NGK Iridium IX bougies

Vindt het allemaal zo overdreven. Als men nu adhv testbank resultaten oid kan laten zien met de werkelijke verschillen in vermogen, koppel, verbranding etc. wil ik er nog wel aan.
Maar voor de rest beetje leukdoenerij. Snelle ventieldopjes, specialle accu, waar houdt het op.

Dat ze mischien langer meegaan tot daar aan toe, maar rechtvaardigd dat de meerprijs en de enorme ophef hierover?
 
Vindt het allemaal zo overdreven. Als men nu adhv testbank resultaten oid kan laten zien met de werkelijke verschillen in vermogen, koppel, verbranding etc. wil ik er nog wel aan.
Maar voor de rest beetje leukdoenerij. Snelle ventieldopjes, specialle accu, waar houdt het op.

Dat ze mischien langer meegaan tot daar aan toe, maar rechtvaardigd dat de meerprijs en de enorme ophef hierover?

ik ging voornamelijk voor het langer mee gaan, en voor 3 euro extra per bougie vond ik het wel de moeite waard om te proberen.
 
Achja, 60 euro zie ik niet als een ramp :) Anders zou het wel opgegaan zijn aan andere rommel :P
 
Zo, oma maar weer even wakkerschudden.

Voor de scepticie onder ons dan maar een videootje. Het geeft echt een betere vonk. Of het bij iedereen een merkbaar beter resultaat geeft moet iedereen maar zelf beoordelen.


En kom je weleens bij een Polo in Duitsland dan staat daar waarschijnlijk ook een testkastje op de toonbank en kun je het van dichtbij zien. Ik weet niet of ze ook in op de beurs Utrecht staan.
 
Mooi man, zo'n betere vonk... Maar moet mij dat dan over de streep halen om iridium bougies te kopen?

Ik zie liever een goed onderzoek naar deze verschillen met als resultaat een lager verbruik, schonere verbrandingskamer en langere levensduur van de bougie. Anders ga ik er niet aan en blijf ik bij de gedachte dat als het mengsel eenmaal in de fik staat het geen reet uitmaakt of er een normale of iridium bougie in de motor zit.
 
sinds ze in mijn BMW zitten valt ie nooit meer uit als ie koud is........
ook is het stationaire RPM van 1500 naar 1100 gegaan
het hele spul draait gewoon nog soepelder dan eerst *D
 
Mijn 1cilindertjes starten er stukken beter mee.
Voor mij geen andere types meer, en op eBay koop je ze idd goedkoop.
 
Ik had eerst normale bougies toen liep de mijnes 260. Toen die ierdieummm leipe bougies ceerrr 9 IEh X pluggen erin gestopt... geloof of niet, ding liep gelijk 299...

Ik zeg doen mannnn, te gekkk... placebo my ass...
:+

Heb ze ook aangeschaft. Eerst 2 om te zien of het wel zou werken. Ging op zich redelijk.

Toen heb ik ze alle 4 vervangen. Nou, ding liep als een trein.

Nou heb ik er 9 bougies inzitten. Scheur nu iedereen voorbij hoor!
 
Ik heb mijn irridium met 48000 vervangen en merkte geen verschil t.o.v. de nieuwe irridium dus ze waren nog goed! Ze gaan zeker lang mee, ken mensen die er al 80.000 mee rijden zonder problemen.
 
ook maar even een update'je.

Inmiddels 40K probleemloos mee gereden, gaven na 36K nog een prima beeld.

ga ze maar vervangen 'voor het geval dat' in verband met aankomende lange vakanties in het vooruitzicht.
 
klinkt verdacht veel op die super-gold HDMI kabels..


wist je dat ze bij de bcc en/of mediamarkt bij de goedkope (plasma/lcd) tv's cheap ass kabels standaard kabels gebruiken en de duurdere tv's betere kabels en decoders... :')

ja serieus waar, heb het nu van meerdere mensen die er werken gehoord.
 
Heb ook net een setje nieuwe bougies besteld, kon kiezen tussen CR9E normaal en CR9X Iridium. Maar aangezien ik zelfs het verschil tussen full titanium systeem + open demper + K&N filter + dynokit en het origineel niet eens merk....lijkt het voor mij verspild geld.
 
Laatst bewerkt:
Heb ook net een setje nieuwe bougies besteld, kon kiezen tussen CR9E normaal en CR9X Iridium. Maar aangezien ik zelfs het verschil tussen full titanium systeem + open demper + K&N filter + dynokit en het origineel niet eens merk....lijkt het voor mij verspild geld.

als jij het verschil tuseen een full system, met open demper en KN filter EN dynokit niet merkt dan zijn er 2 opties:

1) Het is niet goed afgesteld
2) Je hebt geen full system, met open demper en KN filter EN dynokit
 
als jij het verschil tuseen een full system, met open demper en KN filter EN dynokit niet merkt dan zijn er 2 opties:

1) Het is niet goed afgesteld
2) Je hebt geen full system, met open demper en KN filter EN dynokit

hij heeft het zelf gemonteerd waarschijnlijk........ :)
zeker als je dit soort dingen goed doet is het een verschil van dag en nacht
in ieder geval verdwijnen de fabrieksdippen uit de vermogenscurve
 
Zo, oma maar weer even wakkerschudden.

Voor de scepticie onder ons dan maar een videootje. Het geeft echt een betere vonk. Of het bij iedereen een merkbaar beter resultaat geeft moet iedereen maar zelf beoordelen.


En kom je weleens bij een Polo in Duitsland dan staat daar waarschijnlijk ook een testkastje op de toonbank en kun je het van dichtbij zien. Ik weet niet of ze ook in op de beurs Utrecht staan.

Als ik het zo zie lijkt het haast op een stand van NGK, nog al logisch dat ze hun product (15 eu per stuk) lekker aan de man willen brengen... Niet echt te gebruiken als onafhankelijk bron materiaal....
 
Het gaat mij in dit geval niet om de oblectieviteit, maar om te laten zien dat er weldegelijk een goed waarneembaar verschil in de vonkgrootte zit. En uiteraard heb ik ook de bougies aan m'n eigen motor even uitgebouwd laten vonken en dan is het resultaat hetzelfde. En ik ben wel objectief. Ik heb zelf weinig verschil gemerkt, maar het was voor mij een experiment en baat het niet dan schaadt het niet. Ik reed trouwens wel van de zomer (na inbouw van deze jongens) 1:24,5 gemiddeld op m'n V-Strom 650. Ik zal niet zeggen dat het daar aan lag, maar wie weet draagt het bij.
 
Geen idee of ze beter zijn, maar in meerdere Honda's zitten ze standaard en de vervanginterval is een stuk hoger dan die van gewone :Y (wel in de tussentijd checken of ze nog goed zijn ;) )
 
...of je kan hem lager stationair draaien omdat ie door de betere verbranding mooier loopt ;)
Maar als er niet gedraaid is aan de stationair regeling dan klinkt het idd vreemd :/
 
Laatst bewerkt:
28 euro voor 4 irridiums CR9EIX tegenover 19 euro voor 4 gewone CR9E (ebay.uk). Is te proberen toch voor dat verschil, slechter zal het iig niet zijn... Een meer constante vlamboog van de irridiums lijkt me vooral bij korte en de eerste koude stukken toch gunstiger (en bij koud weer als de motor moeilijker op temp komt).
 
als jij het verschil tuseen een full system, met open demper en KN filter EN dynokit niet merkt dan zijn er 2 opties:

1) Het is niet goed afgesteld
2) Je hebt geen full system, met open demper en KN filter EN dynokit

Dat het een full system in titanium van Akrapovic was, is zeker. Demper open ook
KN filter ook zeker. De dynokit kwam de garage pas achter toen ze hem tegen kwamen bij het afstellen.

Heb hem gekocht met de hele 'race' set. Het reed perfect, maar verbruik was 1 op 7 ofzo..belachelijk voor een 650cc.

Terug gebracht naar de garage, originele bochten er weer op, goedkoop open rvs sportdempertje er op, dynokit aangepast, origineel luchtfilter. Dit alles op de testbank af laten stellen.

En dat reed weer precies hetzelfde. Verbruik was echter veranderd in 1 op 19.
Het geluid van de full system titanium akra open a 1100euro vond ik trouwens niet veel verschillen van de Viper vervangingsdemper rvs a 150euro.

Ik probeer dan ook niet het maximale uit de motor te halen, vind het onzinnig. Als ik nu bv meer vermogen uit mijn bandit 600 zou willen halen, had ik wel een b1200 gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Dat het een full system in titanium van Akrapovic was, is zeker. Demper open ook
KN filter ook zeker. De dynokit kwam de garage pas achter toen ze hem tegen kwamen bij het afstellen.

Heb hem gekocht met de hele 'race' set. Het reed perfect, maar verbruik was 1 op 7 ofzo..belachelijk voor een 650cc.

Terug gebracht naar de garage, originele bochten er weer op, goedkoop open rvs sportdempertje er op, dynokit aangepast, origineel luchtfilter. Dit alles op de testbank af laten stellen.

En dat reed weer precies hetzelfde. Verbruik was echter veranderd in 1 op 19.
Het geluid van de full system titanium akra open a 1100euro vond ik trouwens niet veel verschillen van de Viper vervangingsdemper rvs a 150euro.

Ik probeer dan ook niet het maximale uit de motor te halen, vind het onzinnig. Als ik nu bv meer vermogen uit mijn bandit 600 zou willen halen, had ik wel een b1200 gekocht.

Een b600 is nou niet echt een supersport machine met dito ontworpen motorblok. Als je een andere demper eropschroeft haal je er een paar pk extra uit, maar met andere bochten, bynojet kit en open luchtfilter ga je niet veel extra halen (buiten een goede afstelling). Totaal niet vreemd dat je geen verschil voelde :)

Als je een hypermoderne supersport hebt die zo erg geknepen is dat je nog net niet de gaten in je zuiger brand vanwege milieueisen dan is het verschil denk ik veel groter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan