Norton Commando

..Ik snap nu 'combat' versie.._O- dude, zulke dingen heb ik zelfs bij mijn dnepr nooit gehad?
 
Mooiste zijn de JPS Nortons welke hier uit voort zijn gekomen met Peter Williams aan het stuur.
 
Deze dus
 

Bijlagen

  • Peter_Williams_-_JPS_Norton_cropped.jpeg
    Peter_Williams_-_JPS_Norton_cropped.jpeg
    80,1 KB · Weergaven: 10
@elefant zo das een beste verzameling serieuze issues. Nu is die Combat inderdaad ook wel de beruchtste van de 750’s -850’s, allicht is het met een bravere Commando niet ZO erg?

Die racer hierboven is mooi, maar de burgerversie John Player Special is toch nog een tikje mooier (aka zo lelijk dat het weer mooi is). Maakte Jay Leno ooit nog een mooi filmpje over:
 
Kwam bij het sorteren van een nieuwe lading stinkende oude boekjes Moto73 no 24 van 1973 tegen, met daarin volgend verslagje:
250FBE1C-CE04-4830-B2DA-0B3737FA57F1.jpeg
CBDEF055-819F-455E-BA30-8D6BB76C1156.jpeg
62EBF5D6-AFD2-4EDB-9B60-CC606FCEACD2.jpeg
90F20F0A-E533-469C-A1F9-1B18A4EBB461.jpeg

De 69-01-FH staat blijkbaar niet meer geregistreerd.
 
Ik heb twee commando's, mooie dingen, echter technisch absoluut bizar slecht.
Het blokje is eind jaren 30 begonnen als een 500 cc twinnetje, en opgeboord tot in de jaren 70 het ding 750 cc en met een snelle nokkenas 75 pk had, en stuk ging bij de eerste keer dat je serieus gas gaf.
Die van.mij lag vaker in onderdelen op de werkbank dan dat hij reed.
Als hij reed loopt het wel mooi, door de lange slag een heerlijk koppel.

Dus als je op een zondagmiddag een rondje wil toeren leuke fiets.
Wil je iets meer rijden, doe jezelf een lol en koop iets anders.
De Norton heeft op een aantal plekken deksels op het blok, dat zit met schroeven met grove draad vast, trilt dat niet los?
 
 
De Norton heeft op een aantal plekken deksels op het blok, dat zit met schroeven met grove draad vast, trilt dat niet los?
nee nooit problemen mee gehad.
is een beetje een uitdaging bij de norton , ze zijn niet echt concequent geweest is de gebruikte schroefdraden , aan de cylinderkop zitten drie verschillende draadnormen
 
Zo, mooie fiets! Hoe is het leven met zo’n Mercury/Atlas? Het lijkt wel de slechtste combinatie van een twin met te groot slagvolume (de 750’s dan toch) en het niet-gedempte featherbed frame. Zo’n beetje de reden waarom Norton met Isolastic op de proppen kwam. Moet zeggen dat die Dominators/Atlas/Mercury me ook wel echt gave fietsen lijken, zelfs die DeLuxe (mooi van lelijkheid):
IMG_4804.jpegIMG_4805.jpeg

Voor de liefhebbers, bij MotoClassics staat zo’n 650 Mercury te koop: Norton Mercury 650
(Alleen, die knakker kennende, 3.000€ te duur, en starten = 500€ betalen OK doei)

@monoracer71 Heb je er veel sleutelwerk aan, of is het enkel kwestie van af en toe de bouten en moeren na te lopen? Heb je nog wat foto’s en verhaaltjes? Ben wel benieuwd naar je ervaringen!
 
Laatst bewerkt:
Zo, mooie fiets! Hoe is het leven met zo’n Mercury/Atlas? Het lijkt wel de slechtste combinatie van een twin met te groot slagvolume (de 750’s dan toch) en het niet-gedempte featherbed frame. Zo’n beetje de reden waarom Norton met Isolastic op de proppen kwam. Moet zeggen dat die Dominators/Atlas/Mercury me ook wel echt gave fietsen lijken, zelfs die DeLuxe (mooi van lelijkheid):
Bekijk bijlage 1863893Bekijk bijlage 1863894

Voor de liefhebbers, bij MotoClassics staat zo’n 650 Mercury te koop: Norton Mercury 650
(Alleen, die knakker kennende, 3.000€ te duur, en starten = 500€ betalen OK doei)

@monoracer71 Heb je er veel sleutelwerk aan, of is het enkel kwestie van af en toe de bouten en moeren na te lopen? Heb je nog wat foto’s en verhaaltjes? Ben wel benieuwd naar je ervaringen!
Norton heb ik geerfd van mijn vader.
Die heeft hem bij aanschaf ( 30 jaar geleden ) compleet gereviseerd.
Kop loodvrij bestendig gemaakt.
Sindsdien probleemloos gereden..
Blok loopt nog steeds als een zonnnetje.
In zijn jonge jaren gingen zijn Nortons wel stuk maar toen reden ze alleen maar volgas....
 
@elefant zo das een beste verzameling serieuze issues. Nu is die Combat inderdaad ook wel de beruchtste van de 750’s -850’s, allicht is het met een bravere Commando niet ZO erg?

Die racer hierboven is mooi, maar de burgerversie John Player Special is toch nog een tikje mooier (aka zo lelijk dat het weer mooi is). Maakte Jay Leno ooit nog een mooi filmpje over:
Leuk te zien dat de commandos worden gewaardeerd. Heb zelf een John Player ( de straatversie zoals in het filmpje). Mijn favoriete motor om op te rijden. Technisch nooit gezeur eigenlijk. Ga er dit jaar weer mee op vakantie.
 
Foto’s houden we hier wel van 😉

Kan je wat meer vertellen over jouw JPS? Das toch heen alledaagse fiets om voor te kiezen. Hoe lang heb je haar al, en wat heb je er zo al mee gedaan? En naar waar gaat de reis?
 
Foto’s houden we hier wel van 😉

Kan je wat meer vertellen over jouw JPS? Das toch heen alledaagse fiets om voor te kiezen. Hoe lang heb je haar al, en wat heb je er zo al mee gedaan? En naar waar gaat de reis?
Ik kom er achter dat ik helemaal geen foto er van op mijn laptop of telefoon heb.
De motor kwam beschikbaar voor mij toen ik 18 werd (ben nu 28) en mijn motorrijbewijs behaalde. Is dus mijn eerste motor, maar was al sinds eind 80 'er jaren in bezit van mijn vader. Hij rijd liever op 1 van zijn andere motoren. Ga er begin juni mee naar isle of Man. Heb er niet veel bijzonders mee gedaan, gewoon rijden en eens mee op het TT circuit. Moet zeggen dat ik niet veel aan rijden toe kom.
 
Laatst bewerkt:
Beards & Bikes maakt, ondanks z’n bijbelgeleuter en soms bedroevende kennis van de motoren waar ie over spreekt, best gave filmpjes. Zo ook een unboxing van een 850 Commando:
vervolg filmpje - bevestigT z’n bedroevende kennis van oude troep met z’n “Vincent Raptide” -met wat meer achtergrond van het krat en een eerder summiere rijtest:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan