Netto catalogusprijs opvragen op internet?

Harakiri

Die hard MF'er
16 sep 2005
452
0
Eindhoven (Noord Brabant)
Hoi medemotorrijders. Aangezien ik het al een tijdje overweeg om een voertuig te importeren uit Duitsland probeer ik een berekening te maken wat me dat aan BPM gaat kosten. Nu is de berekening aan mij bekend, maar vraag ik me enkel nog af hoe je aan de netto-catalogusprijs komt.

Het volgende trof ik aan op www.douane.nl

De netto-catalogusprijs is de nieuwprijs op moment dat het motorvoertuig voor het eerst een kenteken kreeg. Informatie over de verschillende prijzen (catalogusprijs, netto catalogusprijs en consumentenprijs) én over de prijzen van extra opties, accessoires en bijzondere uitvoeringen, kunt u krijgen bij de:

* importeur
* dealer
* Bovag
* RAI
* ANWB


Is er ook een website waar je deze netto catalogusprijzen kunt opvragen zonder daarvoor te hoeven betalen? En is de netto catalogusprijs exclusief btw? Wie weet het fijne van al deze verschillende prijzen?
 
Hoi medemotorrijders. Aangezien ik het al een tijdje overweeg om een voertuig te importeren uit Duitsland probeer ik een berekening te maken wat me dat aan BPM gaat kosten. Nu is de berekening aan mij bekend, maar vraag ik me enkel nog af hoe je aan de netto-catalogusprijs komt.

Het volgende trof ik aan op www.douane.nl

De netto-catalogusprijs is de nieuwprijs op moment dat het motorvoertuig voor het eerst een kenteken kreeg. Informatie over de verschillende prijzen (catalogusprijs, netto catalogusprijs en consumentenprijs) én over de prijzen van extra opties, accessoires en bijzondere uitvoeringen, kunt u krijgen bij de:

* importeur
* dealer
* Bovag
* RAI
* ANWB


Is er ook een website waar je deze netto catalogusprijzen kunt opvragen zonder daarvoor te hoeven betalen? En is de netto catalogusprijs exclusief btw? Wie weet het fijne van al deze verschillende prijzen?


Weet de gene van wie je de motor wilt kopen dit niet? (ligt er natuurlijk aan of jij de 2e of de 99e eigenaar zal worden )
 
De bpm wordt berekend over de netto catalogusprijs van de motor.

De netto catalogusprijs is de catalogusprijs min de omzetbelasting. De catalogusprijs is de verkoopprijs die de fabrikant of importeur van de motor in Nederland adviseert.

Indien je van de consumentenprijs naar de netto catalogusprijs wil, maak je de volgende berekening, uitgaande van een btw van 19% en bpm van 20,6%:

100/139,6 x consumentenprijs= netto catalogusprijs.

19/139,6 x consumentenprijs = btw

20,6/139,6 x consumentenprijs = bpm

de consumentenprijs is wel op de websites van de fabrikant te vinden. zo kom je aan de netto catalogusprijs.
 
Laatst bewerkt:
Als de motor aan bepaalde voorwaarden voldoet
(kilometerstand, leeftijd) hoef je toch geen BPM af te dragen?
 
mijne heren,
Leuk al die adviezen van iedereen.
Het is alleen raadzaam iemand te adviseren als je werkelijk weet hoe het zit.

BPM dient altijd afgedragen te worden naar leeftijd van de motor, tenzij deze al zo oud is dat er geen BPM meer afgedragen dient te worden.
voor de berekening ga je naar douane.nl
daar zie je welk percentage je mee moet nemen in je berekening

De NETTO catalogus prijs wordt inderdaad gebruikt voor de invoerberekening en niet de consumentenprijs waar sommigen naar verwijzen

veel succes
 
De bpm wordt berekend over de netto catalogusprijs van de motor.

De netto catalogusprijs is de catalogusprijs min de omzetbelasting. De catalogusprijs is de verkoopprijs die de fabrikant of importeur van de motor in Nederland adviseert.

Indien je van de consumentenprijs naar de netto catalogusprijs wil, maak je de volgende berekening, uitgaande van een btw van 19% en bpm van 20,6%:

100/139,6 x consumentenprijs= netto catalogusprijs.

19/139,6 x consumentenprijs = btw

20,6/139,6 x consumentenprijs = bpm

de consumentenprijs is wel op de websites van de fabrikant te vinden. zo kom je aan de netto catalogusprijs.
Bijna goed. Beetje kort door de bocht namelijk want er is hier bij de BPM berekening, het vaste bedrag van de 'BPM-vermindering' buiten beschouwing gelaten.
Ja, ik weet het .... topic is stokoud maar van de andere kant nog steeds actueel.
 
Laatst bewerkt:
Om wat voor motor gaat het hier?

Van alle motoren die ik heb geimporteerd heb ik altijd gratis de netto cataloguswaarde kunnen vinden, gewoon door gebruik te maken van Google en te zoeken naar "netto cataloguswaarde [type en model motor inclusief bouwjaar]" óf "Prijslijst [type en model motor inclusief bouwjaar]", o.i.d.

**snot** zie net pas dat het een stokoud topic is, sorry.
 
Om wat voor motor gaat het hier?

Van alle motoren die ik heb geimporteerd heb ik altijd gratis de netto cataloguswaarde kunnen vinden, gewoon door gebruik te maken van Google en te zoeken naar "netto cataloguswaarde [type en model motor inclusief bouwjaar]" óf "Prijslijst [type en model motor inclusief bouwjaar]", o.i.d.

**snot** zie net pas dat het een stokoud topic is, sorry.
Zou je mij dan misschien kunnen helpen aan de cataloguswaarde voor een suzuki sv650 uit 2000? Tot nu toe kan ik deze na flink zoeken en meerdere kentekenchecks nog niet vinden... (ik weet dat het een oud topic is)
 
Zou je mij dan misschien kunnen helpen aan de cataloguswaarde voor een suzuki sv650 uit 2000? Tot nu toe kan ik deze na flink zoeken en meerdere kentekenchecks nog niet vinden... (ik weet dat het een oud topic is)
Dit is inderdaad een heel oud topic en is in de loop der jaren opgevolgd en geheel 'opgeslokt' door weliswaar een ander oud topic, over hetzelfde onderwerp maar veel uitgebreider. Dat is dusdanig populair dat de inmiddels duizenden bijdragen nu nog bijna wekelijks worden aangevuld. Is gestart door @Roy "R"acing op 13-9-2009 en getiteld: "How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België".
Ik ben er bijna zeker van dat je daar verder mee komt.

@Moderator: ik denk dat hier nu wel een slotje op kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan