Motorscooter kopen

Lady-M

MF veteraan
10 aug 2003
3.145
154
Julianadorp
Na jaren motor te hebben gereden, hebben mijn man en ik vorig jaar onze beide motoren verkocht (Kawa ER6N en Versys) omdat we niet zo vaak meer reden en de motoren te nieuw waren om zomaar in de garage te laten staan.

Echt comfortabel waren ze niet, vooral de ER6 had een erg hard zadel en na een uurtje had ik meestal een enorm pijnlijk achterwerk.

We zijn ons nu aan het oriënteren op een motorscooter en de Honda SW-T400 in het bijzonder. Afgelopen weekend hebben we er voor het eerst op gereden. Allebei apart en bij elkaar achterop. Het was natuurlijk even wennen, maar eigenlijk viel het heel erg mee.

We hebben er nu 2 op het oog; een uit 2008 met 11.000 km op de teller en zonder ABS voor 3600 euro en een uit 2011 met 3000 km op de teller en mét ABS voor 4450 euro. Op de laatste gaan we vrijdag een proefritje maken. We willen dan de afleverbeurt en de garantie (€ 250) laten zitten en misschien kan er dan nog wat van de kale prijs af, alhoewel ik het wel een scherpe prijs vind.

Zijn hier nog meer mensen met zo'n scooter? Of mag ik hem niet zo noemen? }) Welk navigatiesysteem past hier het beste op?
 
Honda 400, Burgman 400, Maxsym 400 of X-max 400 ..... Maakt niet uit. Doen.
Ikzelf rij met een Maxsym.
 
Beste Linda,
Als je alleen gaat rijden of met 2 op vlak terrein, dan is een maxiscooter van 400cc een goeie keuze.
Als er ook wat klimwerk aan te pas komt, en je beiden geen pluimgewichten bent, zou ik toch naar minstens een 600cc gaan om te gaan toeren.
Qua comfort denk ik kies je best voor Suzuki Burgman 400 of 650, SYM (is zich aan het opwerken nu in Nederland, draait heel goed in België) MaxSYM 400 of 650 of Honda SW-T400 of 600, maar deze laatste worden bv. in België niet meer gemaakt). Als je de keuze en budget hebt, kan je best voor een ABS-uitvoering gaan, om de 600+ zit die meestal standaard op.
En als je met 2 gaat toeren heb je mogelijke opbergruimte of uitbreidingen (topcase, zijtassen, enz)genoeg.
Navigatie kan je via een specifieke motor-GPS-toestellen met bv. RAM Mount te bevestigen, of via GPS op je smartphone die dan in een houder kan bevestigd worden op diverse manieren.
Je vindt hier op motor-forum alle informatie qua navigatiemogelijkheden, ervaringen, enz, maar ook per merk of type (maxi-)motorscooter vind je forums waarop je alle ervaringen kan lezen.
En voor je je keuze maakt, ga eens proefrijden, als je kan, dan voel je direct wat goed is.
Als je hem gebruikt om alleen te rijden kan heb je nog meer keuze.
Succes met de keuze, en groetjes van Old-scooterfan :) ;)
 
hier zitten ook vrij veel SW rijders

En jullie oude merk heeft tegenwoordig ook een Scooter he de Kawa J300i ook in het groen zwart leverbaar

en wat Gerome al zei de Burgman is ook een optie of een Piaggio X10 350 of 500 dat zijn dan wel geen 2 pitters
 
Waarom de Silverwing? Ik zou kijken voor een Burgman, in mijn ogen is die véél mooier en meer aanbod en goedkoper.
 
Ondanks de SW inmiddels uit de oertijd stamt,
een heel degelijke scoot,
hou het niet bij één proefrit,
probeer wat meer merken en vergeet dan vooral ook een Sym en Kymco niet.
S6.
 
Mooi, maar geen tweepitter ;)

Ik zie de meerwaarde niet, groter vermogen wordt teniet gedaan het gigantische extra gewicht. Dit merk je ook met stadsritten en vooral met manoeuvreren.

Burgman is tevens zuiniger en goedkoper in onderhoud.
 
Gewicht en manoeuvreren?
Gewoon leren rijden dan merk je er niet veel van. ;)

kijk dit filmpje maar even de standaard road versie weegt al 369kg,
deze zal de 400kg wel raken,
hier linkje;
 
Laatst bewerkt:
Ja, soms hoor je de valbescherming vooraan de grond schuren, maar hij zet geen voet aan de grond hé. Als je zo kan manoeuvreren met een zware Harley, dan heb je zelfs geen achteruit meer nodig.
Dit was natuurlijk wel een wedstrijd waar op getraind wordt.
Als je dit laat doen op de rijschool, geraakt er niemand meer door, lol.
 
tja gewicht zegt niet alles meer gewicht verdeling.
mij gp800 weegt net als de burgman an 650 zonder abs 270 kg.
de gp800 moet je de bocht in gooien van tevoren goed gekeken hebben niet te hard de boch in anders kom je niet uit.
ik heb inmiddels 20 kg eraf weten te snoepen en rijd al een stuk beter.
nu heb ik gisteren weer een rondje op de burgman gedaan na lang stilstand.
het blijft toch altijd verbazend hoe je van deze scooter niets van het gewicht merkt als hij eenmaal rolt.
deze weegt 10 kg minder door het een en ander dan orgineel.
maar toch nog 260 kg.
maar je gaat hard de bocht in kort lang maakt niet uit hij stuurt heerlijk licht en altijd vertrouwend.
10 kg zwaarder dan de gp800 en hij stuurt hem aan alle kanten eruit.
de gp800 is qua sturen absoluut geen bedreiging voor deze scooter.
 
Hé Lady-M,
Ik kan een heel verhaal gaan ophangen over de Silverwing, maar je kunt ook gewoon even mijn review lezen.

Zie motorshopper/reviews/motoren/honda/silverwing 400.

Overigens is die SW-T uit 2011 beter geprijsd dan de Silverwing uit 2008 (heb ik toevallig). Alleen ABS rechtvaardigt dat prijsverschil al bijna, en dan heb je ook nog eens een nieuwere met minder kms.

Over navigatie: op de spiegelvoet past heel goed zo'n kogelgewricht met een vleugelmoer voor een Tomtom (of ander merk).
 
Terug
Bovenaan Onderaan