Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Bij de noodstop mag de abs ingrijpen toch?

Bij de vertragingsoefening niet als ik het goed heb, al zal dat vooral bij het achterwiel wel snel gaan gebeuren ben ik bang, zelfs met droog weer heb ik daar vaak last van..

We gaan het zien morgen, meedoen is belangrijker dan winnen toch? 8)7

AVB gehaald, in de stromende regen :9

Het kwam echt met bakken uit de lucht, half uur op de snelweg gezeten, dus kwam lekker nat en verkleumd aan..

Eenmaal aangekomen gelijk begonnen, aangezien we de laatste groep waren.

Langzame slalom fout, beide keren net bij de laatste pylon eruit..

Voor de rest foutloos *O*

Van het weekend AVD aanvragen:]
 
AVD kon helaas pas 12 december op z'n vroegst.. B|

Elke week maar 1 uurtje lessen om een beetje bij te blijven dan maar..:P
 
Letterlijk doe je de lange slalom niet, maar veel wat je ervan leert ga je in de praktijk wel degelijk gebruiken. Filerijden is min of meer langzame slalom, alles behalve de stuurbewegingen heb je ervoor nodig. En als er onverhoopt toch een auto/vrachtauto geen ruimte geeft heb je die beweging alsnog wel nodig.

Zo zijn de stop proeven en de halve draai en wegrijden uit parkeervak dingen die je wel degelijk vaker zult doen. Kortom, er zit meer relevantie in dan menigeen denkt. Al zijn er ook dingen die je niet zo snel meer zult doen (8je, snelle slalom).
 
Dag allen,

Lees al een tijdje mee en toch maar een account aangemaakt.
Heb in April mijn theorie gehaald en 29 augustus AVB.
Ivm vakantie van instructeur 24 september gestart met eerste AVD, waarvan ik nu zes lessen achter de rug heb.
AVD staat gepland in december en heb dus nog even.
Toch valt AVD me ondanks mijn autorijervaring behoorlijk tegen.
Het zit hem met name in de positie op de weg en het kijken.
Mijn vraag is vooral dan ook hoe kijken jullie?
Heb zelf geleerd bij afslaan of een zijwaartse beweging eerst: (contra) spiegel, andere spiegel en schouder dan knippertje aan en vervolgens weer (contra) spiegel andere spiegel en schouder en dan pas afslaan of een zijwaartse beweging.
Al met al ben ik zoveel bezig met kijken dat ik merk dat mijn lijnen hier soms onder lijden of dat ik het idee heb teveel voor mij te missen.
Hebben jullie hier nog tips voor?
 
Hallo, na een tijdje mee te hebben gelezen is het nu mijn beurt!

Charly_brown
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 22-09-2018
Theorie: 18-10-2018 geslaagd
AVB: 31-10-2018 geslaagd
AVD: 27-11-2018 gepland
Rijschool: Rijschool A.R.M, Leiderdorp
Lesmotor: Honda CB650F

Aangezien de hele vriendengroep een motorrijbewijs heeft en jaarlijks een weekendje gaan rijden kon ik natuurlijk niet achterblijven. Uiteraard vind ik het zelf ook gewoon een hele gave bezigheid/sport. Heb in totaal voor de AVB 6 lessen gehad van 2 uur (12 lessen dan?) In het begin natuurlijk last gehad van de beroemde dooie vingers aan de rechterkant maar dat is nu zo goed als over.

De rijschool waar ik rij ervaar ik als bijzonder prettig. Dhr zegt niet teveel maar ook zeker niet te weinig. Ga niet raar staan kijken als je als koosnaampje "lullo" opgeplakt krijgt.

Vandaag dus de avb gehaald en dit ging opzich best goed. Moest alleen de uitwijk opnieuw doen omdat dhr dacht dat ik langzamer dan 50 reed. Nee, ik reed harder maargoed... Voor mij was een dame bezig die er totaal niet klaar voor was (lees: elke oefening moeten herhalen en dan alsnog fout doen, motor laten vallen, continue slippende koppeling etc) nu is dit bijzonder sneu voor deze dame maar wat ik nog erger vind is dat de rijschool haar eigenlijk nooit had mogen laten AVB-en (toch?)

Goed, genoeg azijn gezeken. Ik heb hem gehaald en ga nu lekker rijden en klaarmaken voor de AVD

Tot horens.. uuh lezens
 
Dag allen,

Lees al een tijdje mee en toch maar een account aangemaakt.
Heb in April mijn theorie gehaald en 29 augustus AVB.
Ivm vakantie van instructeur 24 september gestart met eerste AVD, waarvan ik nu zes lessen achter de rug heb.
AVD staat gepland in december en heb dus nog even.
Toch valt AVD me ondanks mijn autorijervaring behoorlijk tegen.
Het zit hem met name in de positie op de weg en het kijken.
Mijn vraag is vooral dan ook hoe kijken jullie?
Heb zelf geleerd bij afslaan of een zijwaartse beweging eerst: (contra) spiegel, andere spiegel en schouder dan knippertje aan en vervolgens weer (contra) spiegel andere spiegel en schouder en dan pas afslaan of een zijwaartse beweging.
Al met al ben ik zoveel bezig met kijken dat ik merk dat mijn lijnen hier soms onder lijden of dat ik het idee heb teveel voor mij te missen.
Hebben jullie hier nog tips voor?

--

Ik herken dit wel van lessen, wat erg helpt is dat je eerder begint met kijken en een plan hebt waar je heen wil, dan ongeveer wel kijken zoals jij beschrijft zou er alleen iets uithalen, namelijk, zo:

- (contra) spiegel, andere spiegel en schouder dan knippertje aan, dan even 3 tellen rechtdoor (dit ook om stabiel recht te blijven rijden en stabiele positie op de weg te houden) en vervolgens spiegel, schouder en dan pas afslaan of een zijwaartse beweging.

NB het kijken gaat vanzelf meer automatisch als je het vaker doet, tijdens lessen oefende ik het door het ook in de auto zo te doen!
NB2 andere tip die voor mij wel werkte was om hardop te zeggen wat je gaat doen (hoort toch niemand:))
 
Vanmorgen AVB in een keer gehaald! Dat viel weer mee. Wel de langzame slalom een keertje over moeten doen maar dan wastie ook echt goed. 😋

Volgende week theorie en dan hopelijk snel het AVD examen!

Kan iemand nog even een paar dagen droog en onbewolkt bestellen voor december? De temperatuur overleven we wel. 😜
 
Vandaag avd gehaald, was binnen 15 min klaar met afrijden. 10 november haal ik de motor op, kan niet wachten.

Binnen 15 minuten klaar? Het examen duurt 55 min toch? Of worden er toch uitzonderingen gemaakt?

En gefeliciteerd natuurlijk ;)
 
Vanmorgen AVB in een keer gehaald! Dat viel weer mee. Wel de langzame slalom een keertje over moeten doen maar dan wastie ook echt goed. 😋

Volgende week theorie en dan hopelijk snel het AVD examen!

Kan iemand nog even een paar dagen droog en onbewolkt bestellen voor december? De temperatuur overleven we wel. 😜
Ik doe m'n best, maar beloof niks :t
 
Dag allen,

Lees al een tijdje mee en toch maar een account aangemaakt.
Heb in April mijn theorie gehaald en 29 augustus AVB.
Ivm vakantie van instructeur 24 september gestart met eerste AVD, waarvan ik nu zes lessen achter de rug heb.
AVD staat gepland in december en heb dus nog even.
Toch valt AVD me ondanks mijn autorijervaring behoorlijk tegen.
Het zit hem met name in de positie op de weg en het kijken.
Mijn vraag is vooral dan ook hoe kijken jullie?
Heb zelf geleerd bij afslaan of een zijwaartse beweging eerst: (contra) spiegel, andere spiegel en schouder dan knippertje aan en vervolgens weer (contra) spiegel andere spiegel en schouder en dan pas afslaan of een zijwaartse beweging.
Al met al ben ik zoveel bezig met kijken dat ik merk dat mijn lijnen hier soms onder lijden of dat ik het idee heb teveel voor mij te missen.
Hebben jullie hier nog tips voor?

Welkom! Ik ben zelf ook nog met avd bezig en merk dat het kijken mij (zeker in het begin) wel redelijk 'afleidt'. Doordat ik geforceerd 2x moet kijken worden mijn lijnen minder strak en heb je soms minder in de gaten wat er voor je gebeurt. Heb er niet echt tips voor, werd bij mij vanzelf minder. Had het in de auto ook, en dat gaat nu ook allemaal veel automatischer. Denk dat het gewoon een stukje ervaring is.
 
Welkom! Ik ben zelf ook nog met avd bezig en merk dat het kijken mij (zeker in het begin) wel redelijk 'afleidt'. Doordat ik geforceerd 2x moet kijken worden mijn lijnen minder strak en heb je soms minder in de gaten wat er voor je gebeurt. Heb er niet echt tips voor, werd bij mij vanzelf minder. Had het in de auto ook, en dat gaat nu ook allemaal veel automatischer. Denk dat het gewoon een stukje ervaring is.
Wat er vóór je gebeurt is het allerbelangrijkst, want dat is de richting waarin je je beweegt. Al het andere komt daarna. En je kijkhoek (dus de grootte van je blikveld) is maar 2 graden, heb ik op een VRO geleerd. Kijk je in je spiegel of over je schouder, dan zie je al niet meer wat er voor je gebeurt. Afstand houden dus!
 
Dank voor de antwoorden!
Ik begrijp dat mijn manier van kijken dus verder goed is alleen dat het kan helpen om eerder te kijken waardoor ik ook meer tijd heb om te zien waar ik naar toe wil.
Aangezien motorrijden voor een groot gedeelte uit kijken bestaat wil ik dit graag goed begrijpen zodat ik het wat vlotter onder de knie heb. Merk namelijk dat ik nu tijdens lessen soms nog teveel in mijn hoofd bezig ben met de procedure en daardoor (domme) fouten maak.
Ben nu al dagelijks aan het 'oefenen' in de auto. Dit is wel wat onwennig want handelingen gaan voor mn gevoel wat trager anderzijds weet ik zo wel weer beter te anticiperen op verkeerssituaties.
 
Ben nu al dagelijks aan het 'oefenen' in de auto. Dit is wel wat onwennig want handelingen gaan voor mn gevoel wat trager anderzijds weet ik zo wel weer beter te anticiperen op verkeerssituaties.

Dat lijkt me een prima ontwikkeling. Moet je eens kijken wat je als jarenlang dagelijkse woonwerk- en plezier-motorrijder allemaal mis ziet gaan bij niet-motorrijdende automobilisten waar je naast plaatsneemt.

Zo zat ik laatst bij een familielid in de auto die zei dingen als "ik kijk eigenlijk nooit in mijn spiegels" (terwijl we 80 reden op de snelweg en rechts ingehaald werden door een vrachtwagen waar ze enorm van schrok). Of een ander familielid dat gewoon op de snelweg opeens een appelklokhuis uit het open raam flikkerde, en toen ik daar wat van zei in de trant van "wat als daar een motorrijder achter dat busje achter ons vandaan komt?" antwoordde met "dat zou ik toch gezien hebben?".
 
Binnen 15 minuten klaar? Het examen duurt 55 min toch? Of worden er toch uitzonderingen gemaakt?

En gefeliciteerd natuurlijk ;)

Bedankt.
De examinator is de coordinator van de motor-examinators, daarnaast is hij zelf ook een motorrijder, denk dat die factoren ervoor hebben gezorgd dat het examen zo kort werd.

Natuurlijk is er ook het feit dat ik goed ben in motorrijden, was alsnog verbaast toen ik zag dat we zo snel terug naar het Cbr gingen.

De andere lesser had het niet gehaald, die kwam bijna onder een vrachtwagen terecht.😳
 
Respect... I guess.

Welke andere lesser? Examen doe je in je eentje toch?

Je doet het inderdaad alleen, maar mijn rijschool plant de avd examens zo in dat twee lessers kunnen afrijden, de een na de ander.

Weet niet of alle rijscholen dit doen, die van mij in ieder geval wel.
 
Bedoel je het terrrein van Bruinsma? Er zijn in Utrecht namelijk een paar rijscholen met eigen terrein waar andere rijscholen ook gebruik van maken. Ik heb zelf bij Bruinsma gelest, dus alle oefeningen op datzelfde terrein gehad. Ik weet niet wat er precies bedoeld wordt met 'niet het makkelijkste terrrein', maar ik heb er zelf weinig last van gehad. Het terrein zelf is soms wat oneffen, en doordat je een beetje tussen het spoor en het kanaal ingesloten zit kan het soms lijken alsof je sneller gaat en eerder geen ruimte meer hebt dan je zou denken. Wel zag ik dat andere rijscholen die op het terrein examen deden eerst even alle opdrachten rustig langs gingen en er echt wel even tijd voor namen om uit te leggen hoe ze er op dat specifieke terrein bij lagen. Ik zou me er niet al te druk om maken, gewoon focussen op de pionnen en het komt wel goed!

Dit is inderdaad het terrein van Bruinsma. Goed om te weten dat je eerst even alle oefeningen nog een keer mag doorlopen om een beetje te wennen aan het terrein, ik verwacht ook niet dat ik voor mijn AVB zal zakken. Alle oefeningen gaan keurig netjes, alleen het achtje blijft moeilijk om heel mooi te maken. (Alleen als ik mijn AVB niet haal kan ik die dag erna geen AVD doen, moet hem dus eigenlijk wel halen).

Donderdag 23 Nov moet ik op, wish me luck:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan