Insanity03
MF veteraan
- 10 mei 2012
- 1.875
- 337
Brandstofstickers
Vanaf 12 oktober 2018 moeten tankstations brandstofstickers plaatsen op hun pompen. Ook nieuwe voertuigen krijgen vanaf dan zo’n sticker (in het onderhoudsboekje en in de tankklep) om aan te tonen welke brandstof geschikt is. Het gaat om auto’s, bestelbussen, bussen, trucks, brom- en snorfietsen en motorfietsen.
Europese richtlijn
De verplichting komt voort uit de Europese Richtlijn Infrastructuur Alternatieve Brandstoffen en geldt in de hele Europese Unie. Aan de brandstofsticker ziet de consument welke brandstof geschikt is voor zijn of haar voertuig. Vooral bij het tanken in andere EU-landen is dat handig, aangezien daar vaak andere talen en merknamen op de pomp staan.
Brandstofstickers benzine
De brandstofsticker voor benzine is zwart-wit en heeft een ronde vorm. Het getal na de E geeft het maximumpercentage biocomponenten aan dat erin verwerkt mag zijn. Biocomponenten worden toegevoegd om de uitstoot van kooldioxide (CO2) te verminderen. Ze zijn gebaseerd op ethanol en gemaakt uit plantaardige grondstoffen.
Er komen steeds meer pompen waar naast de gewone benzine (aangeduid met de sticker E5), ook benzine met een ethanolgehalte van maximaal 10% getankt kan worden (E10-sticker). Ook kunt u een E85-sticker aantreffen. E85 is alleen geschikt voor voertuigen met een zogenoemde flex fuel motor.
Let op: de sticker met de E-waarde is geen vervanging voor de aanduiding van Euro 95 en Euro 98. Bij benzinevoertuigen moet zowel de E-waarde als het zogenoemde octaangetal (95 of 98) overeenkomen met de aanduiding op de pomp.
Brandstofstickers diesel
De brandstofsticker voor diesel is zwart-wit en heeft een vierkante vorm. Het getal na de B geeft het maximumpercentage specifieke biodiesel-compontenten aan dat erin verwerkt mag zijn.
Reguliere diesel wordt aangeduid met B7. Voor nieuwe dieselsoorten, zoals B10, B100 en XTL, is het raadzaam bij uw dealer of de fabrikant na te gaan of deze geschikt zijn voor uw voertuig. XTL geeft aan dat de brandstof synthetisch is en niet van ruwe aardolie is gemaakt.
Brandstofstickers gas
De brandstofsticker voor gas is zwart-wit en heeft een ruitvorm. De letters in de ruit geven aan welk type gas getankt kan worden.
Naast LPG en CNG zijn er steeds meer pompen waar u waterstof (H2) of LNG kunt tanken. Kijk dus goed welke sticker op de pomp staat.
Meerdere stickers
Een voertuig kan over meerdere brandstofstickers beschikken, bijvoorbeeld E5 én E10. Dat betekent dat het voertuig geschikt is voor beide brandstoffen. Daarnaast hebben benzineauto’s op de klep van de tankdop vaak nog een sticker met het zogenoemde octaangetal (95 of 98).
Geen sticker op uw voertuig en in het onderhoudsboekje
Heeft u een voertuig van vóór 12 oktober 2018? Dan is deze waarschijnlijk nog niet voorzien van een brandstofsticker. Vraag in dat geval bij twijfel aan de dealer of fabrikant van uw voertuig welke brandstof geschikt is.
Ja dat begrijp ik ook niet helemaal.
Over de grens is E10 met 10%
95 wordt E10 worden en 98 wordt E5
Terwijl (naar mijn weten) juist E10 met de 10% is..
Snap er weinig meer van.
Blij dat ik een relatief jong beestje heb, wat beide goed vindt.
En ook leuk, als je voertuig van na 2000/2001 is kan je E10 tanken/
Maar wat nu als je een bv Astra heb uit '99???
Is dit dat spontaan een ander blok als het 2002 model????
Dacht het niet.
Iets met leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker
Wie leert mij bij?
Ja dat begrijp ik ook niet helemaal.
Over de grens is E10 met 10%
95 wordt E10 worden en 98 wordt E5
Terwijl (naar mijn weten) juist E10 met de 10% is..
Snap er weinig meer van.
Blij dat ik een relatief jong beestje heb, wat beide goed vindt.
En ook leuk, als je voertuig van na 2000/2001 is kan je E10 tanken/
Maar wat nu als je een bv Astra heb uit '99???
Is dit dat spontaan een ander blok als het 2002 model????
Dacht het niet.
Iets met leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker
Wie leert mij bij?
Ja dat begrijp ik ook niet helemaal.
Over de grens is E10 met 10%
95 wordt E10 worden en 98 wordt E5
Terwijl (naar mijn weten) juist E10 met de 10% is..
Snap er weinig meer van.
Blij dat ik een relatief jong beestje heb, wat beide goed vindt.
En ook leuk, als je voertuig van na 2000/2001 is kan je E10 tanken/
Maar wat nu als je een bv Astra heb uit '99???
Is dit dat spontaan een ander blok als het 2002 model????
Dacht het niet.
Iets met leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker
Wie leert mij bij?
Als je dan toch tekst aan het kopiëren bent maak de alinea dan in ieder geval even af:@kuncing
In diverse Europese landen - vooral in Duitsland, Frankriijk en België - bieden tankstations met bio-ethanol aangelengde benzine aan. Ook in Nederland zal dat steeds vaker het geval zijn. Dit type brandstof wordt aangeduid met E5, E10 of E85. De E staat voor ethanol, het getal voor het percentage toegevoegde ethanol.
Komt E10 ook naar Nederland?
Ja, E10 is natuurlijk nu ook al op sommige plekken verkrijgbaar maar we bedoelen hier dat er ook in Nederland een verplichting zal komen. Dat houdt in dat tankstations verplicht E10 moeten aanbieden. Het tijdspad voor die verplichting is nog niet helemaal uitgestippeld maar de staatssecretaris heeft recent uitgesproken dat dit voor 2020 zal zijn.
Zoals het er nu naar uit ziet zal de verplichting in Nederland niet inhouden dat Euro95 vervangen wordt door E10 maar mogen Euro95 en E10 naast elkaar worden aangeboden. Dat het mag wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook gaat gebeuren.
En noem je bron, dan kan iedereen het hele verhaal lezenDe meeste tankstations hebben 2 ondergrondse opslagtanks voor benzine’s, nu vaak één voor euro 95 en één voor een Premium Brandstof met octaangetal 98. Een extra opslagtank plaatsen is behoorlijk prijzig en zeker niet alle tankstations zullen die investering kunnen of willen doen. Dan wordt het kiezen of ze naast E10 een premium brandstof of euro95 willen aanbieden.
Als je dan toch tekst aan het kopiëren bent maak de alinea dan in ieder geval even af:
En noem je bron, dan kan iedereen het hele verhaal lezen
Een auto doortrekken over het dipje bij de 5.500 toerendat zou helemaal niet nodig moeten zijn.
Met de motor rij ik wel sportief, maar met de auto.. boeie.
Zo n ouwe ongeblazen benzineblok is ook traag. Destijds loste je dat op door een 6 cilinder te rijden om 0-100 tijden te halen onder de 9 seconden.
Nu is mijn 1.4 TSI net zo snel als mn oude bmw 323TI met een 2.5 liter 6 in lijn. Echter loopt de golf 1 op 14 en de BMW toen 1 op 9.
Tegenwoordig voelt zo n auto ook traag aan omdat zowat alle autos op de weg een turbo hebben.