• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

mtorische opvoering

kc4real

Rookie
Lid geworden
24 feb 2005
Waarderingsscore
0
hey, vraagje? ik overweeg aleen tijdje om mijn motor (cb 600 F bj2004) wat beter te laten rijden en ditzou ik doen door het steken van een DYNO JET KIT. ik zou hierover graag wat info willen over de verschillende stages die er zijn wat het doet met het vermogen. heeft hijhierdoor meer koppel want dit is hetgeen mij interreseert.

Bijlage: Image(161).jpg

De meeste tuning tips zijn voor het hogere toeren gebied.

Wil je meer koppel moet je eerder gaan denken aan het uitboren van cilinders, het plaatsen van hoge compressie zuigers en het vlakken van de kop.

Soms willen grotere kleppen in combinatie met flowen van de kop ook meer koppel opleveren.

Een dynojet spuit alleen maar meer benzine de kamers in. In combo met een optimaal lucht doorstroom (luchtfiler en uitlaat) zal dat niet extreem veel opleveren. Een procentje of 5 meer.

Het goedkoopste wat jij kan doen om meer "voelbaar" vermogen te krijgen is de achtertandwiel vervangen door eentje met 2-4 tandjes meer. Je zal sneller kunnen optrekken maar je top zal wel iets lager te komen liggen.

Bij sportief rijgedrag zal dit zelfs gunstig zijn voor het benzineverbruik. Echter op lange toertochten zal je meer benzine gaan verbruiken.

Ik heb mijn XJR getuned door een iets gewijzigde uitlaat, K&N luchtfilter, rubbers tussen de carbs en cilinders vergroot en ook een kitje in de carbs te zetten. Is van 98pk naar 124pk gegaan en het koppen van 92nm naar 118nm (gemeten op vermogensbank). Dus de hele combinate scheelt toch aardig wat. Je zou eens contact op kunnen nemen met MAD Racing in Noord Scharwoude. Die kunnen je met raad en daad bij staan en als je zelf kunt sleutelen ook nog geld besparen (http://www.madracing.nl).

Ik heb mijn XJR getuned door een iets gewijzigde uitlaat, K&N luchtfilter, rubbers tussen de carbs en cilinders vergroot en ook een kitje in de carbs te zetten. Is van 98pk naar 124pk gegaan en het koppen van 92nm naar 118nm (gemeten op vermogensbank). Dus de hele combinate scheelt toch aardig wat. Je zou eens contact op kunnen nemen met MAD Racing in Noord Scharwoude. Die kunnen je met raad en daad bij staan en als je zelf kunt sleutelen ook nog geld besparen (http://www.madracing.nl).
Zit in een XJR niet een gemoderniseerd,maar geknepen,FJ1200 blok? Nogal wiedes dat je er dan zoveel bijkrijgt. . ;)

Je kan eens in dit topic kijken: [topic=68720]Datalogger 2: MAP + open filters[/topic]
Meer vermogen, ja je kan met je tandwielen gaan spellen. zowel buiten als in je blok :P
Uitlaatsysteem doet iets, luchtfilters ook nog iets. carb + poorten polijsten
systeem flowen, blok opboren/kotteren
Lichtere krukas monteren, lichtere nok-as. Nok-as slijpen
Timing verbeteren. Lichtere zuigers monteren, turbo erop schroeven.
Wat ook leuk werkt als het je om stoplichtsprintjes gaat is carbcleaner in je luchtfilter spuiten (werkt als een soort NOS effect)
Denk er wel aan dat met al deze aanpassingen je garantie (wat mogelijk nog op je fiets zit)in het geding kan komen, dus denk dat je beter gewoon een zwaardere fiets kan nemen :+

Zit in een XJR niet een gemoderniseerd,maar geknepen,FJ1200 blok? Nogal wiedes dat je er dan zoveel bijkrijgt. . ;)
Dat is deels waar. Ze hebben bij de XJR het vermogen terug gebracht en meer koppel tov de FJ. Maar zoals je kunt lezen is er niet alleen een flinke vermogenstoename, maar is ook het koppel gestegen. Maar ik ben er van overtuigd dat als je een motor optimaliseert en goed afstelt op een vermogensbank dat je daar vaak al winst uit kunt halen. Immers de fabrikanten stellen de handel toch aan de zeer veilige kant af, om maar vooral zo weinig mogelijk garantie te hoeven geven.

Terug
Bovenaan Onderaan