Hallo,
Vraagje, wat bepaalt in een motor welke benzine met welk octaan gehalte je moet tanken?? Niet alleen de compressie verhouding dacht ik.
Kan een motor al bij stationair draaien pingelen/kloppen??
Ik heb sinds kort een Yoshimura big bore op mn GS1000 en nu maakt ie bij stationair een vaag metaal achtig geluid..
Motor heeft duidelijk meer compressie nu, kun je goed merken tijdens koude start.
Eerst reed ik met 91, later bijgevuld met 95 maar ik hoor dat geluid nog steeds.
Zou ik nu 98 moeten gaan tanken of zou 95 nog kunnen?? (98 is hier maar bij sommige pompen verkrijgbaar)
Dat is bij mijn weten alleen bij auto's en BMW motoren.
heeft een GS1000 een pingelsensor?Straatmotoren zitten ook bijna allemaal boven de 12, en lopen op octaan 95.
Bron?De compressieverhouding (ruwweg) waarbij je RON98 nodig hebt ligt rond de 1:13, NIET 1:10,5.
Alle andere motoren ook niet, behalve sommige BMW's.heeft een GS1000 een pingelsensor?
Bron?
mogelijk arm mengsel (door bigbore?) sluit ik me bij aan.
hoezo net zo min helemaal. als men zich al niet een simpele vuistregel kan houden, staan die moderne motoren continu te corrigeren.Ben er ff achteraan gegaan. Mijn info klopt net zo min helemaal als de jouwe.....
Waar zit het verschil: nieuwere motoren zijn vrijwel allemaal voorzien van een pingelsensor, die het mogelijk maakt (schijnt zelfs een Europese eis te zijn of te worden) dat motoren op RON95 kunnen draaien. Daardoor kunnen motoren met compressies tot 1:13 nog op RON95 draaien.
Zonder pingelsensor zit het getal op rond de 1:10 a 10,5.
Daar moet wel bij worden opgemerkt dat er behoorlijke verschillen kunnen optreden door zaken als kleptiming, vorm en materiaal van de cilinder/zuiger, squish enz.
hoezo net zo min helemaal. als men zich al niet een simpele vuistregel kan houden, staan die moderne motoren continu te corrigeren.
ik vraag me af wat daar de gevolgen van kunnen zijn.
sowieso opmerkelijk, dat 98 steeds moeilijker te krijgen is. terwijl de eu een pingelsensor wil eisen. die staat dan aaneen te werken.
Dat is de reden om benzine met een hoger octaangetal te gebruiken, om te voorkomen dat die vroegtijdig uit elkaar valt/verbrandt. De compressieverhouding (ruwweg) waarbij je RON98 nodig hebt ligt rond de 1:13, NIET 1:10,5.
Nog een reden voor vroegtijdige ontsteking kan zware koolafzetting in de cilinder zijn. De aanwezige kool gloeit na, waardoor de benzine te vroeg ontstoken wordt. Dat zal bij jou niet het geval zijn na zo'n revisie.....
Dan is er uiteraard de ontsteking zelf, als die te vroeg staat.
Dus er is wat jouw betreft een soort "natte vinger" compressieverhouding waarbij een willekeurig motorblok pas RON98 nodig heeft.. Zuigervorm, verbrandingskamer, dikte van de klepschotels, koeling, en materiaal van de kop hebben er niets mee te maken??
Dus er is wat jouw betreft een soort "natte vinger" compressieverhouding waarbij een willekeurig motorblok pas RON98 nodig heeft.. Zuigervorm, verbrandingskamer, dikte van de klepschotels, koeling, en materiaal van de kop hebben er niets mee te maken??
Ik hou het simpel voor je, gaat ie pingelen op 95, dan moet er 98 in.
Nooit geweten dat Yoshi zuigers maakt voor pontiac
Nou ben ik geen goeroe, maar ik denk toch heel simpel dat als men een bigbore kit koopt ontworpen voor een bepaald type motor van een gerenomeerde fabrikant als Yoshimura dat je je als eindgebruiker niet meer druk hoeft te maken over onzin als squish band enz aangezien ze dat soort dingen nu juist al bij Yushimura al gedaan hebben...
Je reageert nogal vreemd op een antwoord op een totaal andere vraag en verwacht dan kennelijk dat de hele encyclopedie van verbrandingsmotoren daar neergelegd wordt.
Nu reageer je opnieuw zo maf.
Wil je dat je hier gezien wordt als de alwetende goeroe van de verbrandingsmotor? You've got it.
hou je cursor eens op het fototje ;-)
Gokje je bent auto monteur?
Ik weet idd niet wat een big bore kit maar die zuiger komt niet uit een motorfiets
Nou ben ik geen goeroe, maar ik denk toch heel simpel dat als men een bigbore kit koopt ontworpen voor een bepaald type motor van een gerenomeerde fabrikant als Yoshimura dat je je als eindgebruiker niet meer druk hoeft te maken over onzin als squish band enz aangezien ze dat soort dingen nu juist al bij Yushimura al gedaan hebben...