Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Vandaag mijn avd ook behaald! Eindelijk achter de rug. Gelijk het rijbewijs aangevraagd, hoop dat het vrijdag binnen is!

De rit opzich ging prima, naar mijn idee was ik niet geslaagd. Ik had naar mijn weten een paar slordige foutjes maar toen we bij het cbr terug kwamen kreeg ik een hand met de mededeling dat de rit goed was gegaan.

Ben zo blij als een klein kind joh :D
 
PeterWeetHet
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: Januari 2018
Theorie: Januari 2018
AVB: Gehaald 10 - 10 - 2018
AVD: Gepland 10 - 1 - 2019
Rijschool: Rijschool Haan in Rotterdam
Lesmotor: Honda CB650F

Laat ik me ook eens voorstellen. Ik heb auto's altijd iets saais gevonden, en vorige winter besloten dat de meest logische stap is om dan lekker motor te leren rijden. Helaas eerst begonnen bij een rijschool waar ik vertrouwen in verloor. Nu sinds een aantal maanden met veel plezier bij rijschool Haan.

Theorie in een keer gehaald, al was het pittiger dan verwacht. Voornamelijk met TET geoefend daar voor. Bij deze rijschool AVB zonder problemen gehaald, en na de kerstvakantie ga ik het laatste examen doen. Rijden gaat lekker, grootste aandachtspunt: constant pro-actief blijven kijken. Dat kan ik prima, maar vergeet het soms als er weinig spannends lijkt te gebeuren, of als ik gehaast ben. Het word steeds minder gehaast doordat ik de motor steeds beter leer kennen.
 
Laatst bewerkt:
Ook weer gefeliciteerd *O*

1543578508387.png
 
Gefeliciteerd aan alle geslaagden!

Inmiddels al weer een lesje of 8 gehad en heb intussen een datum voor mijn theorie examen en avb examen ingepland. De oefeningen voor avb gaan tot nu toe goed, maar ik moet nog wel beginnen aan de halve draai & achtje, dus hopelijk krijg ik dit er goed genoeg in voor het examen.

SpeedyGonzalez
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 7-11-2018
Theorie: 11-12-2018
AVB: 17-12-2018
AVD: ...
Rijschool: Peter Jansen (Sprundel)
Lesmotor: Kawasaki ER-6N
 
belangrijk bij de halve draai en het achtje is dat je voldoende afschuint, anders red je het niet binnen de voorgeschreven ruimte.
bij beide oefeningen is het belangrijk dat je 'door de bocht heen' kijkt waar je heen wil/moet.

als je moeite hebt met afschuinen (als in: 'hoe ver kan ik afschuinen?'), vraag dan eens aan je instructeur of hij wil voordoen hoever je kan afschuinen met de motor. belangrijk is dan wel dat jij achterop de buddy zit. werkt verhelderend, kan ik je zeggen. je kan verder afschuinen dan je denkt/durft. hoe verder je afschuint, hoe kleiner de halve draai en het achtje.

ik had er ook moeite mee, en mijn instructeur deed het voor met de lesmotor terwijl ik achterop zat. ik heb nu het idee dat ik met mijn huidige motor (Honda Pan European, een toerbuffel van tegen de 300kg) aardig ver kan afschuinen. een motor die behoorlijk zwaarder is dan mijn lesmotor (Yamaha XJ6) was, maar als het eenmaal rolt, merk je daar weinig meer van. gewicht telt eigenlijk alleen als je (bijna) stil staat. laat dat dus geen direkt minpunt zijn als je gaat rondkijken naar je eerste motor.

:]
 
Thx voor het advies. Ik begreep dat je bij deze oefeningen geen gebruik mag maken van de koppeling en het puur moet doen met het gas en de achterrem. De trage oefeningen met slippende koppeling gaat goed, dus ben benieuwd hoe dit gaat.
 
Hangt een beetje van je motor af, het karakter van de motor hangt af van het aantal cilinders. Ik heb hem altijd zonder koppeling gedaan inderdaad en vond ze altijd heel goed te doen. Maar ik moest tijdens m'n avd nog ff keren en merkte dat het al was weggezakt.
 
Thx voor het advies. Ik begreep dat je bij deze oefeningen geen gebruik mag maken van de koppeling en het puur moet doen met het gas en de achterrem. De trage oefeningen met slippende koppeling gaat goed, dus ben benieuwd hoe dit gaat.
Ik heb het achtje draaien tijdens mijn examen met koppeling gedaan (en ook zo geleerd) en ben gewoon geslaagd, dus volgens mij mag dat gewoon :)
 
Even inbreken hier ... nog niet verder gekeken in dit topic ... maar mijn zoekactie naar Ninja 650 bracht mij op deze post.

Ik veronderstel dat je de motor al hebt?
Hoe bevalt het rijden? En verbruik?

Reden van mijn interesse, ik denk om van motor te wisselen, en had een Ninja 400 in gedachten. De verkoper begreep mij helemaal, maar raadde mij aan om de 650 en 400 met elkaar te vergelijken. En, na mijn uitleg dat ik een rustige rijder ben, denkt hij dat de 650 niet veel meer zou verbruiken dan de 400, maar dat de 650 met mijn lengte (1,82m) wel comfortabeler zou zitten.

Ik heb btw wel een mooie jonge tweedehands gevonden, al zou ik twijfelen tussen de nieuwe, zoals in jou foto, en die tweedehandse.
 
Geen idee...
Ligt een beetje aan het CBR...die knooien aardig met de examendata op dit moment!
Neem ze wat kwalijk … December is een chaotische maand, een crime voor iemand die iets gedaan wil krijgen. Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw … En de donkere dagen daarvoor … Heb altijd 't gevoel dat in de loop van de maand het licht uitgaat en we het pas weer aandoen na Nieuwjaar. Ach, veel weer voor lekker :] is het toch niet, maar dat komt gauw genoeg weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan