrouwen weggegaan en totaal (28uur AVB, 32uur AVD en 5-8uur weggegooid) 65uur moeten lessen dankzij die eerste rijschool.

Bij de tweede rijschool een volle dag nodig gehad om alles te corrigeren. Ik was helemaal verbaasd hoeveel gevaarlijke fouten ik had.
Gas en rem soms tijdens noodrem.

Ik had 32uur totaal nodig eigenlijk maar niet het dubbele........ Door die eerste ben ik dus dubbele uren kwijt........

Tip: als je het niet vertrouwt boek bij een andere rijschool een les om te kijken hoever je bent.
Zorg dat je niet intrapt in zulke gedrag van bepaalde rijscholen.

Want wat fout geleerd is kost dubbel soms de tijd om eruit te corrigeren.

Ik ben geen dramazoeker maar dit is mijn ervaring dus geen leuke ervaring kost bizar veel geld voor niets terwijl het niet hoefde.

Ik laat me niet kleineren door een rijschool die denkt "ooh die gaat het nooit halen"
Bedankt voor je reactie! Je hebt helemaal gelijk en dat gevoel krijg ik ook van deze rijschool. Want ook ik begon met veel vertrouwen en vooral enthousiasme en nu merk je toch dat het “zwaar” wordt om te gaan terwijl het een genot moet zijn. Tuurlijk zijn er moeilijkere dagen, maar het zit mij niet lekker. Vooral wanneer je merkt dat je elke week op het zelfde niveau blijft rijden en geen vooruitgang boekt.
 
Bedankt voor alle reacties iedereen! Het is erg prettig om je verhaal kwijt te kunnen en dan heb je ook een beetje vergelijkingsmateriaal. Ik lees bij veel mensen dat de instructeur het voordoet, bij mij is dat ook niet het geval. Meer van rij achter die en die aan, that’s it😅 Nogmaals bedankt voor alle tips, ik ben gelijk begonnen met het zoeken naar een nieuwe rijschool, om daar een proefles te volgen zodat ik het nog beter kan vergelijken. Mijn huidige rijschool gaf aan om YouTube filmpjes te kijken. Wat ik over het algemeen prima tip vind, maar aan de andere kant betalen wij heel veel duitjes om uitleg te krijgen. Nogmaals bedankt en ik lees lekker mee met iedereens ervaringen! 🏍
De youtube filmpjes vond ikzelf bijzonder handig om savonds nog eens te kijken. Mijn instructeur legde alles netjes uit daar niet van maar er stonden toch nog wel bruikbare tips in.
 
Ook heel handig om te weten thanks! Gelukkig heb ik tijdens de lessen ook geleerd hoe ik die motoren moet handelen en ben ik er een stuk handiger in geworden. Schuiven over het zadel:Y dus dat geeft meer opties maar tips zijn altijd welkom:]
Er zijn ook motorlaarzen te koop met een dikkere zool, en je ziet het aan de buitenkant er niet aan af. Niet van die lelijke plateau zolen, dat kan ook net die centimeter of 2 schelen dat je wel aan de grond komt met je voeten.
 
Waarschijnlijk heb ik een combinatie van een verlaagde motor en iets dikkere zolen nodig. Ik heb les gehad op een mt-07 die verlaagd was (4 cm) en mijn zolen waren denk ik zo een 1,5 cm. Dat ging me goed af. Heb ook wel eens les gehad op de normale motor omdat de verlaagde naar onderhoud was. Ook dat ging wel goed, maar ik merkte dat ik die paar cm extra wel prettig vond.

Er zijn ook laarzen die nog wat extra cm geven inderdaad, dus dat is ook altijd nog een optie. Ik ga gewoon even rondkijken en waarschijnlijk afhankelijk van de motor de mogelijkheden bekijken. Ik ben allang blij dat ik de stap heb gezet om mijn rijbewijs te halen en me niet heb laten tegenhouden door mijn lengte 8)7
 
Lengte zijn heel veel oplossingen voor te verzinnen. Mijn vriendin is 1.57, en die past prima op haar onverlaagde CBF. Kwestie van zadel in de laagste stand, en de schoenmaker heeft haar laarzen een stuk verhoogd. Voet kan plat op de grond. Dat zou altijd mijn voorkeur hebben t.o.v. een verlaagde motor, je levert toch altijd iets in aangezien hij is ontworpen voor een bepaalde hoogte. Met de MT-07 bij het lessen had ze alleen een verlaagd zadel (schijn je om te kunnen draaien voor iets winst) en de verhoogde laarzen, dat ging ook ondanks dat de MT standaard iets hoger is. Iets meer balanceren op de ballen van haar voeten, maar heeft er in ieder geval haar rijbewijs mee gehaald. :+
 
1.76m hier mt07 is best hoog vind ik. Ben op de verlaagde gaan lessen.

173cm hier en ik kom met beide voeten plat op de grond met een MT07 .





Verlagen is een optie, maar dan als het echt niet anders kan...
Dikwijls komt de grondspeling in het gedrang. Het is niet voor niets dat je geen middenbok kon nemen als je een verlaagde F700GS wilde kopen.

Ik zou dus altijd eerst kijken of er geen andere manier bestaat... lager zadel, dikkere zolen... desnoods een ander type motor.
 
Waarschijnlijk heb ik een combinatie van een verlaagde motor en iets dikkere zolen nodig. Ik heb les gehad op een mt-07 die verlaagd was (4 cm) en mijn zolen waren denk ik zo een 1,5 cm. Dat ging me goed af. Heb ook wel eens les gehad op de normale motor omdat de verlaagde naar onderhoud was. Ook dat ging wel goed, maar ik merkte dat ik die paar cm extra wel prettig vond.

Er zijn ook laarzen die nog wat extra cm geven inderdaad, dus dat is ook altijd nog een optie. Ik ga gewoon even rondkijken en waarschijnlijk afhankelijk van de motor de mogelijkheden bekijken. Ik ben allang blij dat ik de stap heb gezet om mijn rijbewijs te halen en me niet heb laten tegenhouden door mijn lengte 8)7
De kawasaki vulcan s is een lage motor, is wel een beetje een chopper model
 
Verlagen is beste, ben blij met mijn winterfiets die verlaagd is.
Op zich snap ik dat, want het geeft vertrouwen bij stilstaan. Maar stilstaan heeft niets te maken met waar motorrijden eigenlijk over gaat :+

Begrijp me niet verkeerd: als je graag met beide voeten plat aan de grond wilt komen bij stilstaan, dan moet je een motor kopen die dat i.c.m. de eigen lengte mogelijk maakt. Aks je klein bent, dat wordt dat dus een chopper. Maar per saldo is het helemaal niet noodzakelijk om met beide voeten, of zelfs 1 voet, plat aan de grond te kunnen komen.

Je kunt een motorfiets stilstaand volledig balanceren m.b.v. je stuur. Daarnaast kun je iets naar 1 kant uit het zadel schuiven, als je weet dat je gaat stoppen, om zodoende 1 voet - of desnoods een halve teen, want dat is voldoende - plat aan de grond te krijgen (en met je stuur kun je de motor naar de gewenste kant laten overhellen, zodat je altijd goed ”landt”, wel naar de horizon blijven kijken). Dat betekent, als je wat kleiner bent, dat je mss iets nadrukkelijker moet nadenken over wat je hoe en waar gaat doen: waar ga ik stoppen, hoe ga ik parkeren (zodat ik straks ook weer zonder hulp van anderen weg kan komen), etc..

Verlagen is imho de slechtste optie. Want het doet afbreuk aan de motorfiets: het ding kan niet meer doen waar-ie voor ontworpen was. In het slechtste geval verandert de geometrie en is er niet meer fatsoenlijk mee te rijden, of je levert grondspeling in. In dat laatste geval wordt het behelpen in bochten, en loop je de kans een keer je uitlaten of carter (afhankelijk van de motor) de vernieling in te rijden als je b.v. een keer een stoeprand af rijdt.
Dat laatste overkwam mij een keer met een onverlaagde motor (ik ben 1.80 meter, dus ik vind alle motoren kinderfietsjes), en herstel kostte zomaar ineens €2000. Twee jaar later mocht ik nabij Adenau (D) EHBO “oefenen” i.v.m. een frontale aanrijding tussen 2 motoren, veroorzaakt door een bestuurder die meende een HD Sportster te moeten verlagen… dat ding had geen zijstandaard meer nodig, want kon gewoon op het carteldeksel geparkeerd worden. Maar helaas was een simpele haarspeldbocht niet te maken, met een frontale aanrijding tot gevolg.

Beter is het imho om te “investeren” in rijvaardigheid, of mss is het beter om te zeggen “handigheidjes” die helpen om de motor te laten doen wat jij wilt. Mss omdat je wat kleiner bent dan pakweg 1.75 meter (want dat is de lengte waarvoor verreweg de meeste motoren ontworpen zijn), maar het geldt net zo goed voor motorrijders die veel langer zijn. Want de massa van een motorfiets i.c.m. het gebrek aan steunwieltjes, en een ondergrond die niet altijd ideaal is, maakt dat je het ding hoe dan ook overeind wilt kunnen houden, d.w.z. binnen een beperkte hoek rondom het zwaartepunt t.o.v. de ondergrond. Lengte helpt daar niet perse bij: als het ding stilstaand te ver overhelt, dan valt-ie om, ook als je zelf 3 meter lang bent.

Dat vooruit denken en plannen is in algemene zin bij motorrijden om veel verschillende redenen erg verstandig, en niet afhankelijk van lengte. In het begin kost zoiets moeite (nadenken, vooruitzien en -denken, kortom concentratie), maar als je die moeite neemt, dan ga je merken dat het al na korte tijd vanzelf gaat. Want het het is per saldo gewoon een kwestie van “even de knop om zetten”, mss omdat je had ontdekt dat je kennelijk korte beentjes had ;), maar vooral omdat je iets aan het doen bent waar mensen (ongeacht lengte) eigenlijk niet voor gemaakt waren: motorrijden.

Ik gaf elders al eens het voorbeeld van een sigaar-rokende meneer van 1.55 meter, die zich moeiteloos wist te redden met een onverlaagde BMW R1200 GSA. Goed, eerlijk is eerlijk, dat is een ervaren rot en examinator (CBR), maar motorrijden an-sich is geen rocket science. Als je begrijpt hoe een motorfiets werkt, hoe je het ding kunt manipuleren, en wat jouw - en meer algemeen: de menselijke - beperkingen zijn, dan is daar prima omheen te improviseren *D
 
Laatst bewerkt:
Mooie redenatie maar we hebben het over 1-2cm aan de voorkant over het algemeen wat verwaarloosbaar is qua alles.

Op je tenen staan bij het stoplicht is ook niet handig maar goed daar spreekt de echte experts anders over dan hier.

Maar goed ik ga deze discussie niet aan. Als de motordealer het vaker doet dan hier discusseren die weten het heus beter dan hier.



Ik heb vandaag de stoep weer gepakt om snel op de weg te komen en nog steeds niet de carter geraakt. Mijn winter was al 3cm verlaagd.

Ik heb geen moeite mee met verlaagd. Ik leer ermee omgaan. Geometerie is anders maar went wel.

Ik heb ook de Versys1000 gereden zonder verlaging kan ik de grond niet eens raken met mijn zolen.

Met verlaging gaat het makkelijker maar, moet je mee leren omgaan en dat lukt mij. Vind verlaagd beter rijden maar niet op de vloer paar cm puur voor de voeten op de grond meer niet.

Maar goed ik zie dat je BMW rijdt die moet je dus niet verlagen want een 300kg motor gedraagt anders dan een 160kg een.

Alles is aan te leren
 
mijn benen zijn kort 78cm dus. Op zich gaat wel (raak wel de vloer met mij zolen) maar het leunen is toch iets moeilijker dan op de verlaagde.

De eerste 1600km zit erop.

 
Op je tenen staan bij het stoplicht is ook niet handig maar goed daar spreekt de echte experts anders over dan hier.
Het is maar wat je een echte expert noemt. En ik denk dat je Duc wel een expert kunt noemen met zijn ervaringen op de politiemotor.

Met mijn 1.73 kan ik ook beide voeten niet plat op de grond bij mijn R1200RT. Echt net niet. Dus ik hel inderdaad altijd een stukje over als ik stil sta, want 1 voet plat op de grond wil ik toch wel hebben. Maar daar moet je dus inderdaad op bedacht zijn in het begin. Maar dat went heel snel. Ik denk er nog niet eens meer bij na
 
Dankjewel! Nog niet helemaal, moet wel kijken naar modellen die van zichzelf niet te hoog/breed zijn want ik ben erg klein. Naked bikes vind ik wel errug mooi:j
Een jaar of wat geleden was bij mij de eis dat de motor klein genoeg wat om in een fietsenschuurtje te passen. Met m’n 1,86m op een Suzuki SV650 ging niet echt lekker, die was voor mij echt te klein, reed wel erg lekker. Het is toen een Ducati Monster 600 geworden, ook klein en licht, eigenlijk en tikkeltje te klein voor mij, maar die is mij zo goed bevallen dat ik ‘m nog steeds heb.

Die SV en die Duc zijn motoren die eigenlijk ideaal zijn voor als je niet al te groot bent.

Er zijn (in het verleden) best wel veel kleinere motoren verkocht, ik merk met mijn lengte juist dat er best wel wat te klein voor me is.
Zelfs de Honda Pan European die ik nu heb is standaard eigenlijk wat te klein, de mijne heeft een zadel waarop ik net wat verder naar achteren kan zitten zodat ik niet met m’n knieën klem zit achter de kuip.
 
Laatst bewerkt:
Maar goed ik ga deze discussie niet aan. Als de motordealer het vaker doet dan hier discusseren die weten het heus beter dan hier.

Een motordealer doet vooral wat zijn klant vraagt... 🤷‍♂️

En verder denk ik dat DucBMW ook wel weet waarover hij praat.

Begrijp me niet verkeerd jsp, maar je bent net aan het rijden... en ik wil ook geloven dat je het beste voor hebt met al die andere nieuwe motorrijders (sters) maar soms denk ik toch ook dat je vreemde dingen als waarheid post.

Zaken komen verkondigen als "verlagen is de beste optie" is gewoon BS....

Het kan, maar het is zeker niet de beste optie.
 
Ik heb misschien iets te veel vertrouwen in de constructeurs van motorfietsen, maar het lijkt mij dat zij bij het ontwerp van een motorfiets heel goed bedenken wat ze willen bereiken. "Even" de hoogte aanpassen verandert al snel iets aan het rijgedrag. Bij het remmen, bij het optrekken, bij het in de bocht gaan liggen en bij het rechtuit rijden. De enige goede reden om hier wat aan te veranderen lijkt mij als je ook echt ander rijgedrag wil. Je zult met een kleine verhoging of verlaging niet meteen een totaal andere motor krijgen. Toch lijken de opties met het zadel of je zolen mij een stuk aantrekkelijker.
 
hmm.... dat gaat even iets worden waar hier thuis ook rekening mee gehouden moet worden.

Wat ik me dan wel afvraag, waarom gebruiken rijscholen eigenlijk altijd (voor zover ik weet) een verlaagde motor?

Mijn vrouw haar beentjes zijn ook te kort voor een normale mt-07, en lest dus op een verlaagde variant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan