Nog een xtz750

Benzine in de olie ruik je goed,gezien de foto van de koppakking denk ik eerder dat het koelvloeistof is geweest.
Dit is toch afgeleid van een TDM blok, dus dry sump smering?
Ik denk ook dat de koppakking de oorzaak is.
De kop gaat er sowieso vanaf dus dan is het beter te zien.

TDM (vanaf `91) is afgeleid van de XTZ (vanaf `89)
Blok is hetzelfde, alleen de cilinders zijn anders.
 
Compressie gemeten met een verrassende uitslag.
gemeten conditie: koud zonder olie in het blok.
rechts 7 bar 😇
links 2 bar 😱

Dan het kleppendeksel er af gehaald om de klepspeling te meten.
Tja, daar hoort geen vloeibare pakking te zitten
Een oem pakking á €50 lekt niet, die van athena wel.

IMG_6745.jpeg

Klepspeling.
Sommige gaat geeneens 0,03mm tussen dus die zitten strak en waarschijnlijk sluit er een klep niet af.
pffffff, trek dat blok wel helemaal open want die pakkingzooi zal wel in de oliekanalen kunnen komen.
Daarbij wil ik de krukaslagers bekijken, die van het big end gaan altijd als eerste naar de gallemiezen.

To-do
motor helemaal strippen
blok helemaal uit elkaar

kostenplaatje maken…….
 
Waar is dat gat van naast de linker bougieschacht? Zit een likje mayo aan, carterventilatie?

Olie in de kop ook net koffie met melk:/
 
Compressie gemeten met een verrassende uitslag.
gemeten conditie: koud zonder olie in het blok.
rechts 7 bar 😇
links 2 bar 😱

Dan het kleppendeksel er af gehaald om de klepspeling te meten.
Tja, daar hoort geen vloeibare pakking te zitten
Een oem pakking á €50 lekt niet, die van athena wel.

Bekijk bijlage 1725918

Klepspeling.
Sommige gaat geeneens 0,03mm tussen dus die zitten strak en waarschijnlijk sluit er een klep niet af.
pffffff, trek dat blok wel helemaal open want die pakkingzooi zal wel in de oliekanalen kunnen komen.
Daarbij wil ik de krukaslagers bekijken, die van het big end gaan altijd als eerste naar de gallemiezen.

To-do
motor helemaal strippen
blok helemaal uit elkaar

kostenplaatje maken…….
Ik monteer altijd originele pakkingen,maakt me niet uit wat ze kosten,meestal bespaard je dat op de lange termijn een hoop ellende :Y
 
Zou kunnen maar de motor heeft wel de laatste 3 jaar stilgestaan.
Ik heb geen idee hoelang ethanol vocht aan blijft trekken en hoe lang het duurt voor de benzine verdampt is.
Maar benzine in het carter zou dus ook de oorzaak kunnen zijn.

De koppeling stond helemaal droog terwijl deze toch in de olie moet.
Waarschijnlijk krijgt de koppeling alleen maar olie door de versnellingsbak.

Ben langzaam aan begonnen de motor te demonteren.
De oorzaak dat een valbeugel schade heeft en de ketting te strak staat begint mij duidelijk te worden.
Deze plaatjes zeggen genoeg.
Bekijk bijlage 1725778Bekijk bijlage 1725779
Die achterbrug kan de oud ijzerbak in.
De kettingspanner krijg ik er niet zonder geweld uit.
De verkoper zei mij wel dat hij de kettingspanners vervangen heeft, de oude kreeg ik erbij.
Als je nog een achterbrug zoekt, die heb ik hier liggen.
 
Vandaag weer wat verder.
Eerst begonnen het frame wat lichter te maken om het blok uit te bouwen.
IMG_6762.jpeg
Zo`n blok is niet te tillen dus is het makkelijker om het frame eraf te halen.

Meteen even gekeken hoe een en ander in elkaar gezet is met de accessoires.
Er zit handvatverwarming, andere koplampen, led knippers en nog wat controlelampjes etc op.
Er waren kabelbinders die de bedrading bijeen hielden en dat was wel even uitzoeken.
IMG_6765.jpeg
Nou de bedrading is eigenlijk vrij simpel.
Rood is + en daar zijn er genoeg van.
Achter bij het achterlicht zit een opbergvak en die is omgebouwd tot zekeringenkast.

IMG_6576.jpeg

Nadat ik de kabelbinders eraf had en de draden te voorschijn kwamen had ik dit beeld.

IMG_6772.jpeg IMG_6764.jpeg
De 3 witte draden vanaf de dynamo zaten door gesoldeerd met krimpkousjes, eenmaal bij de stekker van de spanningsregelaar...
Tja, de originele stekkers staan erom bekend af te fikken maar of dit nu de oplossing is?
Maar ja, dat is voor later.

Kelere wat heb ik gekocht zeg?8)7

Het frame is eraf dus bleef het blok op de operatietafel liggen en daar maakte ik mij eigenlijk meer zorgen over.
Hoe zou de toestand zijn?
Bij het verwijderen van de schroefjes van de zijdeksel valt het al op dat er sommige te vast zitten of zijn verroest.
Gek genoeg haal ik eerst de waterpomp open en dat stemde mij weer een beetje vrolijker.
IMG_6778.jpegIMG_6779.jpeg
Daar waar ik bang voor was blijkt onterecht, de pomp is schoon.
IMG_6780.jpeg
Om de kop eraf te halen is het noodzakelijk om de dis-ketting eraf te nemen.
(ja, je kan hem laten zitten maar dan loop je te klooien als je het blok wil laten draaien.)
Daarvoor moet wel de oliepompen eraf.
Bij het afhalen van het deksel kom ik een hoop smurfensnot tegen terwijl daar een pakking hoort te zitten.

Ik verwijder de middelste bout en de veer van de kettingspanner zodat als ik hem eruit haal de klikjes kan tellen.
Zodoende weet je of de ketting aan vervanging toe is.
IMG_6781.jpeg
Eenmaal eruit wil ik de klikjes gaan tellen die hij nog uit kan schuiven maar wat ik ook probeer de spanner blijft in deze stand staan.
Alles zit geheel vast dus die heeft zijn werk niet gedaan. (ga morgen eens nader bekijken)
Na het uitnemen van de knobbelstokken kan ik de 6 moeren van de cil kop losmaken, maar eerst 2 lange dunne boutjes in het dis huis.
Uiteindelijk kan ik de cil kop eraf neen om de pakking te bekijken
IMG_6787.jpegIMG_6788.jpeg
Wat valt op?
De pakking is sowieso gaar en ziet er niet uit.
Maar schone zuigers en een zwart geblakerde kop, ik zou verwachten dat de zuigers ook een koeklaag zouden hebben.
Ik ben er nog niet uit wat de oorzaak is van het compressie verschil (2bar -7bar) (mogelijk sloot een klep niet af door te weinig speling.)
Ik heb de inlaat gevuld met ontvetter en laat die een nachtje staan.
IMG_6789.jpeg

Zo, dat is weer een heel verhaal geworden.:+
 
Tja die schone zuigers kunnen komen door koelvloeistof in de cilinders,dat spoelt de boel mooi schoon,
wat betreft de compressie,dat kan ook komen door een niet goed afsluitende verbinding tussen meter en kop,
2 bar is zo weinig dat je dat gelijk zou moeten merken als je er vloeistof in doet.
 
Ik vermoed dat een klep niet afsloot en daar de compressie wegvloeide.
Van betreffende cilinderkanaal was de vloeistof leeg gelopen.
Dit kan via een klep maar ook zou het kunnen dat het via een klepseal weg is gelekt.
De kop moet sowieso uit elkaar en de klepseals moeten vervangen worden.

Wel het blok helemaal uit elkaar gehaald.

Onderin het carter (rechts) lag nog een zooi slijpsel en in de zeef zat ook genoeg troep.

IMG_6798.jpeg

Ook het linker blokdeksel had geen pakking terwijl die daar wel hoort.

IMG_6797.jpeg

De drijfstangen van de krukas gehaald en het big-end vertoont slijtage op de plek waar de meeste druk komt.

Rechts 2 krukas lagerschalen

Wel een grote kostenpost
4 big-end lagerschalen á €17,60
6 krukas lagerschalen á €17,60
Totaal €176
IMG_6823.jpegIMG_6822.jpegIMG_6820 2.jpeg

Ben bezig de carter helften aan het schoonmaken, dan de gereedschap en plaats schoonmaken want het lijkt inmiddels wel een olieveld in de garage.

Voordat ik verder investeer ga ik het frame kaal maken.

Pas dan kan ik het totale kostenplaatje gaan maken.

Voor het blok alleen zijn de kosten tot nu toe:
Pakkingset €100
kleppendekselpakking oem €50
lagers €176
Koppeling (uit eigen voorraad)

Voor het rijdend gedeelte:
Remrevisie €125
achterbrug (uit eigen voorraad)
accu
voorvork incl olie €40
 
Persoonlijk vind ik dit het leukste werk, lekker graven in een gebruikt blok. Gelukkig ben je goed bekend met dit model, scheelt een hoop uitzoekwerk. Wat het toch altijd is met die vloeibare pakking... Ik wordt er soms zo moe van. Had vorig jaar nog een nokkenas+ tuimelaars die aan gort waren omdat de oliekanalen vd nokkenas potdicht zaten met die rommel. 8)7
 
Ik vermoed dat een klep niet afsloot en daar de compressie wegvloeide.
Van betreffende cilinderkanaal was de vloeistof leeg gelopen.
Dit kan via een klep maar ook zou het kunnen dat het via een klepseal weg is gelekt.
De kop moet sowieso uit elkaar en de klepseals moeten vervangen worden.

Wel het blok helemaal uit elkaar gehaald.

Onderin het carter (rechts) lag nog een zooi slijpsel en in de zeef zat ook genoeg troep.

Bekijk bijlage 1726559

Ook het linker blokdeksel had geen pakking terwijl die daar wel hoort.

Bekijk bijlage 1726560

De drijfstangen van de krukas gehaald en het big-end vertoont slijtage op de plek waar de meeste druk komt.

Rechts 2 krukas lagerschalen

Wel een grote kostenpost
4 big-end lagerschalen á €17,60
6 krukas lagerschalen á €17,60
Totaal €176
Bekijk bijlage 1726551Bekijk bijlage 1726558Bekijk bijlage 1726557

Ben bezig de carter helften aan het schoonmaken, dan de gereedschap en plaats schoonmaken want het lijkt inmiddels wel een olieveld in de garage.

Voordat ik verder investeer ga ik het frame kaal maken.

Pas dan kan ik het totale kostenplaatje gaan maken.

Voor het blok alleen zijn de kosten tot nu toe:
Pakkingset €100
kleppendekselpakking oem €50
lagers €176
Koppeling (uit eigen voorraad)

Voor het rijdend gedeelte:
Remrevisie €125
achterbrug (uit eigen voorraad)
accu
voorvork incl olie €40
Ja dit blok was nodig aan een revisie toe,maar je weet zo wel wat je straks heb.
 
Ja dit blok was nodig aan een revisie toe,maar je weet zo wel wat je straks heb.
Zo zie je maar, ieder nadeel heeft zijn voordeel.:+

Het voordeel van deze motor is dat de waarde hoger ligt dan hetgeen ik er (tot nu toe) in stop.
Maar ik doe het niet voor het geld maar wil het wel “safe” doen.
Qua waarde gaat hij de XT500 achterna en in de toekomst wordt hij alleen maar meer waard.
Voor mij is het hobby, daar gaan vele uurtjes inzitten.
 
Ik zou denken dat er echt wel eerder problemen waren aan het motorblok, bij de vorige eigenaar. Heeft niet voor niets " alles" open gehad. (En vervolgens met vloeibare pakking dicht gezet)
Tja, het is wel een motor op leeftijd (30 lentes)

Het blok even aan de kant geschoven en het frame op de ok tafel geparkeerd.

Die koplampen gaan naar mijn andere xtz want die led`s zijn uber.
(standaard zit er 12V 35w in wat in de praktijk te vergelijken is met een waxine kaarsje.)
IMG_6851.jpeg

Electra:

Tja, dit gaat mijn pet te boven.
Er zitten veel knopjes en controlelampjes in de cockpit.
Ook nog handvatverwarming.
IMG_6566.jpegIMG_6568.jpeg


Op zich ziet het er allemaal netjes uit aan de buitenkant maar onderhuids is het catastrofe.
IMG_6847.jpegIMG_6853.jpeg
IMG_6860.jpegIMG_6854.jpeg

Hoe ga ik dit in een schema verwerken of zal het beter zijn alle extra`s eraf te halen en opnieuw te beginnen?
Er lopen draden van voor naar achteren waar het zekeringkastje gemaakt is en weer terug natuurlijk.
En ze zijn allemaal rood.

Ik ga proberen te ontwarren hoe alles aangesloten is.
Dit gaat een zeer geduldig klusje worden maar mijzelf kennende knip ik die hele meuk eruit.


Thanks Buurman @Alfred.J
 
Motor op leeftijd zegt niks,die van mij is nog een jaartje ouder en in perfecte staat,149000km gelopen,olie verbruik
niet meetbaar tussen de beurten(15000km),alles staat of valt met het onderhoud wat gepleegd is,die niet originele elektra zou ik er allemaal uit slopen,bij het zien van die scotch blokjes krijg ik al de kriebels 😬 ,dat kan alleen maar storingen geven,hooguit de handverwarming laten zitten.
 
Eensch met de heer hierboven, alles er uit knippen en vanaf origineel beginnen.
Dat is mijn idee ook.

Maar ik stuit op een ander probleempje.
Deze motor heeft nog slechts 2 stekkertjes, de rest is allemaal afgeknipt en doorverbonden met krimpkousjes.
IMG_6861.jpeg
Op zich wel bulletproof maar ik wil het frame overspuiten en daarvoor is het handig als alle draden weg zijn.

Ik heb nog een kabelboom liggen, dat is niet het probleem.
Probleem is wel dat alle aansluit stekkers niet op de bedieningen zitten zoals contactslot stuurschakelaars etc etc etc
Dat wordt selectief snoeien…..
 
Dat is mijn idee ook.

Maar ik stuit op een ander probleempje.
Deze motor heeft nog slechts 2 stekkertjes, de rest is allemaal afgeknipt en doorverbonden met krimpkousjes.
Bekijk bijlage 1727078
Op zich wel bulletproof maar ik wil het frame overspuiten en daarvoor is het handig als alle draden weg zijn.

Ik heb nog een kabelboom liggen, dat is niet het probleem.
Probleem is wel dat alle aansluit stekkers niet op de bedieningen zitten zoals contactslot stuurschakelaars etc etc etc
Dat wordt selectief snoeien…..
Originele kabelboom er bij nemen en het schema,andere stekkers zijn wel te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan