Nieuw circuit op Maasvlakte?

ik snap er niets van. veel bezwaren kunnen er toch niet zijn? kijk eens naar al die motorcross banen in nederland? zelfde principe! gaat ook hard, vallen ook wel eens gewonden, maakt ook een hoop herrie en qua natuur zal het ook wel niet gezond zijn.

dat kan wel, maar een asfalt-baan kan niet? krom.

Heb jij enig idee hoeveel motorcrosbane er gesloten zijn en nog zullen wordne, hoe de motorcrosser in hun traininguren zijn beperkt. Op de Prikkedam, ooit een circuit waar wereldkampioenschappen werden gereden, zijn zo beperkt in hun trainingtijd dat het niet meer de moeite is om er naar toe te gaan. Zo laten ze het doodbloeden. Wand de buurt heeft klachten, nee niet de buurt, maar 4 omwonenden ver uit de buurd, wle 4 miljoenairs trouwens met nogal wat macht in de plaatselijke politiek end ie willen er een golfbaan hebben.

Ook De flying Boetoe waar ik vroeger reed is in het aantal uren sterk ingekort. Vorig zou de internationale grasbaanraces op de Nutsbaan ook al niet doorgaan omdat de buurt protesteerde. En ook hier bestond die "buurt" uit slechts 1 invloedrijk (met nadruk op rijk) persoon. En dat terwijl de grasbaan racerij op de Nutsbaan al 30 jaar plaatsvind tot aan WK races aan toe. Het is dat de echte buurt een tegenprotest zijn begonnen en dat de plaatselijke persfotograaf Dick Verton een pittig en waar stuk in de krant schreef wat die rijken met hun ballonvaarten welke elk jaar 7 dagen lang op hetzelfde terrein plaatvind voor overlast veroorzaken. En niet alleen in de omgevinf van het terrein, maar in de weide omgeving. Veel boeren hier kunne ze wel schieten met die ballonnen. Ik heb op een nacht samen met mijn ouders en een andere motorcrosser al eens met de crosser en duiklampen mijn Dober-pup uit de Haulster bossen moeten halen omdat het beest schrok van de vlam van een ballon die nog geen meter hoor boven het dak vloog.

Als ze iets willen verbieden dan mag het van mij die ballonnentroep wel zijn, die beschadigen het milleu heel wat meer dan een motorcross of race circuit. (moet je ook eens kijken hoe die lui met hun jeeps door de boer zijn land scheuren...)
 
Fuzz 10 had het over vliegbasis Twente als ideale locatie, er ligt al asfalt, er staat een hek omheen, wat wil je nog meer! In combinatie met het verhaal van J. Micrometer is het plaatje compleet: vogels spotten en racen.

Nog een ideetje: in het binnenterrein een 400 meterbaan: 's zomers als athletiek-baan, 's winters als ijsbaan: schaatsen en ijsspeedway.

Linkoping in Zweden is echt een geweldig goed voorbeeld hoe het kan en eigenlijk ook moet: Cross-baan, Speedwaybaan, kort circuit en een slipstrip. Ik geloof dat achter de geluidswal een vuilstort zit en de andere kant op is het volop bos en natuur.

Overigens is de titel van de topic lukraak gekozen: Maasvlakte had ook de heide achter Odiliapeel mogen zijn of Eemshaven rond de windmolens waar ook dit jaar weer rond Hemelvaart races gehouden worden. Van die wegen in Eemshaven zou ook een semi-permanent circuit te maken zijn, alleen die sloten, die zijn daar behoorlijk gevaarlijk.

Als het gaat om milieu-aspecten worden altijd gekscherend de breedbekkikker en de blauwbilgorgel erbij gehaald, maar even serieus: ik draag het milieu ook een warm hart toe (Het weiland waar mijn vader 30 jaar terug dik 2 hectare bomen neer heeft laten zetten is nu zelfs een beschermd gebied geworden waar ik regelmatig kom om te genieten van natuur en stilte, vorige week nog zag ik een vos via de omliggende weilanden achtervolgd door boze kraaien het hazepad kiezen. Konijnen en hazen zie ik er wat minder de laatste tijd, zou dat wat met die vossen te maken hebben?)

In de motor van deze week schrijft Harry Beugelink (Commissie Verkeer van de KNMV) over klaverblad racen bij Ressen en de slachtoffers die dat heeft geeist: need I say more!
Lantarenpalen naar de binnenbocht verplaatsen en motorveilige vangrail is positief, maar het blijft openbare weg. Toen ik onlangs met mijn Nissan Urvan (mijn racebus/camper met KTM stickers) het klaverblad Gorinchem nam werd ik binnendoor over de vluchtstrook ingehaald door 2 Buell's, da's lekker, zit ik me als "motorcoureur" me kapot te ergeren aan motorrijders!
 
Doe het dan in de achterhoek, hebben wij ook nog plezier :)

Ik ben het er wel helemaal mee eens, maar dit wordt toch niet gedaan. Denk je nou echt dat de regering zoiets gaat aanleggen of gaat toestaan als je het neer zou leggen om die redenen? Volgens hun zal het waarschijnlijk alleen maar meer ongelukken geven en komt er voor het flitsen natuurlijk te weinig in de staatskas :)

Wij hebben toch duitsland al, gun die jongens in het westen ook hun lol :P
 
Denk dat zodra dit soort plannen iets concreter zouden worden. De natuur en verkeersveilgheids mafias onder aanvoering van hun grote fuhrer leider Koos Spee het binnenhof zullen bezetten.

Circuit zandvoort mocht jarenlang niet uitbreiden vanwege de "Stichting duinbehoud".. Vanwege zielige plantjes in de duinen die last zouden hebben van het lawaai.

DIE STICHTING BLEEK UIT EEN VENT TE BESTAAN DIE ELKE WEEK EEN BRIEF SCHREEF...

Kennelijk kunnen boeren en milieu activisten wel hun zin krijgen, maar mensen die gewoon plezier willen hebben niet...

zo ik ben een beetje sjacherijnig omdat het zo vroeg is :)
 
Leuk idee,

Maar met zulke dingen is volgens mij de overheid niet al te huiverig aangezien ze bang zijn dat ze aansprakelijk gesteld worden voor ongevallen. Bovendien moet er op zo'n circuit eigenlijk altijd een ambulance+crew aanwezig zijn...

Ik ben bang dat zo'n idee er niet door komt bij de overheid.. Helaas.. '(
heel simpel
plaats gelijk een ambulancepost voor de maasvlakte daar op het terein
ben je gelijk klaar
het moet niet alleen een circuit zijn maar een multifunctioneel iets worden
anders krijg je het in deze tijd nooit meer van de grond
 
het moet niet alleen een circuit zijn maar een multifunctioneel iets worden
anders krijg je het in deze tijd nooit meer van de grond
gecombineerd auto/motor circuit + streetrace baan


auto's
Motoren
streetracen
eventueel karten SM'en
crossbaan ligt ernaast
rechte streetracebaan kan ook gebruikt worden voor de ultralight landingsbaan (die nu ook ergens op de maasvlakte ligt)

en er is nog wel meer te verzinnen

Multifunctioneel genoeg :)
 
Als je zo'n goed idee hebt, waarom wacht je dan tot de overheid zoiets zou maken? :? Dikke kans dat het er dan nooit komt en dat de uitvoering beroerd is.

Het is een goed idee, zeker met die meerdere functies. Maak er zelf wat van dan. Probeer wat mensen/organisaties/bedrijven achter je te krijgen en lobby verder. Gemeentes kun je ook wel zo ver krijgen als ze er geld in zien.

Het is misschien de moeite wel waard, zoek eens uit hoe en wat en misschien is het dan binnen afzienbare tijd een feit.
:)
 
Dat krijg je er dus nooit door.

In wanroij moet de motorcrossbaan ook dicht van de gemeente.
De crossers moeten maar bij de crossclub in stevensbeek aansluiten.
Het mooie is wel dat er bij de crossbaan in stevensbeek een paar van die eikels zijn gaan wonen die nu beginnen te klagen dat het er een herrie is.
En bij wanroij hebben ze helemaal geen klachten (club is ook nog eens groter als die in stevensbeek)

Het indycar circuit dat maassen in de buurt van venray wilde aanleggen (met daaruit vloeiend een grote impuls voor de werkgelegenheid daar in de buurt) werd ook afgelast omdat er enorm veel tegenstand was van milieu activisten. Was zelfs zo erg dat zijn familie met de dood bedreigt werd. Hij is nu dus bezig om in duitsland iets te vinden (bedankt stelletje milieu klootzakken :r )

Nederland zal nooit groot worden in gemotoriseerde sporten, de overheid werkt volledig niet mee. En dat terwijl elk gehucht 10 voetbalvelden krijgt. :r
 
Dat krijg je er dus nooit door.

In wanroij moet de motorcrossbaan ook dicht van de gemeente.
De crossers moeten maar bij de crossclub in stevensbeek aansluiten.
Het mooie is wel dat er bij de crossbaan in stevensbeek een paar van die eikels zijn gaan wonen die nu beginnen te klagen dat het er een herrie is.
En bij wanroij hebben ze helemaal geen klachten (club is ook nog eens groter als die in stevensbeek)

Het indycar circuit dat maassen in de buurt van venray wilde aanleggen (met daaruit vloeiend een grote impuls voor de werkgelegenheid daar in de buurt) werd ook afgelast omdat er enorm veel tegenstand was van milieu activisten. Was zelfs zo erg dat zijn familie met de dood bedreigt werd. Hij is nu dus bezig om in duitsland iets te vinden (bedankt stelletje milieu klootzakken :r )

Nederland zal nooit groot worden in gemotoriseerde sporten, de overheid werkt volledig niet mee. En dat terwijl elk gehucht 10 voetbalvelden krijgt. :r


En niet te vergeten een kantine die een regelrecht concurrent van de plaatselijke kroeg is.


Het punt is, en ik heb dat eens onderzocht, de buurt heeft vaak helemaal niet zoveel last van een motorcrosbaan ed. Het zijn de rijken die als hobby gewoon hun zin (het verbieden dus) willen doorzetten omdat die mensen in ALLES nou eenmaal hebberig zijn. Prikkedam, Friesland, ik heb het er al eens over gehad deze week, 4 mensen zijn tegen 1500 zijn voor de crosbaan, maar de 4 winnen omdat ze alle 4 een bankereking met 6 of 7 cijvers hebben en lokale gemeente ambtenaren daar graag een centje van meepikken. Je mag dat tegenwoordig niet meer hardop zeggen in ons land, maar zo werkt het wel.
 
Laatst bewerkt:
gecombineerd auto/motor circuit + streetrace baan


auto's
Motoren
streetracen
eventueel karten SM'en
crossbaan ligt ernaast
rechte streetracebaan kan ook gebruikt worden voor de ultralight landingsbaan (die nu ook ergens op de maasvlakte ligt)

en er is nog wel meer te verzinnen

Multifunctioneel genoeg :)


Met een groot middenterrein van gras, daar kan je popconcerten organiseren, tentoonstellingen en ballonvaarderij. Vooral het laatste is belangrijk, omdat dat een sport voor de rijken is, en hoe meer je die er in betrekt, hoe groter de kans is dat het doorgaat.

Al je verspreid door het land 4 tot 6 van zulke circuits hebt liggen dan kan je dus 4 tot 6 keer per jaar een grote race houden waar grote namen op af komen en dat zou denk ik al genoeg sponsoren aantrekken om het te financieren.

Bovendien kan je die 4 tot 6 circuits binnen notime omvormen tot een millitaire basis voor de stijd tegen het terroristme waar helicopters en vliegtuigen zo kunnen vertrekken en landen. (ik weet, dit is onzin, maar je moet de politici die hier op geilen ook een beetje stroop op de baard smeren)(als amerika hier ook nog wat in ziet dan hebben we dit jaar die circuits nog met die reetlikker van een balkenende)(american butts only)
 
Optieven oma, dit topic zou levendiger moeten zijn.

Ik kwam gisteren sinds een maand of drie weer op de Maasvlakte. Gaat echt heel erg hard daar met het maken van de tweede Maasvlakte. Wat mij nog steeds opviel is vooral de ruimte (voor Nederlands begrippen).

Dit zou echt de ideale plaats voor een circuit zijn, maar ja het zal wel weer eens niet.
Kwam dit plan nog tegen van een student aan de TU in Delft. Dit plan past niet helemaal in de huidige situatie, maar er is iemand wel serieus bezig geweest met het plan, en dat stemt mij blij.

Ook zag ik dat de gemeente Westvoorne zelf had gevraagd om een circuit. *O*
 
Het mooie is wel dat er bij de crossbaan in stevensbeek een paar van die eikels zijn gaan wonen die nu beginnen te klagen dat het er een herrie is.
Joh, ik woon in the middle of nowhere platteland, en er zijn hier van die mensen (vaak mensen met geld uit de steden die hier net een aantal jaar wonen in een woon boerderij) die gaan zeuren over het geluid van tractoren/vrachtwagens die soms snachts komen.

JOH je gaat er zelf langs wonen.

Lijkt me wel een leuk idee hoor, ook voor die bromfietsen kunnen ze daar ook mooi raggen.
Maar in nederland? Nee joh willen ze niet, en minder boetes uitdelen? al helemaal niet liever meer zelfs! '(
 
De luchthaven hier in Twente gaat ook dicht binnenkort, dit is _DE_ locatie voor een racebaan.

1> Het is een natuurgebied voor zover ik weet , dus bebouwing mag er niet komen.
2> Het asfalt licht er grotendeels al :)
3> De omwonenden zijn gewend aan het lawaai van de straaljagers en de meeste huizen in de geluidszone zijn reeds geisoleerd.


Er moet dan natuurlijk wel direct nadat de luchthaven dicht gaat werk van gemaakt worden , want anders beginnen de omwonenden te wennen aan de rust..

Hheheh...

Dus , iemand zin om een business plan te schrijven ?
Dan zal vast die herman Finkers weer beginnen te drammen over geluidsoverlast:p
 
Laatst bewerkt:
Goed idee, die circuits in Frankrijk!

Moeten ze hier ook absoluut doen...

Nog wat ideeën van mijn kant;

Maak een bochtig, langzaam circuit met een kort recht eind, omdat;
-Het leukste van motorrijden bochten is
-De snelheid lager ligt, waardoor ongevallen en risico's minder groot zijn (ook zijn er kortere uitloopstroken nodig als de snelheid lager is)
-Het geluid misschien minder is
Lang recht stuk is wat mij betreft helemaal niet nodig, het zorgt alleen maar voor meer slijtage en meer risico, de snelheid is hoger en er moet harder/meer geremd worden.
 
Op de openbare weg wordt “klaverblad racen” steeds populairder met voorspelbaar dramatische gevolgen. Vangrail of lantarenpaal komen hard aan bij een eventuele val.

“klaverblad racen” is zo 2004......
 
carole is +1

@echtwel, vroeger deed ik niet anders,....toen motorforum nog bestond uit 50 man! :) in 2002 :)
 
Ik vind het een goed plan.
Ik ben nog uit het tijdperk dat de TT-baan in Assen een openbare weg is; sterker nog, ik heb er mijn eerste rijlessen gehad.

En nog steeds vraag ik mij af; waarom moest die baan nou permanent dicht? Er zouden toch best tijdstippen kunnen zijn dat die baan open zou kunnen? Ik zou als beginner heel graag daar eens voorzichtig willen proberen mijn grensjes te verleggen en bochten te oefenen omdat de risico's daar een stuk minder zijn bij gebrek aan boompjes, vangrails, tegenliggers en gieters. Maar ook na bijv een winterstop is dat een mooie plek om even het gevoel terug te krijgen.

Circuitdagen zijn geen alternatief; daarvoor moet je tenslotte al een stuk hoger niveau hebben; dat is voor mij niet aan de orde.
En natuurlijk kan ik een VRO oid gaan volgen, maar dat is één (duur) dagje en volgens mij moet je gewoon kilometers maken. Dat zou mijn vaardigheid en dus de veiligheid op de weg zeker ten goede komen!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan