octaan getal / hogere compressie

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.616
10.716
Andere kant van de evenaar
Hallo,

Vraagje, wat bepaalt in een motor welke benzine met welk octaan gehalte je moet tanken?? Niet alleen de compressie verhouding dacht ik.
Kan een motor al bij stationair draaien pingelen/kloppen??

Ik heb sinds kort een Yoshimura big bore op mn GS1000 en nu maakt ie bij stationair een vaag metaal achtig geluid..
Motor heeft duidelijk meer compressie nu, kun je goed merken tijdens koude start.

Eerst reed ik met 91, later bijgevuld met 95 maar ik hoor dat geluid nog steeds.

Zou ik nu 98 moeten gaan tanken of zou 95 nog kunnen?? (98 is hier maar bij sommige pompen verkrijgbaar)
 
Is het getalletje 98 daar het zelfde als ons octaan getal of hebben ze daar Ron in de benzine?
Dat zijn twee verschillende getallen die het zelfde aangeven
Zo als graden celsius en farenheid het zelfde is en toch ook weer niet ;-)
 
Er komt wel wat meer bij kijken dan alleen de compressie, zo is de vorm van de verbrandingsruimte minstens net zo belangrijk.

Een voorbeeld: Oude Volvo motoren (B20 vooral) hebben een hotspot in de verbrandingskamer. Kom je boven de 1:10,5 dan heb je niets meer aan je contactslot. Haal je de hotspot weg (slijpen) dan kan je tot 1:11,5 mits je 98 tankt.

Ik zou als ik jouw was een flesje octaan booster toevoegen en dan kijken of het geluid blijft. Wat ook werkt is een dot gas geven als hij warm is en dan op toeren het contact uitzetten, als hij in de buurt van stationair toch nog een knal geeft weet je wat je te doen staat.
 
En het matteriaal van de cilinderkop is ook nog van belang
met een aluminium cilinderkop kan je veel hoger met de compressie dan met een gietijzeren cilinderkop
Je kan ook de ontsteking ietsjes later zetten dan heb je ook vaak minderlast van detoneren
Is het detoneren of is het drijfstanglager?
 
Het octaan getal is overal ter wereld het zelfde en dat wordt niet berekend maar uitgeprobeerd (hoe ze aan dat getal komen mag je zelf opzoeken want als ik dat hier ga tikken dan geloof je dat toch niet)

Niet overal ter wereld gebruikt men een octaan getal om de klopvastheid van een brandstof aan te geven

Ik denk dat men daar op het eiland het zelfde soort getal gebruikt als in America en dat is een ander soort getal als dat wij gebruiken

Maar ik zit meer in de richting van een lekkend uitlaatspruitstukpakkingtje (3x woordwaarde?) te denken
 
Laatst bewerkt:
ja maar het nr wordt op een andere manier berekend, waardoor het lijkt alsof bv in de vs ze een lager oktaan hebben, maar dat is niet zo, tis gewoon dezelfde benzine anders berekend.

de ts spreekt over een benzine met een nr, maar opzich weet je dan toch nog niets, of toch niet in die mate dat je de ts raad kan geven.
 
Laatst bewerkt:
Straatmotoren zitten ook bijna allemaal boven de 12, en lopen op octaan 95.

Klopt, maar dan wordt bij motoren waar 98 voor wordt aanbevolen vaak de ontstekingsvervroeging teruggeschroeft door de pingelregeling, zodat er toch met een subtiel verlies aan vermogen met 95 kan worden gereden.

Als TS zijn motor stationair al loopt te pingelen zou ik heel snel iets met het ontstekingstijdstip en de gebruikte brandstof gaan doen.
 
Klopt, maar dan wordt bij motoren waar 98 voor wordt aanbevolen vaak de ontstekingsvervroeging teruggeschroeft door de pingelregeling, zodat er toch met een subtiel verlies aan vermogen met 95 kan worden gereden.

Als TS zijn motor stationair al loopt te pingelen zou ik heel snel iets met het ontstekingstijdstip en de gebruikte brandstof gaan doen.
Dat is bij mijn weten alleen bij auto's en BMW motoren.
 
Het octaan getal is overal ter wereld het zelfde en dat wordt niet berekend maar uitgeprobeerd (hoe ze aan dat getal komen mag je zelf opzoeken want als ik dat hier ga tikken dan geloof je dat toch niet)

Niet overal ter wereld gebruikt men een octaan getal om de klopvastheid van een brandstof aan te geven

Ik denk dat men daar op het eiland het zelfde soort getal gebruikt als in America en dat is een ander soort getal als dat wij gebruiken

Maar ik zit meer in de richting van een lekkend uitlaatspruitstukpakkingtje (3x woordwaarde?) te denken

octane test engine

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ59ks3bvqXsE9xwA3TVIoW48u0czpc3p7-gN8MYw0WXoP8AiFwXQ
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan