Motorscooter keuze

Grote wielen, 14,5ltr en nog mooi ook :)

full
 
Masterblok van Piaggio gaat makkelijk een ton mee op de teller, electra is bij elke scoot minder bij een motor ook trouwens vocht kan er nu eenmaal makkelijker bij...
 
Lekker weer allemaal gebaseerd op vooroordelen.....

Als je van de wegenhulp bericht krijgt dat je de volgende keer zal moeten bij betalen. Omdat je dat jaar al vijf maal getakeld bent geweest. Dan kan je het moeilijk over vooroordelen hebben. :N
Ooit iemand al eens al rijdend stilgevallen op het middelste baanvak van een drukke autosnelweg? En je plots beseft dat je lichten zijn uitgevallen en je richtingaanwijzers het niet meer doen? Ik wel met mijn Fuoco, en ik kan je verzekeren dat het koud zweet je dan uitbreekt.
Voor wie het kent? Het was op het viaduct van Vilvoorde rond 22u30.
Ooit al eens gehad dat je scooter niet start en een alarm geeft dmv van de claxon omdat er wat mis is? Een Fuoco heeft het allemaal.

De Fuoco is één en al elektronica en als daar wat mis mee is dan start ie zelfs niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Mordan, peugeot scooters hebben bijna allemaal piaggio blokken, misschien dat ze de bedrading beter voormekaar hebben.
de honda's die ze in Italie en Spanje inmekaar zetten zijn vaak van mindere kwaliteit dan wat uit japan komt.
zo hoorde ik van een bromscooter dealer dat ze duidelijk verschil konden zien als een kymco in Taiwan was geproduceerd of dat hij in China was geproduceerd, veel slechter in elkaar gezet, door chineese boeren die net van het platteland zijn geplukt en amper kunnen lezen en schrijven, van iets perfect monteren geen kaas hebben gegeten.
 
Zuunig,

Het moet ergens aan liggen maar als koper ben je der wel het slachtoffer van.
Spanje en Italië zijn toch ook Europese landen?
Alhoewel dat dachten we tot over een jaar geleden ook van Griekenland? En ook van Spanje en Italië, dat alles er perfect geregeld was want Europe...
Van iets dat uit China komt zou ik het nog enigszins kunnen aannemen zeker als ook de prijs navenant is.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil niet eens beweren dat er wat mis is met de Piaggio-blokken.
Maar een voertuig is meer dan een motorblok in een design jasje.
 
ik kan begrijpen dat je het een beetje gehad hebt met Italianen als je zoveel problemen hebt gehad met een fuoco.
ik heb dan een scarabeo, en daar hebben ze een beetje hun best gedaan met kwaliteits matrialen,
en ik ben er erg blij mee een het motortje loopt als een zonnentje.
ik denk wel dat er Italianen zijn die mogelijk wat minder zijn dan van kwaliteit dan andere Italiaanen
vroeger waren Italiaanse auto roest bakken waar alles aan mankeerde , maar tegenwoordig maken ze behoorlijk goeie auto's
ik geloof ook dat motors die in Japan zijn geproduceerd beter zijn dan die buiten Japan zijn geasembleerd.
als Italianen iets minder goed inelkaar zetten dan doen ze dat ook met honda scooters die in Italie geproduceerd worden zoals de sh 150 en sh 300.
in testen heb ik ook wel eens gelezen dat van aprilia motorfietsen het de Italiaanse honda's zijn die in kwaliteit zeker niet onder doen voor de Japanse honda's
 
....als Italianen iets minder goed inelkaar zetten dan doen ze dat ook met honda scooters die in Italie geproduceerd worden zoals de sh 150 en sh 300.....

Ben ik niet met je eens.

Honda zal het echt niet laten gebeuren dat zijn scooters door ongeschoolde en ongeïnteresseerde figuren met slecht gereedschap, zonder strenge controle en onder slechte omstandigheden in elkaar worden gezet. Ze gooien hun naam niet te grabbel.

Een Japanse fabrikant neemt zijn eigen bedrijfscultuur mee en zorgt ervoor dat er geproduceerd wordt volgens zijn eigen strenge eisen.
Verder denk ik dat er heel wat onderdelen elders gemaakt worden en hier alleen geassembleerd worden.
 
Laatst bewerkt:
De Italianen hebben de Vespa en ook de turbo-diesel uitgevonden. Qua design zijn het prachtige voertuigen. Maar ze schijnen er niet in te slagen om een volledig kwaliteitsprodukt af te leveren.
Spijtig eigenlijk. Is het nonchalance of wat anders? Ik weet het niet.
 
Er is er echter maar eentje die steeds hetzelfde riedeltje afspeelt waar ik zo langzamerhand een beetje moedeloos van wordt.

Die dealer van jou is dan ook een lachertje denk ik Mordan, die jou een waardeloze tweedehands fuocco heeft verkocht.
Die Piaggio maakt echt verschrikkelijk veel motoren en die zijn echt wel van kwaliteit hoor.

Ik had vroeger een prachtige Kawasaki ZZR600 en toen die 1,5 jaar oud was, draaide de hele motor in de soep omdat er een nokkenaskettingspanner een tandje verschoof.
Zijn alle Kawasaki's nu bagger? Neen.

Wordt na maanden van dat geklaag daar erg moe van om bij ieder topic hetzelfde te moeten lezen. -O-
 
Laatst bewerkt:
Er is er echter maar eentje die steeds hetzelfde riedeltje afspeelt waar ik zo langzamerhand een beetje moedeloos van wordt.
Eentje maar..., echt niet!

Die dealer van jou is dan ook een lachertje denk ik Mordan, die jou een waardeloze tweedehands fuocco heeft verkocht.
Die Piaggio maakt echt verschrikkelijk veel motoren en die zijn echt wel van kwaliteit hoor.
Meen dat Mordan voornamelijk over de Italiaanse elektronica heeft, Hierin heeft hij wel een punt, want meerdere MP3's, de Piaggio variant van de Fuoco, hebben/hadden herhaaldelijk serieuze elektronica storingen.
 
Als je moe bent moet je gaan slapen.
Waar ik moedeloos van word is dat men het hier altijd wil afschilderen als een klein probleempje dat je wel eens kan hebben bij een zogenaamde maandagochtend aankoop.
Terwijl het een aaneenschakeling is van problemen waar men gewoon over heen leest.
En ik heb ook wat tegen een forum waar men alleen een leuk fotootje post en we met zijn allen antwoorden. Hey, leuke scooter heb jij.
Word iemand daar beter en/of wijzer van?
Of heb ik de titel van dit topic verkeerd begrepen?
En wat is de meerwaarde van jouw bijdrage?
We weten nu ondertussen ook al hoe fantastisch de ouwe Nexus met nieuwe naamplaatje en logo is.
 
als Italianen iets minder goed inelkaar zetten dan doen ze dat ook met honda scooters die in Italie geproduceerd worden zoals de sh 150 en sh 300.
in testen heb ik ook wel eens gelezen dat van aprilia motorfietsen het de Italiaanse honda's zijn die in kwaliteit zeker niet onder doen voor de Japanse honda's

Ik ben inmiddels de tel kwijt hoe vaak de SH's in Italie de best verkochte scooters zijn, dit jaar gaan ze wederom de 300 de 1ste plek zeker en mogelijk ook 2de en 3de plekken met de 150 en 125 pakken.

Goed te horen dat jou machine nog goed rijdt, maar ben wel geschrokken dat een tweetal Beo-rijders hier op het MF waar de vario is vervangen rond de 20K en dit schijnt volgens de dealer heel normaal te zijn.
 
Laatst bewerkt:
ik was in ieder geval van plan om mijn scarabeo 300 in te ruilen voordat hij 20000 km loopt, om een wat duurder wordende beurt niet mee te maken, mogelijk zou ik als ik een sh 300 had nog wat langer door rijden.
maargoed ik had hem ook rijklaar voor 3990 euro en ik heb toch het idee dat ik op een kwaliteits produkt rij. en de honda sh 300 was toen flink duurder, en weinig ruimte onder het zadel en geen standaard windscherm.
als je alle verhalen over de honda scooters doorspit dan kom ook best wel problemen tegen.
 
Eentje maar..., echt niet!Meen dat Mordan voornamelijk over de Italiaanse elektronica heeft, Hierin heeft hij wel een punt, want meerdere MP3's, de Piaggio variant van de Fuoco, hebben/hadden herhaaldelijk serieuze elektronica storingen.

Waar ik het niet mee eens ben is dat er wordt verwezen naar "Italiaans" terwijl het specifiek gaat om de Fuoco en in mindere mate de MP3. Ik heb 4 Aprilia motorscooters gehad waarvan de jongste 10 jaar oud was en daar heb ik nooit gekke problemen mee gehad.

1 ervan was wel erg slecht onderhouden en daarnaast bleek dat (achteraf helaas) een importgebakje met teruggedraaide kmstand. Die was dan ook gekocht bij Boonstra. (voortschrijdend inzicht....) Die heeft wel wat problemen gegeven. Straal versleten (dure) remschijven, achterwiellager, voorvorkkeerringen, losse schotten in de uitlaat. Maar van de andere 3 had er 1 een reparatie van 18 euro en verder helemaal niks.

Maar goed. Mordan, zonder je tegen de borst te willen stoten of in herhaling te willen vallen t.o.v. de reacties van andere forumgebruikers: er zijn nu wel heel veel topics waarin je ervaringen met je Fuoco gedeeld worden. En ik ben het nog grotendeels met je eens ook, echter, "overdaad, schaadt".

Groeten, Karl
 
ik was in ieder geval van plan om mijn scarabeo 300 in te ruilen voordat hij 20000 km loopt, om een wat duurder wordende beurt niet mee te maken, mogelijk zou ik als ik een sh 300 had nog wat langer door rijden.
maargoed ik had hem ook rijklaar voor 3990 euro en ik heb toch het idee dat ik op een kwaliteits produkt rij. en de honda sh 300 was toen flink duurder, en weinig ruimte onder het zadel en geen standaard windscherm.
als je alle verhalen over de honda scooters doorspit dan kom ook best wel problemen tegen.

Tsja, Honda's hebben de reputatie van onverwoestbaar. Maar in het PCX topic stuit je ook wel op wat (m.i. onterechte, maar dat terzijde) onvrede. Nog afgezien van de terugkerende proberen met SR en NAKS. Maar, vind ik, zo heeft elke motor wel wat en dan zijn SR en NAKS niet eens zo spannend, alleen jammer dat het vrij kostbare reparaties zijn.

Wat betreft je Scarabeo 300: never change a winning team. Als de scooter je bevalt (en als ik het goed lees dan doet'ie dat), waarom wegdoen? De 24dkm beurt is een dure, maar dat weegt niet op tegen de afschrijving als je de volgende 24dkm erop doorrijdt.
 
Eigenlijk zou je dit topic contra moeten benaderen. Iedereen die iets post moet eerst een punt noemen van zijn eigen scooter waarover hij/zij minder tevreden is, en dat kan je dan nog opsplitsen in constructiefouten en persoonlijke wensen. Dan ontstaat er misschien een reeel beeld van de positieve en negatieve zaken die er per merk en type bestaan. Dat geouwehoer over de mijne is beter dan de hele rest moet toch een keertje gaan vervelen en zoniet dan heeft het nog nauwelijks toegevoegde waarde voor een nieuwe MFer.
 
Omdat dan toch iemand moet aftrappen;
Majesty 2008 (nieuw gekocht 2009)

[*]Pakt slecht op bij lagesnelheden (opgelost door een JCosta)

[*]Heeft snel last van roestvorming op de achterveren (beetje opgelost door regelmatig in te spuiten met WD40)

Persoonlijk;
  • Windbescherming/Turbulentie - opgelost door een verstelbare ruit te monteren
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk zou je dit topic contra moeten benaderen. Iedereen die iets post moet eerst een punt noemen van zijn eigen scooter waarover hij/zij minder tevreden is, en dat kan je dan nog opsplitsen in constructiefouten en persoonlijke wensen. Dan ontstaat er misschien een reeel beeld van de positieve en negatieve zaken die er per merk en type bestaan. Dat geouwehoer over de mijne is beter dan de hele rest moet toch een keertje gaan vervelen en zoniet dan heeft het nog nauwelijks toegevoegde waarde voor een nieuwe MFer.

Denk dat de meeste mensen in dat geval meestal zullen refereren aan hun eigen scooter.

In de meeste gevallen zet ik er speciaal bij "vind ik", of "mijn mening" of "mijns inziens", maar soms word ik er moe van en laat ik het weg. Met het risico van iemand de wind van voren te krijgen omdat mijn post niet op feiten of statistieken gebaseerd is :z

Voor een eventuele nieuwe MF'er hoeven we het niet per se te doen; met 110.000 leden is er genoeg aandacht "van binnenuit". Het zou wel een pre zijn.

Hoewel ik je voorstel wat drastisch vind zou het wel een oplossing zijn. Echter, en nu spreek ik voor mezelf, doet dat niks af aan het feit dat dat ik dan aan mezelf refereer. Zo vind ik de oude vertrouwde Aprilia Leonardo hele fijne scooters, ondanks dat er geen 2 helmen onder het zadel passen, er geen ABS of injectie opzit etc. Dat verschilt voor iedereen en dat vervaagt ook de grens tussen constructiefout en persoonlijke wens.
 
Waar ik het niet mee eens ben is dat er wordt verwezen naar "Italiaans" terwijl het specifiek gaat om de Fuoco en in mindere mate de MP3. Ik heb 4 Aprilia motorscooters gehad waarvan de jongste 10 jaar oud was en daar heb ik nooit gekke problemen mee gehad.

Naar mijn weten is de vraag;
Tot op heden nog niets gelezen over japanse of italiaanse kwaliteit, wat is nou beter qua onderhoudskosten of maakt het niet zoveel uit?

Vrijwel alle Piaggio blokken worden uitgerust met Magneti Marelli doosje, dit is toch een Italiaanse firma(?).

De velen problemen van Mordan waren vrijwel altijd storingen in de elektronica, maar hier op het MF waren al genoeg meldingen van (ex)MP3 rijders met o.a. elektronica storingen.

10 jaar geleden en langer terug hebben in de Italiaanse machine al te vaak een Japans -/Oosterijks motorblok gezetten.

Je hebt wel een punt dat hier niet naar de 3-wieler wordt gevraagd.




Lees net een goed voorstel van Scoot020 en ook ik als geïnteresseerde/aspirant koper ben benieuwd naar de reactie.

En misschien ook wat vaker in het topic over het onderhoud posten en maakt niks of uit de onderhoud zelf is uitgevoerd of uitbesteed is.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat de meeste mensen in dat geval meestal zullen refereren aan hun eigen scooter.

In de meeste gevallen zet ik er speciaal bij "vind ik", of "mijn mening" of "mijns inziens", maar soms word ik er moe van en laat ik het weg. Met het risico van iemand de wind van voren te krijgen omdat mijn post niet op feiten of statistieken gebaseerd is :z

Voor een eventuele nieuwe MF'er hoeven we het niet per se te doen; met 110.000 leden is er genoeg aandacht "van binnenuit". Het zou wel een pre zijn.

Hoewel ik je voorstel wat drastisch vind zou het wel een oplossing zijn. Echter, en nu spreek ik voor mezelf, doet dat niks af aan het feit dat dat ik dan aan mezelf refereer. Zo vind ik de oude vertrouwde Aprilia Leonardo hele fijne scooters, ondanks dat er geen 2 helmen onder het zadel passen, er geen ABS of injectie opzit etc. Dat verschilt voor iedereen en dat vervaagt ook de grens tussen constructiefout en persoonlijke wens.

Er zijn scooters met meer bagageruimte dan de mijne, er zijn scooters met een hogere topsnelheid, mooiere kleuren, snellere accelleratie en toch vind ik de mijne nu de beste voor wat ik er van verwacht. En toch zijn er dan puntjes die verbeterd kunnen worden, waarom kan dat niet op een eerlijke wijze?

Volgens mij heel eenvoudig. Iemand met belangstelling voor een scooter zal zich willen informeren via alle kanalen die hem ter beschikking staan. Daar is een forum als deze er èèn van.
Constructie fouten vind ik zaken die je tegenkomt terwijl je mag verwachten dat het vanuit de fabriek/ontwerp goed zou moeten zijn. Een niet aanwezig ABS vind ik dus geen fout, dat is gewoon een kwestie van weten wat je koopt. Een remweg van 50mtr daarentegen .........
Ook "klachten" over een 250cc die geen top heeft van 150km horen hier niet thuis want dan heb je gewoon een verkeerde aanschaf gedaan zonder je goed te informeren. (he cirkel lijkt echt rond)
Verder vind ik het onderwerp "mooi" totaal niet van belang, dat is toch voor iedereen anders , is geen gebrek en duidelijk zichtbaar.
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn weten is de vraag;Vrijwel alle Piaggio blokken worden uitgerust met Magneti Marelli doosje, dit is toch een Italiaanse firma(?).

Excuses voor grof knip&plakwerk.

Jawel, maar het gaat mij te ver om alle Italiaanse blokjes (techniek?) over 1 kam te scheren en daar ben ik het dus niet mee eens.

Er zijn scooters met meer bagageruimte dan de mijne, er zijn scooters met een hogere topsnelheid, mooiere kleuren, snellere accelleratie en toch vind ik de mijne nu de beste voor wat ik er van verwacht. En toch zijn er dan puntjes die verbeterd kunnen worden, waarom kan dat niet op een eerlijke wijze?

Volgens mij heel eenvoudig. Iemand met belangstelling voor een scooter zal zich willen informeren via alle kanalen die hem ter beschikking staan. Daar is een forum als deze er èèn van.
Constructie fouten vind ik zaken die je tegenkomt terwijl je mag verwachten dat het vanuit de fabriek/ontwerp goed zou moeten zijn. Een niet aanwezig ABS vind ik dus geen fout, dat is gewoon een kwestie van weten wat je koopt. Een remweg van 50mtr daarentegen .........
Ook "klachten" over een 250cc die geen top heeft van 150km horen hier niet thuis want dan heb je gewoon een verkeerde aanschaf gedaan zonder je goed te informeren. (he cirkel lijkt echt rond)
Verder vind ik het onderwerp "mooi" totaal niet van belang, dat is toch voor iedereen anders , is geen gebrek en duidelijk zichtbaar.

Ik ben het grotendeels met je eens hoor. Maar wat vind jij dan een constructiefout?

Zo pakt jouw SW standaard een stuk sneller op dan mijn Leonardo. En mocht jouw SW nou echt opmerkelijk slecht oppakken in vergelijk met andere 400cc's, was het dan per se nodig om zo'n drastische maatregel te nemen of was dat ook te verhelpen door bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt iets lichtere rollen dan standaard te monteren? (daarmee het "probleem" een heel stuk goedkoper/gemakkelijker oplosbaar te maken).

Overigens zit ik nu een beetje, for the sake of argument, te klieren. Ik weet het, offtopic. Maar er zijn al zoveel "welke motor of scooter voor mij?" - topics dat we er best 1 kunnen annexeren ;)
 
Laatst bewerkt:
Ben beter leeswerk van je gewend :) ik rij Majesty. Standaard draait 'ie te weinig toeren om trillingsvrij op gang te komen. Ik weet er zeker nog 4 die dit ook als een negatief punt hebben ervaren. Ik heb gekozen voor een Jcosta vanwege mijn gebrekkige technische kennis, Hybride kan het vast beter uitleggen. Het is misschien niet DE oplossing maar MIJN oplossing, wat een ander met de info doet..........
Zoals je al eerder aangaf zijn het persoonlijke ervaringen maar wel van gebruikers die het zouden moeten weten. Dan is het alleen een kwestie van "durf" om te erkennen dat de scooter die je bezit niet perfect is, waarbij niet eens wordt meegenomen dat er ook nog verbeterpunten zijn die je bewust voor lief neemt bij aanschaf.

Simpel toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan