Zeker weten dat het wiel er goed recht in staat?Hallo,
Toen ik deze voormiddag aan het rijden was en afremde voor een kruising hoorde ik een raar ratelend geluid van bij men achterwiel komen, en kreeg ook geen aandrijving meer. Motor aan de kant gezet, eens gekeken, en gezien dat mijn ketting naast mijn tandwiel lag vanachter. Dan heb ik mijn motor maar wat veiliger gezet en de ketting er na wat gepruts weer op gelegd en rustig naar huis gereden. Ik zie eigenlijk geen verschil met mijn ketting, alle schakels zijn nog goed. En hij hangt ook niet meer of minder dan eerst. NU vraag ik mij wel af of het veilig is om er nog mee te rijden of dat er beter een nieuwe op moet? Wou mijn dealer bellen maar die is blijkbaar niet open vandaag, dus ik dacht dat er misschien hier mensen zijn die mij wat info kunnen geven. Ik rijd met een nc700x.
Ziet er opzich nog prima uit. Even de ketting spannen en smeren en weer rijden.
Ketting raakt de grond net niet..
Je zou eigenlijk een nieuw topic moeten aanmaken "Help, ik doe geen donder aan onderhoud en toch klopt er iets niet, hoe kan dit ?"
Even iemand opzoeken die weet hoe je een motor moet onderhouden, zo moet je iig niet verder rijden om te voorkomen dat die ketting dalijk in je been zit.Dan vermoed ik dat jij me kan zeggen wat ik verkeerd doe?
Smeren doe ik nochtans achter iedere tankbeurt +-300km of als ik door hevige regen gereden heb.
Spannen heb ik nooit gedaan, daar kan je nog een punt hebben. Wat zou jij nog meer doen?
Even iemand opzoeken die weet hoe je een motor moet onderhouden, zo moet je iig niet verder rijden om te voorkomen dat die ketting dalijk in je been zit.
Dat was ook de reden dat ik vroeg wat je nog meer zou doen, aangezien ik niemand in de omgeving heb die motor rijd en ik gewoon men ketting smeer zoals er voorgeschreven is, anyway.
Bedankt voor de info iedereen.
Dat een ketting ondanks regelmatig smeren er zo uitziet klopt niet. Waar smeer je mee? WD40 wat hier op M-F vaak voorbij komt is geen smeermiddel.
Ik gebruik https://www.rad.eu/nl/c/p/48561-s100-dry-lube-kettingspray-400ml.htm
Werd aangeraden door iemand die daar werkt.
Dan vermoed ik dat jij me kan zeggen wat ik verkeerd doe?
Smeren doe ik nochtans achter iedere tankbeurt +-300km of als ik door hevige regen gereden heb.
Spannen heb ik nooit gedaan, daar kan je nog een punt hebben. Wat zou jij nog meer doen?
Ik gebruik https://www.rad.eu/nl/c/p/48561-s100-dry-lube-kettingspray-400ml.htm
Werd aangeraden door iemand die daar werkt.
Ik lees vier keer ''spanning'' maar waarom een ketting gespannen moet worden is me nooit duidelijk geworden, een ketting is geen veer en ook geen elastiek. Ketting moet je stellen.Regelmatig smeren doe je, *met het juiste product?*
( schoonmaken, zijn de meningen over verdeeld )
Check regelmatig de staat van je ketting ( spanning ) , slecht smeren en een verkeerde spanning
vermoorden je ketting. ( en je tandwielen.. en jezelf als het misgaat )
Ook zal je motor met juiste spanning een stuk lekkerder rijden trouwens.
Gezien de foto's ..
Nieuw setje ( tandwielen en ketting )
Goed op spanning zetten, en regelmatig checken.
Een klusje die prima zelf te doen is trouwens.