Niu , Soco e.a elektrische motorscooter Topic

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.331
10.947
Op reis
Facebook
Niet alleen de benzine prijzen maar vooral de interesse in electrisch aangedreven voertuigen heeft mij uit doen komen op de Niu scooters.
Uiteraard kunnen ook andere merken hier besproken worden.
Zowel elektrische auto's als motorfietsen zijn ver boven mijn budget, ik hoef geen voertuig boven de 10.000 euro inc. bijbehorende noodzakelijke verzekering(en) .
Bij plat/stuk rijden , portemonnee trekken en een ander kopen.

Vooropgesteld dat ik het qua vormgeving geen mooi voertuig vind, zullen meer mensen dat in het algemeen bij (motor)scooters hebben, vandaar dat ik het topic hier plaats en niet in het electrische gedeelte waar het binnen een paar posts over laadpalen en SOC en SOH en allerlei andere oninterresante afkortingen als het je om de techniek gaat en je die interesse wil delen met mensen die misschien niet een heel boek vol afkortingen uit hun hoofd kunnen.

Tot mijn positieve verbazing was er net een nieuw model uit, toen ik eens ging kijken bij MotoVeda hier in de buurt die dealer is van Niu.
Ipv het 70 km/hr model , is er nu ook 1 die 100 kan. Voor mij toch een beetje het verschil tussen een opgevoerde brommer en een lichte motorfiets.

Aan de andere kant, denk wel te weten welk van die 2 bij de meeste mensen de meeste leuke herinneringen oproept ;)

Het nieuwe model : MQi-GT EVO - NIU Store Amsterdam

en het vorige snelste model, de 70 km/hr 'Viper'

en een Engelstalig youtube filmpje met een revieuw :

GTS Dodgy Viper.jpg


Mooi ook, al die anti copyright kunstjes die de rechtermuisknop uitschakelen, printscreen en paint wat er al sinds 1995 is .....

Iemand al ervaring met deze scooters of plannen om zoiets te kopen / proefrijden ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb je link gevolgd.
100km/h klinkt goed, maar een massa van 128kg deed me al vermoeden dat het met de autonomie niet vet ging zijn en dat vermoeden werd bevestigd als ik wat dieper scrolde en de specificaties naging: 65 - 75km. Wellicht een stuk minder als je die 100km/h ook echt gebruikt.
Ik word daar niet enthousiast van.
 
Ik heb je link gevolgd.
100km/h klinkt goed, maar een massa van 128kg deed me al vermoeden dat het met de autonomie niet vet ging zijn en dat vermoeden werd bevestigd als ik wat dieper scrolde en de specificaties naging: 65 - 75km. Wellicht een stuk minder als je die 100km/h ook echt gebruikt.
Ik word daar niet enthousiast van.
Ik vermoed dat het model nog dermate nieuw is dat men nog niet zoveel info heeft , of geeft als voorgaande modellen.
Zijn rechtstreeks voorganger word het volgende over gemeld :

De GTS heeft drie verschillende rij-standen (Sport, Dynamic en E-Save) waarmee je flexibel bent om te rijden in de modus die het beste past bij de situatie. In de Sport modus heeft de GTS een actieradius van 70-80km (*50-60km), als je de Dynamic modus gebruikt is de actieradius minimaal 100km (*70-80km) en in de E-Save modus is de actieradius zelfs meer dan 140 km (*100)!

Als ik die naast de gegevens van de GT Evo leg geeft men daar Actieradius: 80-90km bij Batterij Capaciteit: 2x 60 V, 26 Ah aan.

Actieradius: 105-115km en Batterij Capaciteit: 2x 60 V, 35 Ah

Bij vergelijkbare accu pakketten is het dus bij het nieuwe model nog maar de vraag van welke rij-stand men uitgaat bij die +/- 70 km .

Ik houd niet van opties maar in dit geval zou ik zeker voor het grotere accupakket kiezen, maar goedkoop is het niet.

per 2 kWh moet je toch gauw rekenen op 500 euro inkoop/alie express en een 5000W motor ga je niet onder de 1000 euro vinden dus alleen die onderdelen kosten al 2000 euro bij elkaar.

de GTS word gelijk 1000 euro duurder als je voor het grotere accu pakket gaat, ik dacht dat op de oude prijslijst nog 600 stond.
 
Het is jammer dat de gevestigde merken nog niet echt mee doen met de elektrificering van hun motorscooters voor de Europese markt (behalve BMW). Mijn Forza met een elektrische aandrijving zou ideaal zijn. Over huidige aanbod van elektrische scooters wordt je niet echt vrolijk, de meeste lijken meer op speelgoed dan op een serieuze motorscooter. Maar ja, ook Honda, Yamaha enz. zullen uiteindelijk die overstap moeten maken met hun scooters. Bij de motorfietsen zie je wel al hele mooie modellen al zijn ze nieuw nog erg duur. Zo'n Zero bijvoorbeeld ziet er best gelikt uit en is tweede hands al voor een leuke prijs uit te halen. Nu wachten dat de huidige "speelgoed" modellen van de scooters ook volwassen worden of wat de gevestigde merken in petto hebben voor de toekomst.
 
Het is jammer dat de gevestigde merken nog niet echt mee doen met de elektrificering van hun motorscooters voor de Europese markt (behalve BMW). Mijn Forza met een elektrische aandrijving zou ideaal zijn. Over huidige aanbod van elektrische scooters wordt je niet echt vrolijk, de meeste lijken meer op speelgoed dan op een serieuze motorscooter. Maar ja, ook Honda, Yamaha enz. zullen uiteindelijk die overstap moeten maken met hun scooters. Bij de motorfietsen zie je wel al hele mooie modellen al zijn ze nieuw nog erg duur. Zo'n Zero bijvoorbeeld ziet er best gelikt uit en is tweede hands al voor een leuke prijs uit te halen. Nu wachten dat de huidige "speelgoed" modellen van de scooters ook volwassen worden of wat de gevestigde merken in petto hebben voor de toekomst.
Ik zit op het moment een beetje te kijken wat het 'overslag' punt is. Zodra het voertuig er leuk uit begint te zien en te vergelijken is met een motor, is de prijs veel hoger dan een benzinevariant.
Ik was pas bij de Valkenier waar een Zero stond en dat vond ik echt een regenvaller, qua vormgeving kan je het een verschil in smaak noemen maar verder maakte de motor bij mij totaal geen indruk, jammer voor 14.000 euro 2e hands.

daarnaast zie je dat de kleine scooters nog voornamelijk via het 220 stopcontact worden opgeladen terwijl de grotere modellen/ motorfietsen de auto laadpalen en andere snel laders gebruiken, zo niet nodig hebben.
Wat mij mooi terug brengt op dat Overslagpunt ;) met hoeveel accupakket kan ik toe voor wat ik wil van mijn voertuig , klinkt misschien wat consumenten bond achtig, maar als ik een bereik heb van 150 km en het opladen duurt 8 uur , dan vind ik dat prima en zou dr zelfs mee op vakantie gaan, lekker met een tentje achterop en op de camping laden als ik zelf ook oplaad/slaap .

Verder zie ik voornamelijk veel mensen klagen dat ze met hun benzine motor tenminste 1000 km op een dag willen rijden omdat ze na 2 dagen dolomieten weer maandag aan het werk moeten, tja dat is een ander gebruik :P
 
Zo'n electrische is eigenlijk net niks.. Sommige modellen zijn nog wel aardig (hoewel mij vaak wat futuristisch), maar wat krijg je voor die enorme sloot geld? Wel geteld ong. 100km acciradius. Misschien leuk als je max 30/35 km woonwerk hebt, alleen een tochtje - dagje strand of noem iets onbenullig.. Dat zit er niet in,laat staan een weekendje weg of vakantie. Gezellig met de oplaadkabel om je nek naar de eifel en onderweg 4 keer laden (met passagier waarschijnlijk 5)😂..
Echt duurzaam vind ik het trouwens ook niet met al dat lithium dat zorgvuldig door al die kinderknuisjes wordt uitgegraven
 
Laatst bewerkt:
Zo'n electrische is eigenlijk net niks.. Sommige modellen zijn nog wel aardig (hoewel mij vaak wat futuristisch), maar wat krijg je voor die enorme sloot geld? Wel geteld ong. 100km acciradius. Misschien leuk als je max 30/35 km woonwerk hebt, alleen een tochtje - dagje strand of noem iets onbenullig.. Dat zit er niet in,laat staan een weekendje weg of vakantie. Gezellig met de oplaadkabel om je nek naar de eifel en onderweg 4 keer laden (met passagier waarschijnlijk 5)😂..
Echt duurzaam vind ik het trouwens ook niet met al dat lithium dat zorgvuldig door al die kinderknuisjes wordt uitgegraven
Gelukkig is het hele aardolie en brandstof winningstraject volkomen co2 neutraal ;)
Maar als je je fijn voelt met het lezen van Nu.nl en ad.nl etc. , vooral doen.
 
Gelukkig is het hele aardolie en brandstof winningstraject volkomen co2 neutraal ;)
Maar als je je fijn voelt met het lezen van Nu.nl en ad.nl etc. , vooral doen.
co2 neutraal is natuurlijk iets anders dan duurzaam, wat op zijn beurt weer iets anders is dan uitstootvrij. Ook electrisch rijden is niet co2 neutraal, er is alleen sprake van uitstootvrij en dus verplaatste uitstoot. Immers, je stroom wordt elders opgewekt en daar vindt de uitstoot plaats. Het enige dat co2 neutraal kan zijn, is niet rijden.. Maar goed, dat doet op dit forum niemand (inclusief ikzelf).

Wat de (semi) literatuur of nieuwsbron die ik - wel of niet - lees er mee te maken heeft weet ik niet. Waarschijnlijk is het een manier om te duiden dat ik een 'domme rukker' ben en mezelf niet goed of breed genoeg informeer. Daar de referentie aan nieuwsbronnen een aanname betreft, zegt dit meer over de persoon die de aanname maakt dan over de persoon waar het aan is gericht.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat er nog altijd een kans bestaat dat ik wel een 'domme rukker' ben. Ook bestaat er een risico dat ik nu.nl, ad.nl lees.. Misschien kijk ik zelfs wel naar Johan Derksen.
Alleen, je weet het niet.. Althans, niet met zekerheid.
 
Er is ook al een tijd een topic over de BMW scooter : BMW CE 04


Of het promotiefilmpje je aanspreekt zal per persoon verschillen maar je kan in ieder geval heel snel koffie drinken en handsfree bellen onderweg.

 
Een filmpje over het dagelijks gebruiks en de ervaring na 2 jaar en 13.000 km met een Niu NQi-GT .
De bouwkwaliteit lijkt hier en daar wat minder maar gezien het gebruik van deze meneer is zelfs sneeuw geen probleem.

 
het was even zoeken naar het filmpje :

maar vanaf 1:45 zit deze meneer doodleuk te vertellen dat zijn N1S sport 755 euro kost in china, hier 2500 ...

Nu moet iedereen zijn of haar eigen winstmarges weten, maar oorspronkelijk kost de hele brommer minder dan wat men hier voor de accu alleen al rekent..
Ik zit er meer mee wat voor kwaliteit je ( op alle fronten) mag verwachten van een voertuig waar men zelf voor 775 euro (omgerekend) nog winst op kan maken.
 
Actieradius is nog best ruk, maar kwalitatief is dit wel een goed ding.
855ECB73-5FA5-4DED-9CB2-579A7587EA2B.jpeg
 
Actieradius is nog best ruk, maar kwalitatief is dit wel een goed ding.
Bekijk bijlage 1783774
qua specificaties maar zelfs qua accu (fysieke afmetingen) lijkt die erg op de Niu motorscooter.
1400 euro voor een accu blijf ik veel geld vinden, maar als je kijkt wat lithium accu's in NL kosten is het misschien niet eens zo heel bijzonder duur.
In een test hier op MF door iemand die net een Energica heeft gekocht kon hij met 6kwh over de snelweg 1 uur rijden wat in 20 minuten weer opgeladen was, als ik het goed onthouden heb.
Als je dan van deze motorscooter leest dat de 2,7 kwh accu 4 uur nodig heeft om op te laden, waarbij er dan maar 35 km gereden zou zijn, is dat wel een aanzienlijk verschil.
Uiteraard meer een verschil tussen de professionele laadpalen en het gewone stopcontact, maar waarschijnlijk vooral een fysieke limiet qua laadvermogen van dit type accu's . Ik gok dat die 45 ah in 4 uur laden inhoud dat de cellen die gebruikt worden niet meer als 10 A laadvermogen hebben, maar dit is een aanname.
35 km is wel heel erg weinig voor alles behalve woonwerk en boodschappen doen, met een 2e pakket kan je een redelijk rondje rijden in de buurt maar zit je met een aanschafprijs van 6000 euro toch wel wat boven nieuwe benzinescooters die verder sneller kunnen en zuinig rijden.
 
35 km is wel heel erg weinig voor alles behalve woonwerk en boodschappen doen, met een 2e pakket kan je een redelijk rondje rijden in de buurt maar zit je met een aanschafprijs van 6000 euro toch wel wat boven nieuwe benzinescooters die verder sneller kunnen en zuinig rijden.
En toch heeft de dealer waar ik veel contact mee heb er al meerdere verkocht.
Zowel 45km versie als 90km…
En bijna allemaal met dubbele accu.
 
Dat geloof ik wel ja.
en met dubbele accu lijkt me ook logisch, ik neem aan dat je ze ook om de beurt kan wisselen en zo dus niet op het laden hoeft te wachten, hoewel dat dan weer voornamelijk nuttig is als je vaker vanaf thuis/dezelfde plek wegrijd.
Men probeert bij aanschaf van een nieuw voertuig ook altijd wat korting te bedingen, dan is het voor de klant leuk als dat gegeven word en wat men accessoires zoals een 2e accu misschien ook wat makkelijker te doen is qua marge.
 
qua specificaties maar zelfs qua accu (fysieke afmetingen) lijkt die erg op de Niu motorscooter.
1400 euro voor een accu blijf ik veel geld vinden, maar als je kijkt wat lithium accu's in NL kosten is het misschien niet eens zo heel bijzonder duur.
In een test hier op MF door iemand die net een Energica heeft gekocht kon hij met 6kwh over de snelweg 1 uur rijden wat in 20 minuten weer opgeladen was, als ik het goed onthouden heb.
Als je dan van deze motorscooter leest dat de 2,7 kwh accu 4 uur nodig heeft om op te laden, waarbij er dan maar 35 km gereden zou zijn, is dat wel een aanzienlijk verschil.
Uiteraard meer een verschil tussen de professionele laadpalen en het gewone stopcontact, maar waarschijnlijk vooral een fysieke limiet qua laadvermogen van dit type accu's . Ik gok dat die 45 ah in 4 uur laden inhoud dat de cellen die gebruikt worden niet meer als 10 A laadvermogen hebben, maar dit is een aanname.
35 km is wel heel erg weinig voor alles behalve woonwerk en boodschappen doen, met een 2e pakket kan je een redelijk rondje rijden in de buurt maar zit je met een aanschafprijs van 6000 euro toch wel wat boven nieuwe benzinescooters die verder sneller kunnen en zuinig rijden.

Met een enorm belangrijk verschil: Stroom kost niets als je zonnepanelen op je dak hebt liggen of op je werk op mag laden. Running costs dus €0 per maand.

In mijn geval betaal ik nu per maand zo'n €120 aan benzine voor woonwerkverkeer. Als ik er vanuit ga dat de benzineprijs hetzelfde blijft, duurt het dus 50 maanden voor ik die aanschaf 100% heb bespaard. Gaat de benzineprijs stijgen, wordt die tijd natuurlijk snel korter.
 
Ik heb ergens een hele tijd terug contact gehad met de importeur over de 90 km per uur super soco.. irritant; wabt als ik erop googlede kreeg ik allemaal resultaten van de 45km varriant met een range van 90km…
maar de motor varriant was er niet.. geen idee wanneer ie kwam. Maar nu issie er dus. De L3e.

Hier gaat ie niet meer komen. Hij was destijds mogelijk vervangingskandidaat voor de SH300 om naast de SV650 te staan maar das met een elektrische trapfiets en de X-ADV nu allemaal anders.


enniehoe. Hier nog een leuke video van een jonge meid met dit ding;

followup;
 
co2 neutraal is natuurlijk iets anders dan duurzaam, wat op zijn beurt weer iets anders is dan uitstootvrij. Ook electrisch rijden is niet co2 neutraal, er is alleen sprake van uitstootvrij en dus verplaatste uitstoot. Immers, je stroom wordt elders opgewekt en daar vindt de uitstoot plaats. Het enige dat co2 neutraal kan zijn, is niet rijden.. Maar goed, dat doet op dit forum niemand (inclusief ikzelf).

Wat de (semi) literatuur of nieuwsbron die ik - wel of niet - lees er mee te maken heeft weet ik niet. Waarschijnlijk is het een manier om te duiden dat ik een 'domme rukker' ben en mezelf niet goed of breed genoeg informeer. Daar de referentie aan nieuwsbronnen een aanname betreft, zegt dit meer over de persoon die de aanname maakt dan over de persoon waar het aan is gericht.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat er nog altijd een kans bestaat dat ik wel een 'domme rukker' ben. Ook bestaat er een risico dat ik nu.nl, ad.nl lees.. Misschien kijk ik zelfs wel naar Johan Derksen.
Alleen, je weet het niet.. Althans, niet met zekerheid.
Sterker nog, nu het gas word afgebouwd en er weer meer op kolen wordt gestookt in de e-centrales worden de elektrische voertuigen dus ook indirect kolengestookt. Daar gaat je duurzaamheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan