Nieuwe motoren worden lelijker?

Je perceptie van 'oud' is een beetje gek, maar, ja, ik ben het grotendeels met je eens. Daarbij denk ik niet zozeer dat ze lelijker worden, als wel overgestileerd. Ik ben wel een beetje van simpele vormgeving waar het functionele vanaf springt. Vroegâh was dat zo, tegenwoordig zijn er zat onderdelen die puur voor de looks op een fiets zitten. Net als allerlei systemen als tractiecontrole en ABS die weliswaar veiliger zijn, maar toch ook een deel van de beleving weghalen. Je kunt het eigenlijk niet echt meer verprutsen op een nieuwe fiets.

Om wat bij te dragen aan de discussie; de KTM 950/990 adventure tegenover de nieuwe 1190. Gestileerder, velen zullen zeggen "eindelijk mooi", ik vind hem té mooi. Kan van alles aan kapot en heeft veel minder bodemspeling, waarbij de bodem ook nog eens kwetsbaar is geworden in de vorm van een doorlopende uitlaatbocht. Beetje jammer, KTM. Niet zozeer lelijker geworden dus, maar wel minder interessant voor de kerndoelgroep, bedoeld om een groter publiek te trekken. Hoop toch dat ze nog een die-hard versie verzinnen, en anders serieus mee gaan doen in de 800cc klasse (800GS, Tiger 800XC).



Oud:
990R_zps85dab314.jpg


Nieuw:
1190R_zps7e3dbe49.jpg



Het basismodel heeft zelfs maar 209mm bodemspeling (was 247). Ik denk dat KTM als feedback heeft gekregen dat het zo jammer was dat niemand er op pastte of zo :+
 
Laatst bewerkt:
Wat ik mis zijn de dikke allroads waar je wel mee door het zand kan rammen zoals de DR 800
,XRV 750 ,XTZ 750 e.d. waarom geen nieuwe modellen?

Ik zie alleen nog kawa versys , v stroms ,varadero's verschijnen die echt geen reet meer te maken hebben met all/offroad !

Alleen de nieuwe teneré de ktm hierboven en de bmw f 800 kun je nog wat mee en anders ben je gebonden aan de oude modellen die ook met Dakar voorwaarts gingen .
 
Laatst bewerkt:
Wat ik mis zijn de dikke allroads waar je wel mee door het zand kan rammen zoals de DR 800
,XRV 750 ,XTZ 750 e.d.

Ik zie alleen nog kawa versys , v stroms ,varadero's verschijnen die echt geen reet meer te maken hebben met all/offroad !
Klopt, het zijn 'stoere' straatmotoren, die er uit zien alsof ze wat te vertellen hebben waar ze ook komen. Maar goed, ze zijn dan ook zeker zeer geschikt voor de onverharde oprijlaan.
Alleen de nieuwe teneré de ktm hierboven en de bmw f 800 kun je nog wat mee en anders ben je gebonden aan de oude modellen die ook met Dakar voorwaarts gingen .
Tiger 800XC schijnt dus ook nog wel aardig te zijn, volgens verschillende bronnen. Kijk bijvoorbeeld maar hiernaar, als je hem nog niet kent:



Maar een driecilinder offroad? Dat klopt gewoon niet :P




PS. wel erg gaaf filmpje :P
 
Njah, Ik ben fan van dingen als mijn sevenfifty,
maar dat wordt al jaren niet meer gemaakt...

een W800/triumph bonneville, maar die zijn dan weer té retro...
dus ik hoop dat mijn sevenfifty nog jaren mee kan,
zodat ik niet te snel moet opnieuw kiezen...
 
Tsjah ik ben het er wel mee eens. Over het algemeen vind ik het allemaal gewoon niet meer interessant. Tuurlijk, ik zal ooit overstappen en weer een paar jaar nieuwer kopen, puur omdat ik nieuwere techniek wil, maar voor nu heb ik nog geen mooiere racemotor gevonden dan de 954. Al wil ik wel ooit een Vyrus er bij.

Dat wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor fietsen. Vriend van me heeft net een S1000RR gekocht. Machtige fiets, maar het trekt me totaal niet. Ik kan er ook niet echt mee zitten dat hij bij mij wegrijdt alsof ik stil sta. Bewondering voor de techniek, jazeker. Respect voor het plastic? Neuh.
Panigale is precies zo'n ding. Het is knap wat ze neergezet hebben, en het heeft ook zeker iets imponerends. Ik weet zelfs vrij zeker dat ik grijnzend plaats zou nemen. Maar of ik nu behoefte heb om er voor te sparen? Nee dat niet.


Maar hetzelfde heb ik bij auto's. In mijn ogen is juist een de originele Honda NSX een pareltje. Is ie perfect? Nee. Maar juist in z'n function over form zo mooi. Een Ariel Atom is net zo'n begeerlijke auto. Zou ik een Aventador terug naar Italië sturen? Nee, net als met de Panigale zou ik er blij mee zijn, maar het is de foto van een NSX of een 954 die de achtergrond van m'n telefoon siert.
 
Njah, Ik ben fan van dingen als mijn sevenfifty,
maar dat wordt al jaren niet meer gemaakt...

een W800/triumph bonneville, maar die zijn dan weer té retro...
dus ik hoop dat mijn sevenfifty nog jaren mee kan,
zodat ik niet te snel moet opnieuw kiezen...

Toch zijn de Ducati Sport Classic of de Norton Commando wel heel erg mooi :)
 
TS heeft gelijk, de motoren worden steeds lelijker.

Vergeet echter niet dat ook de motorRIJDERS steeds lelijker worden. :P

Het een en ander zal zo beter bij elkaar passen denk ik.
Misschien hebben de motorfabrikanten dit aspect in overweging genomen, evenals de motorkledingfabrikanten.
Zo vermijd je vlag-op-strontschip-situaties. :+ O-)
 
Mooi
1.jpg

jammer
ducati-1199-panigale-01.jpg


En zo zijn er nog wel wat motorfabrikanten die opeens niet meer weten hoe een motor eruit hoort te zien :Y
De nieuwe R1 is in mijn ogen een gedrocht, om het maar niet over de ZX6R te hebben die door Kawasaki veelvuldig is verpest (en die eindelijk weer een beetje op het goede pad komen).
En de mooiste dempers van allemaal vind je op de zzr1400 :}
2012_zzr1400_groen_3.jpg
 
mijn mening: ?



vooral de SS fietsen lijken op wespen, heel aggressief met heel veel lijnen, hoeken en punten.

dikke tank en een smalle taille.
[nou ik erbij nadenk hebben al die moderne fietsen dat eigenlijk wel..... ]


niet mooi. :N :N




er zit geen rust meer in de stroom/motor-lijn, lijkt het... :]
 
Laatst bewerkt:
Motoren in het algemeen worden er niet mooier op vind ik persoonlijk... (uitzonderingen natuurlijk daar gelaten)
Maar dat vind ik met auto's ook.

Dat is waarschijnlijk de reden dat ik een hok van 33 jaar oud heb.
Misschien ben ik wel gewoon 25 jaar te laat geboren.


kon het niet meer eens zijn, :^


:] :}
 
Klopt, het zijn 'stoere' straatmotoren, die er uit zien alsof ze wat te vertellen hebben waar ze ook komen. Maar goed, ze zijn dan ook zeker zeer geschikt voor de onverharde oprijlaan.Tiger 800XC schijnt dus ook nog wel aardig te zijn, volgens verschillende bronnen. Kijk bijvoorbeeld maar hiernaar, als je hem nog niet kent:



Maar een driecilinder offroad? Dat klopt gewoon niet :P





PS. wel erg gaaf filmpje :P


Ik kende hem nog niet , met die motor kom je idd een eind met de benodigde "skills"
 
Ik vind anders die V-Strom erg mooi geworden, en laten we hopen dat ze hem ook uitbrengen in die kleurstelling en niet weer in het grijs of andere dertien-in-het-dozijn kleurstelling.

Maar het kon ook al snel vooruit want het oude model is wel een erg lelijk model.
 
Laatst bewerkt:
Ik wou dat er gewoon een 250-400cc jaren 60/70 naked komt met een kickstarter.
Geen poespas of andere onzin erop gewoon simpel degelijk en goedkoop in gebruik.

Ik heb nu sinds een half jaar een 125cc Hyosung Karion, en heb eerlijk gezegd meer lol ermee dan al mijn vorige motoren.
Verbruik van 1 op 40/45, topsnelheid van 105km, laag gewicht en superhandelbaar.
Op de snelweg is het niet het meest praktisch, maar voor woonwerk in de regio en uitstapjes is het ideal.

In Japan snappen ze wel hoe ze leuke modelletjes maken :}

pic-cb400sf-rw.jpg

pic_001zoom.jpg

pic_001zoom.jpg

13_BJ250J_WHT_RF.jpg

13_BJ250K_GLD_RF.jpg
 
Ik vind het wel knap dat de nieuwe BMW1200GS nog lelijker is geworden.
Ik had nooit gedacht dat dit mogelijk was. _O-
 
Ik denk dat die gasten op de ontwerp afdeling ook wel wat druk voelen.
Heb je een mooie gestroomlijnde motor waar harmonie in zit, dan MOET een jaar later nog beter uitzien.. volgens mij is een model ook een keertje af..
Op een gegeven moment wordt een motor een freak...

Bij de huidige Z1000 gaan de haren in me nek van overeind staan.
Hoe kan je je baas recht in de ogen kijken en te zeggen dat dit een schitterend ontwerp is voor op de weg? _O- -O-
images

kawasaki_z1000_total.jpg


Oude model is zo mooi licht(al ben ik geen fan streetfighter achtige kuipjes)
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, allemaal smaak he.
Ik ben 18 en vind dat vrijwel alle motoren steeds mooier worden. Met uitzondering van een model hier en daar. Eigenlijk best jammer want als mijn droom motor een 2004-2006 model is dan is je droom een stuk betaalbaarder.
 
Hmmm, allemaal smaak he.
Ik ben 18 en vind dat vrijwel alle motoren steeds mooier worden
. Met uitzondering van een model hier en daar. Eigenlijk best jammer want als mijn droom motor een 2004-2006 model is dan is je droom een stuk betaalbaarder.


idd, smaak

en----> dacht het niet :N :N :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan