Noodstop schrikreactie met enkel achterrem?

Geen idee het kan van alles zijn maar misschien kunnen we wel concluderen dat het niet veel verschilt misschien wel iets maar er spelen zoveel meer dingen mee dan alleen perfect remmen en daar verlies je de echte meters ipv voetrem wel of niet.
Dat het niet veel verschilt, is nooit een punt van discussie geweest.

Wel dat "het niks zou toevoegen". Dat is weerlegd, en toch blijven mensen vasthouden aan hun geloof, en de testresultaten negeren. Sterker nog; er worden zelfs voorbeelden bij verzonnen, om het eigen idee een onderbouwing te geven.

Natuurlijk blijft het overeind dat:

-alleen achterrem bij noodstop niet nuttig is
-alleen voorrem bij noodsituatie heel erg nuttig is, en vaak nog de beste optie ook
-achterrem+voorrem in een noodstop het beste resultaat geeft, mits juist geoefend
 
Geen idee het kan van alles zijn maar misschien kunnen we wel concluderen dat het niet veel verschilt misschien wel iets maar er spelen zoveel meer dingen mee dan alleen perfect remmen en daar verlies je de echte meters ipv voetrem wel of niet.


Precies, hier ligt je antwoord Martell;
Jij haalt testen aan met remmen onder gecontroleerde omstandigheden
(als je weet wanneer je moet stoppen, of in ieder geval weet dat die gieter gegooid gaat worden)
TS had het over een noodstop.
Die is erg moeilijk te oefenen, en de praktijk leert dat je dan dus te weinig hersencapaciteit overhoud om alles te regelen.
Wat je dus oefent is zo goed mogelijk remmen bij nood.
Dat is dus niet per definitie "zo goed mogelijk remmen"
Tevens, als je met een "gemiddelde" motor goed de voorrem aanlegt, komt je achterwiel (nagenoeg) los van de grond, en dat remt erg slecht :-)

Misschien kan ik harde onderbouwing wel vinden (maar heb niet zo'n zin om daar werk van te maken) maar ik heb deze "paniek" al vaak genoeg gezien.
En ja, ook bij ervaren rijders.

Ik denk ook dat onze gedachten niet zo heel ver van elkaar af liggen, maar een beetje discussie wordt niemand slechter van (ik heb veel geleerd van de natuurkundige onderbouwing!)
 
Grappig Martell,

Jouw reactie kwam terwijl ik zat te tikken.
Maar is toch het antwoord erop hetzelfde en onze gedachten komen steeds dichter bij elkaar :)
 
Laatst bewerkt:
Precies, hier ligt je antwoord Martell;
Jij haalt testen aan met remmen onder gecontroleerde omstandigheden
(als je weet wanneer je moet stoppen, of in ieder geval weet dat die gieter gegooid gaat worden)
TS had het over een noodstop.
Die is erg moeilijk te oefenen, en de praktijk leert dat je dan dus te weinig hersencapaciteit overhoud om alles te regelen.
Wat je dus oefent is zo goed mogelijk remmen bij nood.
Dat is dus niet per definitie "zo goed mogelijk remmen"
Tevens, als je met een "gemiddelde" motor goed de voorrem aanlegt, komt je achterwiel (nagenoeg) los van de grond, en dat remt erg slecht :-)

Misschien kan ik harde onderbouwing wel vinden (maar heb niet zo'n zin om daar werk van te maken) maar ik heb deze "paniek" al vaak genoeg gezien.
En ja, ook bij ervaren rijders.

Ik denk ook dat onze gedachten niet zo heel ver van elkaar af liggen, maar een beetje discussie wordt niemand slechter van (ik heb veel geleerd van de natuurkundige onderbouwing!)

De crux zit m in 'geoefendheid' en het feit dat je meer aan je voorrem hebt, als je eerst achter remt.
 
De "geoefendheid" geloof ik niet zo in als je een ideale remming nastreeft.
(vanwege de paniek)
En ik betwijfel zeer of je beter voor remt als je achter begint.
Het heeft gewoon met het aanleggen van voor te maken.
(buiten dat, weer die paniek, je verliest te veel tijd en hersencapaciteit)

Maar de VRO mannen zijn de praktijk.
Die organisaties?
KNMV? ANWB?
vaak statistiek praters, heb ik het niet zo op.
En, met veel respect voor de man, aan b.v. Rossi hebben wij ook niet zoveel, die rijd in een andere dimensie

Komen we toch weer verder van elkaar? :)
 
De "geoefendheid" geloof ik niet zo in als je een ideale remming nastreeft.
(vanwege de paniek)
Waarom geloof je er niet in?
De enige reden dat dingen geoefend worden, is om het haast automatisch te gaan doen. Geldt voor alles, ook voor de manier van remmen.
En ik betwijfel zeer of je beter voor remt als je achter begint.
Dat mag. Daarom is het getest. De resultaten zijn ook bekend, en in dit topic gemeld.
Wat is voor jou de reden van twijfel?
Het heeft gewoon met het aanleggen van voor te maken.
(buiten dat, weer die paniek, je verliest te veel tijd en hersencapaciteit)

Maar de VRO mannen zijn de praktijk.
Die organisaties?
KNMV? ANWB?
vaak statistiek praters, heb ik het niet zo op.
En, met veel respect voor de man, aan b.v. Rossi hebben wij ook niet zoveel, die rijd in een andere dimensie

Komen we toch weer verder van elkaar? :)
Geen idee.

Ik zou zeggen: lees het artikel er eens op na, misschien snap je dan wat ik bedoel.
 
De "geoefendheid" geloof ik niet zo in als je een ideale remming nastreeft.
(vanwege de paniek)
En ik betwijfel zeer of je beter voor remt als je achter begint.
Het heeft gewoon met het aanleggen van voor te maken.
(buiten dat, weer die paniek, je verliest te veel tijd en hersencapaciteit)

Maar de VRO mannen zijn de praktijk.
Die organisaties?
KNMV? ANWB?
vaak statistiek praters, heb ik het niet zo op.
En, met veel respect voor de man, aan b.v. Rossi hebben wij ook niet zoveel, die rijd in een andere dimensie

Komen we toch weer verder van elkaar? :)

In paniek raken doe je alleen maar als je niet weet wat je moet doen of de situatie niet herkent. Nog afgezien van het feit dat in paniek raken absoluut geen nut heeft :).

M.a.w., oefenen heeft heel erg veel zin, en sterker nog, voor noodsituaties moet je altijd (regelmatig) blijven oefenen. Tenslotte doen piloten dat ook, en voor gelijksoortige redenen.

Groetjes, Wim
 
Er bestaat ook zoiets als reflexen trainen. Als jij iets dusdanig vaak oefent dat het een reflex wordt zul je ook tijdens deze noodsituaties deze remming of remtechniek toepassen.

Martell heeft hier een punt.
 
Martell; welk artikel haal je aan? , dat van Motorcyclecruiser?
(de naam zegt het al)

Dat heeft net zoveel waarde als wat ik zeg.
Gewoon een mening.

Ik heb de mijne, en Wimg bevestigd alleen maar wat ik zeg.

"piloten" o.k. maar dat zijn wij niet, wij zijn goedbedoelende motorrijders.
"in paniek raken absoluut geen nut heeft", hij heeft gelijk, maar dat doen we nou eenmaal.

Kunnen we even constateren dat we niet allemaal Rossi heten?
(of professionele piloten zijn)

In de praktijk is er net genoeg hersencapaciteit beschikbaar (tijdens een noodstop) om de voorrem goed te bedienen.

Ik wil graag met de wannabe Rossi's deze test doen (doe dat een aantal keer per week)
Maar als ze nat gaan wil ook graag mijn kosten om de test uit te voeren vergoed zien door hen.
 
Er bestaat ook zoiets als reflexen trainen. Als jij iets dusdanig vaak oefent dat het een reflex wordt zul je ook tijdens deze noodsituaties deze remming of remtechniek toepassen.

Martell heeft hier een punt.


Eens, maar hoe vaak denk je dat je dit dan moet oefenen.
En denk je dat dit voor de gemiddelde motorrijder haalbaar is?
 
We hebben een verschil van inzicht.

"wat is haalbaar voor de gemiddelde motorrijder"

Daar ga ik van uit.

Jullie gaan uit van een getrainde motorrijder op b.v. ZAC niveau.

Niet de realiteit
 
-achterrem+voorrem in een noodstop het beste resultaat geeft, mits juist geoefend


Met dien verstande dat op een racer het gebruik van de achterrem zodanig kan afleiden dat je 'm beter niet kunt gebruiken bij een noodstop. Ik vind het al lastig genoeg om de voorrem goed gedoseerd heel hard in te knijpen, om de achterrem dan nog goed te doseren, dat schiet er dan maar bij in.
 
Jullie gaan uit van een getrainde motorrijder op b.v. ZAC niveau.

Niet de realiteit


Helaas. Maar het zou wel goed zijn als iedere motorrijder minstens eens per jaar een training doet, waarbij noodstop bij hoge snelheid, remmen in de bocht en dat soort dingen wordt geoefend. Je moet die dingen regelmatig doen om het idee te kunnen hebben dat je het op de weg als het er op aan komt goed doet.

Ik ga zaterdag weer oefenen op het politiecircuit. Altijd nuttig.
 
Martell; welk artikel haal je aan? , dat van Motorcyclecruiser?
(de naam zegt het al)

Dat heeft net zoveel waarde als wat ik zeg.
Gewoon een mening.

Ik heb de mijne, en Wimg bevestigd alleen maar wat ik zeg.

"piloten" o.k. maar dat zijn wij niet, wij zijn goedbedoelende motorrijders.
"in paniek raken absoluut geen nut heeft", hij heeft gelijk, maar dat doen we nou eenmaal.

Kunnen we even constateren dat we niet allemaal Rossi heten?
(of professionele piloten zijn)

In de praktijk is er net genoeg hersencapaciteit beschikbaar (tijdens een noodstop) om de voorrem goed te bedienen.

Ik wil graag met de wannabe Rossi's deze test doen (doe dat een aantal keer per week)
Maar als ze nat gaan wil ook graag mijn kosten om de test uit te voeren vergoed zien door hen.
De vetgedrukte stukken zijn beide opinies.

Vreemd genoeg hoor ik bij de groep die NIET in paniek raakt, zels al ken ik de situatie niet. Ik denk hooguit "sh*t", en onderneem actie. Graag niet generaliseren als je het over jezelf hebt.

En qua hersencapaciteit: vreemd genoeg ben ik in zo'n situatie alleen bezig met het vermijden van de verkeerde uitkomst, dus ik zou zeggen dat het meer dan 30% is. Maar goed, ik raak dan ook niet in paniek. Zoals al eerder gezegd, dat heeft gewoon geen zin. Je kunt maar beter kalm blijven, en er het beste van maken. Adrenaline is er voor versnelde reacties, niet voor paniek.

Groetjes, Wim
 
Eens, maar hoe vaak denk je dat je dit dan moet oefenen.
En denk je dat dit voor de gemiddelde motorrijder haalbaar is?
Waarom niet?

En wat is een gemiddelde motorrijder?

Ik zou zeggen dat dit soort zaken voor iedereen haalbaar is, namelijk reflexmatig gedrag aanleren door herhaalde oefening voor specifieke situaties. Piloten bewijzen dat dat werkt, maar daar is het gewoon heel erg duidelijk. Dit aanleren is iets dat mensen hun hele leven met alles doen, dus waarom niet met zoiets?

Ik snap echt het problem niet. Martell gaf aan dat in een gecontroleerde situatie met bekwame rijders de kortste remeweg bij rechtuit remmen gehaald werd met zowel een beetje achterrem, achterrem eerst, en dan voornamelijk voorrem. Als je erover nadenkt klopt dit zelfs natuurkundig, om de simple reden dat maximale remvertraging optreedt bij niet induiken van de voorvoork/voorwiel, en dat voorkom je daarmee.

Vervolgens wordt door anderen bochtenwerk erbij gehaald en ik weet niet wat nog, maar de remtest blijft gewoon staan. Het gaat om rechtuit zo snel mogelijk tot stilstand te komen. De moeite waard o te oefenen. Net zoals remmen in de bocht. Dat is gewoon een andere situatie.

Uiteindelijk gaat het erom om te weten wat de motor doet in combinatie met je eigen capaciteiten, en het optimale resultaat haal je alleen maar door deze te leren kennen en te oefenen, en het tweede natuur te maken. En natuurlijk kan iedereen dat oefenen, hetzij zelf, hetzij in groepsverband, of met behulp van cursussen.

Als je een nieuwe motor hebt aangeschaft, ga je toch ook in het begin eens rondrijden ermee om te zien hoe anders die zich gedraagt in bochten en met remmen etc., zodat je weet wat je kan verwachten? Dit geoefen voor de kostste remweg in een noodsituatie is niets anders. Je leert gewoon een extra situatie kennen.

Als je iets geen tweede natuur, automatisch/reflexen zou kunnen maken, zou je ook niet kunnen lopen, fietsen of zwemmen, of je zonder veel bewust na te denken over straat kunnen bewegen.

Groetjes, Wim
 
Met dien verstande dat op een racer het gebruik van de achterrem zodanig kan afleiden dat je 'm beter niet kunt gebruiken bij een noodstop. Ik vind het al lastig genoeg om de voorrem goed gedoseerd heel hard in te knijpen, om de achterrem dan nog goed te doseren, dat schiet er dan maar bij in.

Het is volgens mij haalbaar voor elke motorrijder om regelmatig eens te oefenen. ALs je het lasting vindt om goed gedoseerd de voorrem te bedien, moet je misschien analyseren waarom dat is. Is dat bij rechtuit gaan, bij bochten? Ik doe dat vaak, vooral met een nieuwe (voor mij) motor.
Probeer verschillende dingen eens uit. En oefen gewoon wat voor jou het beste gaat regelmatig.

Groet, Wim
 
Ik begin mezelf hier nou toch écht af te vragen hoe mensen remmen in/vóór een bocht :o
 
Oefening en ervaring zorgen ervoor dat het punt waarbij je paniekknop om gaat steeds verder weg komt te liggen. Dat is niet hetzelfde als dat die paniekknop niet om kan gaan. Zolang dit niet gebeurt, kun je en zul je de juiste technieken kunnen toepassen om tot een goed einde te komen, mits dit geoefend is.

Op het moment dat de paniekknop omgaat, wordt je bewuste brein uitgeschakeld en worden alle handelingen die je doet door het fight or flight mechanisme uitgevoerd. In tegenstelling tot je bewuste brein is dit deel in staat vrijwel realtime te reageren op situaties. Nadeel is dat het niet getraind kan worden en ook niet gebruik kan maken van muscle memory. Je pakt gewoon een handvol en of de boel nou blokkeert of niet maakt op dat moment niets uit. Dit alles is wetenschappelijk aangetoond en geen speculatie.

Iemand die regelmatig oefent en genoeg ervaring opbouwd zou in principe nooit bij dat punt aan moeten komen dat de knop omgaat. Zolang dit niet gebeurt zorgt al die oefening ervoor dat muscle memory de noodzaak tot bewust nadenken wegneemt zodat je automatisch de juiste handelingen uitvoert om ongevallen te voorkomen.

Maar hou jezelf niet voor de gek; IEDEREEN kan in een situatie geduwd worden waarbij de knop omgaat en dan gaat het meestal fout.
 
Laatst bewerkt:
Voor een bocht op vele manieren, in een bocht idealiter met de voorrem :).

Groetjes, Wim

Hmm.... Ik rem ín een bocht liever af met m'n achterrem. Als ik in een bocht de voor-rem pak dan ...... Highsider.

Verklaar dat eens :P
 
Laatst bewerkt:
Oefening en ervaring zorgen ervoor dat het punt waarbij je paniekknop om gaat steeds verder weg komt te liggen. Dat is niet hetzelfde als dat die paniekknop niet om kan gaan. Zolang dit niet gebeurt, kun je en zul je de juiste technieken kunnen toepassen om tot een goed einde te komen, mits dit geoefend is.

Op het moment dat de paniekknop omgaat, wordt je bewuste brein uitgeschakeld en worden alle handelingen die je doet door het fight or flight mechanisme uitgevoerd. In tegenstelling tot je bewuste brein is dit deel in staat vrijwel realtime te reageren op situaties. Nadeel is dat het niet getraind kan worden en ook niet gebruik kan maken van muscle memory. Je pakt gewoon een handvol en of de boel nou blokkeert of niet maakt op dat moment niets uit. Dit alles is wetenschappelijk aangetoond en geen speculatie.

Iemand die regelmatig oefent en genoeg ervaring opbouwd zou in principe nooit bij dat punt aan moeten komen dat de knop omgaat. Zolang dit niet gebeurt zorgt al die oefening ervoor dat muscle memory de noodzaak tot bewust nadenken wegneemt zodat je automatisch de juiste handelingen uitvoert om ongevallen te voorkomen.

Maar hou jezelf niet voor de gek; IEDEREEN kan in een situatie geduwd worden waarbij de knop omgaat en dan gaat het meestal fout.
Ik ben betrokken geweest bij dit soort onderzoeken (paniek), en het gaat hier alleen om statistische waarden. M.a.w., dit is op zijn best een GGD (grote gemene deler).

Iedereen regaeert anders op een mogelijke paniek-situatie, en dat is ook wat je in het echt ziet - wel eens in een geblokkeerde lift gezeten, bijv., of een ongeluk zien aankomen wat niet meer te vermijden is?
Sommigen raken dan in totale, hysterische paniek, anderen juist helemaal niet (hoor ik gelukkig ook bij). Adrenaline gaat wel omhoog, en dat is hetgeen dat maakt dat je sneller gaat/kunt reageren. Als je je mentale bewust-zijn verliest (paniek), kun je inderdaad niet meer rationeel of instinctief/reflexmatig correct reageren. Hier kun je overigens ook op trainen, om niet in paniek te raken bedoel ik.

Groetjes, Wim
 
Hmm.... Ik rem ín een bocht liever af met m'n achterrem. Verklaar dat eens :P

Blijkbaar remmen motorcoureurs met hun voorrem in de bocht, staat hier ook ergens in deze topic.

Remmen met je achterrem maakt volgens mij dat je omhoog komt, en dat is nou meestal niet de bedoeling als je (te) hard de bocht ingaat :). Nog afgezien van mogelijke zijzwiepers ... :)

Ik ben overigens geen coureur, sterker nog, een rustige rijder, en ik heb mijn snelheid normaal al aangepast voor de bocht :). Ik ken mijn grenzen wat dat betreft ;).

Groetjes, Wim
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan