motorvakantie

JorisZ

MF veteraan
14 sep 2012
5.182
792
Geleen
Hallo Mede motorfanaten!

Een vriend en ik, willen in mei 5 dagen op motorvakantie.

Starten in Zuid-limburg en richting Oostenrijk. Nu is dit de 1e keer (ofja 1 keer eerder paar dagen in Winterberg gaan rijden, maar dat telt niet echt) dat we op motorvakantie gaan.


Wat is een leuke route om te rijden, hoeveel km aanhouden per dag? (veel binnendoor uiteraard). Waar slapen etc... alle tips zijn welkom.
Heb zelf een tom tom rider 410 die ik hiervoor wil gebruiken.
 
Binnendoor rijden, zonder snelweg.
En je rijdt een beetje door, reken dan ca 350-400 km per dag.
( ca 60/65 km per uur gemiddeld)
En doe je er dus 3 dagen over om in Oostenrijk te komen.
5 dagen is dan dus te kort. ;)
 
Laatst bewerkt:
Zou uiteraard ook snelweg kunnen gebruiken om tot daar te komen en dan daar rijden? Of anders Schwartzwald
 
Zie je vaker bij startende reizigers: Meer km's dan wat eigenlijk nog leuk is.

Bij een ander topic ook al besproken..............
Begin in Z.Limburg waarna je steeds hogere bergen opzoekt.
Dus Limburg-Ardennen/Eifel-Luxemburg-Vogezen-Zwarte Woud-Alpen.

Genoemde 350-400km zorgt er voor dat de dag-etappes leuk blijven.
Daarom in 4 dagen naar Österreich en dan in 1 dag over de Autobahn, 'zurück nach Hause'.

Zelf wel eens op 1 dag bijna 600km door hooggebergte gereden. Toen was ik wel KLAAR!
Dat is te doen voor een keertje, maar niet dagen achtereen...........
 
Het is leuk ,maar zoals hierboven al gezegd wordt te kort...
als we naar oostenrijk gaan,en dan gaan we eerste dag vanuit mierlo naar zwarte woud via snelweg 440 km en dan nog 110 km binnendoor en dag erna ben je in oostenrijk ......dus ben je al 2 dagen verder en heb je 1 dag om daar rond te rijden,het is kort...

Maar ik kan je dan dit hotel wat redelijk voorin ligt aanbevelen...


Hotel Schönauerhof Bach/Holzgau Tiroler Lechtal - Home Sommer


kun je eventueel op die vrije dag met een gids die voor jullie rijd wat passen rijden...

Als je wilt kan ik je wel itn routes voor tom tom sturen....

succes
toedeloe karin
 
5 dagen is kort.
Wij deden de heenreis meestal in 2 dagen,richting heilbron,daarna zwarte woud,bodensee en via bregenz de bergen in.
Dan in oostenrijk/dolomieten dagtrips van ca 300 kilometer.
En in 1 ruk ,over de snelweg,+900 kilometer weer terug.
Maar ja daar trokken we dan wel minimaal 10 dagen voor uit.
 
Laatst bewerkt:
Naar Oostenrijk.... veel binnendoor uiteraard...... 5 dagen......eerste motorvakantie.... Niet doen. Gewoon lekker gaan rijden bv in de Vogezen, route de cretes, de grand ballons, route de cent mille etangs; mooi, goed voor het leerproces en goed te doen in 5 dagen.
 
Vogezen of de Harz is voor vijf dagen beter. Waarom Oostenrijk? De Alpenpassen zijn nog lang niet allemaal open, ligt er een beetje aan wanneer in mei. Voor de bergen hoef je er dus niet heen te gaan.
 
Leuk topic, deze markeer ik hierbij even voor mezelf(!).

Ben het ermee eens dat je beter niet teveel km's binnendoor op een dag moet doen. Wij deden vorig jaar 400km van Groningen naar Gorinchem binnendoor (30-50-60-en heel af/toe 80km weg) en dat breekt je in Nederland goed op!! 300km Eifel gaat bijv een stuk rapper!

Hou in de gaten dat het VAKANTIE is...dat vergeten wij nogal eens en komen dan gesloopt terug :+
 
ooh ja overheen gelezen.................mei.........hmmm veel passen dicht inderdaad..

het zou mijn keuze ook niet zijn,maar ja ieder moet doen wat hij /zij wil.
Mijn keuze voor 5 dagen zou zijn,of zwarte woud of sauerland..
 
Hallo Mede motorfanaten!

Een vriend en ik, willen in mei 5 dagen op motorvakantie.

Starten in Zuid-limburg en richting Oostenrijk. Nu is dit de 1e keer (ofja 1 keer eerder paar dagen in Winterberg gaan rijden, maar dat telt niet echt) dat we op motorvakantie gaan.


Wat is een leuke route om te rijden, hoeveel km aanhouden per dag? (veel binnendoor uiteraard). Waar slapen etc... alle tips zijn welkom.
Heb zelf een tom tom rider 410 die ik hiervoor wil gebruiken.

Ik neem aan dat je er ook woont?
Dan is de eifel in je achtertuin. :t
Heb je daar al de nodige ervaring opgedaan?
 
Je zou de autotrein vanuit Düsseldorf naar Innsbruck kunnen nemen sta je in een nacht in Innsbruck kun je daar lekker rijden. Een retour via de Oostenrijkse baan kost circa 300 euro.
 
Dag 1
Afzakken via snelweg tot aan Luxemburg, binnendoor door Luxemburg heen. Snelweg tot aan Metz en zo dwars door de Vogezen naar het Zwarte Woud om via de schwarzwslder Hochstrasse te eindigen rondom tittisee neustadt.

Dag 2
Via Zwitserland en Liechtenstein Oostenrijk in. Daar kun je Oostenrijkse pasjes nemen en een aantal dagen fun hebben....

Laatste dag terug via zwarte woud, Vogezen en Luxemburg....

Have fun! Mensen die zeggen dat het niet kan, technisch of door ervaring, hebben het zelf nooit geprobeerd.

Mensen die hun motor op de trein zetten..... dat is veel meer gexeik. Gewoon lekker rijden
 
Laatst bewerkt:
Dag 1
Afzakken via snelweg tot aan Luxemburg, binnendoor door Luxemburg heen. Snelweg tot aan Metz en zo dwars door de Vogezen naar het Zwarte Woud om via de schwarzwslder Hochstrasse te eindigen rondom tittisee neustadt.

Dag 2
Via Zwitserland en Liechtenstein Oostenrijk in. Daar kun je Oostenrijkse pasjes nemen en een aantal dagen fun hebben....

Laatste dag terug via zwarte woud, Vogezen en Luxemburg....

Have fun! Mensen die zeggen dat het niet kan, technisch of door ervaring, hebben het zelf nooit geprobeerd.

Mensen die hun motor op de trein zetten..... dat is veel meer gexeik. Gewoon lekker rijden
Dank voor je "advies".
 
Je zou de autotrein vanuit Düsseldorf naar Innsbruck kunnen nemen sta je in een nacht in Innsbruck kun je daar lekker rijden. Een retour via de Oostenrijkse baan kost circa 300 euro.

Die rijdt niet in mei denk ik...

Is even helemaal weg geweest en nu enkel in het weekend maar pas vanaf ergens in juni als ik me niet vergis.


5 dagen in mei? Ik zou niet naar Oostenrijk rijden, maar naar de Vogezen of het Zwarte Woud.
 
Laatst bewerkt:
Dag 1
Afzakken via snelweg tot aan Luxemburg, binnendoor door Luxemburg heen. Snelweg tot aan Metz en zo dwars door de Vogezen naar het Zwarte Woud om via de schwarzwslder Hochstrasse te eindigen rondom tittisee neustadt.

Dag 2
Via Zwitserland en Liechtenstein Oostenrijk in. Daar kun je Oostenrijkse pasjes nemen en een aantal dagen fun hebben....

Laatste dag terug via zwarte woud, Vogezen en Luxemburg....


Alles kan... maar is dat nog plezant?
Dag 1 ok, maar dan zit je toch al snel aan >600km (en ik vertrek uit België)
Dag 2 Oostenrijk binnen
Die paar dagen waar je het over hebt zijn dan max 1.5 want als je maar 5 dagen hebt moet je op dag 4 terug richting NL beginnen rijden...
 
Laatst bewerkt:
Hallo Mede motorfanaten!

Een vriend en ik, willen in mei 5 dagen op motorvakantie.

Starten in Zuid-limburg en richting Oostenrijk. Nu is dit de 1e keer (ofja 1 keer eerder paar dagen in Winterberg gaan rijden, maar dat telt niet echt) dat we op motorvakantie gaan.


Wat is een leuke route om te rijden, hoeveel km aanhouden per dag? (veel binnendoor uiteraard). Waar slapen etc... alle tips zijn welkom.
Heb zelf een tom tom rider 410 die ik hiervoor wil gebruiken.

Ik hou zelf bij binnendoor rijden een gemiddelde snelheid van ongeveer 50 tot 60 km/u aan. Dan kan je gewoon relaxt rijden zonder je te hoeven haasten. Op wat grotere wegen kan het tempo wel iets omhoog maar dat hangt van de route af. Hoeveel kilometers je per dag kan maken hangt er dus vanaf hoe lang je op de motor wilt zitten. Hoe veel en hoe lang je wilt rijden zal je toch echt zelf moeten ervaren. Bij binnendoor rijden tik ik zelf makkelijk meer dan 600km op een dag weg, maar dan ben ik ook wel de hele dag aan het sturen. Op tijd vertrekken, niet teveel treuzelen onderweg en lang doorgaan. Ken ook genoeg mensen die het na 200km al zat zijn. Wat bij jou past kan je alleen maar zelf ervaren.

Voor de eerste vakantie, en ook gezien het feit dat er in mei nog veel passen dicht zijn (zeker na de extreme sneeuwval deze winter), zou ik het persoonlijk wat dichterbij zoeken. Oostenrijk kan wel, maar de vraag is of het dan nog leuk is, zeker omdat je de mooie passen vanwege de sneeuw waarschijnlijk niet kunt rijden. Zoals Mean-Machine al zegt, bouw het lekker op. Luxemburg, Vogezen, Jura, en als je nog tijd of zin hebt een stukje Franse Alpen meepakken.

Voordeel is wel dat je vanuit Zuid-Limburg al een flink eind in de goede richting zit. Kost mij alleen al 2,5 uur om van huis tot het einde van de A2 te rijden.
 
jawel rij heel veel in de eifel/ardennen.

Voor ons zo dicht bij dat we rondje spa doen, na het avond eten :)


Misschien beter en relaxter om paar dagen in Schwarzwald te gaan rijden.... :z
 
Laatst bewerkt:
Of het plezant is.. jazeker. Als je voor 5 dagen die kant uit wilt dan zit je ook vast aan snelwegkilometers (welke je dan pakt op punten waar het motorrijden minder leuk is). Als je deze mooi afwisselt met mooie binnendoorstukken kun je er een erg leuke trip van maken. En ja ik spreek uit ervaring. Vaak zat een 4, 5 of 6 daags tripje op en neer naar de Dolomieten gedaan.
 
Bij toeren door de bergen natuurlijk heel veel de kleinere wegen gebruiken.

Maar toch pak ik nog wel eens een stuk snelweg. Dat dan meestal als je onderweg vertraging hebt gehad, om toch de overnachtingsplaats te bereiken. Ook neem ik vaak een stuk snelweg als ik in de buurt kom van een grotere stad, om die snel voorbij te komen zonder 100 stoplichten.
 
Vanuit Zuid Limburg is wel het dichtste bij Oostenrijk als de rest van NL ;-)

Waarom niet ?
Ook de weg er naar toe een leuke route uitzetten, dagje daarginder en weer twee leuke dagen terug.
Zolang de route heen en terug leuk sturen is lijkt het mij prima.
Als je maar lekker kan sturen maakt het mij niet uit waar dat gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn zelfs helemaal afgestapt van binnendoor heen/terug, ondanks dat het ontegenzeggelijk leuker rijden is op binnenwegen weegt voor ons zwaarder de mooie wegen op de bestemming, ook als je maar 5 dagen tijd hebt.

Oftewel, dag snelweg heen, 3 dagen spelen op de meest adembenemende stukjes weg, dag snelweg terug.

Doen we vaak en bevalt nog steeds 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan