Nieuwe tweedehandse

Super bedankt voor de vele nuttige reacties! Reden voor een nieuwer model zou inderdaad zijn dat onderhoudsinterval wat groter is ipv iedere 12k kleppen stellen.
Dan zou je je - uitgaande van oudere Japanse motoren - moeten beperken tot Yamaha of Honda (en dan wss juist de minder sportieve modellen), want juist Kawasaki en Suzuki hebben lang vastgehouden aan kortere (voorgeschreven) onderhoudsintervallen. Zo was de Suzuki Bandit van mijn ex bijvoorbeeld met gemak twee keer zo duur in onderhoud als de Yamaha FJR die ik destijds zelf had.
Dat lag enerzijds aan de veel kortere intervallen van die Suzuki, maar ook omdat die Suzuki dat frequente onderhoud merk- en voelbaar nodig had. Sure, daar kun je op bezuinigen, maar op langere duur gaat dat ten koste van de kwaliteit van je motor, met duurdere reparaties tot gevolg (die je anders had kunnen voorkomen). Maar goed, zoals al gezegd, alles staat of valt met de mate waarin je zelf technisch kundig bent.
 
15000 per jaar is ook best veel waar onderhoud ook bij hoort. Bij de sv moet er iedere 24000 km kleppen gecontroleerd worden. Ketting gaat vaak ook rond de 20 a 25000 km mee. Maar officieel wel iedere 6000km een beurt. Bij de nieuwe modellen wordt dat ook voorgeschreven. Kortom onderhoudskosten horen erbij. Ik ben nu zelf begonnen om de simpele dingen zelf te doen.
En wat houdt die 6.000 kilometer beurt in, waarschijnlijk olie wisselen en klaar. Elke 2de beurt pak je de oliefilter mee, Ik heb 2 linkerhanden op technisch gebied, maar remblokjes vervangen en olie wisselen kan ik ook zelf, stelt weinig voor en is een uurtje werk. Voor de rest controleren of de vloeistoffen op peil staan en dan is het vaak al prima. Bougies wisselen enzo, als de motor voor de rest goed draait, waarom zou je dan bougies moeten wisselen? Onderhoud volgens het boekje is veelal preventief met enorme veiligheidsmarges. Kleppen stellen is een ander verhaal. Bij Yamaha's is het over het algemeen pas om de 40.000 km.
 
Dan zou je je - uitgaande van oudere Japanse motoren - moeten beperken tot Yamaha of Honda
Maar goed, zoals al gezegd, alles staat of valt met de mate waarin je zelf technisch kundig bent.
Dan zou ik uit kostenoverweging gaan voor Yamaha.
Ik heb een Yamaha en een Honda.
Honda is prima motor maar rijdt aanmerkelijk duurder vwb onderhoud. Merk je vooral aan de prijs van onderdelen hiervoor.
Honda betekent: Hoge Onkosten Na De Aanschaf. Helaas blijkt dat maar al te waar. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan