DucBMW
MF veteraan
Dan zou je je - uitgaande van oudere Japanse motoren - moeten beperken tot Yamaha of Honda (en dan wss juist de minder sportieve modellen), want juist Kawasaki en Suzuki hebben lang vastgehouden aan kortere (voorgeschreven) onderhoudsintervallen. Zo was de Suzuki Bandit van mijn ex bijvoorbeeld met gemak twee keer zo duur in onderhoud als de Yamaha FJR die ik destijds zelf had.Super bedankt voor de vele nuttige reacties! Reden voor een nieuwer model zou inderdaad zijn dat onderhoudsinterval wat groter is ipv iedere 12k kleppen stellen.
Dat lag enerzijds aan de veel kortere intervallen van die Suzuki, maar ook omdat die Suzuki dat frequente onderhoud merk- en voelbaar nodig had. Sure, daar kun je op bezuinigen, maar op langere duur gaat dat ten koste van de kwaliteit van je motor, met duurdere reparaties tot gevolg (die je anders had kunnen voorkomen). Maar goed, zoals al gezegd, alles staat of valt met de mate waarin je zelf technisch kundig bent.