Met werkplaats handboek, zou spannen 'n eitje moeten zijn.Ik heb nu dus ook een rammelende nokkenas-ketting. Ben er al mee bij Motoport geweest, maar die hebben het zo druk dat ik pas over 5 weken terecht kan. Nu ga ik dus over 2 weken met het ding voor 3 weken op vakantie en er zal zeker zo'n 5000km gereden worden. Nou is mijn vraag dus of dit geen problemen op zal leveren. Bij Motoport dachten ze dus van niet, ik heb een vervangend vervoer verzekering, maar nu zou ik graag willen weten of iemand wat ervaring heeft en denkt of het verstandig is om hiermee op vakantie te gaan?
Schijnt een CBR-kwaal te zijn (heb ik ooit eens gehoord - pin me d'r niet op vast). Ik weet niet of spannen nog kan of dat je hem meteen moet vervangen. Spannen is idd. zelf te doen, vervangen is iets moeilijker (wel zelf te doen als je een beetje handig bent).
Ja kan de spanner er niet zo maar uit schroeven. Als je dat doet heb je grote kans dat een nokkenas een tandje verspringt. Om de nokkenas tekkingspanner te vervangen moet je:
- het klepdeksel eraf halen.
- de nokkenasketting op beide tandwielen met kabel-bindertjes vastzetten aan de nokkenassen
- de kettingspanner eruit halen.
- nieuwe plaatsen.
- kabel-bindertjes weghalen (en er voor zorgen dat ze niet in het blok vallen.
- krukas een paar maal met de hand ronddraaien. De krukas draait naar voren.
- Als je toch de boel open hebt liggen, gelijk de klepspeling controleren.
Die CBR-600's kunnen oud worden met een beetje nokkenas ketting rammel.
john.
Geen idee, waarschijnlijk te veel om leuk te blijven...wat kost zo'n geintje om te vervangen?
Geen idee, waarschijnlijk te veel om leuk te blijven...
If it aint broke, don't fix it!laat het maar even weten na je vacantie
denk dat ik die van mij ook maar ga laten vervangen als het niet te duur is....
je hoort hem van mij ook ratelen als ie koud is maar zodra de olie warm is is het weg.
Da's waar maar een koud blok met 31000km hoort ook niet te rammelen.If it aint broke, don't fix it!
(Een koud blok loopt nooit helemaal geruisloos.)
Maar da's 't probleem bij digitale sleutel-hulp. Zelfs een ervaren monteur, met z'n oor tegen 't blok kan niet voorzien of een bepaald geluidje 100% zeker geen kwaad kan.Da's waar maar een koud blok met 31000km hoort ook niet te rammelen.
De reden dat het tandwiel de helft aantal tanden heeft, is alleen maar omdat het viertakt is en niks anders."Nokkenasspanner zit aan de zijkant van je blok (rechts); het is zeer onwaarschijnlijk dat als je deze loshaalt de ketting van je nokkenastanwiel zal schieten of een tandje verkeerd schiet. De ketting ligt er immers OP. Je haalt alleen de spanning van je ketting. No problemo."
Dus wel, trouwens het risico is te groot.
Omdat de nokkenassen zo dicht bij elkaar staan moeten de nokkenas tandwielen klein zijn. Daardoor is de het tandwieltje op de krukas erg klein (helft aantal tanden). Hier kan een ketting heel makkelijk overheen springen. (ondanks dat ie ingeslote zit tussen de kettinggeleiders)
Vooral omdat je te maken hebt met een versleten, dus lange, ketting komt er veel speling op de keting als de spanner weggehaald wordt.
De kans dat het gebeurd is klein, omdat de motor stil moet komen te staan op dat punt waar de klepveren de meeste koppel uitoefenen op de nokken. Hierdoor ontstaat het draaimoment waardoor de nokkenas(sen) verdraaien. De kans dat de motor ook werkelijk op dit punt stil blijft staan is klein.
zie mijn beste tekentalent....
Dus en 2-takt heeft zeker meer tanden!De reden dat het tandwiel de helft aantal tanden heeft, is alleen maar omdat het viertakt is en niks anders.
Dus en 2-takt heeft zeker meer tanden!
Jij weet het!Bedankt.
Ik ga gelijk die spoelpoorten dichtgooien,
Nokkenasspanner zit aan de zijkant van je blok (rechts); het is zeer onwaarschijnlijk dat als je deze loshaalt de ketting van je nokkenastanwiel zal schieten of een tandje verkeerd schiet. De ketting ligt er immers OP. Je haalt alleen de spanning van je ketting. No problemo.
Je kan met een gerust hart de spanner wegnemen en vervangen door een andere (sloop). Bij montage wel even letten dat je de veer van de spanner helemaal INGEDRUKT hebt en geborgd hebt met een dikke naald of stuk ijzerdraad, dat je in de zijkant van de spanner steekt (schroefje even eruit draaien en je ziet het gat waarin je de naald kan steken). Dan monteren, stevig vastzetten en dan pas de borgnaald of het geplaatste ijzerdraad verwijderen. De veer zal dan pas de ketting aanspannen. Schroefje weer terug erop om gaatje af te dichten. Klaar.
Doe je dit niet en monteer je de spanner met de veer in de uiterste stand, dan sloop je je nokkenasketting of de schroefdraad van je spanner, omdat ie veel en veel te strak erin gezet zal worden. NOOIT doen dus. Je bent gewaarschuwd.
Hoe controleer je of je spanner kapot is? Druk de veer in, terwijl je de antiterugslag pal inhoudt (deze moet je aan de zijkant indrukken). Druk de veer geheel in en laat hem los. Nu moet ie met kracht naar buiten schieten. is dit het geval dan is ligt het niet aan je spanner, maar is het iets anders. Spanner terugzetten, als blijkt dat dit het probleem niet is en laat een monteur je blok nakijken. Zet je de spanner niet terug zoals hierboven beschreven, dan kan bij demontage dit voor problemen zorgen.....i.v.m. volgorgde van demontage!
Tip. doe een heel klein beetje hittebestendige vloeibare pakking (of siliconenkit) op de mantel bij montage, zodat ie mooi afdicht. Nooit geen lekkage hier en een duppeltje Locktite op je boutjes voorkomt dat ie ooit lostrilt. Verkrijbaar bij de betere automaterialenzaak.
Suc6
MarkTT