Nieuwe Suzuki Hayabusa 2021

Afgelopen zomer nog staan kijken naar 2 van die dingen,man wat gaat dat hard,en dat waren nog
maar gewone standaard uitvoeringen.
"Maar gewone standaard uitvoeringen", kunnen ook al zomaar 170 pk of meer hebben:

Dat is zo'n beetje middenmoot van het SeaDoo gamma. Ze hebben ook uitvoeringen met 230 en 300 PK, "standaard". En qua varen, is 90 PK al bloedsnel in zo'n ding.
 
"Maar gewone standaard uitvoeringen", kunnen ook al zomaar 170 pk of meer hebben:

Dat is zo'n beetje middenmoot van het SeaDoo gamma. Ze hebben ook uitvoeringen met 230 en 300 PK, "standaard". En qua varen, is 90 PK al bloedsnel in zo'n ding.
Ja dat geloof ik graag,weet wel dat ik nog niet eerder zo snel een vaartuig over het water heb zien gaan.
 
"Maar gewone standaard uitvoeringen", kunnen ook al zomaar 170 pk of meer hebben:

Dat is zo'n beetje middenmoot van het SeaDoo gamma. Ze hebben ook uitvoeringen met 230 en 300 PK, "standaard". En qua varen, is 90 PK al bloedsnel in zo'n ding.
Ooit in Canada met zo'n ding mogen varen. Meen dat het ding 130PK had. Ik was er van onder de indruk. Loopt bloedverziekend hard.
 
In hetzelfde bericht waar wordt gehint op een standaard verlengde achterbrug? :+

In het Suzuki Model-reveal filmpje wat verderop gelinkt is, wordt aangegeven dat hij vooral sterker is geworden in het middengebied, maar niet of nauwelijks op top. Er wordt wel gesproken over "turbine-like" motorkarakter, maar dat gaat dus niet over een turbo-aanwezigheid.

Totaal nutteloze reactie ook 💩. We komen toch ook niet in een Gixxer-topic vertellen hoe slecht zo'n ding het doet in het terrein? Wat had je precies verwacht aan te treffen in een topic over een nieuwe Hayabusa? En hoeveel nuttige motormodellen kun jij opnoemen? Koop gewoon een Dacia Logan, dat is pas een nuttig voertuig.

Het schijnt trouwens nog best leuk te sturen, zo'n Busa. Ik zou hem zelf ook niet hoeven, maar als iemand me zou aanbieden om hem eens een uurtje te proberen, zou ik het zeker niet afslaan! Is toch wel een icoon, en gewoon zo fout dat het vanzelf weer goed wordt 😎
Los daarvan, ding heeft een lange wielbasis en zal niet zo snel sturen als een R1 maar om nu te doen alsof je met een veerboot onderweg bent. Dat is natuurlijk flauwekul. Ik vind hem ook fraai maar dat terzijde.
 
Los daarvan, ding heeft een lange wielbasis en zal niet zo snel sturen als een R1 maar om nu te doen alsof je met een veerboot onderweg bent. Dat is natuurlijk flauwekul. Ik vind hem ook fraai maar dat terzijde.
Ik heb met m,n Busa meerdere sportmotoren zoek gereden,en zelfs een R1 getorpedeerd van achteren omdat ik veel harder door
de bocht ging en de R1 rijder plotseling remde midden in de bocht,men was verbaasd dat je zo hard door de bocht kon met een Busa,
niet slecht voor een veerboot})
 
Ik heb met m,n Busa meerdere sportmotoren zoek gereden,en zelfs een R1 getorpedeerd van achteren omdat ik veel harder door
de bocht ging en de R1 rijder plotseling remde midden in de bocht,men was verbaasd dat je zo hard door de bocht kon met een Busa,
niet slecht voor een veerboot})
Ik hen wel eens op de Lekdijk een R1 rijder zoekgereden op een XR600R.
 
Buiten dat,de personen die geilen op dit soort motoren willen de snelste met het meeste vermogen,dat was ooit
het uitgangspunt waarom de Busa uit gebracht werd,dan wil je geen motor met op papier minder vermogen dan een 1000,
maar wil je hogere getallen zien dan bv de Kawa H2.

Dankje, dat was een beetje mijn punt :), mooi verwoord.
 
Leuk topic! Ik ben wel fan van het "busa" genre motor. Over de styling valt natuurlijk te twisten, zelf vind ik hem niet lelijk, al heb ik nooit van de (Nijlpaard) kont gehouden. Ik moet wel zeggen dat hij bij dit model beter geslaagd is dan de vorige generatie. Wel jammer dat er geen nieuwe standaard is gezet in prestatie, daar is de naam bij de 1e generatie toch groot mee geworden. Suzuki speelt het helaas op safe, al lees ik tussen de regels door dat er ook aan de aftermarket (lees: dragrace) is gedacht qua motorblok aanpassingen. Overall toch weer veel van hetzelfde, maar daar is hij dan ook wel erg goed in.
 
Ik vind hem ook heel mooi ,
Vanaf eerste keer ik zag de hayabusa op de motorrai eerste model was ik er al fan van,en vind hem mooi.
Al die aangepaste hayabusa,s met verlenge achterbrug etc en bling bling velgen vind ik oerlelijk.
Ik vind hem in standaard uitvoering mooi.
Als ik de foto,s zie denk ik dat generatie 3 ook heel mooi is.
En net zo een cult status krijgt als de twee voorgaande generaties hayabusa.
Die zware toer sport klasse vind ik gaaf.
Ben aan het kijken nu voor een kawasaki zzr 1400.
Die vind ik zo mooi maar twijfel ook tussen een hayabusa.
Ik weet het nog niet.
Tijd genoeg en er zijn genoeg te koop.
En het is nu winter ,als de lente er is neem ik definitief besluit.
Ik haak wat later aan in dit topic, dus moet wat schade inhalen...
ZZR1400 is net een turbine en loopt ongekend soepel, mijn oom heeft momenteel het laatste type. Zelf ben ik Kawa fan, dus kan geen helemaal objectief oordeel geven, maar het opgegeven vermogen klopt in ieder geval wel. 200pk aan het achterwiel op de dyno. Mijn neef heeft een 2e generatie Hayabusa, naar mijn gevoel iets meer karakter, maar alweer een paar jaar ouder en stuurt iets minder strak/modern. wellicht heb je wat aan deze ervaring bij je keuze. Ik zou sowieso beide gaan proberen. Succes met de zoektocht!
 
Ik vind het maar matig. "Hayabusa" is een term in het Japans. (Google vertelt mij O-) dat) het valk betekent. Bloedje snel dat beestje. Dat plak je dus op een waanzinnig snelle motor of op een duistere ninja (en dan niet die groene) die allemaal snelle moves kan of ander Japans ding wat indruk moet maken.

Dus niet op deze nieuwe GSX1300-R die minder vermogen heeft dan zijn Hayabusa voorganger en zelfs minder dan het "kleine broertje" de GSX1000R.
Op de site van Suzuki staat dat die 12 pk's meer heeft in de GSXR1000 R A uitvoering. :/

Iedereen die nu een Hayabusa koopt doet dit omdat die de motor waarschijnlijk mooi vindt en ook lekker vindt rijden. Dat is nieuw. Volgens mij kocht je die altijd omdat je dan een "Hayabusa" had en daarmee elke superbike naar jouw kontje liet gluren recht toe recht aan (aangezien het gross helemaal niet kan sturen).

Nu komt zelfs de GSXR1000 voorbij, laat staan de S1000RR, ZX10R, Fireblad of die waanzinnige Ducati.....
GSX1300-R mag deze heten, maar Hayabusa .....???

Teleurstellend!
Ik had een dikke (OEM) turbo verwacht aangezien Jan en alleman sinds 1999 ofzo al dikke turbo's er op schroeft....

Ik ben wel eens bij een top fuel bike tuner wezen koekeloeren. Zij gebruiken voor al hun motoren de Suzuki GSXR 1300 blokken als basis, omdat die dingen oerdegelijk zijn. Gemiste kans zeg!
 
Je moet de Hayabusa inderdaad niet vergelijken met de 1000cc motoren van de laatste jaren. Als je hem gebruikt waarvoor hij bedoelt is heb je een geweldige reisgenoot!
 
Ik heb met m,n Busa meerdere sportmotoren zoek gereden,en zelfs een R1 getorpedeerd van achteren omdat ik veel harder door
de bocht ging en de R1 rijder plotseling remde midden in de bocht,men was verbaasd dat je zo hard door de bocht kon met een Busa,
niet slecht voor een veerboot})
Ben je nou trots aan het verkondigen dat je een R1 geramd hebt of lees ik het verkeerd :?
 
Nu komt zelfs de GSXR1000 voorbij, laat staan de S1000RR, ZX10R, Fireblad of die waanzinnige Ducati.....
GSX1300-R mag deze heten, maar Hayabusa .....???

Teleurstellend!
Ik had een dikke (OEM) turbo verwacht aangezien Jan en alleman sinds 1999 ofzo al dikke turbo's er op schroeft....
de huidige 1000cc supersports zijn inderdaad even snel naar de 200 dan deze busa.
al zal de busa veel stabieler +200 rijden en is deze electronisch begrensd op 300 km per uur.

zelf had ik ook verwacht dat ze de strijd zouden aangaan met kawasaki en dik over de 200pk zouden gaan.


de tuners zijn alvast heel enthousiast want met beetje aanpassingen zoals een uitlaat en remap halen ze de restricties eruit en haalt ie makkelijk +200pk op het achterwiel en een komt ie een pak boven de 300 km/u.
verlengde brug en turbos van de vorige generaties passen 1 op 1 op deze busa....
 
Laatst bewerkt:
Even wat gegevens van de hayabusa gelezen in motorbladen:
1340 cc- 190 pk bij 9700 toeren.
Koppel 150nm bij 7000 toeren.
Nokkenassen,zuigers drijfstangen en oliecircuit in het blok is onder handen genomen.
En beschikt over de moderne hulpmiddelen.
En een drive mode selector voor verschillende standen van het vermogen.
Geen turbo dus.
En vreemde de vorige hayabusa had 197 pk bij 9500 toeren en een koppel van 155 nm bij 7200 toeren.

Tja jammer ik had een soort Kawasaki achtige killer verwacht met over de 200 pk en een turbo.
Afijn ,beetje van het zelfde dus maar aangepast aan euro 5.
Zal wel flink wat eurootjes kosten.

Maar de zware machines in de toer sport categorie word dus nog nog steeds beheerst door de kawasaki zzr 1400.
Die had al meer vermogen en koppel en was sneller.
Die is niet meer leverbaar in Europa wegens euro 5.
Maar nog wel leverbaar in andere landen en daar gaat de ontwikkeling voor die zzr 1400 gewoon door en word sterker en beterder.
Hopelijk komt die zzr 1400 ook terug in Europa.
Iedereen kijkt altijd alleen maar naar de hoge nummers, maar over het algemeen is een blok met lagere nummers veel fijner om mee te rijden, wat je bovenin wint, verlies je onderin. Ik heb dit zelfs met trekkers vernomen..
 
Iedereen kijkt altijd alleen maar naar de hoge nummers, maar over het algemeen is een blok met lagere nummers veel fijner om mee te rijden, wat je bovenin wint, verlies je onderin. Ik heb dit zelfs met trekkers vernomen..
1612861010689.png

Nu kan dit figuurtje een beetje suggestief werken omdat niet is aangegeven of de y-as linear is, maar net zo goed zie je inderdaad dat er onderin meer koppel beschikbaar is dan voorheen. Via motorcycle.com
 
Paul Wojick image_2835.jpg
Paul Wojick image_2837.jpg
20210408_195547.jpg

Pleuro norm5 , geen wonder dat hij afgekneeeeeeeeepen is .
Akra heeft al met 4-1 de 9pk terug gevonden .
Foto Busa is van donderdag 8 april ! ! , toen nog niemand wist dat die ECHT NIET SLOOM WAS !!
 
Laatst bewerkt:
hoe ze het blijven doen is quasi onbegrijpelijk, maar hij is alweer lelijker (lees nog vééél lelijkerder) dan de voorganger. een Suzuki traditie ?
Dit is ook gelijk mijn eerste gedachte die in mij op kwam bij het zien van de 'still' van het filmpje... sorry, alle Cw waarden, emissie eisen en meer op de stapel, soms is méér niet altijd mooier. Blijf de oer Busa wel nog steeds een warm hart toedragen. :Y
 
Ik vind het maar matig. "Hayabusa" is een term in het Japans. (Google vertelt mij O-) dat) het valk betekent. Bloedje snel dat beestje. Dat plak je dus op een waanzinnig snelle motor of op een duistere ninja (en dan niet die groene) die allemaal snelle moves kan of ander Japans ding wat indruk moet maken.

Dus niet op deze nieuwe GSX1300-R die minder vermogen heeft dan zijn Hayabusa voorganger en zelfs minder dan het "kleine broertje" de GSX1000R.
Op de site van Suzuki staat dat die 12 pk's meer heeft in de GSXR1000 R A uitvoering. :/

Iedereen die nu een Hayabusa koopt doet dit omdat die de motor waarschijnlijk mooi vindt en ook lekker vindt rijden. Dat is nieuw. Volgens mij kocht je die altijd omdat je dan een "Hayabusa" had en daarmee elke superbike naar jouw kontje liet gluren recht toe recht aan (aangezien het gross helemaal niet kan sturen).

Nu komt zelfs de GSXR1000 voorbij, laat staan de S1000RR, ZX10R, Fireblad of die waanzinnige Ducati.....
GSX1300-R mag deze heten, maar Hayabusa .....???

Teleurstellend!
Ik had een dikke (OEM) turbo verwacht aangezien Jan en alleman sinds 1999 ofzo al dikke turbo's er op schroeft....

Ik ben wel eens bij een top fuel bike tuner wezen koekeloeren. Zij gebruiken voor al hun motoren de Suzuki GSXR 1300 blokken als basis, omdat die dingen oerdegelijk zijn. Gemiste kans zeg!
Late reactie.. ;)

Je maakt een denkfout.

Koppel maakt hoe hard de motor trekt, vermogen hoe lang je hem door kunt trekken. Globaal gezien, koppel is ook een beetje de reactie op de gashendel.

Die Busa heeft dan niet zo'n hoog topvermogen, maar wel een belachelijke bak koppel, bij relatief weinig toeren, en dat maakt het blok bijzonder soepel/sterk

Ik heb zelf een motor met redelijk wat koppel en niet al te veel topvermogen, en dat maakt hem toch redelijk vlot.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan