Nieuwe Suzuki Hayabusa 2021

Ik vind hem geslaagd. Styling doorgetrokken en oogt toch fris ondanks dat het eerste model al 22 jaar oud is.

Je moet hem als zware sport tour zien en niet als supersport. Denk dat die best goed zal verkopen. Ook in de UK is er best een grote groep ex supersport rijders van 40+ die nog veel rijden. Zzr1400 en busa's worden daar wel op waarde geschat als prima reismotor of voor weekendjes weg. En ik denk dat met een ervaren rijder je er prima de bocht mee door gaat.
 
volgens mij heeft Suzuki aandelen van Akrapovic, Termignoni, Laser, Arrow, Supertrap, Vance & Hines, Two Brothers, Devil, Delkevic, Bos, Ixil, Yoshimura, Storm, Zard, Marving, Remus, Shark, Leo vince, Mivv, Hurric, en misschien nog wel wat andere.
 
Toen ik de titel van dit topic las, was het eerste waar ik aan dacht dat Honda ook maar eens een nieuwe Blackbird zou moeten brengen.
Gezien de bovenstaande reacties ben ik blijkbaar niet de enige die er zo over denkt. Honda heeft de laatste jaren een heel suf modellen-beleid.
De parade-paardjes van weleer, worden nu alle vervangen door mislukte halve scooters. (die niemand wil?)

Een jaar of 2 terug heb ik foto's gezien van een mogelijke opvolger voor de Blackbird. (kan foto's nu niet meer vinden)
Ja, dat zag er veelbelovend uit. Nooit meer iets van gehoord. 😥 Of mss dan toch nog......................:P

De Africa-twin was ook jaren van het toneel, toen ie plots weer terugkwam.
Hoop dat ze bij Honda voor de BB een keer wakker gaan worden? Wie weet:?
 
  • Leuk
Waarderingen: wj63
(...)
Ook word er gesuggereerd de nieuwe Hayabusa heeft een turbo compressor.
(...)
In hetzelfde bericht waar wordt gehint op een standaard verlengde achterbrug? :+

In het Suzuki Model-reveal filmpje wat verderop gelinkt is, wordt aangegeven dat hij vooral sterker is geworden in het middengebied, maar niet of nauwelijks op top. Er wordt wel gesproken over "turbine-like" motorkarakter, maar dat gaat dus niet over een turbo-aanwezigheid.
Blijft een lelijk ding. :r
Totaal nutteloze motor ook. Gebouwd voor de Amerikaanse markt, waar alleen maar rechtdoor gereden wordt en liefst zo snel mogelijk.
Totaal nutteloze reactie ook 💩. We komen toch ook niet in een Gixxer-topic vertellen hoe slecht zo'n ding het doet in het terrein? Wat had je precies verwacht aan te treffen in een topic over een nieuwe Hayabusa? En hoeveel nuttige motormodellen kun jij opnoemen? Koop gewoon een Dacia Logan, dat is pas een nuttig voertuig.

Het schijnt trouwens nog best leuk te sturen, zo'n Busa. Ik zou hem zelf ook niet hoeven, maar als iemand me zou aanbieden om hem eens een uurtje te proberen, zou ik het zeker niet afslaan! Is toch wel een icoon, en gewoon zo fout dat het vanzelf weer goed wordt 😎
 
Gaaf ding! Mooiste tot nu toe. Ik vind zelfs die uitlaten wel iets hebben.... haha.

Helaas niets voor mij. Heb een aantal jaar een blackbird gereden. Maar op zo'n ding ga je veel te comfortabel veel te hard. Of misschien toch...
 
Toen ik de titel van dit topic las, was het eerste waar ik aan dacht dat Honda ook maar eens een nieuwe Blackbird zou moeten brengen.
Gezien de bovenstaande reacties ben ik blijkbaar niet de enige die er zo over denkt. Honda heeft de laatste jaren een heel suf modellen-beleid.
De parade-paardjes van weleer, worden nu alle vervangen door mislukte halve scooters. (die niemand wil?)

Een jaar of 2 terug heb ik foto's gezien van een mogelijke opvolger voor de Blackbird. (kan foto's nu niet meer vinden)
Ja, dat zag er veelbelovend uit. Nooit meer iets van gehoord. 😥 Of mss dan toch nog......................:P

De Africa-twin was ook jaren van het toneel, toen ie plots weer terugkwam.
Hoop dat ze bij Honda voor de BB een keer wakker gaan worden? Wie weet:?
Dit waren die foto,s van de nieuwe blackbird.
Maar honda is de weg kwijt.
Zet alles op de fireblade en al het andere en is volgens Honda niet meer voor europa omdat volgens honda de vraag hiernaar weg is.
Modellen uit het honda programma zijn weg en komen niet meer terug.
Vfr is weg,de blackbird en ga zo maar door.
Ik vind dat jammer omdat honda altijd vooraan liep om hun technisch kunnen te presenteren.

Even wat gegevens van de hayabusa gelezen in motorbladen:
1340 cc- 190 pk bij 9700 toeren.
Koppel 150nm bij 7000 toeren.
Nokkenassen,zuigers drijfstangen en oliecircuit in het blok is onder handen genomen.
En beschikt over de moderne hulpmiddelen.
En een drive mode selector voor verschillende standen van het vermogen.
Geen turbo dus.
En vreemde de vorige hayabusa had 197 pk bij 9500 toeren en een koppel van 155 nm bij 7200 toeren.

Tja jammer ik had een soort Kawasaki achtige killer verwacht met over de 200 pk en een turbo.
Afijn ,beetje van het zelfde dus maar aangepast aan euro 5.
Zal wel flink wat eurootjes kosten.

Maar de zware machines in de toer sport categorie word dus nog nog steeds beheerst door de kawasaki zzr 1400.
Die had al meer vermogen en koppel en was sneller.
Die is niet meer leverbaar in Europa wegens euro 5.
Maar nog wel leverbaar in andere landen en daar gaat de ontwikkeling voor die zzr 1400 gewoon door en word sterker en beterder.
Hopelijk komt die zzr 1400 ook terug in Europa.
 

Bijlagen

  • IMG_7485.PNG
    IMG_7485.PNG
    235,8 KB · Weergaven: 16
  • IMG_7486.PNG
    IMG_7486.PNG
    294,7 KB · Weergaven: 12
  • IMG_7487.PNG
    IMG_7487.PNG
    358,6 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: wj63
..
Vfr is weg,de blackbird en ga zo maar door.
Ik vind dat jammer omdat honda altijd vooraan liep om hun technisch kunnen te presenteren.
...
De VFR is er nog gewoon in Japan zelf.

Geen euro 5 en zo te zien hebben ze inderdaad geen zin om te investeren om de vfr op euro 5 nivo te krijgen.

Ik vind het ook jammer, bijna altijd Honda gereden. Nu dus niet meer.

Ik kan dit ook wel waarderen van Suzuki, mooie geslaagde poging vind ik de nieuwe Busa.
 
vind onderstaand wel een hele goeie video omtrent de Hayabusa.

Zelf ben ik niet in de markt voor dergelijke motor maar ik vind deze versie wel geslaagd.
veel strakker dan de vorige twee generaties en komt met een uitstekend, uitgebreid elektronica pakket.
deze heeft dan ook hele dikke remmen gekregen en een heel mooi instrumenten unit.

ik had ook verwacht dat ze met een +200 pk monster zouden afkomen.
Suzuki heeft ook uitgelegd dat ze dat in eerste instantie ook wel van plan waren met te verwijzen naar een eventuele zes cilinder blok of een turbo op de 1340cc blok te monteren. uiteindelijk hebben ze dan toch gekozen om de 1340cc blok op te waarderen naar euro5, betrouwbare blok met bruikbaar vermogen. 6.8 seconden naar de 200km per uur lijkt mij snel genoeg ( er zijn genoeg busa's waar men een turbo op gemonteerd hebben met +340pk die vanaf 5K Rmps amper te controleren waren :P).

nu hopen en wachten tot ze dees elektronica pakket op een gsxs schroeven :)
 
Honda heeft de laatste jaren een heel suf modellen-beleid.
De parade-paardjes van weleer, worden nu alle vervangen door mislukte halve scooters. (die niemand wil?)

Die fabrikanten incl. Honda weten heel goed wat de markt vraagt. Reis maar eens door Azië of Zuid Amerika. Meer motor scooters dan wat anders.... In de meeste landen kennen ze het "ik heb de sterkste/dikste/snelste/duurste motor syndroom" gewoonweg niet. Dat is iets typisch West Europees en Noord Amerikaans.
 
Die fabrikanten incl. Honda weten heel goed wat de markt vraagt. Reis maar eens door Azië of Zuid Amerika. Meer motor scooters dan wat anders.... In de meeste landen kennen ze het "ik heb de sterkste/dikste/snelste/duurste motor syndroom" gewoonweg niet. Dat is iets typisch West Europees en Noord Amerikaans.
Wij hebben geld voor die flauwekul, zij niet :P
 
Hoe mooi ik hem ook vind, na de tech specs gezien te hebben vind ik het stiekem wel een beetje een gemiste kans.

Bloedjesnel zal het zeker zijn, maar in een tijd waarin er 200+ pk uit een 1000cc geperst wordt verwacht je iets meer van een motor met een derde meer... En ja, ik zie dat hij een vrachtwagenlading aan koppel heeft, maar toch.

Een 22 jaar oud blok een beetje opwaarderen... De filosofie kan ik wel volgen, betrouwbaar, bruikbaar vermogen, maar de uitwerking is een beetje op z'n Harley Davidsons... Die gebruiken ook nog techniek van een eeuw geleden, want het 'werkt'.
 
Hoe mooi ik hem ook vind, na de tech specs gezien te hebben vind ik het stiekem wel een beetje een gemiste kans.

Bloedjesnel zal het zeker zijn, maar in een tijd waarin er 200+ pk uit een 1000cc geperst wordt verwacht je iets meer van een motor met een derde meer... En ja, ik zie dat hij een vrachtwagenlading aan koppel heeft, maar toch.

Een 22 jaar oud blok een beetje opwaarderen... De filosofie kan ik wel volgen, betrouwbaar, bruikbaar vermogen, maar de uitwerking is een beetje op z'n Harley Davidsons... Die gebruiken ook nog techniek van een eeuw geleden, want het 'werkt'.
Topvermogen is niet zo heel belangrijk, dat heb je pas bij een toptoerental en daar moet je eerst maar zien te komen. Belangrijk is de trekKRACHT aan het achterwiel in iedere versnelling door het toerenbereik heen. Dat is de oorzaak van acceleratie volgens de heer Newton.
F=m.a, dus a=F/m
 
Die gebruiken ook nog techniek van een eeuw geleden, want het 'werkt'.
Omdat er weinig aanbod is, weinig mensen zoiets willen, is het niet waard een compleet nieuw systeem te bouwen. Daarnaast is de tijd van benzine zowat voorbij. Daarom kan ik ze begrijpen. Waterstof pasta is een mooie nieuwe techniek....

Ook al zou ik het kunnen betalen, zou nooit een Busa kopen, zonde van mijn geld. net als een olie sjeik die 1000 auto's heeft. Ergens klopt er iets niet....
 
Topvermogen is niet zo heel belangrijk, dat heb je pas bij een toptoerental en daar moet je eerst maar zien te komen. Belangrijk is de trekKRACHT aan het achterwiel in iedere versnelling door het toerenbereik heen. Dat is de oorzaak van acceleratie volgens de heer Newton.
F=m.a, dus a=F/m
Vergeet die Newton maar, hier zitten Einsteins.

De eerste wet van het motor-forum: vermogen is acceleratie

De tweede wet: koppel is trekkracht.
 
  • Haha
Waarderingen: Tice
Vergeet die Newton maar, hier zitten Einsteins.

De eerste wet van het motor-forum: vermogen is acceleratie

De tweede wet: koppel is trekkracht.
Daar kan ik niet wel tegenop. :+
Ze vergeten dat bij hoge snelheid de massa oneindig wordt en de acceleratie nul. O-)
 
Laatst bewerkt:
Vergeet die Newton maar, hier zitten Einsteins.

De eerste wet van het motor-forum: vermogen is acceleratie

De tweede wet: koppel is trekkracht.
Buiten dat,de personen die geilen op dit soort motoren willen de snelste met het meeste vermogen,dat was ooit
het uitgangspunt waarom de Busa uit gebracht werd,dan wil je geen motor met op papier minder vermogen dan een 1000,
maar wil je hogere getallen zien dan bv de Kawa H2.
 
Terug
Bovenaan Onderaan