Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Eigenlijk mag het niet zonder motorrijbewijs. Dat moet de reden zijn dat de MP3's het ook niet doen...

Tijdens het lessen kreeg ik vrijwel van iedere motorrijder (ondanks welk type motor ze reden) een groet, dat vond ik wel tof.
Probeerde terug te groeten, maar lukte niet altijd i.v.m het nog leren motorrijden en handen aan het stuur (en mijn instructeur was er volgens mij ook niet helemaal blij mee _O-) :), dus meestal knikte ik gewoon met m'n hoofd.
 
Ik zag er gisteren één zonder helm rijden....
Dan denk ik alleen maar.... Tsjaa....... Valt vast niet veel te redden door een helm dan 8)7

En één die aardig sloom ging op de snelweg....
Wij haalden hem makkelijk in. *D
Ik denk dat zijn portemonnee hem blijkbaar meer waard was dan zijn hoofd (en de rare kronkel).

Tijdens het lessen heb ik ook vaak genoeg groeten gekregen van motorrijders. Probeerde altijd wel te reageren op rechte stukken en wanneer mn instructeur het niet in de gaten had 😬

Nu groeten ze alleen een motorrijder met een eigen motor! Precies op het goede moment kwam hij op mijn pad en ben ik vanmiddag naar Helmond gegaan om te kijken, proefrijden en uiteindelijk over te nemen. Mijn Honda CB 600S

1407743
1407744


Aangezien dit al de derde keer is dat ik er over post zal ik nu nog wat extras vertellen :P

Ik schrok me rot tijdens de proefrit, rij ik weg en wil ik sturen sturen de tellers niet mee! Wende snel maar was even raar opkijken aangezien ze bij deze aan de kuip gemonteerd zitten _O-

En of dat nog niet erg genoeg was, sta ik stil op de vluchtstrook vlak voor afslag Rhoon terwijl ik er eentje verder moest zijn. Benzine op! Ik had er geen idee van maar ik heb op deze geen benzinemeter dus ja... Dan sta je in een keer stil. Geen idee hoe ik hem op zijn reserve kon krijgen dus ik maar door te choken dat ding weer op gang gekregen om uiteindelijk voor Heijplaat nog een keer de vluchtstrook op te moeten zoeken. Gelukkig daarna door kunnen rijden naar de pomp. Eind goed al goed (en ik weet inmiddels waar het kraantje zit).
Goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen 😅😂
 
Mijn instructeur zegt juist dat we terug moeten zwaaien haha!
Alleen als ik net bezig ben met wegrijden uit stilstand zwaai ik niet.... Iets met de koppeling en gas bedienen... 😂

Mooi ding! Uit welk jaar is die?
Mijn kawa heeft gelukkig een benzinemeter en die is uit 99. Schijnt bijzonder te zijn voor dat jaartal. 😬

Maar je hebt wel gelijk je vuurdoop gehad zeg... Ik zou echt enorm stressen.... 8)7
Je hebt in ieder geval weer een goed verhaal en gelukkig is het goed afgelopen....
 
Ik denk dat zijn portemonnee hem blijkbaar meer waard was dan zijn hoofd (en de rare kronkel).

Tijdens het lessen heb ik ook vaak genoeg groeten gekregen van motorrijders. Probeerde altijd wel te reageren op rechte stukken en wanneer mn instructeur het niet in de gaten had 😬

Nu groeten ze alleen een motorrijder met een eigen motor! Precies op het goede moment kwam hij op mijn pad en ben ik vanmiddag naar Helmond gegaan om te kijken, proefrijden en uiteindelijk over te nemen. Mijn Honda CB 600S

Bekijk bijlage 1407743Bekijk bijlage 1407744

Aangezien dit al de derde keer is dat ik er over post zal ik nu nog wat extras vertellen :P

Ik schrok me rot tijdens de proefrit, rij ik weg en wil ik sturen sturen de tellers niet mee! Wende snel maar was even raar opkijken aangezien ze bij deze aan de kuip gemonteerd zitten _O-

En of dat nog niet erg genoeg was, sta ik stil op de vluchtstrook vlak voor afslag Rhoon terwijl ik er eentje verder moest zijn. Benzine op! Ik had er geen idee van maar ik heb op deze geen benzinemeter dus ja... Dan sta je in een keer stil. Geen idee hoe ik hem op zijn reserve kon krijgen dus ik maar door te choken dat ding weer op gang gekregen om uiteindelijk voor Heijplaat nog een keer de vluchtstrook op te moeten zoeken. Gelukkig daarna door kunnen rijden naar de pomp. Eind goed al goed (en ik weet inmiddels waar het kraantje zit).
Goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen 😅😂

Gefeliciteerd met je aankoop! mooi ding en ook wel een aardig stukje rijden vanaf Helmond 8-) Zelf denk ook met zo iets te willen starten.. Ik ken mezelf goed, dus nu al aanschaffen gaat hem niet worden _O- maar we gaan het zien. Eerst nog 3 lessen en dan AVD examen, vanavond mag ik weer
 
Mijn instructeur zegt juist dat we terug moeten zwaaien haha!
Alleen als ik net bezig ben met wegrijden uit stilstand zwaai ik niet.... Iets met de koppeling en gas bedienen... 😂

Mooi ding! Uit welk jaar is die?
Mijn kawa heeft gelukkig een benzinemeter en die is uit 99. Schijnt bijzonder te zijn voor dat jaartal. 😬

Maar je hebt wel gelijk je vuurdoop gehad zeg... Ik zou echt enorm stressen.... 8)7
Je hebt in ieder geval weer een goed verhaal en gelukkig is het goed afgelopen....
Dankje! Hij is uit 2003. En tsja... Dat was me inderdaad een vuurdoop. Alles liep inderdaad goed af maar was nog wel even pissed op de minder vriendelijke vriend die naast me reed en met me mee vertraagde toen de motor stil viel. Kijkend naar me van wat is er aan de hand?
Nou blijkbaar een idioot die liever naar me kijkt terwijl ik trager en trager rijd ipv me naar de vluchtstrook te laten gaan! (2-baans ik reed links).

Ik in paniek op zoek naar mn gevaren lichten, natuurlijk niet kunnen vinden in de stress en de angst dat ie dood was. Pas de tweede keer stilvallen besefte ik me dat ik met een driekwart volle tank weg reed uit Helmond tijdens de proefrit en daarna 150 kilometer reed... Ik had hem gewoon even vol moeten gooien in Helmond maar was veels te enthousiast om te gaan rijden. Mensen leer van mijn fouten _O-
Geen gezeur, tank vol en deur!

Vandaag komt er een slot binnen aangezien ik de aanschaf hier van gisteren natuurlijk wel kon vergeten... Ik heb nachtmerries gehad vannacht en ongeveer 20 keer het rolgordijn in mn slaapkamer omhoog getrokken om te kijken of ie er nog wel stond. Nu woon ik vrij veilig. Afgelopen jaar 1 voertuigdiefstal op de 1000 inwoners van mijn wijk. Laten er nou toevallig maar 1400 wonen. Kans is nihil maar mijn geluk kennende... Nu nog even de woningbouw contacten of ik een muuranker mag plaatsen zodat ie onder mijn balkon naast de ingang van de berging kan staan. Anders zit er opeens(!) een blok beton met een oog in de grond.
Magie O-)

Remschijfslot komt echt net binnen op kantoor terwijl ik dit schrijf. PostNl begreep eens waar mijn kantoor binnen het gebouw was... Dat is wel eens anders gegaan. Dit keer mag er ook wel een compliment uit aangezien ik om 23:52 op zondag (gisteren) had besteld en het pakketje inmiddels al binnen heb de dag er na rond 11 uur.

Slapen zonder nachtmerries! *O*

Gefeliciteerd met je aankoop! mooi ding en ook wel een aardig stukje rijden vanaf Helmond 8-) Zelf denk ook met zo iets te willen starten.. Ik ken mezelf goed, dus nu al aanschaffen gaat hem niet worden _O- maar we gaan het zien. Eerst nog 3 lessen en dan AVD examen, vanavond mag ik weer
Dankje! Ik moet zeggen, het is een ideale motor volgens een maatje van me (de sukkel die besloot te zakken ipv samen met mij op dezelfde dag te slagen) vind hem te smal qua tank en ik snap zijn punt wel ergens maar ik vind het wel meevallen. Ik vind hem in iedergeval beter zitten dan de Suzukis waar we op deden lessen. Daarvoor reden we bij een andere rijschool op de Honda CBF650 en die was inderdaad een stuk breder qua tank. Was opzich ook wel fijn maar ik vind een iets smallere tank dan die van de CBF650 een stuk prettiger. Ik kan eze beter klemmen dan die van de CBF650 omdat ik meer kan klemmen met mijn benen ipv al knus om de tank heen te zitten bij het opstappen omdat je gewoon niet anders op dat ding kan zitten. Het maakt het ook een stuk gemakkelijker om wanneer je zo een stuk rijd als dat ik gisteren deed en het een beetje warm word tussen je benen het hele gedoe af te koelen. Recht stuk op de snelweg en benen wijd. Zo kon ik een stuk wijder dan op die CBF650.
Voor wat ik nu ervaren heb is de CB600S echt een aanrader. Houd er alleen rekening mee dat je geen, ik herhaal, GEEN benzinemeter hebt. Dit vertel ik ook vooral zodat ik het zelf niet meer vergeet :+

Ik had hem ook echt niet eerder moeten aanschaffen. Officieel reed ik gisteren en vandaag ook een beetje illegaal. Ik kan mijn rijbewijs namelijk vrijdag pas afhalen maar deze kans kon ik niet laten liggen. Vandaag ben ik er op gesprongen om er mee naar mijn werk te rijden, hier bij kantoor staat hij een stuk veiliger op zijn stuurslot dan thuis. Nu heb ik gelukkig net 1 slot binnen. Kettingslot komt er nog aan.

Overigens ook nog een mooi punt van de aanschaf, het volledige gereedschapssetje zat netjes onder de zitting verborgen. Inclusief een reserve universele kabel. Super handig want anders had ik de veer niet stugger kunnen stellen. Deze stond op z'n meest slappe stand en nu op de op een na stugste stand. Ik ga hem niet nog eentje stugger zetten want als hij er dan eentje doorschiet door een goeie klap is t een eind naar beneden voor de veer.

Ook handig, de bandenspanning stond op de ketting beschermer (broek beschermer... Dat kapje boven de ketting) maar alleen in kPa en PSI. Snelle google en ik kon pompen... Ware het niet dat hij geen haakse ventielen heeft. Na heel wat yoga de slang op het ventiel van de voorband gekregen en op kunnen pompen (het stuur wilde vallen in bochten dus dat was hard nodig) helaas kostte me dit zoveel tijd dat mn pomptijd alweer op was en natuurlijk had ik niet nog eens 50 cent bij. Hij wil in ieder geval niet meer kanten (hoe je het ook noemt) dus daar ben ik al blij mee. Ik ga nu een stuk fijner bochten in.

Alvast een tip, mocht je er ooit een hebben kijk dan even op het hornet topic onder de naked bikes hier. Dankzij hun weet ik nu waar de benzinekraan zit. Deze zit links net onder het stuk waar je zitting en de tank bij elkaar komen. Wijst hij naar beneden dan staat ie uit. Wijst ie naar achter dan staat ie aan, wijst hij naar voren dan staat hij op reserve.
 
Ik mag binnenkort ook op voor mijn theorie. Leren, leren, leren. maar nu wil ik ook wat oefenexamens maken. Weten jullie wat handige sites waar dat kan?
 
Hallo,

Momenteel ben ik met mijn AVB bezig, dit examen heb ik donderdag aanstaande.
Helaas ben ik de eerste keer gezakt voor mijn theorie, de volgende poging heb ik 15 juli.
Ik heb er een goed gevoel bij, en ga ervan uit dat het met de AVB wel lukt.
Toch zal de gezonde spanning wel een beetje blijven, dus tips zijn van harte welkom.
Voorlopig zal het niet mijn laatste categorie rijbewijs zijn die ik ga halen, de vrachtwagen en bus zit ook nog in de planning.
Echter is het nog de vraag waar ik de volgende categorieen ga halen ( kosten-technisch)

Ik houd jullie op de hoogte van het resultaat donderdag aanstaande!
 
Succes alvast! Doe zoals je tijdens de lessen hebt geleerd. Ga niet ineens gekke dingen doen.... Dan komt het goed.

Ik mag nu 27-08 voor avd.... Is in ieder geval al eerder... Instructeur zei dat nog eerder nogal onwaarschijnlijk is...
Achja.... Rustig lessen en beetje touren...

Motor wordt waarschijnlijk eind deze week gebracht.... :]O-)
 
Ik mag binnenkort ook op voor mijn theorie. Leren, leren, leren. maar nu wil ik ook wat oefenexamens maken. Weten jullie wat handige sites waar dat kan?
Theorie-leren.nl heb ik de laatste paar uurtjes nog aangevuld, hierna in 1x geslaagd.
Vragen over remafstand/stopafstand etc kreeg ik niet. Plaats op de weg, gevaarherkenning etc wel.
 
Ik mag binnenkort ook op voor mijn theorie. Leren, leren, leren. maar nu wil ik ook wat oefenexamens maken. Weten jullie wat handige sites waar dat kan?
Ik had een boek van mijn rijschool met een cd erbij. Was voor mij voldoende om de theorie te snappen en zwakke punten te ontdekken. Daarna bedacht geen website te gebruiken en dat is goed gegaan.
Proef examens doen is wel een must, sommige vraagstellingen zijn echt een beetje raar, denk nu nog steeds dat er echt 2 goede antwoorden zijn :-p
 
Ik heb nog een tegoed staan bij Vekabest voor theorie stof en oefen examens. Als iemand die kan gebruiken laat me het even weten in een pbtje, dan geef ik je de inloggegevens. Het enige wat ik er voor terug vraag is dat je slaagt voor je theorie :P
@Brenda0909 Als je nog op zoek bent nar theorie en oefenexamens stuur me dan even een pbtje.
 
Hallo allemaal,
Bij de rijschool waar ik les moet iedereen eerst zijn theorie halen voordat hij mag gaan lessen. Ik heb hem dus al een maandje ofzo in de pocket, een hele geruststelling want het viel me niet mee terwijl ik toch echt mijn rijbewijs B heb. Hoe is de theorie in NLD, is die een beetje te doen?

Ik had net mijn 2e motorrijles en het ging goed, denk ik. Ik was vantevoren wat gespannen omdat ik dat ding vorige keer om had laten vallen. En vandaag begonnen we direct met schakelen en ik snapte niet direct hoe dat ging. Mijn rijinstructeur was superongeduldig en daar werd ik nog nerveuzer van. Maar op een gegeven moment werd ik boos en toen kon ik het ineens. De rest van de les geoefend op schakelen naar zijn 3 en weer terug, bochtjes, en uiteindelijk ook slalom in zijn 2. Die ik direct kon, maar volgens de rijinstructeur reed ik te langzaam. Heb ik nou veel gedaan of niet? De rijinstructeur liet me vooral zelf oefenen en zat voornamelijk op zijn telefoon te kijken. Aan de ene kant vind ik het wel prettig dat ik het zelf mag uitvinden, maar soms mis ik wel wat instructie of duidelijke uitleg. Ik ben iemand die eerst dingen helemaal niet begrijpt en dan ineens valt het kwartje en dan kan ik het ook gewoon.

Ik las trouwens dat iemand na 8 lessen al op de snelweg zat? Hoe dan?? Ik zag laatst iemand bij ons die pas na 6 of 7 lessen zelf naar het oefenterrein mocht rijden en van snelweg was dus nog helemaal geen sprake. Hoe lang blijft iemand gemiddeld op dat oefenterrein?
En hoeveel lessen hadden jullie nodig voordat jullie je rijbewijs hadden?

De les viel me reuze mee, ik was niet bang en ik had veel meer het gevoel de machine onder controle te hebben. En ik vond het leuk!
 
Als je rijbewijs B hebt mag je volgens mij zonder theorie beginnen met lessen. Zonder rijbewijs is een theorie wel nodig volgens mij..... Durf het niet zeker te zeggen.

Als ik het goed begrijp kom je uit België?

Klinkt niet als een erg geïnteresseerde instructeur nee... Zijn er geen andere rijscholen waar je jezelf prettiger voelt?
Maar heb je les 1 dan helemaal niet hoeven schakelen???
Ik ging in les 1, nja de proefles zelfs.... Op een heel rustig stuk heen en weer rijden, bochtje erbij om te keren (is een soort rotonde achtig iets), en toen al veel moeten schakelen naar 3 etc... Op de terugweg mocht ik zelf terug rijden naar de garagebox.
Ik kreeg altijd een hoop uitleg, hij liet de oefeningen zien etc.
En als je wat meer aandacht nodig had, dan was hij er voor je. Ook voor de mentale steun. *D

Ik zat ook al redelijk snel op de snelweg hoor... Mijn rijschool heeft geen eigen terrein dus moeten sowieso over de weg om ergens te oefenen. En nja ene keer gingen we verder dan de andere keer. Eerst langzaam opgebouwd, 50, 60 weg , 80 weg.... en als hij er vertrouwen in had een snelweg met 100....

Ik heb voor AVB ongeveer 15 a 20 uur moeten oefenen..... :+
Zaterdag eerste pure AVD les, maar dus ook iedere les wel al op de weg gereden en snelweg.

Plezier met lessen is het belangrijkste!
Ik krijg ook steeds meer gevoel voor de motor...
 
Eerste les was op een afgelegen terrein waar de rijschool ook zit. Schakelen en n start met de stopoefeningen. Toen hij de 2e les gezien had dat t veilig zou zijn gelijk rustige binnendoorweggetjes naar een groot oefenterrein. Sindsdien dus ook steeds in het verkeer, zo hoef ik na de AVB niet nog heel veel lessen los AVd te volgen.

Vandaag tijdens mijn 5e les (2u per x, dus nu 10u gereden) voor het eerst een stuk snelweg (stukje waar Max 100 pu geldt ).
1e x makkelijke wegen en gewoon door de stad dus niks geks behalve stoplichten en wat landweggetjes. Vorige week door woonwijk en 80km zones en vandaag ook heerlijke polderweggetjes. Zo krijg ik iedere keer wat nieuws mee.

Tijdens de verrichtingen oefenen laat hij me n paar x aanmodderen, houdt me in de gaten en komt dan met tips ed waarna ik weer op Mn gemak zelf kan oefenen. Hij houdt me wel constant in de gaten. Doet soms ff iets voor of laat me achterop zitten om iets te voelen/ervaren.

Ik heb echt een heel fijne instructeur met veel geduld.
 
Les 1 was erg rommelig, want het was superheet (+30 graden) en het duurde best lang voordat we uiteindelijk onderweg waren omdat ik motorkleding bij elkaar moest zoeken + helm en dat soort dingen. Ik denk dat ik toen maar een uurtje les heb gehad en ik denk dat ik nog niet heb geschakeld omdat ik de rest nog moest oefenen. Mijn rijinstructeur is niet zo gemotiveerd en ik krijg weinig positieve feedback, als dat zo blijft wissel ik binnen de school van leraar. Dat heb ik toendertijd ook gedaan toen ik leste voor mijn B en dat heeft goed uitgepakt. In dit soort gevallen moet je altijd aan jezelf denken, want jij moet dat papiertje halen en de meerderheid van de rijinstructeurs is dat geloof ik worst.
Ik woon in Duitsland trouwens en daar zijn de regels strenger dan in NLD is me opgevallen. Ik denk dat je hier wellicht daardoor ook langer op dat oefenterrein blijven. Weet ook niet hoe het zit met die examens, maar volgens mij is er slechts 1 examen en dus geen extra examen voor bijzondere verrichtingen.

20 uur les, ok.. Dat klinkt niet zoveel. Ik heb geen idee of ik snel ben, vandaag ging het wel lekker en ik voelde me eigenlijk best thuis op dit motor. Maar van rijinstructeur krijg ik nauwelijks positieve feedback. Het gaat voornamelijk over alles wat niet goed gaat. Maar de rijschool krijgt goede recensies dus ik ga er voorlopig maar even vanuit dat het goedkomt.
 
Jeetje, ik vind dat jullie supersnel gaan! Maar ik kan niet sneller dan dat ik mag... Hier zijn ze zo grundlich met alles, daar wordt je soms echt moe van hoor haha.
Theorie was ook behoorlijk pittig, en wisten jullie dat je hier verplicht een EHBO-cursus moest volgen? Zit je op je vrije zaterdag of zondag 8 uur in een schoollokaal, gaap. Ja, ik was al heel veel uren kwijt voordat ik begon met de echte rijlessen.
Maar ik vind het echt leuk! In eerste instantie wilde ik alleen scooter rijden maar ik geloof dat ik motorrijden toch ook wel heel leuk vind. Ik kan niet wachten om lekker de snelweg op te gaan. Lijkt me zo fijn, die snelheid en de wind door je haren enzo. En het gevoel van vrijheid!
 
@Boebele hier erg veel lessen gehad avb 30x1,5 uur en avd 7x2 uur. gewoon de tijd nemen die je nodig hebt, als je het rijbewijs eenmaal hebt is er niemand die nog vraagt hoe je dat gedaan hebt of hoe snel/langzaam je was. snelweg kwam echt pas bij avd trouwens dus dat heeft in mijn geval wel even geduurd voor ik zover was. ik zou wel in overweging nemen trouwens of je dit fijn vind lessen of dat er mogelijkheden zijn een andere geïnteresseerder en beter bij jou passende instructeur te vinden
 
Als je rijbewijs B hebt mag je volgens mij zonder theorie beginnen met lessen. Zonder rijbewijs is een theorie wel nodig volgens mij..... Durf het niet zeker te zeggen.
Kan kloppen, Je mag gerust rijles nemen en je theorie parallel volgen. Voor de examens moet je wel eerst je theorie halen. Ik had al motorrijles en volgde theorie na een les of 4. Heb trouwens maar 2 lessen theorie gehad en examen gehaald.

Maar weet haast zeker dat je gerust mag lessen zonder theorie, zolang je theorie aar haalt voor je je rij-examen doet.
 
Heb je je B rijbewijs dan kun je er vanuit gaan dat je (een deel van) de theorie al kent en mag je tijdens lessen dus gewoon de weg op. Doe je met de auto immers ook. Heb je geen B rijbewijs dan moet je eerst je theorie halen.

Theorie moet uiterlijk voor AVD examen behaald zijn. AVB mag je wel halen zonder theorie.

De snelweg vond ik overigens minder fijn hoor... het waaide ook behoorlijk en daar moet ik echt wel ff aan wennen. Instructeur stuurde me naar links bij het stoplicht. Ik keek m aan, grapjas, das de snelweg!
Maar mijn instructeur geeft me ook wel het vertrouwen dat als hij denkt dat het kan, ik ook geloof dat het inderdaad kan.

Als ik jou was zou ik rap een andere instructeur zoeken. Van iemand die gedreven is in zijn vak en een passie heeft voor het motorrijden leer je veel meer dan iemand die het doet omdat het moet, daarbij is het (vind ik) heel belangrijk dat een instructeur je vertrouwen in je eigen kunnen kan geven (zoals ik hierboven aangeef).
Plezier in het rijden begint, vind ik, bij de instructeur. Die moet jou toch ook een beetje enthousiast houden ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan