VTR1000F ombeunen naar injectie met een arduino

4x2

MF veteraan
12 feb 2002
3.443
245
Omg Eindhoven
Goed, volgens mij mag de hele MF-oma door mn complete account heen, maar ik zet het project even online zodat iemand anders er misschien ooit nog wat aan heeft.

Even voor wat context;
Qua auto een tijdje gespeeld met een BMW E30 met een megasquirt (en nog wat prutsdingetjes), kon je mooi dit soort dingen mee fabrieken;
Om dat dan weer te relateren naar motoren; in deze tijd had ik een BMW F650GS, leuk om een beetje mee rond te ploegen, maar het injectiesysteem was zo hopeloos antiek dat je er liever een carburateur op had zitten.
Naja, wat vrije google uurtjes verder en een speeduino bordje besteld om het ding om te beunen.
Nog wat onderdeeltjes verder, vliegwiel aangepast en wat kwam er om de hoek kijken ? Inderdaad, gezond verstand, waarom zou ik 2 van die projectdingen hebben terwijl die F650 het opzich gewoon deed ?

Naja, weer een jaartje of 2 vooruit, F650 verkocht en een FJS600, ofwel silverwing gekocht om het een keer geprobeerd te hebben.
Onzuinig ding, weliswaar geweldig in de stad, opbergruimte en windbescherming zijn ook geniaal, maar het reed gewoon te saai (ik pakte liever m'n snorscooter)

Naja, silverwing weer verkocht , besloten dat ik een keer een grote V-twin wilde hebben, dus wezen kijken bij een Appie Falco, werd geen vriendjes met heel het ding (en dit ook gewoon netjes gezegd) en later die dag een Firestorm gekocht.
Zat een klein beetje werk aan, maar hij stond 5km verderop en was goedkoop, dus ja...
Firestorm2.jpg


Goed, eerste klusje: balhoofdlagers vervangen;
Firestorm6.jpg

Firestorm7.jpg

Firestorm8.jpg


Hyperpro veren dr in (en ja, ik weet dat de achterveer verkeerd om zit);
Firestorm11.jpg


Rekje gebeund voor een aliexpress topkoffer;
Firestorm22.jpg


Goed, tijd voor injectie.
Ik zit voor m'n werk nogal eens in het buitenland, carburateurs houden niet van stilstaan, dus ombeunen naar injectie is de makkelijkste oplossing (ow, en omdat het kan)
Speclist;
Speeduino UA4C als ECU
Ducati 748/916 throttlebodies incl injectors
14point7 wideband lambdasonde
Chinese cockpit
Chinese Bosch 044 benzinepomp
Chinese benzinedrukregelaar
Made in EU brandstofleidingen

Even wat plaatjes met summiere uitleg;
Ducati gaskleppen pas beunen
Firestorm13.jpg

Firestorm16.jpg

Firestorm25.jpg

Firestorm41.jpg


Lambdasonde dr in gefrot
Firestorm27.jpg

Firestorm28.jpg


Koelvloeistoftankje aan de kant geknikkerd en daar een benzinepomp in geduwd
Firestorm33.jpg

Firestorm36.jpg


Nokkenassensor dr in gebeund (ondertussen wat gewijzigd trouwens)
Firestorm29.jpg


Ondertussen op de testbank geknikkerd om te kijken of ie zn vermogen nog haalde op carburateurs (yup, buiten een wat rommelige RPM opname)
Firestorm24.jpg


Draadjes trekken (hekel aan)
Firestorm34.jpg


Chinese teller (nog niet klaar overigens)
Firestorm42.jpg


Ja, hij start

Testritje
 
Nope, 1 op iets, heb er alleen nog maar rondjes in de buurt mee geprutteld (en zelfs dat niet de afgelopen 2 weken) om het apparaat af te stellen.
Hoop deze week mn versnellingsindicatorarduinoprojectje af te ronden, dan moet ik even testen of dat werkt.
De ontsteking/inspuiting moeten nog naar volledig sequentieel gezet worden, maar op dit moment klopt mn deadtime niet echt, dus dat vereist ook weer wat afstelgepruts.

En dan zou ik nog een keer mn profaker stuurtje binnen moeten komen zodat ik het ding een wat comfortabelere zithouding kan geven.

Eigenlijk wil ik er helemaal niet mee rijden, ik moet gewoon wat te prutsen hebben :P
 
Leuk om te lezen! Ondertussen goed 10 jaar geleden een CBR600RR blok omgebouwd van benzine naar E85 en daar toen een Megasquirt V3 voor gebruikt. Was wel praktisch dat we een testbank ter beschikking hadden op school om te testen, maar zo te zien lukt het je ook best aardig zonder testbank ;)

Als mijn huis / garage klaar is wil ik mij aan een turbo project wagen, die Speeduino UA4C ziet er erg interessant uit voor die toepassing. Ik ga hem even bookmarken en wie weet kan ik binnen enkele maanden zelf ook weer eens iets laten zien hier bij de projecten :t
 
De megasquirt 3 (met MS3X uitbreiding) die in mn auto zit heeft wel echt heel veel meer opties dan de Speeduino, maja, die is ook meteen een paar honderd euro duurder.
Voor alles tot een 4-cilinder is een Speeduino gewoon een prima oplossing (daarboven zijn de missende uitgangen wat onhandig) en ik ben tot nu toe prettig verbaasd over hoe soepel het ding eigenlijk werkt.

Buiten dat heb ik een dag of 2 geleden de chinese teller opgeblazen (door mn eigen fout), dus nu heeft de VTR straf tot er een nieuwe teller is en ben ik maar begonnen om m'n Citta om te knutselen naar een scooterblok :+
 
Was een Vespa piaggio super bravo met vario niet makkelijker geweest.
 
Misschien makkelijker (als je het kan vinden), maar zeker niet goedkoper, de donorscooter was 75 euro :p

De VTR heeft nog steeds straf trouwens (iets met langzame chinese post)
 
Zou er wel op kunnen met relatief minimale wijzigingen (iets grotere injectors, uitlaat verknutselen, olie toe&afvoer en een plenum maken)
Zet je dr max 0,5 bar op met een redelijke turbo qua formaat, intercooler niet echt nodig, zit je waarschijnlijk rond de 150pk op de krukas.
Maja, wat is het punt, ik heb qua rijvaardigheid momenteel ook genoeg aan 50pk, rijd veel te weinig.

Ow en dr staat nog een auto in de garage waar al 6 maanden een turbo (formaatje 450-500pk) op het binnenscherm ligt omdat ik er geen in heb ;)
 
Geweldig project! Ben 10 jaar niet meer met motoren bezig geweest, maar m'n VTR (en de XR600 en de VF750F) heb ik nog steeds, en was nu van plan hetzelfde te doen.
Kan je details geven over de cam sensor? wat gebruik je als trigger, en hoe heb je de sensor gemonteerd?
En die chinese teller had ik ook op het oog... Was het je gelukt om de Gear aanduiding te laten werken?

Groeten, Mark
 
Cam sensor is nu een ZF GS100502 hall sensor, deze is oa te koop bij Conrad (ook in een wat kortere variant met een rare amerikaanse schroefdraad)
De oude was een Hamlin 55505
Leek opzich ook goed te werken, maar ik had 'm gemold doordat ie 1mm te laag zat en aangetikt werd door de uitlaatnok. Weet je ook meteen wat ik als trigger gebruik :+
Monteren kan met die ZF sensor vrij makkelijk, gat in het kleppendeksel op de goede plek, vastschroeven op de goede hoogte met wat blauwe loctite, klaar.

Nou moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik op dit moment de nokkenassensor niet gebruik, ik moet eerst een keer de deadtime van de injectors goed krijgen voor ik het ding over kan schakelen (anders kan ik weer van voor af aan beginnen met afstellen iedere keer dat ik zoiets wijzig)

De chinese teller heb ik gisteren de nieuwe binnen gekregen, maar moet 'm nog even opnieuw aansluiten (en dit keer niet per ongeluk een 12V lijn aanzien voor een massa..)
De versnellingsindicatie heb ik iets gebeund met een arduino die de verhouding rpm/snelheid in de gaten houd en de corresponderende versnellingsdraad aan massa legt.
Heb het alleen nog niet echt kunnen testen (en het werkt natuurlijk niet als je de koppeling inknijpt omdat de verhouding dan zoek is)

Heb overigens ook m'n Pro Faker stuur binnen gehad, dus dat ben ik nu ook om aan het knutselen, dus het kan wel wat dagen duren voordat ie weer rijdend is (afhankelijk van motivatie)
 
Goede info. Thanks. Zoals ik al zei, ben ik een tijdje niet meer met motoren bezig geweest, maar lijkt me een goed idee voor een winterproject.
Hou ons op de hoogte.
 
Begreep dat de varadero eenzelfde soort blok heeft als een vtr1000f, maar dan injectie ipv de 48mm vacuüm carbs. Voor de rest heb ik zeker geen verstand van injectie,arduino en dat soort mods. Ben wel erg benieuwd naar het vermogen wat je er met injectie uit kunt halen. Zal meer moeten zijn dan met carburateurs heb ik mij laten vertellen. Weet wel dat de meeste vtr's last hebben van een happende koppeling. Dus pas op met hard op willen trekken. Leuk en interessant project, ik volg :t.
Edit,
Zie dat je nog de zeer onbetrouwbare automatische nokkenaskettingspanners hebt, zou jammer zijn als dit project stagneert door kromme kleppen of meer..
 
Laatst bewerkt:
Begreep dat de varadero eenzelfde soort blok heeft als een vtr1000f, maar dan injectie ipv de 48mm vacuüm carbs. Voor de rest heb ik zeker geen verstand van injectie,arduino en dat soort mods. Ben wel erg benieuwd naar het vermogen wat je er met injectie uit kunt halen. Zal meer moeten zijn dan met carburateurs heb ik mij laten vertellen. Weet wel dat de meeste vtr's last hebben van een happende koppeling. Dus pas op met hard op willen trekken. Leuk en interessant project, ik volg :t.
Edit,
Zie dat je nog de zeer onbetrouwbare automatische nokkenaskettingspanners hebt, zou jammer zijn als dit project stagneert door kromme kleppen of meer..
Varadero injectie is er volgens mij ook op te knutselen, maar hier had ik een deel van de zooi al van liggen (en hierbij kan ik zelf alle instellingen aanpassen en wat extra ondingetjes toevoegen)
Nokkenaskettingspanners komen wel een keer als ik zin heb om iets te maken, tot nu heb ik 50km met de injectieombouw gereden en dat is erg ruim genomen :+

dit zijn de leukere projecten, mooie mix van mechanika en electronica.
ik denk dat je hem al kent, maar dit is een goed forum voor elektro electronica:
Forum - Circuits Online
Ken 'm inderdaad, al valt dit project daar niet echt onder, de speeduino is gewoon een semi kant&klare injectiecomputer, dus componenten zoeken en printjes ontwerpen heb ik gelukkig niet hoeven doen ;)

Firestorm43.jpg

In ander nieuws: het pro faker stuur zit dr op, de chinese rempomp ook (lijkt het zelfs prima te doen) en heb nog wat instellingen aangepast, dus de koude start is wat minder hopeloos (maar nog niet goed genoeg, want ik moet nog met de hendel spelen om m starten)
Volgende stap: het ding aan de druppellader hangen en lekker een maandje in een warm land vertoeven op kosten van de baas.

Owja, en op de foto staat ie onder mn afdakje waar al mn "komt volgende week wel" projectjes staan.
Niet perse op volgorde van locatie:
- Project gamestoel
- Verlichting voor het "volgende week" afdakje
- Luchthaspel met lekkage
- Circuitbanden van de circuitauto
- Winterbanden van de circuitauto (..)
- VTR
- Terrasverwarming
- Bubbelfolie voor als ik ooit moet verhuizen
 
Ehh, zoiets ja...

Nu lekker aan het genieten van een quarantaine in een hotel in Singapore overigens.
Mocht iemand interesse hebben om een MSX125 in te ruilen op de VTR (en nee, 1 op 1 ruilen hoeft natuurlijk niet) dan is diegene welkom om contact op te nemen, 1000cc is teveel voor me :+
 
singapore, ook een paar keer geweest voor mijn werk (20 jaar geleden). kwamen toen veel in de brix (of briks), een bekende discotheek in een kelder onder een hotel.
volgens mij bestaat dat nog steeds, goede tijd daar gehad.

edit: ik zat toen in het york hotel.
 
Goed, topic even tot leven schoppen om te laten weten dat er nog leven in zit:
In de afgelopen tijd is het ding ernstig vervloekt omdat ie voor geen meter wilde starten (dat is nog steeds niet helemaal opgelost trouwens) en omdat de benzinepomp kapot is gegaan.
Toen maar besloten om een VFR800 tank dr op te beunen (met zo min mogelijk moeite) en de ingebouwde benzinepomp te gebruiken.
Vandaag weer even een rondje gereden om het ding een tikje af te stellen, nu is er tenminste weer iets mee te beginnen.

Gelukkig moeten we morgen weer naar Duitsland voor het werk, dus er zal wel weer een maand geen vooruitgang in zitten, geeft wel een mooie optie om de koudstart te testen als ik weer terug ben :+
Tegen de tijd dat ik tevreden ben over de afstelling zal ik de complete tune trouwens wel online zetten, mocht iemand er ooit aan willen beginnen.
Verder zet ik m tegen die tijd ook gewoon te koop omdat ik het een kutding vind om mee te rijden tegenover mn MSX :p
 
Ondertussen nog wat zitten prutsen, nu werkt ie goed genoeg (starten kan beter, maar goed zat) en omdat ik eigenlijk gewoon de schurft aan het hele type motor heb zet ik m maar te koop.

1100 euro, de rest van het verhaaltje staat in de marktplaats link (ok, en in dit topic :+)
 

Bijlagen

  • vtr_verkoop.jpg
    vtr_verkoop.jpg
    272,3 KB · Weergaven: 10
Terug
Bovenaan Onderaan