Nieuw circuit op Maasvlakte?

ech wel

Die hard MF'er
16 mrt 2004
769
2
Op de openbare weg wordt “klaverblad racen” steeds populairder met voorspelbaar dramatische gevolgen. Vangrail of lantarenpaal komen hard aan bij een eventuele val.

Naar aanleiding van het toenemen van het aantal slachtoffers op de als circuit gebruikte openbare weg heeft de Franse overheid in het verleden maatregelen genomen in de vorm van het aanleggen van circuits bij een aantal grotere steden zoals Lille en natuurlijk circuit Carole bij Parijs. Het circuit Carole is, naar verluid, vernoemd naar het meisje dat vlak voor opening van dit circuit als duopassagiere omkwam bij een motorongeval.

De circuits hebben een multi-functionele status: Middelbare scholen geven daar brommercursussen, er wordt motorrijles gegeven, rijvaardigheidstrainingen voor politie en “locals” kunnen tegen zeer schappelijk tarief op gezette tijden de baan op met alles dat maar twee wielen heeft. Kom je van buiten de regio betaal je meer. Op Circuit Carole zijn zelfs een aantal uren gratis. Toen ik eens toevallig met een BMW R1100 GS op het goede moment een kijkje kwam nemen, hoefde ik slechts de bagage eraf te halen, papiertje invullen en go!!
Het grootste gevaar is echter wel het snelheidsverschil tussen een bromscooter en een R1 en daar zat ik met de GS ongeveer tussenin.

Als je de schrikbarend hoge kosten van een ernstige ongevallen (materiële kosten, gezondheidszorg, verzuim, arbeidsongeschiktheid, omscholing, gezinszorg, uitvaart) wegstreept tegen de kosten van het aanleggen van één of meer (kleine) multifunctionele faciliteiten speel je op den duur wellicht quitte.

Grootste problemen naast de financiën: de locatie(s), milieuaspecten, geluidsoverlast enz.
Er moeten toch creatieve geesten te vinden zijn die met reële oplossingen kunnen komen.

Brainstormend kom ikzelf tot een aantal voorzetjes:
-Combineer het met een wielerbaan, scatebaan, verkeersopleidingscentrum, slipparcours.
-Met de nieuwe motorexamenoefeningen in het achterhoofd kan het CBR eens wat constructiefs doen, kunnen ze eindelijk met recht opscheppen over hun “toonaangevende” voorsprong in Europa qua opleidingsnormen en faciliteiten.
-Gebruik een vervuild fabrieksterrein: ipv van afgraven injecteren met bio-bacteriën en in de tussentijd eroverheen scheuren, als geluidswal rondom de baan een depot voor havenslib of vervuilde grond.
-Maak een ringweg/circuit rondom een waterzuiveringsinstallatie.
-Gebruik een oude vuilstort locatie (hoeveel golfbanen zijn er niet aangelegd op een oude vuilstort? Maar ja, de aanleg van een golfbaan ligt bij bobo’s beter in de markt dan een circuit).

Door de hogere intensiteit van de snelheidscontroles zal ook de behoefte om je uit te leven op een circuit evenredig toenemen. Nu ben je per circuitdag ruim €100 kwijt, wat altijd nog minder is dan een vette boete op de openbare weg. Persoonlijk heb ik liever een jaarkaart op een lokaal circuit. Begin jaren ’90 had ik voor het trainen met en testen van de supermono’s een jaarkaart in Lille en dat kostte toen als “niet-local” 4 à 500 ouderwetse guldens per jaar.

Als gemeente Oss creatief meedenkt en actief meewerkt aan het ontwikkelen van een hopelijk veiliger stratencircuit tbv officiële ONK races op een nieuw industrieterrein, moet het toch ook mogelijk zijn om ergens een permanente oplossing te creëren met het concept van circuit Carole in het achterhoofd?
 
Laatst bewerkt:
Doe het dan in de achterhoek, hebben wij ook nog plezier :)

Ik ben het er wel helemaal mee eens, maar dit wordt toch niet gedaan. Denk je nou echt dat de regering zoiets gaat aanleggen of gaat toestaan als je het neer zou leggen om die redenen? Volgens hun zal het waarschijnlijk alleen maar meer ongelukken geven en komt er voor het flitsen natuurlijk te weinig in de staatskas :)
 
Als het in Frankrijk kan, kan het ook in Nederland.

Of zoiets ooit echt voor elkaar gebokst wordt, ik denk het zelf ook niet, maar met een goede lobby van figuren die WEL wat in de melk te brokkelen hebben of connecties hebben, wie weet?!
 
Op de openbare weg wordt “klaverblad racen” steeds populairder met voorspelbaar dramatische gevolgen. Vangrail of lantarenpaal komen hard aan bij een eventuele val.

Naar aanleiding van het toenemen van het aantal slachtoffers op de als circuit gebruikte openbare weg heeft de Franse overheid in het verleden maatregelen genomen in de vorm van het aanleggen van circuits bij een aantal grotere steden zoals Lille en natuurlijk circuit Carole bij Parijs. Het circuit Carole is, naar verluid, vernoemd naar het meisje dat vlak voor opening van dit circuit als duopassagiere omkwam bij een motorongeval.

De circuits hebben een multi-functionele status: Middelbare scholen geven daar brommercursussen, er wordt motorrijles gegeven, rijvaardigheidstrainingen voor politie en “locals” kunnen tegen zeer schappelijk tarief op gezette tijden de baan op met alles dat maar twee wielen heeft. Kom je van buiten de regio betaal je meer. Op Circuit Carole zijn zelfs een aantal uren gratis. Toen ik eens toevallig met een BMW R1100 GS op het goede moment een kijkje kwam nemen, hoefde ik slechts de bagage eraf te halen, papiertje invullen en go!!
Het grootste gevaar is echter wel het snelheidsverschil tussen een bromscooter en een R1 en daar zat ik met de GS ongeveer tussenin.

Als je de schrikbarend hoge kosten van een ernstige ongevallen (materiële kosten, gezondheidszorg, verzuim, arbeidsongeschiktheid, omscholing, gezinszorg, uitvaart) wegstreept tegen de kosten van het aanleggen van één of meer (kleine) multifunctionele faciliteiten speel je op den duur wellicht quit.

Grootste problemen naast de financiën: de locatie(s), milieuaspecten, geluidsoverlast enz.
Er moeten toch creatieve geesten te vinden zijn die met reële oplossingen kunnen komen.

Brainstormend kom ikzelf tot een aantal voorzetjes:
-Combineer het met een wielerbaan, scatebaan, verkeersopleidingscentrum, slipparcours.
-Met de nieuwe motorexamenoefeningen in het achterhoofd kan het CBR eens wat constructiefs doen, kunnen ze eindelijk met recht opscheppen over hun “toonaangevende” voorsprong in Europa qua opleidingsnormen en faciliteiten.
-Gebruik een vervuild fabrieksterrein: ipv van afgraven injecteren met bio-bacteriën en in de tussentijd eroverheen scheuren, als geluidswal rondom de baan een depot voor havenslib of vervuilde grond.
-Maak een ringweg/circuit rondom een waterzuiveringsinstallatie.
-Gebruik een oude vuilstort locatie (hoeveel golfbanen zijn er niet aangelegd op een oude vuilstort? Maar ja, de aanleg van een golfbaan ligt bij bobo’s beter in de markt dan een circuit).

Door de hogere intensiteit van de snelheidscontroles zal ook de behoefte om je uit te leven op een circuit evenredig toenemen. Nu ben je per circuitdag ruim €100 kwijt, wat altijd nog minder is dan een vette boete op de openbare weg. Persoonlijk heb ik liever een jaarkaart op een lokaal circuit. Begin jaren ’90 had ik voor het trainen met en testen van de supermono’s een jaarkaart in Lille en dat kostte toen als “niet-local” 4 à 500 ouderwetse guldens per jaar.

Als gemeente Oss creatief meedenkt en actief meewerkt aan het ontwikkelen van een hopelijk veiliger stratencircuit tbv officiële ONK races op een nieuw industrieterrein, moet het toch ook mogelijk zijn om ergens een permanente oplossing te creëren met het concept van circuit Carole in het achterhoofd?


Dit heb ik ook al eens een paar keer aangehaald. Ik ben bang dat je dat in dit bekrompen land nooit voorelkaar krijgt. Milleu, doet broembroem, de buurt, bestemmingsplan en zo zullen er nog wel een paar zijn. (tenzij er natuurlijk een paar rijkelui´s zoontje ineens helemaal kapot van het motorracen zijn, dan is het zo gefixt)

Drachten, de airstrip, is een mooi voorbeeld. Bij hoog en bij laag werd er gezegd dat de jeugd dat niet wilden en toch illegaal op straat zou blijven racen. De gemeente zette door en met succes. Er word gretig gebruik van gemaakt en het straatracen is op een idioot na weg.

Als elke provincie een circuit krijgt die ook vor lessen kan worden gebruikt, wedstrijden en een groot middenterrein mogelijk ook nog voor evenementen dan vang je veel vliegen in 1 klap. Het gebruik van het circuit moet natuurlijk wel betaalbaar zijn, anders werkt het niet. En met een goed cicuit kan je als overheid ook terecht de boetes opschroeven vind ik, omdat er dan een goed alternatief wordt geboden. Mensen kunnen zich eens lekker uitleven met eigen motor wat ook niet ten nadele is voor de voortuigbeheersing.
 
Als het in Frankrijk kan, kan het ook in Nederland.

Of zoiets ooit echt voor elkaar gebokst wordt, ik denk het zelf ook niet, maar met een goede lobby van figuren die WEL wat in de melk te brokkelen hebben of connecties hebben, wie weet?!

Als in frankrijk blijkt dat het bevorderen is voor de verkeersveiligheid omdat mijn even kan uitleven, dna heb je ze klem natuurlijk, dan kan je een vuist maken.
 
Leuk idee,

Maar met zulke dingen is volgens mij de overheid niet al te huiverig aangezien ze bang zijn dat ze aansprakelijk gesteld worden voor ongevallen. Bovendien moet er op zo'n circuit eigenlijk altijd een ambulance+crew aanwezig zijn...

Ik ben bang dat zo'n idee er niet door komt bij de overheid.. Helaas.. '(
 
In Frankrijk zijn die milieu eisen ook niet zo streng.
Die maffe natuurgeile activisten moeten hier zonodig alles weer vergallen :(
Wat is nou belangrijker; een vogel dat zn ei rustig uitbroed of iemand die door die stomme vogel met zn ei op straat lekker gaat scheuren en zichzelf daarmee in gevaar brengd?
Maargoed wie zijn wij nou :?
 
Valt wel tegen hoor, is allemaal rechtdoor met hier en daar een mooie verdwaalde bocht....

Niet spannend qua bochten nee, daarvoor zijn klaverbladen en dijkjes ;)
Maar om je motor gewoon is ff lekker volgas in zijn hoogste versnelling te laten loeien is het wel een lekker stukje :P
 
Laatst bewerkt:
Nou 'k ga maar ff dromen :z over dat circuit want komen zal het er waarschijnlijk toch niet B| :( :Z saaaai
 
De luchthaven hier in Twente gaat ook dicht binnenkort, dit is _DE_ locatie voor een racebaan.

1> Het is een natuurgebied voor zover ik weet , dus bebouwing mag er niet komen.
2> Het asfalt licht er grotendeels al :)
3> De omwonenden zijn gewend aan het lawaai van de straaljagers en de meeste huizen in de geluidszone zijn reeds geisoleerd.


Er moet dan natuurlijk wel direct nadat de luchthaven dicht gaat werk van gemaakt worden , want anders beginnen de omwonenden te wennen aan de rust..

Hheheh...

Dus , iemand zin om een business plan te schrijven ?
 
Als het in Frankrijk kan, kan het ook in Nederland.

Of zoiets ooit echt voor elkaar gebokst wordt, ik denk het zelf ook niet, maar met een goede lobby van figuren die WEL wat in de melk te brokkelen hebben of connecties hebben, wie weet?!

Misschien iemand bij de mag??? :?
 
Er is ooit een brommerrace afgelast op de wielerbaan naast vliegveld Zestienhoven(Rotterdam Airport) reden: GELUIDSOVERLAST |(

In Linkoping (Zweden) ligt overigens ook een multifunctioneel circuit: slipbaan, er worden verkeerslessen gegeven, er is naast het racecircuit ook een crossbaan en een speedwaytrack met tribunes.
Ik ben daar 3 keer geweest om met de supermono mee te doen aan de Europese kampioenschappen Supermono ( zie ook: www.supermono.org ). De laatste keer deden ze ook moeilijk over geluid, terwijl de luchthaven van de Saab vliegtuigfabriek er maar een paar kilometer vandaan is.
 
dan kennen jullie de regering nog niet die zal er zeker komen ,
maar natuurlijk aan een snelheid van 120 a 130 km/u maximum ,
met veel boompjes rondom het circuit zodat ze de FLITSPAALTJES )
kunnen verstoppen (ik zal maar stoppen anders brengen we die idiooten nog op ideeen ) :} :} :} :} :} :} }
 
Vind wel goed idee!!

Als we nou eens effe daarvoor protesteren ofsow tijdens die mega meeting ;) !

Effe snelwegje blokkeren ofsow...

Zijn er geen motorrijdende kamerleden die we effe moeten porren ofsow!
 
Snelweg blokkeren? Ik woon gewoon in een huis en ik kweek geen hennep dus ik doe daar niet aan mee.

Lobbyen is wel de goede weg.

Bij het CDA zit iemand met een R1, vorig jaar mei was hij bij de Wilco Zeelenberg / Yamaha-dag op Assen, zijn naam is me even ontschoten, ik dacht Wim v/d Camp.
Bij de SP zit of zat er ook een in de kamer met een motor.

In een Promotor van een tijdje terug stond een artikel over kamerleden en/of fractiemedewerkers met een motor.

Als het gaat om verkeersveiligheid (als je op het circuit je relatief veilig kan uitleven, ga je op de openbare weg minstens een week makan?!) is het wellicht iets om bij de MAG aan te kaarten.
 
De maasvlakte is inderdaad een strak plan vlak naast de deur en als je dan effe lekker wilt opentreken ofzo dan ma en kan het ook Op naar de maasvlakte met zo'n circuit :}
 
ik snap er niets van. veel bezwaren kunnen er toch niet zijn? kijk eens naar al die motorcross banen in nederland? zelfde principe! gaat ook hard, vallen ook wel eens gewonden, maakt ook een hoop herrie en qua natuur zal het ook wel niet gezond zijn.

dat kan wel, maar een asfalt-baan kan niet? krom.
 
In Frankrijk zijn die milieu eisen ook niet zo streng.
Die maffe natuurgeile activisten moeten hier zonodig alles weer vergallen :(
Wat is nou belangrijker; een vogel dat zn ei rustig uitbroed of iemand die door die stomme vogel met zn ei op straat lekker gaat scheuren en zichzelf daarmee in gevaar brengd?
Maargoed wie zijn wij nou :?

Beiden zijn even belangrijk, lees:

Mocht jij eens in gesprek raken met een natuurmillitant, dan kan je het volgende zeggen: Ik ben een tijdje freelance fotograaf geweest voor de pers en als natuur fotograaf. Vooral dat laatste heb ik voor de hobby al vanaf heel jonge leeftijd gedaan. Als een klant een foto wilde van een nest met 4 kivietseieren dan was er steevast een bepaalde plaats waar ik heen ging en waar je rustig kon fotograveren, de kivieten niet bang waren voor mensen en waar nesten met 4 eieren normaal waren in totale tegenstelling met andere plaatsen. Waar fotografeerde ik dan?


Vliegbasis Leeuwarden, OP die vliegbasis dus, niet in de omgeving, maar op het midden terrein. (op afspraak natuurlijk, het kan niet zomaar) En niet op een zwaar omheind en totaal afgesloten gebied van natuurmonumenten waar je al de doodstraf krijgt al je het terrein op kijkt.

Dit zullen ze waarschijnlijk nooit geloven, toch is het een feit. Het is in het algemeen de mens waar de dieren bang voor zijn, niet de door ons uigevonden machines en hun bijbehorende herrie en stank. Maar op de vliegbasis zijn weinig mensen, en de mensen die er zijn vormen geen bedreiging voor de vogels, rapen geen eieren en stappen over het nest heen en laten het verder met rust.

Voorbeeld 2: het fotograveren van reeën op het friese platteland, altijd met de boer vanuit zijn tractor. Raam open en een zoomlens van 50 tot 300mm. De 100 tot 180mm stand woord meer gebruikt dan de 300mm stand. Maar o-wee als je UIT de tractor komt, dan zijn ze weg.

Voorbeeld 3: Motorcross circuit De Flying Boetoe te Joure, rond deze tijd van het jaar altijd veel dieren en nesten. Op de woendagavond en zaterdag zie je de dieren niet omdat ze dan weten dat het een pokkeherrie is op die dagen. Voor de andere dagen is het daar een pokkeherrie van de vogels zelf die daar hun terratorium befluiten. Omdat er buiten die motorcrossers op de gezette tijden verder niemand komt.

Gek genoeg checken die natuurfreaks niet of dit waar is, nee dan zouden ze moeten toegeven dat motorsport helemaal niet slecht voor de natuur is als het op een vaste plaats en vaste tijden is. Overigens heeft een andere persfotograaf een een protestbijeenkomst van militante "natuurliefhebbers" gefotografeerd. Wat denk je?

Ze komen allemaal in de eigen auto, geen carpoolen, geen openbaar vervoer en al helemaal niet op de fiets.

Ik ben een motorcrosser en een natuurliefhebber en het kan prima samengaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan