Motorrijles: Kletsen over lessen #8 'A1?.. AM-zwaar!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een vraagje:

Stel, ik rij bij Rijschool A af voor AVB, ik heb dan al een eigen verklaring moeten invullen. Als ik dan bij Rijschool B mijn AVD rij, moet ik dan een nieuwe verklaring of kan ik gewoon zonder problemen opgaan?

Die verklaring gaat naar het CBR, als ze die eenmaal hebben kun je switchen van rijschool. Je kunt hem ook zelf naar het CBR sturen, je kunt bij de gemeente een formulier aanvragen. Dat formulier kost geld, maar je rijschool brengt dat dan weer in mindering op de kosten want dan hoeven zij dat formulier niet te betalen.
 
Bedankt voor de goeie reactie. Een nachtje slapen doet goed. Vandaag in gesprek gaan met de rijschool. Evalueren en eerst mijn theorie halen. Met even rust zal de zin ook wel weer komen.

Jammer voor je dat het niet wil lukken! Ik weet niet of het tot je mogelijkheden behoort maar als het kan....: een heel oud beestje kopen voor, laten we zeggen: 500 eur (wel verzekeren!! kost bijna niks) en die door iemand met rijbewijs naar een groot terrein laten rijden en dan heeeeel veel rondjes, slalommen, noodstoppen etc.etc.etc. Dat geeft je uiteindelijk misschien het zelfvertrouwen dat je zenuwen de baas zal zijn.
 
Pietepiet: niet opgeven hoor, dat is echt zonde. Ik heb met mijn b eijbewijs ook een paar x gedacht hor kan ik dit nou ooit gaan halen. Als je in je achterhoof houd dat het duizendem mensen per jaar lukt, dan gaat het jou toch zeker ook lukken!

Ik mag zelf woensdag weer avd lessen na 3 weken vakantiestop. Heb er enorm veel zin in!
 
@Pietepiet, wat gigantisch balen dat je bent gezakt! Wat de theorie betreft, voor de auto kun je ook een individueel examen doen, ik weet alleen even niet zeker of dat ook voor de motor kan. Dat is dan wellicht een idee? Dan zit je niet in zo'n zaal met 50 anderen, maar zit je in je eentje met iemand van het CBR erbij. Bij de auto is vervolgens ook de tijdsdruk weg, omdat je niet binnen zoveel seconden het antwoord hoeft te geven. Nogmaals, weet niet hoe dat bij motortheorie gaat, maar dat zou je rijschool moeten weten. Als het een mogelijkheid is bij het CBR moet je rijschool het ook voor je regelen.
Ben je beiden keren op dezelfde oefeningen gezakt? Of is het steeds wat anders? Probeer tijdens je examen voor de oefening echt even je rust te pakken, je hoeft niet in 1 keer door, je mag echt even je concentratie opzoeken voor iedere oefening. Laat je niet opjagen door de examinator. Stress is echt heel rot, ik heb leerlingen gehad die via de huisarts medicatie (bètablokkers?) hebben gekregen tegen de stress. Weet niet wat je zelf al hebt geprobeerd in dat opzicht? Ik geloof dat onder andere Propranolol wordt voorgeschreven voor dit doel.

Ben blij te lezen dat je inmiddels niet meer direct wilt stoppen, dat is inderdaad zo'n zonde van de energie die je erin hebt gestoken! Hopelijk heeft het gesprek met je rijschool ook nog wat opgeleverd qua zelfvertrouwen.

@Rick, @Michel, @idoo, allemaal gefeliciteerd!!!

@Timson, leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent! Ik herken het helemaal :Y

@Nero, ook herkenbaar, haha! Ik legde de eerste lessen ook regelmatig de boel plat. Totdat ik doorhad dat als ik de controle leek te verliezen standaard uit reflex de voorrem inkneep... Tip: NIET DOEN! :N Als je langzaam gaat en je staat net een beetje ingestuurd zorgt de voorrem er gewoon altijd voor dat je om gaat. Heb je veel lessen ingepland? Ik vind binnen een maand namelijk best vlot! Heb je al examendata?

@Sneeck, jammer, twee van die fouten! Eerste klinkt als een gevalletje afdekongeval, denken dat je ergens mooi voor langs kunt omdat ie afslaat, waar dan stiekem nog een auto achter vandaan komt... Denk je net de doorstroming te bevorderen, bega je een voorrangsfout. Balen! En die tweede... Werd dat ook opgemerkt als zijnde 'grove fout'? Netjes en handig is anders, oké. Maar als ik het zo hoor ben je vooral op de eerste gezakt. Voorrangsfouten zijn helaas meestal niet meer goed te maken in de rest van de rit.
Hoe dan ook: blik weer vooruit en ga er weer voor! Heb je alweer een nieuwe datum?

Ik zit lekker in 'spanning' voor donderdag (AVB)! Hoop vooral heel erg dat mijn examen gewoon doorgaat, er werd op een gegeven moment gesproken over mogelijke sneeuw... Hoop toch dat dat allemaal weer grootspraak was. Ik heb echt het gevoel dat ik eraan toe ben, dus dan moet het ook maar gewoon gebeuren! Heb richting mijn instructeur aangegeven dat ie er anders maar gewoon spikes of sneeuwkettingen onder moet leggen :+
Eerst dinsdag nog een laatste lesje.
 
Maakt idd geen bal uit welke rem je gebruikt. Al is de achterrem m.i. makkelijker, omdat je ook nog gas moet geven op een bepaald moment. Het gewicht van je motor ligt ook nog eens op de achterkant als je op een helling staat, dus die rem doet het dan het best (ok, veel motoren hebben twee remklauwen voor, maar soit).

probeer ik nog een keer het verschil uit te leggen.
wat jij met je achterrem doet is rem in, je laat je koppeling opkomen en geeft gas, en wanneer die hem op wil pakken laat je de rem los.

wat ik doe als ik dan weer weg wil rijden is gewoon koppeling op laten komen, dan laat ik de rem los als die hem pakt, en dan pas geef ik gas bij.

dan hoef ik niet gas koppeling en rem tegelijk te bedienen
ik geef dus geen gas als ik nog een van de 2 remmen in heb
 
Suus81 schreef op 11 januari 2014 @ 17:20@Sneeck, jammer, twee van die fouten! Eerste klinkt als een gevalletje afdekongeval, denken dat je ergens mooi voor langs kunt omdat ie afslaat, waar dan stiekem nog een auto achter vandaan komt... Denk je net de doorstroming te bevorderen, bega je een voorrangsfout. Balen! En die tweede... Werd dat ook opgemerkt als zijnde 'grove fout'? Netjes en handig is anders, oké. Maar als ik het zo hoor ben je vooral op de eerste gezakt. Voorrangsfouten zijn helaas meestal niet meer goed te maken in de rest van de rit.
Hoe dan ook: blik weer vooruit en ga er weer voor! Heb je alweer een nieuwe datum?

Juist dat is 'em, afdekongeval. Stomme is dat ik er met autorijden (mede door de honderden youtube filmpjes van onze zeer ervaren piloten uit rusland e.o) behoorlijk alert op ben. Maar zoals je aangeeft was mijn idee niet treuzelen gewoon gaan als het kan. Ik vind het nog steeds extreem lastig wat cbr nou van mij wilt, ik heb ook eens doem scenario's gehoord van mensen die zakken juist omdat ze geen gebruik maken van de gaatjes in het verkeer... Maar goed volgende keer iets meer tijd nemen dus.

Dat van in de bocht voorsorteren was schijnbaar een gevaarlijke situatie voor mijzelf omdat er verkeer aan beide kanten langs me heen rijd. Lijkt mij nog steeds beter dan vol op de weg een stilstaand object te vormen, moet je niet alleen voor je kijken maar ook kijken of je achterligger voor jou gaat remmen ja of nee. Maar deze 2 fouten ga ik dus niet nog een keer maken :Y Ookal hebben ze het hier met motor examen extreem rustig nog geen nieuwe datum gehoord, maar dat zal helaas eerder afhangen wanneer mijn instructeur er tijd voor heeft. Morgen gelijk bellen, geen zin om door sneeuwval wéér 2 maand te moeten wachten.
 
Juist dat is 'em, afdekongeval. Stomme is dat ik er met autorijden (mede door de honderden youtube filmpjes van onze zeer ervaren piloten uit rusland e.o) behoorlijk alert op ben. Maar zoals je aangeeft was mijn idee niet treuzelen gewoon gaan als het kan. Ik vind het nog steeds extreem lastig wat cbr nou van mij wilt, ik heb ook eens doem scenario's gehoord van mensen die zakken juist omdat ze geen gebruik maken van de gaatjes in het verkeer... Maar goed volgende keer iets meer tijd nemen dus.
De helft van die Russische dashcamfilmpjes zijn idd afdekongevallen. Echt bizar.

Qua niet weten wat het CBR wil: je moet vlot zijn waar het kan en (extra) voorzichtig waar het moet. Daar heb je nog steeds geen zak aan, maar goed ;). Komt er eigenlijk op neer dat je situaties al ver van te voren moet inschatten en dus ook al tijdig iets kan doen.

Bijvoorbeeld een situatie waar in de verte het drukker wordt (op de snelweg of bij stoplichten oid), je kiest dan al ver van te voren de juiste positie zodat niemand in de weg zit. Op die manier kan je dan hopelijk ook snel weer verder rijden, omdat je de beste plek hebt gekozen. Kies je die positie pas later dan ben je daar mee bezig, terwijl je eigenlijk ook je volle aandacht moet hebben bij de rest van de situatie.

Maarja, 't is allemaal theorie. Uiteindelijk moet je het gewoon in de praktijk kunnen toepassen, die vertaalslag is soms best lastig.
 
Maarja, 't is allemaal theorie. Uiteindelijk moet je het gewoon in de praktijk kunnen toepassen, die vertaalslag is soms best lastig.

De uitdaging is dat je het inschattingsvermogen pas echt goed krijgt als je genoeg kilometers hebt gemaakt. Dus in het eerste jaar van je motorrijden is het een beetje behelpen :-)
 
Niet. Op een klein stukje over gras na, omdat de normale doorgang werd geblokkeerd door een stel koeien ;).

en dat is eigenlijk wel raar. Mij was ook beloofd dat ik een les door de berm mocht rijden, is niet gebeurd. En als je dan je rbw hebt en alleen rijdt, en je rijdt ineens op een zandweg, dan is dat best wel schrikken. Misschien moeten ze "zandweg rijden" toevoegen aan de exameneisen?
 
Laatst bewerkt:
Knap dat je dat nu al weet.......(dat je 'm haalt bedoel ik) *D

Je ziet mij niet zeggen dat ik m'n AVD op 10 februari haal ;)
Maar dat ik 8 januari mijn AVB gehaald heb en 10 feb AVD examen.
Desalniettemin heb ik er gelukkig wel vertrouwen in dat ik 'm ga halen!
Als je zelf namelijk niet overtuigd bent, ben ik bang dat een examinator dat ook niet gauw zal zijn...
 
@Nero, ook herkenbaar, haha! Ik legde de eerste lessen ook regelmatig de boel plat. Totdat ik doorhad dat als ik de controle leek te verliezen standaard uit reflex de voorrem inkneep... Tip: NIET DOEN! :N Als je langzaam gaat en je staat net een beetje ingestuurd zorgt de voorrem er gewoon altijd voor dat je om gaat. Heb je veel lessen ingepland? Ik vind binnen een maand namelijk best vlot! Heb je al examendata?
Haha, ja. Ik moet nog even leren fatsoenlijk stapvoets rijden. :+ Mijn examens zijn op 22 jan (theorie), 23 jan (AVB) en 6 feb (AVD). Ben benieuwd.

Woensdag weer les. Ik kijk er al een paar dagen naar uit!
 
CBR verwacht dat je logisch rijdt, dan kan niemand zeggen dat je het fout doet toch? Wat het kiezen van rijstrook betreft, bij de supermarkt ga je toch ook niet in de langste rij staan?
De helft van die Russische dashcamfilmpjes zijn idd afdekongevallen. Echt bizar.

Qua niet weten wat het CBR wil: je moet vlot zijn waar het kan en (extra) voorzichtig waar het moet. Daar heb je nog steeds geen zak aan, maar goed ;). Komt er eigenlijk op neer dat je situaties al ver van te voren moet inschatten en dus ook al tijdig iets kan doen.

Bijvoorbeeld een situatie waar in de verte het drukker wordt (op de snelweg of bij stoplichten oid), je kiest dan al ver van te voren de juiste positie zodat niemand in de weg zit. Op die manier kan je dan hopelijk ook snel weer verder rijden, omdat je de beste plek hebt gekozen. Kies je die positie pas later dan ben je daar mee bezig, terwijl je eigenlijk ook je volle aandacht moet hebben bij de rest van de situatie.

Maarja, 't is allemaal theorie. Uiteindelijk moet je het gewoon in de praktijk kunnen toepassen, die vertaalslag is soms best lastig.
 
CBR verwacht dat je logisch rijdt, dan kan niemand zeggen dat je het fout doet toch? Wat het kiezen van rijstrook betreft, bij de supermarkt ga je toch ook niet in de langste rij staan?
Maar bij de supermarkt ga je met je winkelmandje toch ook niet langs de karretjes maneouvreren zodat jij vooraan staat in de rij? :P :]
 
Haha, ja. Ik moet nog even leren fatsoenlijk stapvoets rijden. :+ Mijn examens zijn op 22 jan (theorie), 23 jan (AVB) en 6 feb (AVD). Ben benieuwd.

Woensdag weer les. Ik kijk er al een paar dagen naar uit!

Dat is kort op elkaar :) altijd optimistisch blijven :) wellicht lukt het gewoon in één keer...maar als je één van de examens niet haalt dan moet je wel heel snel weer op ...dat is wel het vervelende :p maar hulde natuurlijk als je alles in één keer klaart :Y
 
CBR verwacht dat je logisch rijdt, dan kan niemand zeggen dat je het fout doet toch? Wat het kiezen van rijstrook betreft, bij de supermarkt ga je toch ook niet in de langste rij staan?
Als je die vergelijking wilt maken... ipv dat je de rij kiest zodra je bij de kassa's aankomt, plan je je route door de supermarkt dusdanig dat je sowieso bij de juiste kassa uitkomt. Ver vooruit kijken en anticiperen op dingen die (misschien) komen gaan.

Het is gewoon logisch rijden, maar dat betekend nog niet dat iedereen het logisch vind of snapt wat logisch is (in alle situaties).
 
en dat is eigenlijk wel raar. Mij was ook beloofd dat ik een les door de berm mocht rijden, is niet gebeurd. En als je dan je rbw hebt en alleen rijdt, en je rijdt ineens op een zandweg, dan is dat best wel schrikken. Misschien moeten ze "zandweg rijden" toevoegen aan de exameneisen?


Was bij mij ook gezegd en hier heeft de instructeur zich aan gehouden (al was het maar 3 keer). Ging om het principe "belofte nakomen" :+

Al wist ik het al, heb al jaren motorcross gereden op een baantje vlak bij de duinen hier :+

Het was voor degene die samen lessen reed met mij wel een hele geruststelling dat hij de rem balans en gedrag van de motor door kuilen en over bulten kon meemaken.

Was ook een paar keer zand happen voor hem :P
 
Vandaag mijn eerste echte les op de weg gehad. Beetje 80 wegen gereden, landweggetjes maar ook 30 en 50 zone. Instructeur zei dat hij het niet vaak tegen kwam dat zijn leerlingen het zo goed doen op hun eerste les. *D Dat is natuurlijk altijd fijn om te horen! Examen wordt de volgende les ook ingepland! Kan niet wachten tot ik zelf lekker er op uit kan! :]
 
Begin zelf aankomende Donderdag met lessen, vroeg ie of ik al ervaring gehad... heb maar geantwoord met "Nee, niet legaal nee" :+. Ach, zo'n ommetje langs het tankstation kan toch geen kwaad. Heb wel B al, schakelbrommers gehad en in het weiland lekker zitten rijden (modder zit nog steeds over het kenteken).

Komt er van als je eerst je motor koopt en dan pas gaat lessen. Zou toch graag misschien 1 latere les eens doen op die fiets, even de verzekering mailen of daar überhaupt mogelijkheden voor zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zonder rijbewijs rijden is feitelijk onverzekerd rijden. De verzekering zal proberen zoveel mogelijk de kosten van een ongeval op jou te verhalen. Dat je het ff weet.

Verder veel plezier natuurlijk met lessen. Snel het papiertje halen :).
 
Hij bedoelt lessen op eigen motor, bij sommige verzekeringsmaatschappijen is dat wel mogelijk geloof ik.. Maar weer met een bepaalde clausule, dat je alleen met instructeur mag rijden etc.

Maar, zoals altijd bij de verzeker-aars, laat ALLES zwart-op-wit zetten vooraf! :Y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan