Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

het komt er op neer dat de euro parlement er mee bezig zijn geweest om euro 4 blokken toe te staan na 31-12-2020 te verkopen vanwege de de corona crisis

maar 100 % duidelijkheid is er ook niet!!
 
marketing
het enige waar ik benieuwd naar ben is het blok
en dan met name onderin
zeg maar tot 4000tpm.

grote vliegwiel betekent vaak minder vel

en die felheid vind ik juist gaaf bij mijn 790
 
Grappig dat ze daarmee denken dealers dan niet hoeven stunten om van de euro 4 modellen af te komen. Het lijkt me toch lastig om nu een euro4 790 te sllijten als er een euro5 890 naast staat - of blijft de 790 naast de 890 bestaan...?
 
de euro 5 hoeft niet perse beter te zijn dan de euro 4
in de ogen van een berijder
door steeds meer de nadruk te leggen op emissies(uitstoot) betekent het dat een blok ook arme moet lopen
mijn 790 rijdt bijvoorbeeld veel lekkerder met euro 98(e5) dan e10

mijn 2015 1290sa(T) blok (helemaal orgineel) maar ook met mijn Wings demper
reed naar mijn beleving veel fijner(smeuïge) dan mijn
2018 1290saS
 
Vraag is dan wel wat je met een goede tuning van je 2018 fiets kan bereiken.

Maar de klant bij de kassa zal misschien toch meer naar de cijfers kijken (790 <> 890 met bijbehorend vermogen en koppel) dan naar hoe mooi de fiets in praktijk loopt (wat je bij aanschaf moeilijk kan beoordelen).
 
Vraag is dan wel wat je met een goede tuning van je 2018 fiets kan bereiken.

Maar de klant bij de kassa zal misschien toch meer naar de cijfers kijken (790 <> 890 met bijbehorend vermogen en koppel) dan naar hoe mooi de fiets in praktijk loopt (wat je bij aanschaf moeilijk kan beoordelen).
wat ik wel bijna zeker weet is dat er heus straks een prijs verschil is tussen de 890 en de 790,
zeker als de 790 ook gewoon volgend jaar verkocht mag worden!!
en anders komt er heus wel een of ander aktie van KTM.
ik geloof zelfs dat er op het moment zelfs een aktie is met 1000 euro inruil premie op de 790 en 1500 euro op een 1290.

vandaag weer een lang ritje gemaakt met mijn
790 adv R
kan bijna niet voorstellen dat de 890 sneller de toeren in kan klimmen dan de 790 (heerlijk die felheid😎)
zeker als de 890 een zwaardere vliegwiel heeft.

uiteraad ga ik proef rijden

maar inruilen gaat toch niet gebeuren
hij is precies hoe ik hem wil;) op wat kleine dingen na
met deze wil ik minstens 3 jaar doen
 

Bijlagen

  • IMG-20200610-WA0007.jpeg
    IMG-20200610-WA0007.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 26
  • IMG-20200610-WA0005.jpeg
    IMG-20200610-WA0005.jpeg
    886,8 KB · Weergaven: 28
  • IMG-20200216-WA0002.jpeg
    IMG-20200216-WA0002.jpeg
    894 KB · Weergaven: 27
  • IMG-20200216-WA0000.jpeg
    IMG-20200216-WA0000.jpeg
    941,1 KB · Weergaven: 27
Hier in BE kregen we zonder onderhandeling al €1900 korting op een S, nog voor de 890 was aangekondigd...
 
Hier in BE kregen we zonder onderhandeling al €1900 korting op een S, nog voor de 890 was aangekondigd...
de S hebben ze een overschot van,
ktm had namelijk gedacht toen ze de S en de R gingen produceren dat de verkoop verhouding net zoals de 1290 zou zijn,
veel meer S verkopen dan de R
maar met de 790 was het precies andersom
de R was niet aan te slepen!!
er waren zelfs wacht lijsten( ik heb 14 weken moeten wachten in de Winter!) terwijl er een overschot van S modellen bij de dealer staan, en nog steeds.

ik kreeg ook een leuke korting voor mijn geduld, het zou eigenlijk maar 4 weken duren!!

ach ik heb nog nooit een motor gekocht vanwege de rest waarde.
 
Hier stonden ook gewoon twee R's met flinke korting in de toonzaal te wachten hoor...
 
wat ik wel bijna zeker weet is dat er heus straks een prijs verschil is tussen de 890 en de 790,
zeker als de 790 ook gewoon volgend jaar verkocht mag worden!!
en anders komt er heus wel een of ander aktie van KTM.
ik geloof zelfs dat er op het moment zelfs een aktie is met 1000 euro inruil premie op de 790 en 1500 euro op een 1290.

vandaag weer een lang ritje gemaakt met mijn
790 adv R
kan bijna niet voorstellen dat de 890 sneller de toeren in kan klimmen dan de 790 (heerlijk die felheid😎)
zeker als de 890 een zwaardere vliegwiel heeft.

uiteraad ga ik proef rijden

maar inruilen gaat toch niet gebeuren
hij is precies hoe ik hem wil;) op wat kleine dingen na
met deze wil ik minstens 3 jaar doen
Als het verschil net zo groot is als tussen de Duke 790 en de Duke 890R (die ik nu heb, naast mijn 790 Adventure S), dan zijn het twee totaal verschillende motorfietsen. De Duke 890R is zoveel beter in bijna alles, daarvoor schieten superlatieven te kort. Maar dan heb ik het, naast het geweldige punchy blok (dat echt zoveel meer bruikbaar koppel en vermogen biedt, en een veel soepeler gasopname), ook over de instelbare vering voor en achter, en de onvergeljkbaar betere remmen. Ik zag in de filmpjes en op de site trouwens wel dat de nieuwe 890 adventures nog steeds over die halfbakken remmen van die Spaanse fabrikant beschikken. KTM doet voorkomen of ze vernieuwd zijn, maar meer dan nu een stalen remleiding achter is er volgens mij niet verbeterd. Dat valt me eerlijk gezegd tegen van KTM, want als je eenmaal de superankers van de Duke 890R hebt geproefd, voelen die 790 Adventure remmen echt heel slap en knudde aan.
Ik denk trouwens ook niet dat ik volgend jaar ga inruilen. Met een Brembo rempomp, een Wings slip-on, een Power Commander V met de juiste mapping en mischien nog wat andere kleine aanpassingen heb ik naar mijn idee iets wat heel dicht bij de 890 adventure S (waarschijnlijk pas in 2022?) in de buurt komt. De 890R wordt het sowieso niet voor mij, die is veel te hoog voor mijn 1.70m. Daarbij rijd ik meer op de weg dan off-road, en met het lagere zwaartepunt van de S-versie heb je daar veel meer aan dan de R op zijn hoge poten :).
 
De 790 Adventure had reeds een betere gasrespons en een aangenamere tuning dan de 790 Duke, volgens de journalisten.
De 890 zal zeker meer punch en koppel hebben en misschien ook een meer regelmatige loop bij lage toerentallen wegens het zwaardere vliegwiel, maar een nog armer afgestelde motor ten behoeve van EURO 5 boeit me niet erg.
De remmen van een Adventure die tevens off road rijdt moéten wel minder bruusk aangrijpen dan die van een hevige, pure straatmotor, zoals de Duke.
Als je de 790 en de 890 back to back rijdt, zal de nieuwste wel "beter" zijn, maar ik ga na een half jaar écht niet overwegen om over te stappen... pffff
 
De 790 Adventure had reeds een betere gasrespons en een aangenamere tuning dan de 790 Duke, volgens de journalisten.
De 890 zal zeker meer punch en koppel hebben en misschien ook een meer regelmatige loop bij lage toerentallen wegens het zwaardere vliegwiel, maar een nog armer afgestelde motor ten behoeve van EURO 5 boeit me niet erg.
De remmen van een Adventure die tevens off road rijdt moéten wel minder bruusk aangrijpen dan die van een hevige, pure straatmotor, zoals de Duke.
Als je de 790 en de 890 back to back rijdt, zal de nieuwste wel "beter" zijn, maar ik ga na een half jaar écht niet overwegen om over te stappen... pffff
Zoals gezegd, ik ook niet. Ben heel blij met m‘n 790s, maar er zijn wel wat verbeterpuntjes om hem helemaal naar mijn smaak te maken.
 
Even wat anders. Ik heb gelezen dat het een onderkend probleem is maar zijn er meer mensen met condens in het instrumentarium? Heeft KTM daar al iets op verzonnen?
 
Even wat anders. Ik heb gelezen dat het een onderkend probleem is maar zijn er meer mensen met condens in het instrumentarium? Heeft KTM daar al iets op verzonnen?
ja heb 't ook.. sinds kort heeft KTM nu wèl een versie waarbij dit verholpen zou moeten zijn. tot afgelopen juni//juli was dit niet het geval, je kon de tellerpartij wel vervangen onder garantie maar grote kans dat het probleem weer terug kwam. Wat ik van m'n dealer begreep zou er nu dus een permanente oplossing zijn. moet zelf ook nog een afspraak maken.
 
Zover ik weet is condens tussen het dash normaal, maar moet het vanzelf weg ventileren.
 
Volgens hun Instagram etc. komen ze de 18e of 19e ergens weer met een nieuwe... ik dacht heel eventjes een nieuwe 390 adventure maar je ziet dat ie qua alles op de 790 lijkt en een dubbele schijf heeft voor, oftewel. Een normale 890. Ze zullen de hele 790 wel aan de kant shcuiven hiermee.
 
Het is aan de 2e handsprijzen te zien dat de opvolger vd 790 adventure er aan komt.
8800 euro , voor een duitse 790 s adventure van 2020 met minder dan 3000km op de klok .
En nee geen demo , gewoon van een particulier met wat accessoires.
 
Het is aan de 2e handsprijzen te zien dat de opvolger vd 790 adventure er aan komt.
8800 euro , voor een duitse 790 s adventure van 2020 met minder dan 3000km op de klok .
En nee geen demo , gewoon van een particulier met wat accessoires.
je moet het natuurlijk ook in perspectief zien
de 790 adv s kost in Duitsland 12500
maar was vaak te vinden voor rond de 10000 nieuw
dan is die 2dehands prijs niet heel goedkoop
maar naar Nederlandse maat staven weer wel
 
En daar is het eerste testverslag van de 890 Adventure S ook al (video).
Belangrijkste punten: verschil in vermogen (10 pk meer dan de 790 Adventure) is nauwelijks merkbaar. Wel het hogere koppel, dat maakt deze 890 nog veel makkeijker te rijden, en zorgt ervoor dat je, als je bv. om wat voor reden dan ook in een te hoge versnelling een bocht uitkomt, voldoende kracht in huis hebt om hem erdoor te trekken. Hij is vooral erg lineair in zijn vermogensafgifte.
Daarnaast is nu de veervoorspanning op achterschokbreker makkelijker instelbaar (met een grote knop), en is de uitgaande demping in te stellen. Volgens mij is er verder niet veel meer veranderd/verbeterd. Hij zegt ook nog iets over de remmen (prima te doseren), maar die zijn naar mijn idee niet gewijzigd.

 
Terug
Bovenaan Onderaan