Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik heb nu een 'naked' R80 en een R850RT, de R80 is lichter, zwaartepunt ligt ook lager, de RT is gewoon een stuk minder 'tochtiger'. Ga ik ver weg over de autosnelweg dan de RT, ga ik een leuk binnendoor stukkie rijden dan de R80 :]. Allebei tig-de-handsjes maar wel liefdevol verzorgd en nog 's betaalbaar ook.

Lees maar 's het stukkie over die 2e hands motor van €9000 uit de winkel ... |(|(|(.


gr. Leo
zo zeg dat is niet fraai. Nu wil ik geen 9000 uit gaan geven hoor. Eerder max 4000 denk ik maar ook dan zuur
 
ik ken het, ik had voor mijn vakantie (vanaf 3 augustus) of aan het begin daarvan, mijn rijbewijs willen hebben.... normaal gezien had dat ook prima moeten kunnen (zei ook mijn rijschool), maar helaas met al het gedoe nu niet.....
Hier ook hetzelfde... Had gehoopt in juli / augustus alles rond te hebben. Nu zijn de datums 27-08 en 17-09. Gelukkig als pleister op de wonde, hebben we wel een paar langere lessen ingepland, zodat ik nog wel wat kan toeren (maar dan dus onder begeleiding van de instructeur), weliswaar betaald, maar het is beter dan helemaal niks
 
Hier ook de hoop om augustus/september mn AVB afgerond te hebben.
Met een beetje geluk gaat dat nog lukken, maar alleen mn AVB is tot nu toe ingepland (11 Aug) maar als ik de rest zo hoor, kon september AVD wel eens wishfull thinking zijn.
 
Mijn eerste les was op 9 mei en mijn AVB had ik pas op 13 juli door alles. Mn AVD heb ik nu staan op 26 augustus maar is nog niet definitief omdat de kans erg aanwezig dat het eerder kan. Zaterdag heb ik mn 'eerste' AVD les na mijn AVB (ik heb al een beetje ervaring op de weg aangezien we vanaf de rijschool naar een parkeerplaats reden voor de oefeningen en heb zelf gereden vanaf Rijswijk naar Ridderkerk voor het examen) dus ben benieuwd. Als de datum blijft staan dan heb ik al met al 3.5 maand over mn rijbewijs gedaan waarvan ik denk dat dat helemaal niet zo slecht is in deze coronatijd en als ik de rest van de verhalen hier lees.
 
Gewoon zorgen dat je niet het rubber aan de bovenkant houd. En vooral niets aantrekken van de uitspraak dat er twee soorten motorrijders zijn (Motorrijders die zijn gevallen en motorrijders die nog moeten vallen)

Helaas is het gewoon feit.... (Motorrijders die zijn gevallen en motorrijders die nog zullen vallen)
heb zelf ~2,25 jaar schadeloos kunnen rijden, en daarna was het 2x in korte tijd raak dankzij een ander, niet door mijzelf.

Waarvan 1x in een situatie waarbij ik net zat te kijken om te gaan filteren (hoe/waar dat het veiligst kan) en er een auto vol bij mij achterop klapt.
Filmpje heeft in het "wat heb ik vandaag meegemaakt" topic, daar was men het ook eens dat ik daar niks meer had kunnen doen.
De weg/verkeers situatie was zo dat je niet meteen kon gaan filteren en afhankelijk van waar/welke route ik zou kiezen zelfs mijzelf in gevaar zou brengen.

Binnen de ~2 seconden toen ik aankwam en aan het kijken was of ik kon gaan filteren en niet de aankomende stadsbus zou hinderen daarbij was het al gebeurt.



Rechts van de auto voor mij wilde ik gaan staan eerst maar dat paste niet netjes/lekker (zie minimale slinger bij "aankomst") (zijkoffers)
En had dus besloten om dan toch maar naar links te gaan maar toen was het al te laat.
Om nou asociaal meteen daar links op het "afgezette" stuk te gaan staan was mij ook net wat te.
Helaas zat er een regendruppel op de lens, anders had je nog net de tegemoetkomende stadsbus nog kunnen zien.

Overigens, als je het fragment achteruit bekijkt zie je de nummerplaat van de auto rood "oplichten" vanaf het moment dat ie in de buurt komt, dat is omdat ik dus mijn remlicht gebruikte...
 
Laatst bewerkt:
Helaas is het gewoon feit.... (Motorrijders die zijn gevallen en motorrijders die nog zullen vallen)
heb zelf ~2,25 jaar schadeloos kunnen rijden, en daarna was het 2x in korte tijd raak dankzij een ander, niet door mijzelf.

Waarvan 1x in een situatie waarbij ik net zat te kijken om te gaan filteren (hoe/waar dat het veiligst kan) en er een auto vol bij mij achterop klapt.
Filmpje heeft in het "wat heb ik vandaag meegemaakt" topic, daar was men het ook eens dat ik daar niks meer had kunnen doen.
De weg/verkeers situatie was zo dat je niet meteen kon gaan filteren en afhankelijk van waar/welke route ik zou kiezen zelfs mijzelf in gevaar zou brengen.

Binnen de ~2 seconden toen ik aankwam en aan het kijken was of ik kon gaan filteren en niet de aankomende stadsbus zou hinderen daarbij was het al gebeurt.



Rechts van de auto voor mij wilde ik gaan staan eerst maar dat paste niet netjes/lekker (zie minimale slinger bij "aankomst") (zijkoffers)
En had dus besloten om dan toch maar naar links te gaan maar toen was het al te laat.
Om nou asociaal meteen daar links op het "afgezette" stuk te gaan staan was mij ook net wat te.
Helaas zat er een regendruppel op de lens, anders had je nog net de tegemoetkomende stadsbus nog kunnen zien.

Overigens, als je het fragment achteruit bekijkt zie je de nummerplaat van de auto rood "oplichten" vanaf het moment dat ie in de buurt komt, dat is omdat ik dus mijn remlicht gebruikte...
Zeker weer eentje met een telefoon of een ballonnetje lachgas - ze moeten gauw een andere naam voor dat spul verzinnen! :(
 
Zeker weer eentje met een telefoon of een ballonnetje lachgas - ze moeten gauw een andere naam voor dat spul verzinnen! :(

Helaas was mijn achteruit camera dus ook te vies om goed die details vast te leggen.
Inmiddels let ik er dus op van tijd tot tijd de lenzen schoon te maken... Al doe ik dat wel alleen maar van tijd tot tijd, dus bij het tanken of als ik thuis aan kom...

Maar ja, 't bewijst wel dat je er niet altijd zelf controle over hebt....
(en soms wel, zo lees je ook af en toe over bikers waar het al jaren goed bij gaat maar dan een keertje remschijfslot vergeten en daardoor vallen (zelfs met reminder kabeltje))
 
Helaas was mijn achteruit camera dus ook te vies om goed die details vast te leggen.
Inmiddels let ik er dus op van tijd tot tijd de lenzen schoon te maken... Al doe ik dat wel alleen maar van tijd tot tijd, dus bij het tanken of als ik thuis aan kom...

Maar ja, 't bewijst wel dat je er niet altijd zelf controle over hebt....
(en soms wel, zo lees je ook af en toe over bikers waar het al jaren goed bij gaat maar dan een keertje remschijfslot vergeten en daardoor vallen (zelfs met reminder kabeltje))

Ach, ik heb mijn motor na 1 maand al bijna in de schuur neergelegd. Kwestie van net de paddockstand gekocht en de ketting gesmeert. Daarna dus even het wiel laten draaien in zijn 1, zodat ik het niet met de hand hoef te doen. Dus alleen om hem te laten rond draaien na het smeren , niet tijdens. En vervolgens er niet meer aan denken om de zijstandaard uit te klappen... Dus haal hem van de paddockstand af, laat de motor rustig naar links kantelen om hem op de niet uitstaande standaard te zetten... Kon hem nog net houden tot vaders aan kwam lopen. Heeft me wel een spiegel gekost.

Wat voor'n camera's zijn dat? Beeldkwaliteit ziet er best prima uit.
 
zo zeg dat is niet fraai. Nu wil ik geen 9000 uit gaan geven hoor. Eerder max 4000 denk ik maar ook dan zuur

Ik zou vooral ook in Duitsland/UK/etc kijken. Motoren zijn daar echt stukken voordeliger dan hier.
....

Wat voor'n camera's zijn dat? Beeldkwaliteit ziet er best prima uit.

Wilde ik ook vragen! @Okami_Xci Beeldkwaliteit ziet er idd prima uit!

Vandaag overigens met me neefje heerlijk rondje Delft, Schiedam, Rotterdam, Pijnacker, Nootdorp, Delft gedaan. We zijn ongeveer 2 uur weggeweest en genoten van het weer aan de Erasmusbrug.
IMG_20200723_205825.jpg

En met beetje Photoshop 😲 😍
Screenshot_20200723-232119(1).png
 
Laatst bewerkt:
Ik zou vooral ook in Duitsland/UK/etc kijken. Motoren zijn daar echt stukken voordeliger dan hier.


Wilde ik ook vragen! @Okami_Xci Beeldkwaliteit ziet er idd prima uit!

Vandaag overigens met me neefje heerlijk rondje Delft, Schiedam, Rotterdam, Pijnacker, Nootdorp, Delft gedaan. We zijn ongeveer 2 uur weggeweest en genoten van het weer aan de Erasmusbrug.
Bekijk bijlage 1526114

Ook complimenten aan je neefje, een van de, zo niet de mooiste husqvarna ooit gemaakt :t
 
Helaas is het gewoon feit.... (Motorrijders die zijn gevallen en motorrijders die nog zullen vallen)
heb zelf ~2,25 jaar schadeloos kunnen rijden, en daarna was het 2x in korte tijd raak dankzij een ander, niet door mijzelf.

Waarvan 1x in een situatie waarbij ik net zat te kijken om te gaan filteren (hoe/waar dat het veiligst kan) en er een auto vol bij mij achterop klapt.
Filmpje heeft in het "wat heb ik vandaag meegemaakt" topic, daar was men het ook eens dat ik daar niks meer had kunnen doen.
De weg/verkeers situatie was zo dat je niet meteen kon gaan filteren en afhankelijk van waar/welke route ik zou kiezen zelfs mijzelf in gevaar zou brengen.

Binnen de ~2 seconden toen ik aankwam en aan het kijken was of ik kon gaan filteren en niet de aankomende stadsbus zou hinderen daarbij was het al gebeurt.



Rechts van de auto voor mij wilde ik gaan staan eerst maar dat paste niet netjes/lekker (zie minimale slinger bij "aankomst") (zijkoffers)
En had dus besloten om dan toch maar naar links te gaan maar toen was het al te laat.
Om nou asociaal meteen daar links op het "afgezette" stuk te gaan staan was mij ook net wat te.
Helaas zat er een regendruppel op de lens, anders had je nog net de tegemoetkomende stadsbus nog kunnen zien.

Overigens, als je het fragment achteruit bekijkt zie je de nummerplaat van de auto rood "oplichten" vanaf het moment dat ie in de buurt komt, dat is omdat ik dus mijn remlicht gebruikte...
Misschien een optie dat je hem aan had zien komen ??? 🤪🤣
20200723_233803.jpg
 
Wat voor'n camera's zijn dat? Beeldkwaliteit ziet er best prima uit.

Wilde ik ook vragen! @Okami_Xci Beeldkwaliteit ziet er idd prima uit!

Dit was nog genomen met de Innovv K1. Heb deze ondertussen vervangen door de Innovv K2.
Voordeel van de K1 was dat je de beelden direct op de recorder kon terugkijken... de K2 heeft als voordeel dat de beelden per Wifi overgezet kunnen worden zodat je niet steeds het Micro SD kaartje eruit hoeft te halen... dat heeft dus bij mijn 2e ongeluk ervoor gezorgd dat er niks opgenomen was, omdat er ondanks dat het kaartje goed er terug in gestoken was toch iets niet goed zat en hij dus niet op nam. Gelukkig waren er voldoende getuigen ondanks dat de dader doorgereden was.

In de praktijk echter is de transfermodus van de K2 over de wifi net iets te langzaam omdat hij blijft opnemen... (automatische start opname bij aanzetten)
Tenminste, als je op de normale manier (met je app) er naartoe verbind....
Er is een "speciaal commando" dat je in kan voeren als je met je telefoonbrowser (of laptop) er naar toe gaat om het opnemen te "stoppen". dan gaat de transfer stukken sneller.

De K1 is uitontwikkeld en word niet meer door Innovv direct verkocht...
De K2 word nog steeds op door ontwikkeld.
 
Dit was nog genomen met de Innovv K1. Heb deze ondertussen vervangen door de Innovv K2.
Voordeel van de K1 was dat je de beelden direct op de recorder kon terugkijken... de K2 heeft als voordeel dat de beelden per Wifi overgezet kunnen worden zodat je niet steeds het Micro SD kaartje eruit hoeft te halen... dat heeft dus bij mijn 2e ongeluk ervoor gezorgd dat er niks opgenomen was, omdat er ondanks dat het kaartje goed er terug in gestoken was toch iets niet goed zat en hij dus niet op nam. Gelukkig waren er voldoende getuigen ondanks dat de dader doorgereden was.

In de praktijk echter is de transfermodus van de K2 over de wifi net iets te langzaam omdat hij blijft opnemen... (automatische start opname bij aanzetten)
Tenminste, als je op de normale manier (met je app) er naartoe verbind....
Er is een "speciaal commando" dat je in kan voeren als je met je telefoonbrowser (of laptop) er naar toe gaat om het opnemen te "stoppen". dan gaat de transfer stukken sneller.

De K1 is uitontwikkeld en word niet meer door Innovv direct verkocht...
De K2 word nog steeds op door ontwikkeld.

Ah okee, goed om te horen en een duidelijke uitleg. Hoe bevalt de app verder? Ik ben namelijk aan het twijfelen over een dashcam of simpelweg een actioncam op mijn helm te plakken. Go-Pro vindt ik net wat te prijzig, ik kijk meer naar een SJ-Cam, werkt ook prima als ik het zo van een vriend van mij hoor.

Geeft nog meer twijfels. Ik denk nog even rustig na, bedankt voor de uitleg :t
 
Voordeel van de K1 / K2 was dat als je eventjes tijd hebt besteed aan het inbouwen, je er geen omkijken meer naar hebt...
Ik start de motor, en kan gaan rijden, Opname word automatisch gestart bij aanzetten contact (geschakeld aangesloten) en automatisch weer gestopt bij afzetten contact. Omdat ie aan je motor-accu zit heb, gaat ie "nooit op" zolang je aan het rijden bent, dus 12+ uur kan ie makkelijk aan....
Tenminste, als je SD kaart dat kan opslaan, anders begint hij met het overschrijven van de oudste beelden zodra 't kaartje vol zit.
(Kwaliteit kaartje wel aan te bevelen! heb met de K1 ook issue's gehad dat het kaartje de data niet snel genoeg weg kon schrijven, en dan loopt het systeem vast... Schrijfsnelheid specificaties van sdkaartje dus goed op letten, maar dat geld ook voor action cams (en al helemaal zodra je 4K begint op te nemen))

Een instelbare schok-sensor kan beelden beveiligen tegen overschrijven....
( Bij de K1 zat er ook een (spatwater dichte)knop die je kon indrukken om "on demand" beelden veilig te stellen. Die knop mis ik wel op de K2)

Voor mij functioneert hij echt als "als er wat is gebeurt dashcam" en ik haal er alleen wat beelden af als er iets is gebeurt, of als ik iets heb zien gebeuren.
In dat laatste geval moet ik even de tijd onthouden want dan heeft de schok-sensor niet de beelden veilig gesteld.

Tijdje terug met een rideout was er iemand achter mij in een bocht onderuit geschoven.
Beelden erbij gepakt, vooruit was er niks te zien op de weg
achteruit zag je 'm "gewoon onderuit gaan"...
Beelden terug kijken helpt bij het verwerken, geen twijfels meer over hoe/wat....
Dit was bij hem toen duidelijk gevalletje pech en (nieuwe)banden nog (net) niet goed genoeg ingereden.
(let niet op de timestamp in de video, was die week met experimentele firmware aan het testen)


De dashcam kijkt constant voor/achter dus dan staat dat er altijd op (geeft ook een rustiger beeld om naar terug te kijken)
Een actioncam op je helm heeft als voordeel dat je er ook links en rechts mee kijkt en zo nog wat evt opneemt.
En dus evt ook dus de verkeerslichten net wat beter opneemt als je er al onder/naast staat... dan kan je nl nog "op beeld zetten" dat het groen werd....
Dat zie je bij mij nl net niet meer omdat de kijkhoek daarvoor soms te groot word.

De app, daar kijk ik niet zo veel in, werkt zoals het moet doen...
Alleen dan merk je wel dat bijvoorbeeld voor de Schok-sensor je even moet denken als je die hoger zet of dat ie dan gevoeliger word, of juist de drempel waarde hoger gezet word (en dus minder gevoelig)
Te gevoelig betekend dat ie veel beelden gaat locken en je sd-kaartje vol raakt... en dan moet je een keer via de app 't kaartje formatteren... (of eruit halen en met de computer leeg halen)

Bij een actioncam moet je er dus steeds aan denken, heb ik batterij opgeladen, heb ik 'm aan/uit gezet.
Is het kaartje vol? (al hebben ze (sommige) tegenwoordig ook overschrijf modus indien vol heb ik begrepen)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Vanochtend mijn eerste echte les gehad (na vorige maand een proeflesje te hebben gedaan), super tof! Ook leuk dat ik alle lessen samen met iemand anders doe, voor ons beiden de eerste les en de geplande lessen + examen zijn samen. Zo kunnen we elkaar ook nog een beetje helpen of wat nabespreken, vind ik wel handig eigenlijk.

De les begon voor mij ietswat spannend. De instructeur vroeg of ik zelf naar het terrein wilde rijden en daar zeg ik zonder na te denken natuurlijk ja op, maar was wel de eerste keer op de weg voor mij en ik moest voorop. Spanning was nergens voor nodig, want het ging helemaal prima.

Op het terrein ging het ook wel lekker. Uiteindelijk 2 maal de motor af laten slaan, maar ook gelijk al rollend weer aan de praat gekregen.
Als eerste begonnen we met de snelle slalom. Deze was echt veel gemakkelijker dan ik had verwacht. Het ging echt bijna vanzelf en ik vond het ook nog goed te doen om tijdens de oefening te corrigeren. Had wel wat moeite met het gas constant houden, maar dat is een kwestie van gewenning. Ik had ook nog nooit brommer gereden dus op deze manier gas geven is volledig nieuw voor mij.

Daarna de remproef en precisie stop. Dit is wel echt waar ik het meeste moeite mee heb bij het motorrijden. Hier moet ik echt nog leren rust te nemen en alles soepel te bedienen, maar daar zit al een flinke verbetering in.

Na de remproeven mochten we gaan parkeren, dus het lopen met de motor. Het verbaasde mij toch wel een beetje hoe zwaar zo'n motor is. Ben vrij fors en heb wel de nodig spieren, maar het bleef toch opletten dat ie niet om zou vallen.

Als laatste oefening kregen we de halve draai. De fout die ik nog nijg te maken is dat ik het stuur helemaal tegen de aanslag draai. Dan raak ik uit balans en moet ik toch eventjes met de voeten aan de grond. Toen ik dit door had dat ik het stuur niet volledig moet draaien ging het eigenlijk gelijk goed.

Toen de instructeur de pionnetjes opruimde heb ik nog even snel wat 8tjes en stapvoets rijden geoefend. Beiden gingen eigenlijk verrassend goed.

Kortom, super lesje gehad *O*



Ook even de kans gezien om het kenteken van de motor op te zoeken. Betreft een Honda CB650FA uit 2018 met 90 pk, als ik dadelijk klaar ben mag ik maar net meer dan de helft _O-
 
Laatst bewerkt:
Gaaf hé, motorrijden?:]

Weet je wat ik nou zo mooi vind aan je verhaal, dat je zonder ook maar ooit brommer hebt gereden, en geen ervaring had met gasgeven met je rechterhand ipv je rechtervoet het toch aandurft om direct ja te zeggen dat je voorop zou rijden. Dat is lef en moet je maar kunnen!

Zo te horen kom je er wel met die instelling en goede ervaringen met je eerste les. :Y

Succes!:t
 
Gefeliciteerd. Kun je niet nog even snel een afspraak maken op het gemeentehuis? Vaak staat dat gewoon al in het systeem en heb je toch mooi weer een dagje eerder dat rijbewijs :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan