O of X-ring ketting bij Scottoiler?

HAPO

MF veteraan
14 apr 2007
6.105
4
Deventer
Voor de verandering een technische vraag van mijn kant.
Wat ik me afvraag:

bij gebruik van een Scottoiler, is het wel zinvol om een O of X-ring ketting te monteren?
Immers de O of X-ring houdt de olie vd Scottoiler tegen...
Is het zinvoller om een ringloze ketting te monteren?
Het gaat om een Suzuki GS550E en die is aan een nieuwe kettingset toe.
 
Laatst bewerkt:
Je oiler heeft nog prima zin, deze smeert nl. ook/voornamelijk de contactvlakken tussen ketting en tandwielen. je ringetjes houden de ketting alleen "intern" gesmeerd.
Ook met een oiler zal een ringloze ketting sneller slijten als een ketting met ringen lijkt mij.
 
Het gaat me natuurlijk om dat gedeelte vd ketting wat binnen de ringen zit.
Dat beetje vet of olie wat er af fabriek in zit, dat is maar tijdelijk aanwezig/goed.
Maar dan, komt er dan olie vd oiler voorbij de ringen?
 
Het gaat me natuurlijk om dat gedeelte vd ketting wat binnen de ringen zit.
Dat beetje vet of olie wat er af fabriek in zit, dat is maar tijdelijk aanwezig/goed.
Maar dan, komt er dan olie vd oiler voorbij de ringen?

Nee hoor, dat vet blijft er, zo lang die ringen nog goed afdichten, gedurende het hele leven van de ketting in zitten en zijn werk doen. Vandaar dat die afdichtringen zo belangrijk zijn. Vroeger, toen die afdichtringen er niet waren, moesten kettingen elke paar honderd kilometer worden uitgekookt en van nieuw vet voorzien.

Daar is extra smering dus niet nodig, het gaat er om de ketting/tandwielen te smeren en tegen roest te beschermen. Door de dunnere olie van de Scott wordt bovendien al het vuil, zand etc. er vrijwel meteen weer afgeslingerd.
 
Die ringen moeten het vet dus een leven lang binnen te houden (een ketting leven dan).
De ringen worden doorontwikkeld om dit nog beter te doen waardoor er na de O-ring een X-ring kwam en al die soorten die er momenteel zijn.
Zoals magnamaniac al aangaf is de smering van buiten, of het nu met een spuitbus is of met een hulpmiddel in de vorm van een Scottoiler, OSCO tot de volautomatische Pro-oiler, een smering van de contactvlakken tussen ketting en kettingwielen.
Tegenwoordig is de ketting ook eerder versleten door rek dan door speling op de rollen en vastzitten ervan.
Vastzitten komt nog wel voor bij niet smeren van de buitenkant maar dan als gevolg van overhitting van wrijvingswarmte en vastzetten van vuil.

Edit:
JanB was sneller maar die heeft dan vast geen gebroken sleutelbeen en kan dus met 2 handen typen... of op z'n minst met z'n dominante hand :+
 
Laatst bewerkt:
Edit:
JanB was sneller maar die heeft dan vast geen gebroken sleutelbeen en kan dus met 2 handen typen... of op z'n minst met z'n dominante hand :+

Oi..... da's minder.
Is ook heel...ahem.... interessant als je voor de eerste keer met de verkeerde hand moet werken na de grote boodschap...... :X :+
 
Okee, dan wordt het dus een X-ring afgedichte ketting.
Zouden de geleerden dan een soort ruimte hebben gecreeerd, voor extra beetje vet zodat het kan circuleren? Ik bedoel maar, dat beetje wat tussen de rol en pen zit stelt toch niets voor?

Deadly-Paradox: beterschap!
 
Laatst bewerkt:
Okee, dan wordt het dus een X-ring afgedichte ketting.
Zouden de geleerden dan een soort ruimte hebben gecreeerd, voor extra beetje vet zodat het kan circuleren? Ik bedoel maar, dat beetje wat tussen de rol en pen zit stelt toch niets voor?
Deadly-Paradox: beterschap!

Tja, vraag je dit eens af: waarom moesten klassieke kettingen elke 500 km worden uitgekookt en opnieuw ingevet en gaat een moderne O- of X-ring ketting zelfs zonder extra smering naar schatting zo'n 20.000 km mee?
Dan zal dat beetje extra vet "dat niets voorstelt" toch wel iets doen...... Veel heb je trouwens ook niet nodig, het contactoppervlak is immers ook maar heel klein.

Voor de eerlijkheid: uiteraard zijn de staalsoorten waaruit een ketting wordt gemaakt ook beter geworden. Maar dat kan nooit de huidige levensduur verklaren.

Met een Scott doe ik trouwens zo'n 40.000 km met een ketting.
 
vraagje betrefd de verschillen van een o-ketting en een x-ketting
ik rijdt enduro en eigenlijk altijd al1 maar met o-kettingen gereden.

is een x-ketting voor enduro gebruik goed/beter want van die hele x-ketting heb ik eerlijk gezegd weinig van gehoord.
Als je een O-ring doorknipt heb je een O als doorsnede. Doe je dat met een X-ring zie je een x vorm. Deze dicht dus dubbel af en geeft minder wrijving. Zeggen ze...

Hier een X-ring
X-Ring-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tjonge tjonge, zo'n versleten tandwiel heb ik nog nooit gezien.
Of je kijkt er nooit naar, of het interesseert je niets.
Door zo'n half gebroken schakel zal de ketting ook wel scheef gaan staan.
 
Oohhh, dan kan de mijne nog wel 10.000km mee!
Ja, erg dat sommigen het zo ver laten komen...
Ik ben ook geen poetser, maar dit is toch niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
wat voor olie doen jullie eigenlijk in de scott oilers e.d.?
de olie die geleverd wordt door de firma's of wat ik ook wel eens gehoord of gelezen heb olie wat je ook een kettingzaag doet die hecht n.l. ook goed aan de ketting smeert en verwijdert na een verloop van tijd vuil zand en dergelijke en is voor een liter soms zelfs goedkoper als zo'n klein rot flesje.

rob
 
vraagje betrefd de verschillen van een o-ketting en een x-ketting
ik rijdt enduro en eigenlijk altijd al1 maar met o-kettingen gereden.

is een x-ketting voor enduro gebruik goed/beter want van die hele x-ketting heb ik eerlijk gezegd weinig van gehoord.
Hier heb ik ook geen ervaring mee maar volgens de logica zie ik hier 2 mogelijkheden in.
1: Een X-ring dicht beter af en hierdoor is er ook minder kans op indringen van zand.
2: Door het zand is er teveel uitwendige slijtage dat het weinig uitmaakt.
Maar... Een X-ring is echt niet zo speciaal meer tegenwoordig dat de prijs nauwelijks hoger is dus zou ik voor een X-ring gaan.
Normaal moet je met de hogedrukspuit lagerpunten en oliekeerringen (wat een O of X ring in principe ook is) mijden maar ik kan me voorstellen dat dat na een stuk off-roaden onvermijdelijk is.
Hierbij geeft de X-ring ook een betere weerstand tegen indringen van het water.
Misschien dat de geleerden het er niet mee eens zijn maar volgens mijn logica klopt het.
 
wat voor olie doen jullie eigenlijk in de scott oilers e.d.?
de olie die geleverd wordt door de firma's of wat ik ook wel eens gehoord of gelezen heb olie wat je ook een kettingzaag doet die hecht n.l. ook goed aan de ketting smeert en verwijdert na een verloop van tijd vuil zand en dergelijke en is voor een liter soms zelfs goedkoper als zo'n klein rot flesje.

rob
Ik heb een Pro-oiler en gebruik kettingzaagolie, wel dure van de Gamma omdat ik daar toch was maar die heb je bij van Cranebroek al voor rond de €5 per 5L.
Ik doe nu al iets van 40k met 0,3L en heb bij 30k het voorste kettingwiel vervangen en de ketting nog geen enkele keer na hoeven stellen.
Velg blijft goed schoon en ook de ketting vertoont maar enkele roestpuntjes op de zijkanten en is verder ook mooi schoon (ik rij ook in de winter, vandaar de roestpuntjes).
 
wat voor olie doen jullie eigenlijk in de scott oilers e.d.?
de olie die geleverd wordt door de firma's of wat ik ook wel eens gehoord of gelezen heb olie wat je ook een kettingzaag doet die hecht n.l. ook goed aan de ketting smeert en verwijdert na een verloop van tijd vuil zand en dergelijke en is voor een liter soms zelfs goedkoper als zo'n klein rot flesje.

rob
Stihl kettingzaagolie. Heb op deze manier tussen de 70.000/80.000 met vorige ketting afgelegd. Dit icm PO en OSCO.
 
Laatst bewerkt:
motorolie werkt niet door dat het er snel word afgeslingerd word de ketting niet of nauwelijks gesmeerd en je velg komt onder de olie te zitten en als he pech ook het rijvlak van je achterband dat kan dan weer je motorpakje en o ja je motor zelf kosten door een glij en val partij niet handig dus.
 
Ik gebruik ook kettingzaag olie.
Voordeel: plakt prima
Nadeel: plakt prima

De landweggetjes hier zijn nogal zanderig en ik moet het zand er echt zelf afborstelen.
Ik stap dus weer over op dunner spul....wat weet ik nog niet....
 
Ik gebruik ook kettingzaag olie.
Voordeel: plakt prima
Nadeel: plakt prima

De landweggetjes hier zijn nogal zanderig en ik moet het zand er echt zelf afborstelen.
Ik stap dus weer over op dunner spul....wat weet ik nog niet....
mijn eerste idee, mixen met motorolie. FF verhouding beetje testen en ons op de hoogte houden ;)
 
Dat vet blijft er echt niet tussen zitten (fabrieksvet)

Je kunt in droog weer heel ver rijden zonder dat je de ketting hoeft te spannen, netjes gesmeerd met s100 bv


Echter bij 1 rit van 20km door de regen.. en je kunt hem spannen..

Dus dat is al en teken dat het vet wat er fabriekswege dr in zit weg is...

Slijp je een ketting open, zie je op de pennen geen vet meer zitten..

Dus smeren die hap, vooral naar rijden door de regen
 
Dat vet blijft er echt niet tussen zitten (fabrieksvet)
Je kunt in droog weer heel ver rijden zonder dat je de ketting hoeft te spannen, netjes gesmeerd met s100 bv
Echter bij 1 rit van 20km door de regen.. en je kunt hem spannen..
Dus dat is al en teken dat het vet wat er fabriekswege dr in zit weg is...
Slijp je een ketting open, zie je op de pennen geen vet meer zitten..
Dus smeren die hap, vooral naar rijden door de regen

Ik kan niet meer zeggen dan: wat een kul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan