Nieuwe boetes, lichte verkeersovertredingen zwaarder bestraft dan sommige misdrijven

Im mis Bumperkleven en weigeren om richting aan te geven. Samen met telefoneren elke dag weer ongeluk veroorzaker.

Handhaving is het grootste probleem.
Van mij mogen ze verkeerscontrole zelf bedruipend maken scheelt een hoop files, doden en gewonden.
 
Im mis Bumperkleven en weigeren om richting aan te geven. Samen met telefoneren elke dag weer ongeluk veroorzaker.

Handhaving is het grootste probleem.
Van mij mogen ze verkeerscontrole zelf bedruipend maken scheelt een hoop files, doden en gewonden.
Bedruipend?
Bedoel je hoger?
Gaat om de verhouding die zoek is hè. Mishandeling lichter bestraft dan fout parkeren.. 😐
 
Ik mis in het hel verhaald telefoon in de hand op de fiets. Als daar op gehandhaafd zou worden dan is dat gat van 150 mio zo dicht. Ik zie dagelijks 5-10 fietsers bezig met van alles op dat ding. Helpt natuurlijk dat als je als fietser een ongeluk veroorzaakt de ander dan per definitie fout is dus waarom dan opletten?
 
Wat een klote link van dat ad.
Even beter inzichtelijk:

Algemene verkeersovertredingen
Onnodig links rijden op een autoweg op autosnelweg: 270 euro
Niet handsfree bellen of het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden: 420 euro
Door rood rijden: 300 euro
Kenteken niet leesbaar: 180 euro
Rijden over een trottoir: 180 euro
Stil staan op een trottoir: 120 euro
Niet links inhalen: 300 euro
Een kruispunt blokkeren: 300 euro
Op een kruispunt geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 300 euro
Een militaire colonne doorsnijden: 120 euro
Een uitvaartstoet van motorvoertuigen doorsnijden: 120 euro
Afslaan zonder richting aan te geven: 120 euro
Een voertuig op een zodanige wijze laten staan waardoor op de weg gevaar wordt/kan worden veroorzaakt, dan wel het verkeer wordt/kan worden gehinderd: 180 euro
Parkeren bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan: 120 euro
Op een gehandicaptenparkeerplaats parkeren zonder een geldige gehandicaptenparkeerkaart: 370 euro
Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats anders dan met een voertuig dat voor die gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats bestemd is: 490 euro
Als bestuurder van een motorvoertuig, als bromfietser of snorfietser onnodig geluid veroorzaken met dat voertuig: 300 euro
Het niet plaatsen van een gevarendriehoek bij een eigen pechgeval: 180 euro
Het niet dragen van een autogordel: 180 euro
Passagier(s) jonger dan 12 jaar en korter dan 1.35 meter vervoeren, zonder dat gebruik wordt gemaakt van een voor hem/hen geschikt en goedgekeurd kinderbeveiligingssysteem of gordel: 270 euro

Overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom
4 km/u: 35 euro
5 km/u: 43 euro
6 km/u: 53 euro
7 km/u: 61 euro
8 km/u: 69 euro
9 km/u: 79 euro
10 km/u: 90 euro
11 km/u: 121 euro
12 km/u: 132 euro
13 km/u: 146 euro
14 km/u: 157 euro
15 km/u: 169 euro
16 km/u: 182 euro
17 km/u: 195 euro
18 km/u: 210 euro
19 km/u: 224 euro
20 km/u: 240 euro
21 km/u: 257 euro
22 km/u: 273 euro
23 km/u: 291 euro
24 km/u: 306 euro
25 km/u: 325 euro
26 km/u: 343 euro
27 km/u: 365 euro
28 km/u: 383 euro
29 km/u: 402 euro
30 km/u: 421 euro

Overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden
4 km/u: 58 euro
5 km/u: 69 euro
6 km/u: 80 euro
7 km/u: 94 euro
8 km/u: 108 euro
9 km/u: 121 euro
10 km/u: 134 euro
11 km/u: 169 euro
12 km/u: 183 euro
13 km/u: 199 euro
14 km/u: 216 euro
15 km/u: 232 euro
16 km/u: 249 euro
17 km/u: 266 euro
18 km/u: 284 euro
19 km/u: 303 euro
20 km/u: 323 euro
21 km/u: 343 euro
22 km/u: 364 euro
23 km/u: 384 euro
24 km/u: 406 euro
25 km/u: 429 euro
26 km/u: 454 euro
27 km/u: 479 euro
28 km/u: 495 euro
29 km/u: 495 euro

Overschrijding van de maximumsnelheid binnen een woonerf
4 km/u: 58 euro
5 km/u: 69 euro
6 km/u: 80 euro
7 km/u: 94 euro
8 km/u: 108 euro
9 km/u: 121 euro
10 km/u: 134 euro
11 km/u: 169 euro
12 km/u: 183 euro
13 km/u: 199 euro
14 km/u: 216 euro
15 km/u: 232 euro
16 km/u: 249 euro
17 km/u: 266 euro
18 km/u: 284 euro
19 km/u: 303 euro
20 km/u: 323 euro
21 km/u: 343 euro
22 km/u: 364 euro
23 km/u: 384 euro
24 km/u: 406 euro
25 km/u: 429 euro
26 km/u: 454 euro
27 km/u: 479 euro
28 km/u: 495 euro
29 km/u: 495 euro

Overschrijding van de maximumsnelheid op (auto)wegen buiten de bebouwde kom
4 km/u: 31 euro
5 km/u: 39 euro
6 km/u: 47 euro
7 km/u: 56 euro
8 km/u: 64 euro
9 km/u: 75 euro
10 km/u: 84 euro
11 km/u: 115 euro
12 km/u: 127 euro
13 km/u: 139 euro
14 km/u: 150 euro
15 km/u: 162 euro
16 km/u: 173 euro
17 km/u: 186 euro
18 km/u: 198 euro
19 km/u: 214 euro
20 km/u: 230 euro
21 km/u: 243 euro
22 km/u: 258 euro
23 km/u: 273 euro
24 km/u: 291 euro
25 km/u: 308 euro
26 km/u: 325 euro
27 km/u: 342 euro
28 km/u: 360 euro
29 km/u: 381 euro
30 km/u: 401 euro

Overschrijding van de maximumsnelheid op (auto)wegen buiten de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden
4 km/u: 47 euro
5 km/u: 57 euro
6 km/u: 68 euro
7 km/u: 79 euro
8 km/u: 91 euro
9 km/u: 101 euro
10 km/u: 113 euro
11 km/u: 143 euro
12 km/u: 158 euro
13 km/u: 173 euro
14 km/u: 187 euro
15 km/u: 201 euro
16 km/u: 219 euro
17 km/u: 235 euro
18 km/u: 251 euro
19 km/u: 268 euro
20 km/u: 284 euro
21 km/u: 303 euro
22 km/u: 323 euro
23 km/u: 342 euro
24 km/u: 360 euro
25 km/u: 381 euro
26 km/u: 402 euro
27 km/u: 421 euro
28 km/u: 444 euro
29 km/u: 466 euro
30 km/u: 488 euro

Overschrijding van de maximumsnelheid op autosnelwegen buiten de bebouwde kom
4 km/u: 26 euro
5 km/u: 32 euro
6 km/u: 39 euro
7 km/u: 46 euro
8 km/u: 53 euro
9 km/u: 60 euro
10 km/u: 79 euro
11 km/u: 109 euro
12 km/u: 119 euro
13 km/u: 128 euro
14 km/u: 139 euro
15 km/u: 150 euro
16 km/u: 161 euro
17 km/u: 175 euro
18 km/u: 188 euro
19 km/u: 201 euro
20 km/u: 216 euro
21 km/u: 231 euro
22 km/u: 243 euro
23 km/u: 258 euro
24 km/u: 273 euro
25 km/u: 287 euro
26 km/u: 303 euro
27 km/u: 318 euro
28 km/u: 331 euro
29 km/u: 349 euro
30 km/u: 368 euro
31 km/u: 386 euro
32 km/u: 403 euro
33 km/u: 421 euro
34 km/u: 442 euro
35 km/u: 461 euro
36 km/u: 480 euro
37 km/u: 495 euro
38 km/u: 495 euro
39 km/u: 495 euro

Overschrijding van de maximumsnelheid op autosnelwegen buiten de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden
4 km/u: 34 euro
5 km/u: 43 euro
6 km/u: 53 euro
7 km/u: 64 euro
8 km/u: 73 euro
9 km/u: 83 euro
10 km/u: 109 euro
11 km/u: 141 euro
12 km/u: 154 euro
13 km/u: 167 euro
14 km/u: 180 euro
15 km/u: 193 euro
16 km/u: 208 euro
17 km/u: 224 euro
18 km/u: 240 euro
19 km/u: 257 euro
20 km/u: 273 euro
21 km/u: 291 euro
22 km/u: 308 euro
23 km/u: 325 euro
24 km/u: 343 euro
25 km/u: 365 euro
26 km/u: 384 euro
27 km/u: 403 euro
28 km/u: 425 euro
29 km/u: 444 euro
30 km/u: 466 euro
 
Dat zal best, maar e.e.a. moet wel in verhouding staan. Degenen die dit bedacht hebben zijn losgezongen van de realiteit. Totale waanzin.
 
Tja, de staatskas moet weer gespekt worden na alle uitgaven van de regering in de corona crises
Dit is inderdaad vrij letterlijk wat Rutte ook zei toen hij hier, ik meen bij de algemene financiële beschouwingen, vrij direct op werd bevraagd.

Het gaat werkelijk helemaal nergens meer over.

Meer en meer agenten zeggen ook dat ze puur door de hoogte van de boetes kiezen voor waarschuwing in plaats van straf, dus deze absurde boetebedragen leiden ook daadwerkelijk tot minder handhaving, en dan moet je als beleidsmaker ooit toch een keer achter je oren gaan krabben zou je zeggen. Maar nee.

Moet ik wel bij zeggen dat ik vrijwel nooit boetes krijg, dus het is op zich ook redelijk goed te doen om gewoon netjes te rijden, dat dan weer wel, en het blijven grotendeels toch boetes die mensen zichzelf aandoen door onoplettendheid of domme acties. Dat is dan weer de andere kant. Maar dan nog, de bedragen blijven absurd.
 
Mooi de Pruus in met de VFR! Autorijden in NL is horror! pak de PCX wel! of fiets!
Boete teller op NUL nog! :]
 
Als je het vergelijkt met wat mensen uithalen in het verkeer en er schade vrij mee wegkomen valt het reuze mee.

Wel weer iets waar je een topic mee vol mopperen kunt.
 
Ach, verkeersboetes hebben al heel lang niets meer te maken met de verkeersveiligheid.

Boetes wel omhoog gooien, maar soms jarenlang geen geld spenderen aan gevaarlijke wegen, kruispunten of andere situaties die overduidelijk zijn. Die onzin gaat er bij mij niet in; sorry.

En mensen die in een Dikke bak rijden die jan en alleman niet kan betalen die boeit het toch geen reet hoe hoog de boetes zijn.
 
Als je het vergelijkt met wat mensen uithalen in het verkeer en er schade vrij mee wegkomen valt het reuze mee.

Het een sluit het ander niet uit. Dit is ook geen mopperen meer, maar pure verwondering.
 
Ik vind het hele justitiele apparaat eigenlijk bijna failliet...
De hele keten vanaf politie,zorg, OM, rechtelijke macht, voldoen slechts in theorie en nauwlijks in de praktijk.
Na 47 jr bij de politie en mijn pensioen over enkele maanden weet ik inmiddels hoe het werkt....of beter..NIET werkt...
E
Boetes zijn nu eenmaal makkelijk te innen. Het te verwachten bedrag wordt dan ook in de begroting mee gerekend...
Het overgrote deel van de politiemensen zijn niet happig op boetes uitschrijven, behalve de echte uitwassen zoals a sociaal gedrag in verkeer, of gevaarlijk rijgedrag. Met alcohol cq, drugs rijden of tegenwoordig ook die mobiele telefoon..
Ik heb te veel ongevallen mee gemaakt waarbij dit een oorzaak was.

In de hele strafrechtketen is nog veel meer mis.
Kleine misdrijven zoals winkeldiefstal worden onder bepaalde omstandigheden (first offender, max 50 euro etc) niet vervolgd maar met een reprimande afgedaan..
In tegenstelling tot veel andere landen hebben wij in NL geen jury rechtspraak.
Ik heb 33jr de rol van hulpofficier van justitie vervuld. Ik toetste dan de aanhouding door politiemensen en bepaaldehet voorlopige vervolgtraject.. steevast kreeg ik de vraag wanneer men weer weg mocht gaan...
In NL is men dus gewend na verhoor en afronden onderzoek te worden heen gezonden tot eventueel hun zaak zou voorkomen.( of boete, sepot etc) zo een zaak komt in de regel dan 1 tot 2 jr later eens voor de rechter....hele effect is dan weg....
Het OM en rechtelijke macht is onder bezet. Rechtzaken vergen teveel tijd en zijn kostbaar, maar vertragen vooral de hele rechtsgang.( bv asielzoekers die zeer lang kunnen procederen )
Straffen zijn een giller in NL onder het mom van: humaan beleid, van strenge straffen wordt je niet beter..etc...
Maar die verkeers boetes gaan steeds meer omhoog en moeten betaald worden he......lekker makkelijk innen...

Na 47 jr ervaring kan ik stellen dat in NL hogere boetes niet zullen helpen in gedrags verandering.
Beter de boetes halveren maar de pakkans drastisch verhogen...
 
Wat ik dan vaak niet snap; waarom is de straf soms zo "laag" bij overduidelijk hufter verkeersgedrag. Denk dan aan rechts inhalen over de vluchtstrook / racen / met een ballonnetje achter het stuur? Kunnen ze in dit soort gevallen niet gewoon het rijbewijs door de shredder halen , 2 jaar ontzegging en ga maar opnieuw examen doen? Als dat de straf is dan denken mensen wel 2x na toch?
 
precies dat doen ze wel in veel andere landen..
Nederland is een luilekkerland voor mensen die zich niet zo veel aantrekken van de wetgeving..
Ik denk ook dat het een beetje in de nl cultuur zit...
Zoiets van: dat maak ik zelf uit, paar biertjes en dan kan ik nog best rijden, ach agent...waar maak je je druk om want er gebeuren veel ergere dingen etc....

Trouwens.....de gsm in een houder bedienen is niet veel anders dan een gps instellen op je dashboard.....toch?
Waarom is het 1 wel verboden en het andere niet ??

Waarom mag je in nl alle flitsers en dergelijke gewoon door cummuniceren via een app of de radio maar niet in de landen om ons heen..??

Nl is kampioen in onduidelijlheid.....op veel gebieden trouwens😁
 
Ik vind het hele justitiele apparaat eigenlijk bijna failliet...
De hele keten vanaf politie,zorg, OM, rechtelijke macht, voldoen slechts in theorie en nauwlijks in de praktijk.
Na 47 jr bij de politie en mijn pensioen over enkele maanden weet ik inmiddels hoe het werkt....of beter..NIET werkt...
E
Boetes zijn nu eenmaal makkelijk te innen. Het te verwachten bedrag wordt dan ook in de begroting mee gerekend...
Het overgrote deel van de politiemensen zijn niet happig op boetes uitschrijven, behalve de echte uitwassen zoals a sociaal gedrag in verkeer, of gevaarlijk rijgedrag. Met alcohol cq, drugs rijden of tegenwoordig ook die mobiele telefoon..
Ik heb te veel ongevallen mee gemaakt waarbij dit een oorzaak was.

In de hele strafrechtketen is nog veel meer mis.
Kleine misdrijven zoals winkeldiefstal worden onder bepaalde omstandigheden (first offender, max 50 euro etc) niet vervolgd maar met een reprimande afgedaan..
In tegenstelling tot veel andere landen hebben wij in NL geen jury rechtspraak.
Ik heb 33jr de rol van hulpofficier van justitie vervuld. Ik toetste dan de aanhouding door politiemensen en bepaaldehet voorlopige vervolgtraject.. steevast kreeg ik de vraag wanneer men weer weg mocht gaan...
In NL is men dus gewend na verhoor en afronden onderzoek te worden heen gezonden tot eventueel hun zaak zou voorkomen.( of boete, sepot etc) zo een zaak komt in de regel dan 1 tot 2 jr later eens voor de rechter....hele effect is dan weg....
Het OM en rechtelijke macht is onder bezet. Rechtzaken vergen teveel tijd en zijn kostbaar, maar vertragen vooral de hele rechtsgang.( bv asielzoekers die zeer lang kunnen procederen )
Straffen zijn een giller in NL onder het mom van: humaan beleid, van strenge straffen wordt je niet beter..etc...
Maar die verkeers boetes gaan steeds meer omhoog en moeten betaald worden he......lekker makkelijk innen...

Na 47 jr ervaring kan ik stellen dat in NL hogere boetes niet zullen helpen in gedrags verandering.
Beter de boetes halveren maar de pakkans drastisch verhogen...
Het bijzondere is dat het OM nu zelf vindt dat boetes 40%te hoog zijn. Dat was al 30%, en toen kwam er nog 10% bij. In welk land heb je dat nog meer? Nog een twijfelachtige eerste plaats🤣
 
precies dat doen ze wel in veel andere landen..
Nederland is een luilekkerland voor mensen die zich niet zo veel aantrekken van de wetgeving..
Ik denk ook dat het een beetje in de nl cultuur zit...
Zoiets van: dat maak ik zelf uit, paar biertjes en dan kan ik nog best rijden, ach agent...waar maak je je druk om want er gebeuren veel ergere dingen etc....

Trouwens.....de gsm in een houder bedienen is niet veel anders dan een gps instellen op je dashboard.....toch?
Waarom is het 1 wel verboden en het andere niet ??

Waarom mag je in nl alle flitsers en dergelijke gewoon door cummuniceren via een app of de radio maar niet in de landen om ons heen..??

Nl is kampioen in onduidelijlheid.....op veel gebieden trouwens😁
GSM in de houder bedienen mag wel, net als op dashboard of toetsen op je autoradio. Alleen in de hand houden mag niet toch? We worden door onze werkgever zo op pad gestuurd iig.
 
Ik mis in het hel verhaald telefoon in de hand op de fiets. Als daar op gehandhaafd zou worden dan is dat gat van 150 mio zo dicht. Ik zie dagelijks 5-10 fietsers bezig met van alles op dat ding. Helpt natuurlijk dat als je als fietser een ongeluk veroorzaakt de ander dan per definitie fout is dus waarom dan opletten?
Alle BOAs kunnen daar volgend jaar voor schrijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan