Noodstop schrikreactie met enkel achterrem?

Blijkbaar remmen motorcoureurs met hun voorrem in de bocht, staat hier ook ergens in deze topic.

Remmen met je achterrem maakt volgens mij dat je omhoog komt, en dat is nou meestal niet de bedoeling als je (te) hard de bocht ingaat :). Nog afgezien van mogelijke zijzwiepers ... :)

Ik ben overigens geen coureur, sterker nog, een rustige rijder, en ik heb mijn snelheid normaal al aangepast voor de bocht :). Ik ken mijn grenzen wat dat betreft ;).

Groetjes, Wim

Geloof maar dat ik weet hóe ik moet/kan remmen })
 
Laatst bewerkt:
Martell; welk artikel haal je aan? , dat van Motorcyclecruiser?
(de naam zegt het al)

Dat heeft net zoveel waarde als wat ik zeg.
Gewoon een mening.

Ik heb de mijne, en Wimg bevestigd alleen maar wat ik zeg.

"piloten" o.k. maar dat zijn wij niet, wij zijn goedbedoelende motorrijders.
"in paniek raken absoluut geen nut heeft", hij heeft gelijk, maar dat doen we nou eenmaal.

Kunnen we even constateren dat we niet allemaal Rossi heten?
(of professionele piloten zijn)

In de praktijk is er net genoeg hersencapaciteit beschikbaar (tijdens een noodstop) om de voorrem goed te bedienen.

Ik wil graag met de wannabe Rossi's deze test doen (doe dat een aantal keer per week)
Maar als ze nat gaan wil ook graag mijn kosten om de test uit te voeren vergoed zien door hen.

Nee.

Svp lezen wat er gepost wordt.

Ik doe moeite om achtergrond info er bij te betrekken, met concrete resultaten. Dat valt een beetje in het niet als mensen gaan reageren zonder dat even ingezien te hebben.... :)
 
Ik ben betrokken geweest bij dit soort onderzoeken (paniek), en het gaat hier alleen om statistische waarden. M.a.w., dit is op zijn best een GGD (grote gemene deler).

Iedereen regaeert anders op een mogelijke paniek-situatie, en dat is ook wat je in het echt ziet - wel eens in een geblokkeerde lift gezeten, bijv., of een ongeluk zien aankomen wat niet meer te vermijden is?
Sommigen raken dan in totale, hysterische paniek, anderen juist helemaal niet (hoor ik gelukkig ook bij). Adrenaline gaat wel omhoog, en dat is hetgeen dat maakt dat je sneller gaat/kunt reageren. Als je je mentale bewust-zijn verliest (paniek), kun je inderdaad niet meer rationeel of instinctief/reflexmatig correct reageren. Hier kun je overigens ook op trainen, om niet in paniek te raken bedoel ik.

Groetjes, Wim
Mijn punt was tweeledig:
1) Als de (paniek)knop omgaat, zaken als moduleren van je remmen gewoon niet meer gebeurt itt wat sommigen beweerden
2) Oefening en ervaring kunnen voorkomen dat dit gebeurt (dat de knop omgaat dus) en je dat dus in een noodstop wel degelijk kunt doen, itt wat sommige anderen beweerden

Feit blijft wel dat iedereen in een situatie kan komen waarbij de paniekknop omgaat, ongeacht training en ervaring.

We moeten dus onderscheid maken in een noodsituatie en een panieksituatie. Waarbij de eerste weliswaar penibel kan zijn, maar controleerbaar blijft (ongeacht de uitkomst) en de laatste per definitie ongecontroleerd is, ongeacht of het überhaupt een daadwerkelijk penibele situatie is.
 
Laatst bewerkt:
Nee.

Svp lezen wat er gepost wordt.

Ik doe moeite om achtergrond info er bij te betrekken, met concrete resultaten. Dat valt een beetje in het niet als mensen gaan reageren zonder dat even ingezien te hebben.... :)

Mooi artikel, en onderzoek. Gevoelsmatig herken ik de fases ook wel. Maar ik herken heel goed hoe de achterrem in een onverwachte situatie snel vergeten wordt. Ligt ook wel aan de motor. Op de fatboy heb je al snel door dat het verstandig is je voet erbij te pakken. Op een sportfiets vergeet ik de achterrem geheid, sterker nog, op de wr450 zit alleen een remlichtschakelaar op de achterrem. Een vriend die achter me reed zei dat het bolletje kapot was, want hij had niet 1x het remlicht zien branden...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan