Motorscooter invoeren vanuit Belgie

WIJUKO84

Die hard MF'er
12 mrt 2013
513
172
Regio Amersfoort
Beste MF ers!

Ik wil mijn motor fiets ruilen tegen een motorscooter, maar die persoon woont in Belgie.
Nou is mijn vraag, " hoe gaat dat in zijn werk"?

Ik weet dat ik hem moet invoeren en moet laten keuren bij de RDW en een nieuw kenteken aanvragen.

Maar waar moet ik het kenteken op naam laten zetten als ik de scooter ga halen? Nederland of Belgie?

En wat zijn de kosten ongeveer?

En hoe zit het als je een motor wilt ruilen want je hebt geen factuur of zoiets?

Mijn huidige motor is een kawaski zx9r uit 1998 en de scooter waar het om gaat is een Italjet Dragster 180cc.

Alvast bedankt
 
is heeel makkelijk afspraak maken bij de RDW laten keuren en bij de douane een aangifte forumulier voor de BPM aanvragen BPM uitrekenen opsturen alles betalen en 14 dagen later heb je een kenteken bewijst thuis
 
In Belgie geeft de oude eigenaar het gelijkvormigheidsattest en het inschrijvingsbewijs ( Rose langwerpig papier (oud) of geelkleurig A4 formaat (nieuw )) mee met de koper. De kentekenplaat zelf leverd de oude eigenaar in bij de officiele instanties.

Maak wel even een koopovereenkomst en laat deze door beide partijen tekenen...
Mocht je onderweg worden aangehouden kun je daarmee aantonen dat je de motor eerlijk gekocht hebt. ( zolang het voertuig niet opnieuw wordt ingeschreven, en de oude eigenaar de plaat niet heeft ingeleverd blijft het voertuig op naam staan van de oude eigenaar..)

Vervolgens in NL een afspraak maken bij de RDW voor een invoer keuring (bij motoren alleen controle framenummer en globale check of het ding niet onder een trein heeft gelegen).
Er wordt geen "APK" variant gedaan dus echt keuren is het niet.

Let wel op dat je van te voren de berekening voor de BPM maakt.
Die dien je namelijk nog af te dragen.
Ik heb bij de invoer van mijn Vespa van te voren gezocht op marktplaats naar vergelijkebare Vespa's (zelfde bouwjaar en uitvoering).
Op sommige foto's was het kenteken nog zichtbaar en zo heb ik via de RDW site het volledige BPM bedrag op gezocht.
Vervolgens tel je uit hoeveel leeftijdskorting je daarop krijgt en dan weet je wat je nog aan bpm moet betalen.
Het stelt niet veel voor maar je moet het wel allemaal invullen (stuk of wat formulieren) en even van te voren doen anders kun je weer terug naar de douane.
Overigens kun je niet meer meteen ter plekke de BPM aftikken, je krijgt hier van gewoon een rekening via de e-mail thuis een paar dagen na je aangifte.

Oh nog ff je oude motor, die moet je wel uitvoeren natuurlijk.
Ook dat kun je op de rdw site zelf even opzoeken.
Stelt niet zo veel voor.
 
Laatst bewerkt:
Nku duidelijk beschreven.
Ik heb 1 van mijn eerste motor ingevoerd vanuit België was een gilera dna 180.
Was allemaal heel makkelijk en snel.
Wel een 1 dag kenteken aanvragen om naar de douane te mogen rijden.
 
Ook dat 1dags kenteken kun je gewoon via de rdw site aanvragen.
Verzekeren voor die dag kon bij mijn verzekering ook, gewoon op framenummer.
 
Uitvoeren is kenteken bewijzen en plaat in leveren dit doe ik heel vaak is gratis en schorsen kost 55.- p/j en een importkeuring 68 euro :+ set ik een voertuig voor langere tijd weg exporteer ik hem
 
Laatst bewerkt:
Hoe word de motor op je naam gezet? Aangezien je door het roze papiertje niet kan bewijzen dat jij de eigenaar bent. Want wat ik begrijp heb je alleen roze papiertje nodig en cvo.
 
ja nou de ene keer vraagt de RDW wel om een CVO en de andere keer niet in NL krijg je die er niet bij trouwens deze moet je opvragen bij de Importeur
 
Nee ik heb de beverly gekocht vanuit belgie. Ik moet hem nog keuren invoeren etc om nederlands kenteken en papieren te krijgen. Nou heb ik het roze papiertje en de cvo gekregen van de eigenaar. Maar is dit genoeg om de motorscooter in te voeren en gegevens over te schrijven op mijn naam?

MOET je geen koopovereenkomst of hoef dat niet?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan