zantzakkie
Blue boy
- 6 mei 2019
- 1.681
- 1.601
Valt allemaal wel mee hoor, mijn schrijfstijl is misschien wat te humoristisch maar ik snap heus wel dat het niet zo simpel isEn als het een individuele keuring betreft kun je het truukje zoals omschreven vergeten. Je moet kunnen aantonen dat je de fiets zelf hebt gebouwd, of speciaal in opdracht van jou hebt laten bouwen. Helaas, de laatste r6 of cbr600rr gaan zo niet aan een kenteken komen.
En het aan elkaar knopen van twee wielen d.m.v. een blok en een frame is wat kort door de bocht. Je hebt duidelijk nog niet zoveel gelezen....
Ik zou dit ook niet al te hard roepen. Auto's uit andere landen komen wel vaker zo europa binnen. Grijze import heet dat volgens mij.En als het een individuele keuring betreft kun je het truukje zoals omschreven vergeten. Je moet kunnen aantonen dat je de fiets zelf hebt gebouwd, of speciaal in opdracht van jou hebt laten bouwen. Helaas, de laatste r6 of cbr600rr gaan zo niet aan een kenteken komen.
En het aan elkaar knopen van twee wielen d.m.v. een blok en een frame is wat kort door de bocht. Je hebt duidelijk nog niet zoveel gelezen....
Het is dan ook geen eigenbouw, maar de RDW hanteert de benaming "individuele goedkeuring". Zo ver ik weet komt er behoorlijk wat uit de VS over om hier los als grijze import op kenteken gezet te worden. Een motor is niet heel veel anders voor het RDW dan een auto, anders dan dat er andere eisen aan zijn.Een auto individueel laten keuren is in Nederland eigenlijk praktisch niet te doen. Ging "vroeger" met die kitcars ook al allemaal via Engeland. En dan was het nog een hele klus.
Grijze import weet ik niet zo goed..... maar een FABRIEKsmotor laten keuren als EIGENbouw klinkt al heel tegenstrijdig. Toen ik er mee bezig was werd er nogal op gehamerd dat ik dat moest kunnen aantonen.
En er was een dingetje met een Nederlandse chopper framebouwer. Die bouwde seriematig frames, liet die keuren als eigenbouw frame (allemaal met hetzelfde blok en bak nummer) en verkocht ze daarna als frames die de klant zelf kon afbouwen. Die klanten hebben allemaal een briefje gehad van de rdw dat hun kenteken werd ingetrokken. Zo werkt het dus ook niet. De klanten konden daarna wel proberen aan te tonen dat hun blok en bak legitiem waren en het zaakje opnieuw ter keuring aanbieden.
Het moet dus allemaal best zorgvuldig gebeuren.........
Jazeker wel:Wat betreft verschil auto/motor..... de rdw heeft toch helemaal geen mogelijkheid voor een individuele eigenbouw autokeuring??
Jaah, herkenbaar. Bij hem was t geval dat hij met het Africatwin kenteken had willen blijven rijden. Het noodlot besliste anders: proefrit op half-afgemaakt voertuig en vervolgens aangehouden. Gelukkig maar, want bij gebreken en een sterke afwijking van het orgineel constructiemodel geeft ‘ kamer-vragen’. In het voortraject keuring RDW hoefde hij niet naar Lelystad. Er was niet aan het frame gelast of aan de dragende constructie gewerkt/gemodificeerd. Dus dan krijgt de zelfbouw een iets toegankelijkere status. Ik geloof dat in Lelystad echt torsietesten, wegligging, remproeven enzo gedaan worden?Dat "hangen" is bij de keuring "speciale voertuigen" ook afgedekt. Als op het keuringsstation, in mijn geval Zwolle, het besluit genomen wordt dat hij het keuringstraject in mag moet er als laatste een juridische instantie nog groen licht geven. Die gaan eerst onderzoeken of de RDW in het verleden in vergelijkbare gevallen geen "gezeik" gehad hebben. Die kunnen alsnog besluiten dat het hele feest niet doorgaat. Dat nam nog even drie maanden in beslag, spannend!!
Ik had even over deze reactie heen gelezen.... sorry.Valt allemaal wel mee hoor, mijn schrijfstijl is misschien wat te humoristisch maar ik snap heus wel dat het niet zo simpel is
ik heb gelezen dat je een echt zelfbouwframe moet aanbieden, en dat is lastig bij een fabrieks fiets.
Een frame kopiëren zou misschien nog gaan.
Via een ander eu land? Zoals het trucje via Engeland vroeger?
Klinkt heel gaaf, daar zou ik best wat fotootjes van willen zien! Staan die ergens on line misschien?Ik zou als basis een framedeel van een bestaande fiets nemen. N maat van mij heeft van een africa-twin een soort Fireblade achtige straatracer gebouwd, met GSX/R vork en VFR achterbrug. Kenteken met framenummer overhandigd, overal stonden E nummers in, de basis was Africatwin, maar is nu onder Zelfbouw een nieuw leven ingegaan. Voor de RDW is het belangrijk dat essentiële onderdelen beproefd zijn, remmen/frame/motor/aandrijving/verlichting/instrumentatie en dat het als geheel werkt. Saillant detail: de wieluitlijning klopte niet, kwamen wij later pas achter, had RDW niet opgemerkt maar maar nieuw kentekenregistratie had hij intussen al gekregen.
En dat is dus precies niet nodig. Euro5 is nodig voor homologatie, niet voor een individuele goedkeuring.Gekke vraag misschien, maar hoe ga je om met iets als een euro norm bij zelfbouw? Lijkt me best lastig om een euro5 bestendige motor te bouwen
Als je een motor uitsluitend op het circuit gaat gebruiken hoeft deze- volgens mij - niet gekeurd te worden. Een keuring door de RDW is immers om er een kenteken voor te krijgen. En dat heb je voor circuitrijden niet nodig.
Hoe het belastingtechnisch zit weet ik niet.
Frans.
Een straatfiets moet;
- een geldig kenteken hebben
- verzekerd zijn
- MRB verschuldigd
Bij een circuit fiets gelden al deze voorwaarden niet.