Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik mocht vandaag ook weer lessen.. mijn eerste les op de openbare weg, wel volle bak regen gehad (niet fijn :r) maar de kleding die ik aan had van de rijschool zijn gelukkig aardig wind en regen dicht. Het rijden opzich allemaal prima!, alleen wel vaak dezelfde fout gemaakt met afslaan.. hierbij deed ik eerst mijn knipperlichten aan en dan pas kijken maar je moet eerst buitenspiegels/schouder en dan pas knipperen.

Wat ik ook vaak verkeerd deed is dat als ik links of rechts af moest slaan deed ik vaak ruim van tevoren gas los laten want dan remde je gewoon op de motor af maar dat is dus fout? (Kan iemand dit bevestigen)
Volgens me instructeur moet ik echt mn beide remmen gebruiken zodat de achterligger weet dat ik aan het afremmen ben.. en dit is iets waarmee ik het best moeilijk ga krijgen, ben van nature een rustige auto rijder maar nu moet je dus echt dingen gaat doen die je normaal nooit zou doen.

Al met al voor een eerste les zeer tevreden:]
Ik betrap mezelf erop dat ik dat ook doe, uit laten rollen. Ik heb er tot heden nog geen commentaar op gehad van de instructeur, dus het zal tot heden nog wel oké zijn.
Wel al gehad dat ik eerder naar de linkerbaan moet voor het doorrijden bij bv verkeerslichten, of wanneer er een vrachtauto rechts zit. Dus schijnbaar rij ik nog te defensief (?). (Maar ja met autorijden is het er in geramd om rechts te blijven rijden)
 
volgens een paar insiders was het niet helemaal een te kort aan mensen, maar een te kort aan mensen die wat meer uren wilden maken dan ze gewend zijn.... maar goed
Dus volgens jou moet iedereen dan maar structureel overwerken? Heb je korte tijd later nog minder examinatoren
 
Ik betrap mezelf erop dat ik dat ook doe, uit laten rollen. Ik heb er tot heden nog geen commentaar op gehad van de instructeur, dus het zal tot heden nog wel oké zijn.
Wel al gehad dat ik eerder naar de linkerbaan moet voor het doorrijden bij bv verkeerslichten, of wanneer er een vrachtauto rechts zit. Dus schijnbaar rij ik nog te defensief (?). (Maar ja met autorijden is het er in geramd om rechts te blijven rijden)
Motorrijden vereist wel echt een andere instelling dan autorijden. Dat heb ik inmiddels wel geleerd. Je moet echt actief eventuele gevaarlijke of onoverzichtelijke situaties vermijden, dus inderdaad veel meer links rijden en de max snelheid tijdelijk overschrijden waar nodig en mogelijk. Toch zaken die je tijdens rijlessen met de vierwieler niet hebt geleerd. En als je dan, zoals ik, al 20 jaar je autorijbewijs hebt dan is de omschakeling serieus wennen 😉
 
Dat te hard rijden is geen probleem 😅🤭 (op de doorgaande weg).
Ik probeer het 'anders' rijden wel steeds meer toe te passen en ook te 'oefenen' in de auto. Maar ik merk dat ik eigenlijk steed een fractie te laat ben met die actie. Dan hoor ik m'n instructeur al zeggen wat ik moet doen. En dat weet ik wel, maar doe dat dan nog te laat ...
 
Dat te hard rijden is geen probleem 😅🤭 (op de doorgaande weg).
Ik probeer het 'anders' rijden wel steeds meer toe te passen en ook te 'oefenen' in de auto. Maar ik merk dat ik eigenlijk steed een fractie te laat ben met die actie. Dan hoor ik m'n instructeur al zeggen wat ik moet doen. En dat weet ik wel, maar doe dat dan nog te laat ...
Gewoon tegen je instructeur zeggen: "Dat weet ik wel dus hou je snavel." 🤓
 
Dus volgens jou moet iedereen dan maar structureel overwerken? Heb je korte tijd later nog minder examinatoren
dat zeg ik niet. helemaal niet zelfs.
Maar ik kom uit een werkethiek hoek dat als iets onder druk staat, je met zijn allen zorgt dat het opgelost wordt.
En ja, dan werk ik dus (al dan niet structureel) over. En als alles opgelost is, dan wordt gekeken hoe het met de overuren gaat, of ze worden direct uitbetaald.

Het punt is dat er (volgens de insider) genoeg examinatoren zijn die gezien de hoeveelheid uren die ze maken, makkelijk tijd zouden kunnen hebben om wat extra te doen.
Als ik ergens werk, en mijn baas besluit de openingstijden te veranderen, dan wordt ik als personeel verwacht hier in mee te gaan.
OF, de tijdens van de dienstverlening veranderen (wat hier het geval is, maar ook in mijn branche), dan moet ik daar in mee. Dat stond altijd in de CAO die ik gezien heb, maar ik weet niet welke CAO de mensen van het CBR hebben ;)

Natuurlijk hoeft een examinator dan geen 80 uur per week te werken, maar de insider meldde mij:
- in zijn regio (zuidwest NL) werken examinatoren zeker niet altijd 40 uur per week
- als er door de week een examinator niet ingepland staat (ja dat komt vreemd genoeg voor) en hij wordt gevraagd of hij een uitgevallen examinator op wil vangen, wordt er simpelweg altijd nee gezegd (op enkele uitzonderingen met hart voor hun werk, na)
- over het zaterdag werken werd het concreet vanuit CBR zelf nog niet overl gevraagd/gedaan/geregeld. Dus werd het ook nog niet gedaan.
let op: dit zijn niet mijn woorden!!!!!

Maar dat heb je helaas in elke branche zo. Strekking van het verhaal van de persoon die mij de info gaf is: Heel veel examinatoren hebben 0,0 extra over voor hun werkgever. Dit ligt misschien ook deels aan de werkgever (afspraken over extra werken?) maar ook aan de houding van de examinatoren natuurlijk ;)

Er zijn nu blijkbaar goede afspraken gemaakt met de examinatoren die op zaterdag willen gaan werken (en die dus gewoon structureel over gaan werken ja). En laten we daar gewoon blij mee zijn!!
 
Waar ik vooral mee zit is dat het een heleboel aannames zijn en dat je je eigen situatie vergelijkt met die van de examinatoren en het CBR. Over willen werken is van veel factoren afhankelijk. Onder andere de eigen instelling, maar ook de werkgever zelf. Nu weet ik niet wat voor een werkgever het CBR is, maar voor een slechte werkgever zou ik niet graag over werken. Maar er zijn nog genoeg andere redenen om niet te willen of zelfs kunnen overwerken.
daarnaast, als ik bewust een contract van 32 uur heb en de baas vraagt me om structureel 40 uur te gaan werken, dan zou ik daar best een probleem mee hebben. Een paar weken, of zelfs een half jaar zou nog wel gaan, maar voor altijd, nee.
Maar het is inderdaad goed dat er nu op zaterdag examens worden afgenomen. Daar mogen de lessers blij mee zijn
 
Zo ontzettend herkenbaar wat je zegt!_O- Was voor mij ook erg raar om als rustige autorijder voor mijn gevoel ineens zo anders te moeten rijden wanneer ik op de motor zat. Maar geen zorgen, dat zit er zo in hoor!:t (En ik betrap me er nog regelmatig op dat ik na het behalen van het motorrijbewijs eigenlijk ook best wel een iets minder rustige autorijder ben geworden..:X)

Succes!

Of niet dan
Gewoon dus iets agressiever rijden denk ik dan wel uiteraard met beleid en goed vooruit kijken. 20+ jaar en opeens moet je een heel ander rijstijl toepassen is niet fijn haha 😅
Morgenmiddag mag ik weer hopelijk blijft het droog.
 
Vandaag is t dan toch gelukt! AVB op zak!
Mocht beginnen met langzame slalom. Hier baalde ik een beetje van, want ik kom bij mn rijschool op de brommer. Dan is t altijd ff voelen hoe de koppeling van de lesmotor anders is dan mn brommer, dus dat vergt mentaal omschakelen.
Langzame slalom ging eerst fout, maar 2e keer was voldoende. Hierna stopproef en noodstop.
Uitwijkoefening ging mooi, net als de 2e poging wegrijden uit parkeervak. Vertragingsoefening was eerst niet fel genoeg remmen, 2e keer in de ABS. Afgekeurd dus.
Lopen met motor was de afsluiter, had ik zelf niet eens door. Dacht nog een oefening te moeten, schijnbaar is tellen bij stress moeilijk.
 
Vandaag eerste AVD les gehad.
Het is echt even wennen aan de snelheid vooral op de snelweg.
Voor de rest heb ik weinig ik mij oortje gehoord, dat doe je fout en zo.

Het was ook even wennen met de richtingaanwijzer vanwege winterhandschoen. Nu al zin in de volgende les👍🏻
 
Vandaag eerste AVD les gehad.
Het is echt even wennen aan de snelheid vooral op de snelweg.
Voor de rest heb ik weinig ik mij oortje gehoord, dat doe je fout en zo.

Het was ook even wennen met de richtingaanwijzer vanwege winterhandschoen. Nu al zin in de volgende les👍🏻
Mocht je meteen de snelweg op, wauw je instructeur heeft dan veel vertrouwen in je:t
Ik mocht gisteren in de regen op de polderweggetjes vol modder spelen en een stukje dorp.
 
Laatst bewerkt:
Mocht je meteen de snelweg op, wauw je instructeur heeft dan veel vertrouwen in je:t
Ik mocht gisteren in de regen op de polderweggetjes vol modder spelen en een stukje dorp.
Ik denk dat het afhankelijk is van de instructeur. Sommige instructeurs werken met een bepaald leertraject waarbij snelweg wat later in het traject zit, terwijl andere instructeurs, zoals die van mij, al meteen met snelweg beginnen tijdens AVD lessen. Er zijn ook instructeurs die tijdens de AVB fase al verkeersdeelname lessen doen waar soms ook snelweg in zit. Het hangt verder natuurlijk ook af waar je lest, het tijdstip en misschien ook of je al een autorijbewijs hebt. Ik denk dat wanneer je in de regio Rotterdam zit en je eerste AVD les is op vrijdag om 16.30 en je hebt nog geen autorijbewijs, de instructeur je dan niet de snelweg op stuurt.
Mijn eerste keer op de snelweg was op weg naar mijn AVB examen. We hadden ook niet veel keuze. We moesten die motor toch op een of andere manier van de rijschool naar het examenterrein 35 km verder zien te krijgen.
 
Ik denk dat het afhankelijk is van de instructeur. Sommige instructeurs werken met een bepaald leertraject waarbij snelweg wat later in het traject zit, terwijl andere instructeurs, zoals die van mij, al meteen met snelweg beginnen tijdens AVD lessen. Er zijn ook instructeurs die tijdens de AVB fase al verkeersdeelname lessen doen waar soms ook snelweg in zit. Het hangt verder natuurlijk ook af waar je lest, het tijdstip en misschien ook of je al een autorijbewijs hebt. Ik denk dat wanneer je in de regio Rotterdam zit en je eerste AVD les is op vrijdag om 16.30 en je hebt nog geen autorijbewijs, de instructeur je dan niet de snelweg op stuurt.
Mijn eerste keer op de snelweg was op weg naar mijn AVB examen. We hadden ook niet veel keuze. We moesten die motor toch op een of andere manier van de rijschool naar het examenterrein 35 km verder zien te krijgen.
Glashelder.
Een leuk weetje trouwens. Volgens mijn instructeur bestaat het examen voor 70% uit polderwegen en 30% de rest, vondt dat wel interessant toen hij dat zei. Weet niet of het overal zo is maar hier dus wel (Zeeland)
 
Glashelder.
Een leuk weetje trouwens. Volgens mijn instructeur bestaat het examen voor 70% uit polderwegen en 30% de rest, vondt dat wel interessant toen hij dat zei. Weet niet of het overal zo is maar hier dus wel (Zeeland)
mijn examen was in Roosendaal, en was idd de verdeling zoiets.
Meeste was in de polder, of net buiten de bebouwde kom.

We gingen vanaf rosada zeg maar, direct de snelweg op, en richting breda.
Op een gegeven moment er af en via buitenwegen richting de bebouwde kom van roosendaal. In het buitengebied ook stop-and-go gehad.

Dan stukje door de bebouwde kom, en naar het CBR.

Was rond 3h ook, anders had ik misschien veel schoolmensen tegen gekomen?!
Geen idee, ik vond het wel fijn iig :)

Vrouwtje stapt zo weer op voor haar les! Ze had er heel veel zin in! Het aftellen is WEER begonnen ;)
 
Geen snelweg? da's bijzonder...

Vrouwtje heeft vannochtend weer lekker gereden :)
Was wel even anders weer, want het wegdek was nat, en er was een hoop zon... dus veel weerspiegeling enzo ;)
maar het ging ERG goed.
Ze kreeg weer complimenten van de instructeur :)
nog 1 lesje, dan generale repetietie, en dan examen.
 
Ik betrap mezelf erop dat ik dat ook doe, uit laten rollen. Ik heb er tot heden nog geen commentaar op gehad van de instructeur, dus het zal tot heden nog wel oké zijn.
Wel al gehad dat ik eerder naar de linkerbaan moet voor het doorrijden bij bv verkeerslichten, of wanneer er een vrachtauto rechts zit. Dus schijnbaar rij ik nog te defensief (?). (Maar ja met autorijden is het er in geramd om rechts te blijven rijden)
Met de auto uitrollen is niet hetzelfde als met de motor. Als je b.v 80 rijdt met de motor en je laat het gas los omdat verderop het verkeerslicht op rood staat, dan vertraag je meteen heel snel, het remt heel sterk op de motor af, dus als er iemand dan achter je rijdt die ff niet oplet :o
Vandaar dus die opmerking van mijn instructeur om me remmen te gebruiken.. maar dan zul je dus veel later het gas los moeten laten anders rem je veelste vroeg of te lang en dat is ook weer fout.
 
Geen snelweg? da's bijzonder...

Vrouwtje heeft vannochtend weer lekker gereden :)
Was wel even anders weer, want het wegdek was nat, en er was een hoop zon... dus veel weerspiegeling enzo ;)
maar het ging ERG goed.
Ze kreeg weer complimenten van de instructeur :)
nog 1 lesje, dan generale repetietie, en dan examen.
Ik mag straks ook weer eind van de middag lekker met de zonsondergang, heb er ook zoveel zin in blijft lekker droog :]
 
Met de auto uitrollen is niet hetzelfde als met de motor. Als je b.v 80 rijdt met de motor en je laat het gas los omdat verderop het verkeerslicht op rood staat, dan vertraag je meteen heel snel, het remt heel sterk op de motor af, dus als er iemand dan achter je rijdt die ff niet oplet :o
Vandaar dus die opmerking van mijn instructeur om me remmen te gebruiken.. maar dan zul je dus veel later het gas los moeten laten anders rem je veelste vroeg of te lang en dat is ook weer fout.
Het hangt wel van je soort motor af, denk ik. Mijn tweecilinder BMW remt veel sterker op de motor af dan de viercilinder Diversion die ik hiervoor had.
 
Sooo net klaar met AVD les #2
Ook een paar keer snelweg gereden dit keer met een andere instructeur (Gabriel @BadBert )
Waar ik aan moet werken is dat ik meer links/midden van de weg moet rijden, meer mn speigels gebruiken na het afslaan (na controle) en nog wat kleinigheidjes.
Snelweg rijden met 110kmh is prima gegaan daar had ik geen commentaar op gekregen.
Op naar de volgende :]

Het hangt wel van je soort motor af, denk ik. Mijn tweecilinder BMW remt veel sterker op de motor af dan de viercilinder Diversion die ik hiervoor had.
Klopt, het gewicht speelt ook wel mee, hoe zwaarder het gewicht v/d motor hoe langer je door blijft rollen.
 
Sooo net klaar met AVD les #2
Ook een paar keer snelweg gereden dit keer met een andere instructeur (Gabriel @BadBert )
Waar ik aan moet werken is dat ik meer links/midden van de weg moet rijden, meer mn speigels gebruiken na het afslaan (na controle) en nog wat kleinigheidjes.
Snelweg rijden met 110kmh is prima gegaan daar had ik geen commentaar op gekregen.
Op naar de volgende :]


Klopt, het gewicht speelt ook wel mee, hoe zwaarder het gewicht v/d motor hoe langer je door blijft rollen.
En wat jou gevoel zo op de snelweg? 👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan