Norton Commando

Tijger Tony

Die hard MF'er
5 aug 2020
559
2.187
Scherpenheuvel, België
Een groot gemis en kleine schande op MF / Brikken en Klassiekers is het ontbreken van een Norton Commando topic. Dus was de enige optie op onderstaand filmpje te plempen een topic aan te maken.

Beards & Bikes maakt, ondanks z’n bijbelgeleuter en soms bedroevende kennis van de motoren waar ie over spreekt, best gave filmpjes. Zo ook een unboxing van een 850 Commando:

Heb je een Commando, of desnoods één van de vroegere Norton twins Dominator / Atlas: deel je praatjes en plaatjes! Blijven toch prachtige fietsen die je niet zo vaak tegen komt…
 
Je hebt helemaal gelijk Tijger Tony, het is zelden dat er bij Brikken & Klassiekers iets over Norton Twins voorbij komt. En dat is jammer.

Eind jaren ‘70 was ik zelf totaal niet geïnteresseerd in Engelse motoren want niet hip genoeg. Voor mijn gevoel liep alles wat uit Engeland kwam qua uiterlijk zeker 10 jaar achter op de Japanse motoren. De terechte dan wel onterechte reputatie qua betrouwbaarheid speelde daarbij niet eens een rol. Heb zelf nog nooit op een Engelse fiets gereden laat staan en een gehad.

Tegenwoordig geniet ik met volle teugen van mooie foto’s van Nortons e.d. die in het ‘Unusual, interesting & rare motorcycles topic’ voorbij komen. Waardering voor iets moois komt met de jaren zullen we maar zeggen!

Dus Norton Commando bezitters: dump gerust jullie foto’s en filmpjes wij gaan er zeker van genieten.
 
1x zo'n Bikes&Beards filmpje gekeken en die blijven dan maar voorgesteld worden in Youtube.
Aan het einde van het filmpje ben je uiteindelijk bijna altijd teleurgesteld, Amerikanen zijn meestal zo dom en lomp.
Maar met de L-toets op je toetsenbord kun je wel veel geouwehoer skippen.
 
Hé Momonero, ik heb net hetzelfde. Ik ben nog maar een jaartje of 7 bezig met motoren, met absolute voorkeur voor jaren ‘70 fietsen. En Britse twins in die jaren waren toch vooral oude wijn in oude zakken. De Bonnevilles van die tijd zijn toch een beetje droevig ivm de Bonnevilles van een decennium eerder. Enkel de Norton werd echt geüpdated voor de jaren ‘70. Misschien de update teveel (850cc was te veel voor het gedateerde onderblok?)(Norton Combat debacle), maar het zijn toch kunstwerken op wielen die met de juiste mod’s en een beetje TLC toch best te rijden zijn?

@Joostst : ja Bikes&Beards is wel een brood-YouTuber waar clicks belangrijker zijn dan kwaliteit. Desondanks toch soms echt gave filmpjes. Maar als je kwaliteit en bescheidenheid zoekt: doe jezelf een plezier en abonneer je op de Mighty Garage. Daar komen de mooiste fietsen - statisch en rijdend - voorbij met altijd een mooi verhaal van de eigenaar/liefhebber. De Norton Club op bezoek:
 
Leuk, eindelijk een Norton Commando topic!
Zelf heb ik meerdere engelse motoren gehad, 4 BSA's en een Triumph 500 Daytona, maar een Commando staat nog steeds op m'n wenslijst.
Wel de 750 dan. En dan het liefste in de Interstate uitvoering:
Norton%20Commando%20750%20Interstate.jpg
 
@Motorcycleman kan je wat meer vertellen over jouw ervaringen met de Commando? Hoe reed de jouwe en waarmee vergelijk je dan? Hoe veel reed je per jaar en hoeveel onderhoud had ze daarvoor nodig? Sterke punten, zwakke punten? Waarom uiteindelijk weg gedaan?
 
Ja die nieuwe commando’s zijn ook niet mis - in hun genre dan. Al is de recente geschiedenis van Norton ook een boek (en eigen MF-topic) waard, met aanbetaalde motoren, faillisementen (peentjes zweten als je er eentje bestelde!), overnames en een Indische partij die alsnog belooft de bestelde fietsen te gaan uitleveren.
 
Laatst bewerkt:
IMGP1208.jpg

Ik heb deze een tijdlang gehad. Niet heel veel kilometers mee gedaan, deed het op zich prima. Alleen een hoop gedoe gehad met de elektronische ontsteking, bleek uiteindelijk een gebroken draadje te zijn naar de opnemer. Dat speelde op als de motor warm werd, als ie koud was gaf het draadje geen rare resultaten. (Totdat je eraan begon te trekken... toen was het snel verholpen)
De dubbele carburateur was vervangen door een enkele Mikuni, liep goed en startte meteen. Alleen de remmen waren wat minder en het geheel was gewoon veel onderhoudsgevoeliger dan een moderne.
Tussendoor een BMW K75 gehad, maar dat was het toch niet. Na een proefrit op een moderne Bonneville kwam dat motorgevoel van de Commando terug, die heb ik toen gekocht (en heb ik nog steeds). Dat kwam de verhouding onderhoud versus motorrijden absoluut ten goede, al is een oude veel fraaier om te zien...
 
@Motorcycleman kan je wat meer vertellen over jouw ervaringen met de Commando? Hoe reed de jouwe en waarmee vergelijk je dan? Hoe veel reed je per jaar en hoeveel onderhoud had ze daarvoor nodig? Sterke punten, zwakke punten? Waarom uiteindelijk weg gedaan?
Het heeft er alle schijn van dat Tony stiekem al een plekje voor een Commando in z’n garage heeft gereserveerd.
 
Het heeft er alle schijn van dat Tony stiekem al een plekje voor een Commando in z’n garage heeft gereserveerd.
Haha ik snap dat de schijn er is, maar het zal toch niet voor meteen zijn… Ik heb net nog een “karakterfiets” bij gekocht, laat ik die maar eerst eens betrouwbaar proberen te krijgen. Daarbij, plaats in m’n hart genoeg, maar de garage is nu toch echt wel vol. En is de enige betrouwbare Britse Twin niet die Italiaan met z’n Japanse hart en klokken?

Je ziet die Commando’s zo weinig terwijl het toch echt wel mooie dingen zijn. Dus hoop hier dan maar van ervaringsdeskundigen te horen hoe het leven met de Commando is.
 
De dubbele carburateur was vervangen door een enkele Mikuni, liep goed en startte meteen.
Snapte voorheen niet goed waarom de dubbele Amal’s zo vaak door een enkele Mikuni vervangen worden - zooo moeilijk is het afstellen van twee carburateurs nu toch ook niet? Maar het verhaal in de onderstaande bijlagen ligt het eloquent toe. (Al blijft de vraag: waarom geen twee Mikuni’s? Minder vermogen = meer betrouwbaarheid?) Artikel uit Cycle, 03/1975, staat ook in de Norton Commando editie van de gouden boekenreeks “Brooklands Portfolio’s“:
1254DA7A-9869-4509-921B-92574FB00520.jpeg
 

Bijlagen

  • 3BCA958C-6321-4AC9-BE4B-4B1B4B86D7BF.jpeg
    3BCA958C-6321-4AC9-BE4B-4B1B4B86D7BF.jpeg
    253,4 KB · Weergaven: 11
  • B05464DE-06BF-42B9-8308-626249985697.jpeg
    B05464DE-06BF-42B9-8308-626249985697.jpeg
    290,8 KB · Weergaven: 10
  • DCFF6FD7-051B-42D6-BAD8-72B47FC0E5AD.jpeg
    DCFF6FD7-051B-42D6-BAD8-72B47FC0E5AD.jpeg
    222,3 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
- bericht verwijderd. Het ging erom dat er nog een dominator 650ss op me wacht voor restauratie. De foto klopte echter niet bij het bericht.
 
Laatst bewerkt:
@Motorcycleman kan je wat meer vertellen over jouw ervaringen met de Commando? Hoe reed de jouwe en waarmee vergelijk je dan? Hoe veel reed je per jaar en hoeveel onderhoud had ze daarvoor nodig? Sterke punten, zwakke punten? Waarom uiteindelijk weg gedaan?
Motor reed best goed eigenlijk , dat ik er in die 20 jaar iets van 10000 mijl mee heb gereden . motor had schijfremmen maar remde voor geen meter . heb er een andere remklauw en pomp op gebouwd dat was een stuk beter.
Startmotor zat er wel op maar kon het motorblok amper in het rond krijgen dus altijd maar gestart met de kickstarter en dat ging heel goed nadat er ook nog electronische onsteking op gebouwd is ( newtronic)
Hij reed minstens zo goed als mn GS750 (1977) die ik gehad heb.
 
Ik heb twee commando's, mooie dingen, echter technisch absoluut bizar slecht.
Het blokje is eind jaren 30 begonnen als een 500 cc twinnetje, en opgeboord tot in de jaren 70 het ding 750 cc en met een snelle nokkenas 75 pk had, en stuk ging bij de eerste keer dat je serieus gas gaf.
Die van.mij lag vaker in onderdelen op de werkbank dan dat hij reed.
Als hij reed loopt het wel mooi, door de lange slag een heerlijk koppel.

Dus als je op een zondagmiddag een rondje wil toeren leuke fiets.
Wil je iets meer rijden, doe jezelf een lol en koop iets anders.
 
Ik heb twee commando's, mooie dingen, echter technisch absoluut bizar slecht.
Het blokje is eind jaren 30 begonnen als een 500 cc twinnetje, en opgeboord tot in de jaren 70 het ding 750 cc en met een snelle nokkenas 75 pk had, en stuk ging bij de eerste keer dat je serieus gas gaf.
Die van.mij lag vaker in onderdelen op de werkbank dan dat hij reed.
Als hij reed loopt het wel mooi, door de lange slag een heerlijk koppel.

Dus als je op een zondagmiddag een rondje wil toeren leuke fiets.
Wil je iets meer rijden, doe jezelf een lol en koop iets anders.
Correctie: eind jaren veertig.
Wel de Triumph Speed Twin, die kwam in 1938 al op de markt.
 
Een kennis zei me ooit: rij met je Commando 6.000rpm en je raakt net de straat uit, rij 5.000rpm en je haalt het volgende dorp, blijf onder de 4.000rpm en je kan heel Europa doorkruisen.

@elefant welke issues kwam je dan zoal tegen waarvoor het blok op de werkbank belandde? Het lijkt me ook dat het blok met 750cc en zeker 850cc te veel vermogen levert voor de archaische, lange slag blokconstructie. En allicht dat een goed afgestelde isolastic de suicidale neigingen van het blok verbegt voor de berijder?

Blijven toch prachtige fietsen die vaak voor minder dan 10k van eigenaar wisselen - nog steeds een bak geld, maar "redelijk" ivm die andere obese jaren '70 hokken.


 
Daarom is de beste oplossing om er een ander, betrouwbaarder blok in te hengelen. Het frame is voor die tijd best goed.
 
Een kennis zei me ooit: rij met je Commando 6.000rpm en je raakt net de straat uit, rij 5.000rpm en je haalt het volgende dorp, blijf onder de 4.000rpm en je kan heel Europa doorkruisen.

@elefant welke issues kwam je dan zoal tegen waarvoor het blok op de werkbank belandde?
problemen waren er nochal wat:

een nokkenas die nokken verloor , afbrekende nokvolgers , krukaslagers ( 2x)
afbrekende gasschuif , primaire ketting , versnellingsbaklager, lager van de remtrommel ( 2x)
bigend lagers , een paar dynamo's,
en dan ben ik vast van alles vergeten
het was de 750 combat versie , die norton een tijdje niet meer geleverd heeft omdat ze allemaal in de garantieperiode terug kwamen voor krukaslagers.
rode gebied bij 7000 RPM 8-)
latere modellen waren terug getuned met een slomere nokkenas om de toeren te begrenzen.
bovenstaande was de oogst van twee jaar dagelijks vervoer, dus niet zo heel grappig....
 
Terug
Bovenaan Onderaan