Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Twee weken geleden geslaagd voor AVD, ik maakte mij ernstig zorgen over het niet halen van het examen en lange wachttijden bij het CBR. Uiteindelijk bleek AVD vele male makkelijker dan AVB (dit is natuurlijk persoonlijk). Ik heb er met de auto al wel aardig wat kilometers opzitten, dat scheelt echt wel. Twee keer een Stop and Go gekregen omdat ik wat vlotter door de wijken kon dan de examinator met de auto. Na een prima ronde zag ik aan het gezicht van mijn instructeur dat het wel goed zat, binnen kreeg ik dan ook het goede nieuws. Wat ik wel opvallen vond is dat mijn rijschool als enige uit de omgeving rijdt met een BMW F750 GS, ik vond het aan het begin nogal een lompe motor. Later went het echt wel maar zeker aan het begin vroeg ik mij af hoe ik dit gevaarte ooit fatsoenlijk in de bocht zou krijgen.
 
Wat ik wel opvallen vond is dat mijn rijschool als enige uit de omgeving rijdt met een BMW F750 GS, ik vond het aan het begin nogal een lompe motor. Later went het echt wel maar zeker aan het begin vroeg ik mij af hoe ik dit gevaarte ooit fatsoenlijk in de bocht zou krijgen.
Een (kleine) allroad als lesmotor ... 🤔 ... bijzondere keuze idd.
 
Twee weken geleden geslaagd voor AVD, ik maakte mij ernstig zorgen over het niet halen van het examen en lange wachttijden bij het CBR. Uiteindelijk bleek AVD vele male makkelijker dan AVB (dit is natuurlijk persoonlijk). Ik heb er met de auto al wel aardig wat kilometers opzitten, dat scheelt echt wel. Twee keer een Stop and Go gekregen omdat ik wat vlotter door de wijken kon dan de examinator met de auto. Na een prima ronde zag ik aan het gezicht van mijn instructeur dat het wel goed zat, binnen kreeg ik dan ook het goede nieuws. Wat ik wel opvallen vond is dat mijn rijschool als enige uit de omgeving rijdt met een BMW F750 GS, ik vond het aan het begin nogal een lompe motor. Later went het echt wel maar zeker aan het begin vroeg ik mij af hoe ik dit gevaarte ooit fatsoenlijk in de bocht zou krijgen.
BMW lomp?
Wacht maar totdat je eens op een K1600 zit ;-) Dan moet je 340 kg door de bochten heen krijgen.
Maar het rijdt zo lekker.
 
Ik heb wel eens op een F750GS gereden die een vriendin van me had gehuurd. Ik vond die moeilijker handelbaar dan mijn eigen R1250GSA die wel groter en zwaarder is. Het zal deels ook wel gewenning zijn, met mijn GSA ben ik vergroeid maar het is niet alleen dat.
 
Ik heb wel eens op een F750GS gereden die een vriendin van me had gehuurd. Ik vond die moeilijker handelbaar dan mijn eigen R1250GSA die wel groter en zwaarder is. Het zal deels ook wel gewenning zijn, met mijn GSA ben ik vergroeid maar het is niet alleen dat.
Ik heb een klant die zegt dat zijn R1250weetikveelwat stuurt/manoeuvreert als een fiets.
 
Twee weken geleden geslaagd voor AVD, ik maakte mij ernstig zorgen over het niet halen van het examen en lange wachttijden bij het CBR. Uiteindelijk bleek AVD vele male makkelijker dan AVB (dit is natuurlijk persoonlijk). Ik heb er met de auto al wel aardig wat kilometers opzitten, dat scheelt echt wel. Twee keer een Stop and Go gekregen omdat ik wat vlotter door de wijken kon dan de examinator met de auto. Na een prima ronde zag ik aan het gezicht van mijn instructeur dat het wel goed zat, binnen kreeg ik dan ook het goede nieuws. Wat ik wel opvallen vond is dat mijn rijschool als enige uit de omgeving rijdt met een BMW F750 GS, ik vond het aan het begin nogal een lompe motor. Later went het echt wel maar zeker aan het begin vroeg ik mij af hoe ik dit gevaarte ooit fatsoenlijk in de bocht zou krijgen.
Gefeliciteerd!

Weinig spectaculairs gehad op je rondje rijden zo te horen!
 
Ik heb wel eens op een F750GS gereden die een vriendin van me had gehuurd. Ik vond die moeilijker handelbaar dan mijn eigen R1250GSA die wel groter en zwaarder is. Het zal deels ook wel gewenning zijn, met mijn GSA ben ik vergroeid maar het is niet alleen dat.
Die 750GS zal niet zoveel verschillen als een F800GS toch!?
Die rijdt al als een kinderfiets (zoveel gemak), reed vorig jaar een rondje over de dijken (niet gewend aan die brommer) in de buurt.
Rij ik een MX-rijder helemaal naar huis. Maar ja, die kleine GS is een stuk lichter, wendbaarder dan mijn eigen brommertje.

@Mike Schenk , wellicht is dat grote voorwiel wennen (21 duims)!?
 
Volgens mij wel. Als ik het me goed herinner is één van de verschillen dat bij de 800 de voorvork wat steiler staat en daar wordt hij wendbaarder van.
Ik heb op deze gelest:

Untitled.jpg


Die langzame slalom was altijd wel een uitdaging hierop ............

<Edit>

Het scheelt wel een hele graden kwa 'rake' tussen de 800 (links) en 750 (rechts) volgens goochel:

Untitled.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op geen van beiden gereden maar daar zit wel wat logica in.
Daarnaast spelen nog meer dingen een rol.
Gewicht van de rijder, bagage enz.
Want als de vork inveert, word de sprong/rake korter.
Maar wellicht dat iemand het verschil ooit geprobeerd heeft. Vindt de F800 een lekker smijtfietsje, terwijl mijn vrouw er moeite mee heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Laatste les voor het examen. Bij het tegenleunen voor de halve draai en het achtje ging ik nu voor de lol met twee billen van het zadel naast de motor hangen. Daarbij lukte alles soepel, maar voor het examen moest ik niet gaan overdrijven van de instructeur.

Bij het wegrijden uit het parkeervak ging een medelesser weer te grond, dat is nu al bijna 10 lessen op rij. Bij mij nog niet gebeurd *O*, het zou wel tragisch zijn als het op het AVB examen voor het eerst gebeurd. Al hoewel, dan ben je volgens mij nog niet meteen gebuisd maar heb je gewoon een poging gebruikt :P.
 
Terug
Bovenaan Onderaan