ech wel
Die hard MF'er
- 16 mrt 2004
- 769
- 2
Op de openbare weg wordt “klaverblad racen” steeds populairder met voorspelbaar dramatische gevolgen. Vangrail of lantarenpaal komen hard aan bij een eventuele val.
Naar aanleiding van het toenemen van het aantal slachtoffers op de als circuit gebruikte openbare weg heeft de Franse overheid in het verleden maatregelen genomen in de vorm van het aanleggen van circuits bij een aantal grotere steden zoals Lille en natuurlijk circuit Carole bij Parijs. Het circuit Carole is, naar verluid, vernoemd naar het meisje dat vlak voor opening van dit circuit als duopassagiere omkwam bij een motorongeval.
De circuits hebben een multi-functionele status: Middelbare scholen geven daar brommercursussen, er wordt motorrijles gegeven, rijvaardigheidstrainingen voor politie en “locals” kunnen tegen zeer schappelijk tarief op gezette tijden de baan op met alles dat maar twee wielen heeft. Kom je van buiten de regio betaal je meer. Op Circuit Carole zijn zelfs een aantal uren gratis. Toen ik eens toevallig met een BMW R1100 GS op het goede moment een kijkje kwam nemen, hoefde ik slechts de bagage eraf te halen, papiertje invullen en go!!
Het grootste gevaar is echter wel het snelheidsverschil tussen een bromscooter en een R1 en daar zat ik met de GS ongeveer tussenin.
Als je de schrikbarend hoge kosten van een ernstige ongevallen (materiële kosten, gezondheidszorg, verzuim, arbeidsongeschiktheid, omscholing, gezinszorg, uitvaart) wegstreept tegen de kosten van het aanleggen van één of meer (kleine) multifunctionele faciliteiten speel je op den duur wellicht quitte.
Grootste problemen naast de financiën: de locatie(s), milieuaspecten, geluidsoverlast enz.
Er moeten toch creatieve geesten te vinden zijn die met reële oplossingen kunnen komen.
Brainstormend kom ikzelf tot een aantal voorzetjes:
-Combineer het met een wielerbaan, scatebaan, verkeersopleidingscentrum, slipparcours.
-Met de nieuwe motorexamenoefeningen in het achterhoofd kan het CBR eens wat constructiefs doen, kunnen ze eindelijk met recht opscheppen over hun “toonaangevende” voorsprong in Europa qua opleidingsnormen en faciliteiten.
-Gebruik een vervuild fabrieksterrein: ipv van afgraven injecteren met bio-bacteriën en in de tussentijd eroverheen scheuren, als geluidswal rondom de baan een depot voor havenslib of vervuilde grond.
-Maak een ringweg/circuit rondom een waterzuiveringsinstallatie.
-Gebruik een oude vuilstort locatie (hoeveel golfbanen zijn er niet aangelegd op een oude vuilstort? Maar ja, de aanleg van een golfbaan ligt bij bobo’s beter in de markt dan een circuit).
Door de hogere intensiteit van de snelheidscontroles zal ook de behoefte om je uit te leven op een circuit evenredig toenemen. Nu ben je per circuitdag ruim €100 kwijt, wat altijd nog minder is dan een vette boete op de openbare weg. Persoonlijk heb ik liever een jaarkaart op een lokaal circuit. Begin jaren ’90 had ik voor het trainen met en testen van de supermono’s een jaarkaart in Lille en dat kostte toen als “niet-local” 4 à 500 ouderwetse guldens per jaar.
Als gemeente Oss creatief meedenkt en actief meewerkt aan het ontwikkelen van een hopelijk veiliger stratencircuit tbv officiële ONK races op een nieuw industrieterrein, moet het toch ook mogelijk zijn om ergens een permanente oplossing te creëren met het concept van circuit Carole in het achterhoofd?
Naar aanleiding van het toenemen van het aantal slachtoffers op de als circuit gebruikte openbare weg heeft de Franse overheid in het verleden maatregelen genomen in de vorm van het aanleggen van circuits bij een aantal grotere steden zoals Lille en natuurlijk circuit Carole bij Parijs. Het circuit Carole is, naar verluid, vernoemd naar het meisje dat vlak voor opening van dit circuit als duopassagiere omkwam bij een motorongeval.
De circuits hebben een multi-functionele status: Middelbare scholen geven daar brommercursussen, er wordt motorrijles gegeven, rijvaardigheidstrainingen voor politie en “locals” kunnen tegen zeer schappelijk tarief op gezette tijden de baan op met alles dat maar twee wielen heeft. Kom je van buiten de regio betaal je meer. Op Circuit Carole zijn zelfs een aantal uren gratis. Toen ik eens toevallig met een BMW R1100 GS op het goede moment een kijkje kwam nemen, hoefde ik slechts de bagage eraf te halen, papiertje invullen en go!!
Het grootste gevaar is echter wel het snelheidsverschil tussen een bromscooter en een R1 en daar zat ik met de GS ongeveer tussenin.
Als je de schrikbarend hoge kosten van een ernstige ongevallen (materiële kosten, gezondheidszorg, verzuim, arbeidsongeschiktheid, omscholing, gezinszorg, uitvaart) wegstreept tegen de kosten van het aanleggen van één of meer (kleine) multifunctionele faciliteiten speel je op den duur wellicht quitte.
Grootste problemen naast de financiën: de locatie(s), milieuaspecten, geluidsoverlast enz.
Er moeten toch creatieve geesten te vinden zijn die met reële oplossingen kunnen komen.
Brainstormend kom ikzelf tot een aantal voorzetjes:
-Combineer het met een wielerbaan, scatebaan, verkeersopleidingscentrum, slipparcours.
-Met de nieuwe motorexamenoefeningen in het achterhoofd kan het CBR eens wat constructiefs doen, kunnen ze eindelijk met recht opscheppen over hun “toonaangevende” voorsprong in Europa qua opleidingsnormen en faciliteiten.
-Gebruik een vervuild fabrieksterrein: ipv van afgraven injecteren met bio-bacteriën en in de tussentijd eroverheen scheuren, als geluidswal rondom de baan een depot voor havenslib of vervuilde grond.
-Maak een ringweg/circuit rondom een waterzuiveringsinstallatie.
-Gebruik een oude vuilstort locatie (hoeveel golfbanen zijn er niet aangelegd op een oude vuilstort? Maar ja, de aanleg van een golfbaan ligt bij bobo’s beter in de markt dan een circuit).
Door de hogere intensiteit van de snelheidscontroles zal ook de behoefte om je uit te leven op een circuit evenredig toenemen. Nu ben je per circuitdag ruim €100 kwijt, wat altijd nog minder is dan een vette boete op de openbare weg. Persoonlijk heb ik liever een jaarkaart op een lokaal circuit. Begin jaren ’90 had ik voor het trainen met en testen van de supermono’s een jaarkaart in Lille en dat kostte toen als “niet-local” 4 à 500 ouderwetse guldens per jaar.
Als gemeente Oss creatief meedenkt en actief meewerkt aan het ontwikkelen van een hopelijk veiliger stratencircuit tbv officiële ONK races op een nieuw industrieterrein, moet het toch ook mogelijk zijn om ergens een permanente oplossing te creëren met het concept van circuit Carole in het achterhoofd?
Laatst bewerkt: