Noodstop schrikreactie met enkel achterrem?

het onderzoek is uitgevoerd op welk type motorfiets?? daar zit adhv plaats van het zwaartepunt en stroomlijn natuurlijk wel een flink verschil in. aangezien ze beginnen met 300km/h kun je er wel n beetje vanuit gaan dat het een supersport met meer dan 150 pk geweest is maar het zou best interessant kunnen zijn om dit nog eens met andere motoren te vergelijken.

Ook wordt door iedereen hierboven aangenomen dat je voorremmen in staat zijn om altijd de maximale vertraging te geven (slip limiet of rear wheel load limiet). op mijn vorige motor was dat zeker niet zo...

wat je het beste kunt doen hangt naar mijn idee ook na dit onderzoek nog steeds van de motor af. Bij sportfietsen is het duidelijk; 100% voorrem FTW.


PS/edit: mijn "spannendste verkeerssituatie ooit" resulteerde ook in een rolling stoppie met alleen de voorrem. :o krijg nog een vaag gevoel in de buik als ik daar aan terug denk :X

Staat boven je ;) RSV1000
 
Misschien nog belangrijk om te zeggen, ze gebruiken een quasi-statische benadering waarmee ze de invloed van ophanging dynamica verwaarlozen.

Dat lijkt me nogal een simplificatie van het probleem. Maar misschien voor situaties in het verkeer wel gerechtvaardigd. Mijn stop was aan het einde van de Veenslang, toen ik dacht dat ik wel wat erg snel op de bocht af ging. Met een motor die niet zo ver doorveert. En die aerodynamisch wel goed is, dwz hij ondervindt wat minder neerwaartse druk op het achterwiel door de rijwind.
 
Dat lijkt me nogal een simplificatie van het probleem. Maar misschien voor situaties in het verkeer wel gerechtvaardigd. Mijn stop was aan het einde van de Veenslang, toen ik dacht dat ik wel wat erg snel op de bocht af ging. Met een motor die niet zo ver doorveert. En die aerodynamisch wel goed is, dwz hij ondervindt wat minder neerwaartse druk op het achterwiel door de rijwind.

Mee eens :Y
 
Dat lijkt me nogal een simplificatie van het probleem. Maar misschien voor situaties in het verkeer wel gerechtvaardigd. Mijn stop was aan het einde van de Veenslang, toen ik dacht dat ik wel wat erg snel op de bocht af ging. Met een motor die niet zo ver doorveert. En die aerodynamisch wel goed is, dwz hij ondervindt wat minder neerwaartse druk op het achterwiel door de rijwind.

Dát lijkt me nou niet echt een "noodstop". Als je op het TT Circuit te laat in je remmen gaat voor een "bocht" (eigen schuld!!) dan is dat toch nét iets anders dan dat je vól in (een paniek reactie) aan het remmen moet voor plotseling stilstaand/remmend verkeer vóór je op de openbare weg?

Sowieso heb je op/na de "Veenslang" voldoende ruimte om......
 
Laatst bewerkt:
Een paar jaar terug een keer een remcursus gedaan bij Dek in Goes. Ook daar was het advies bij een noodstop volledig de achterrem in te stampen en vervolgens al je aandacht baan de voordek te geven.

Dat blokkerende achterwiel remt weliswaar niet veel maar kan wel net het verschil maken. Als je maar ver vooruit blijft kijken corrigeer je het wegglijden vanzelf. En dat bleek ook bij het oefenen op de spekgladde baan.
 
Een paar jaar terug een keer een remcursus gedaan bij Dek in Goes. Ook daar was het advies bij een noodstop volledig de achterrem in te stampen en vervolgens al je aandacht baan de voordek te geven.

Dat blokkerende achterwiel remt weliswaar niet veel maar kan wel net het verschil maken. Als je maar ver vooruit blijft kijken corrigeer je het wegglijden vanzelf. En dat bleek ook bij het oefenen op de spekgladde baan.

Hoever wil je vrij vooruit kunnen blijven kijken? Als je op de openbare weg een gat laat vallen van ~20Mtr. bij 130Km/h dan zit er tijdens de spits al weer iemand met een auto óf motorfiets tussen jou én je voorgaande voorligger.

Misschien dat dat in Zeeland (Goes) nog anders werkt?
 
Laatst bewerkt:
Dát lijkt me nou niet echt een "noodstop". Als je op het TT Circuit te laat in je remmen gaat voor een "bocht" (eigen schuld!!) dan is dat toch nét iets anders dan dat je vól in (een paniek reactie) aan het remmen moet voor plotseling stilstaand/remmend verkeer vóór je op de openbare weg?

Nou ja, als je voor het eerst op een circuit rijdt, dan is er wel wat paniek als je denkt dat je veel te hard op een bocht aan komt (terwijl je even later ziet dat je helemaal niet zo had hoeven remmen).

Ik heb in het verkeer nooit een noodstop hoeven maken, wel erg hard moeten remmen, maar als je remreflex goed is gaat dat gewoon goed.
 
Nou ja, als je voor het eerst op een circuit rijdt, dan is er wel wat paniek als je denkt dat je veel te hard op een bocht aan komt (terwijl je even later ziet dat je helemaal niet zo had hoeven remmen).

Ik heb in het verkeer nooit een noodstop hoeven maken, wel erg hard moeten remmen, maar als je remreflex goed is gaat dat gewoon goed.

Tip voor jou: Als je voor het eerst op een (onbekend) circuit gaat rijden; Rijd eerst even een paar rondjes rustig én kijk goed om je heen zodat je het verloop van het circuit (de baan) leert kennen.
 
Laatst bewerkt:
Hoever wil je vrij vooruit kunnen blijven kijken? Als je op de openbare weg een gat laat vallen van ~20Mtr. bij 130Km/h dan zit er tijdens de spits al weer iemand met een auto óf motorfiets tussen jou én je voorgaande voorligger.

Misschien dat dat in Zeeland (Goes) nog anders werkt?

Dat maakt toch niet uit? Het gaat er omm dat je niet in paniek naar je voorwiel kijkt of die ene auto waar je niet tegenaan wilt rijden. Blik vooruit en dat slippende achterwiel vang je automatisch op met stuurcorrecties.
 
Mijn ervaring

Eerst alleen voorrem
Ik ben begonnen met het oefenen van de noodstop met alleen de voorrem.
Verschillende snelheden: 50/80/100/130 en verschillende keren. Meet je remweg (leerde mij een koppeling te maken tussen feiten en gevoel dat ik goed had geremd). Heb erg gelet op opbouw van remmen en weer loslaten. Proberen niet "door te drukken", zeker niet als je merkt dat jij of je motor onrustig wordt.

Daarna achterrem erbij
Toen ik dit eenmaal aardig onder de knie had, ben ik mijn achterrem erbij gaan gebruiken. Voor had ik inmiddels wat "mussle memory". Eerst "maximaal" (dus blokkeren), daarna doceren en proberen niet te blokkeren. Dat laatste vergt veel oefenen en in het begin was ik met m'n kop te veel bij m'n achterrem en kneep minder effectief aan m'n voorrem, dus langere remweg.

Conclusie
Ik heb nu ABS. Ik heb mezelf aangeleerd om maximaal op achterrem te drukken en goed gedoceerd m'n voorrem op te bouwen. In de paar situaties die ik heb meegemaakt, merk ik dat ik sneller bij m'n voorrem ben dan achter. Dat is dan ook mijn "natuurlijke" volgorde en past bij m'n motor. Erg veel kracht heeft mijn Tiger achter namelijk niet.

TOT SLOT
Kijk goed vooruit! Op een gegeven moment moet je misschien uitwijken. Dat gaat heel lastig als je maximaal aan het remmen bent. Dat heb ik ook erg veel geoefend. Bij remmen had ik de neiging om te verkrampen. Ik moest leren ontspannen, met name bij het weer loslaten van de remmen en uitwijken.
 
Laatst bewerkt:
Sinds ik met ABS rijd, altijd vol achter,
tegenwoordig met de scooter doet de achterrem ook nog eens wat.
voorrem bepaalt waar ik wil stoppen,
in nood dus vol voor en achter en bidden dat de ABS zijn werk beter en sneller doet dan ik,
ondertussen kijken waar je (niet?) naar toe wil.
 
Laatst bewerkt:
rem altijd beide,
75% achter en afbouwen (hoorde eens een instructeur zeggen dat je met je achterrem dicht te gooien je remkracht vooraan afneemt, waardoor je sneller blokkeert voor)
50% voor en opbouwen
blijven kijken
 
rem altijd beide,
75% achter en afbouwen (hoorde eens een instructeur zeggen dat je met je achterrem dicht te gooien je remkracht vooraan afneemt, waardoor je sneller blokkeert voor)
50% voor en opbouwen
blijven kijken
Testen wijzen juist uit dat door het eerste gebruik van de achterrem, juist de voorrem meer en sneller effect heeft.

Ik constateer dat er een verschil zit tussen van (VRO) instructeurs zeggen, en wat testen uitwijzen.

Wat zou nou het meest betrouwbaar zijn :?
 
ik kan me uit de jaren 70, de tijd van de bloedsnelle 2takt GP bikes, nog een interview herinneren met Freddy Spencer.
Het was de interviewer opgevallen dat er vaak aan zijn achterrem werd gesleuteld. Dus vroeg hij waar hij die achterrem dan wel voor gebruikte.
antwoord Freddy: to modulate my wheelspin... ;-)

back on topic maar weer
 
Er lopen nu wat discussies door elkaar.
De wetenschappelijke onderbouwing (waarbij ik de bijdrage van de 2? natuurkundigen zeer leerzaam vind, en volgens mij aardig bij de praktijk aansluit)
De "remtest" onderbouwing.
En, waar de vraag van TS over ging, de praktijk.

Mijn ervaring (waarbij ik zeker niet zeg de waarheid in pacht te hebben, maar ik zie ongeveer 40/50 gecontroleerde noodstops per week en doe er zelf 10 per week):

De gemiddelde wegmotor is zeer eenvoudig op het voorwiel te krijgen (ook een Suzuki TU 250 X met enkel schijfje en twee kerels van 100kg erop)
Sommige motoren (cruiser-achtigen) hebben zoveel gewicht op de achterkant dat ze het gewicht onvoldoende naar de voorkant verplaatsen en het voorwiel "vooruit gaan duwen" (en blokkeren dus) hier is het dus zeker verstandig de achterrem te gebruiken.

Maar terug naar de gemiddelde wegmotor en praktijk;
Tijdens een werkelijke noodstop heb je nog 30% van je brein beschikbaar (70% of your brain is shitting itself, nee heb ik geen wetenschappelijke onderbouwing van, maar denk maar even terug aan dat moment wat elke motorrijder wel eens beleeft heeft (of nog krijgt)).
Daarom leren ze je bij een VRO de volgens mij enige goede manier aan:

Concentreer je op het langzaam aanleggen van je voorrem (en dus druk op het voorwiel opbouwen) kijk naar de horizon en waar je heen wil en bouw de druk op die voorrem op.
In dit proces knijp je de koppeling in (zoniet, is dat geen ramp)
Niet aan schakelen denken (hoewel het fijn is om eventueel meteen weg te kunnen, leid het teveel af van het remmen)
Niet aan de achterrem denken (te moeilijk om tegelijk te doseren met die 30% van je hersens)

Dit klopt misschien niet helemaal met de (technisch) wetenschappelijke onderbouwing en de remtesten, maar houd dus rekening met die ene zwakke schakel die wij nu eenmaal zijn.

Kleine toevoeging: hoewel ik een groot voorstander van ABS ben moet je hier wel degelijk goed aanleggen.
Bij het gewoon zo hard mogelijk inknijpen ("het ABS regels het wel") zal het ABS zeker zijn werk doen, maar doordat het voorwiel nog niet voldoende druk heeft, grijpt het dus in een vroegtijdig stadium in.
 
:^

Klikt goed en helder zoals ook op de cursus wat gebeurd er eerst je schrikt hup 1-2 seconden weg en dan moet je nog een hoop gaan doen gas los remmen ontkoppelen dus wat er gebeurd is automatisme je remt maximaal en waarschijnlijk maximaal de voorrem omdat dat het eerste is wat je doet. Als je je voet rem gebruikt prima misschien helpt het is maar als je maximaal aan het remmen bent is er bijna geen druk meer op het achterwiel dus dan doet hij toch al niet veel meer misschien in het begin maar of het echt je remweg korter maakt ik weet het niet.
Testen wijzen juist uit dat door het eerste gebruik van de achterrem, juist de voorrem meer en sneller effect heeft.

Ik constateer dat er een verschil zit tussen van (VRO) instructeurs zeggen, en wat testen uitwijzen.

Wat zou nou het meest betrouwbaar zijn :?
Geen idee wat betrouwbaarder is daarom was er bij de VRO een demonstratie en dat gaf genoeg aan met of zonder achter rem de afstand was nagenoeg gelijk. Wat wel een heldere conclusie is dat ABS geniaal is omdat je niet 100% aanwezig bent bij een noodstop lees angst / later reageren vul maar in reageer je anders waarschijnlijk stukken minder beheerst en dan is het fijn dat de motor super snel stil staat als je maximaal remt op de voorrem. De rem oefeningen die we er na deden waren zo groot verschil met de ABS motoren en de niet motoren. Gewoon weg omdat niemand maximaal durfde te remmen omdat ze bang waren hun motor te beschadigen dat speel dus ook mee als je rijd en een noodstop moet maken. Ik had ABS en had als een paar crap momenten gehad op de weg dus voor mij was gewoon vol in de rem maar de meeste durfde zelfs met ABS niet maximaal te remmen denk dat daar meer een issue zit dan wel of niet de voetrem gebruiken als het moet gewoon vol remmen dat zorgt er waarschijnlijk meer voor dat je het overleeft dan dat je ook nog bezig ben met je zooi heel te houden en daardoor het niet heel houd.
 
volgens mij zijn we het wel eens toch?

Voorrem is gewoon levensgevaarlijk, beter alleen de achterrem gebruiken :+

FunnyStoppie1.jpg
 
:^

Klikt goed en helder zoals ook op de cursus wat gebeurd er eerst je schrikt hup 1-2 seconden weg en dan moet je nog een hoop gaan doen gas los remmen ontkoppelen dus wat er gebeurd is automatisme je remt maximaal en waarschijnlijk maximaal de voorrem omdat dat het eerste is wat je doet. Als je je voet rem gebruikt prima misschien helpt het is maar als je maximaal aan het remmen bent is er bijna geen druk meer op het achterwiel dus dan doet hij toch al niet veel meer misschien in het begin maar of het echt je remweg korter maakt ik weet het niet.Geen idee wat betrouwbaarder is daarom was er bij de VRO een demonstratie en dat gaf genoeg aan met of zonder achter rem de afstand was nagenoeg gelijk.
Apart dat in testen met 'expert rijders' er wel een verschil geconstateerd werd.
Was de demonstratie dan niet werkelijkheidsgetrouw, bewust of onbewust, was de VRO iemand niet expert genoeg, of zijn de testen vals :?
Wat wel een heldere conclusie is dat ABS geniaal is omdat je niet 100% aanwezig bent bij een noodstop lees angst / later reageren vul maar in reageer je anders waarschijnlijk stukken minder beheerst en dan is het fijn dat de motor super snel stil staat als je maximaal remt op de voorrem. De rem oefeningen die we er na deden waren zo groot verschil met de ABS motoren en de niet motoren. Gewoon weg omdat niemand maximaal durfde te remmen omdat ze bang waren hun motor te beschadigen dat speel dus ook mee als je rijd en een noodstop moet maken. Ik had ABS en had als een paar crap momenten gehad op de weg dus voor mij was gewoon vol in de rem maar de meeste durfde zelfs met ABS niet maximaal te remmen denk dat daar meer een issue zit dan wel of niet de voetrem gebruiken als het moet gewoon vol remmen dat zorgt er waarschijnlijk meer voor dat je het overleeft dan dat je ook nog bezig ben met je zooi heel te houden en daardoor het niet heel houd.
 
Er lopen nu wat discussies door elkaar.
De wetenschappelijke onderbouwing (waarbij ik de bijdrage van de 2? natuurkundigen zeer leerzaam vind, en volgens mij aardig bij de praktijk aansluit)
De "remtest" onderbouwing.
En, waar de vraag van TS over ging, de praktijk.

Mijn ervaring (waarbij ik zeker niet zeg de waarheid in pacht te hebben, maar ik zie ongeveer 40/50 gecontroleerde noodstops per week en doe er zelf 10 per week):

De gemiddelde wegmotor is zeer eenvoudig op het voorwiel te krijgen (ook een Suzuki TU 250 X met enkel schijfje en twee kerels van 100kg erop)
Sommige motoren (cruiser-achtigen) hebben zoveel gewicht op de achterkant dat ze het gewicht onvoldoende naar de voorkant verplaatsen en het voorwiel "vooruit gaan duwen" (en blokkeren dus) hier is het dus zeker verstandig de achterrem te gebruiken.

Maar terug naar de gemiddelde wegmotor en praktijk;
Tijdens een werkelijke noodstop heb je nog 30% van je brein beschikbaar (70% of your brain is shitting itself, nee heb ik geen wetenschappelijke onderbouwing van, maar denk maar even terug aan dat moment wat elke motorrijder wel eens beleeft heeft (of nog krijgt)).
Daarom leren ze je bij een VRO de volgens mij enige goede manier aan:

Concentreer je op het langzaam aanleggen van je voorrem (en dus druk op het voorwiel opbouwen) kijk naar de horizon en waar je heen wil en bouw de druk op die voorrem op.
In dit proces knijp je de koppeling in (zoniet, is dat geen ramp)
Niet aan schakelen denken (hoewel het fijn is om eventueel meteen weg te kunnen, leid het teveel af van het remmen)
Niet aan de achterrem denken (te moeilijk om tegelijk te doseren met die 30% van je hersens)

Dit klopt misschien niet helemaal met de (technisch) wetenschappelijke onderbouwing en de remtesten, maar houd dus rekening met die ene zwakke schakel die wij nu eenmaal zijn.

Kleine toevoeging: hoewel ik een groot voorstander van ABS ben moet je hier wel degelijk goed aanleggen.
Bij het gewoon zo hard mogelijk inknijpen ("het ABS regels het wel") zal het ABS zeker zijn werk doen, maar doordat het voorwiel nog niet voldoende druk heeft, grijpt het dus in een vroegtijdig stadium in.

Ik zie dat instanties die zich bezighouden met veiligheid van motoren en testen daarvan, een ander advies geven.

Waarom is dit in jouw optiek het beste? Heb je enige onderbouwing?

Ik denk zeker dat de beschikbare reactie-capaciteit zoveel mogelijk benut moet worden, in een noodsituatie. Veelal zal dat de voorrem zijn: levert het meeste nut op :Y

Als het gaat om een ideaal, lijkt het me verstandiger om te oefenen op een ideale reactie. Zeker voor iemand die het vaak doet -zoals jij- is het zonder om verkeerd gedrag aan te leren.

Overigens denk ik ook -volgens mij verschillen we niet veel van mening- dat überhaupt noodstops oefenen, al heel wat extra's geeft,voor het geval het ooit nodig zal zijn.
 
Apart dat in testen met 'expert rijders' er wel een verschil geconstateerd werd.
Was de demonstratie dan niet werkelijkheidsgetrouw, bewust of onbewust, was de VRO iemand niet expert genoeg, of zijn de testen vals :?
Geen idee het kan van alles zijn maar misschien kunnen we wel concluderen dat het niet veel verschilt misschien wel iets maar er spelen zoveel meer dingen mee dan alleen perfect remmen en daar verlies je de echte meters ipv voetrem wel of niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan