Ode aan de kleinere originele ontwerpen, hun ingenieurs en de piloten. De underdogs.

Het concept van die bigblocs is om het zo snel als mogelijk om de hoek te krijgen. Torsend en buigend werkt het te slappe frame tegen. Het ruim aanwezige koppel onderin doet de band glijden. Tegen alle natuurwetten in probeert je dat loodzwaar stuk staal je wil op te leggen. Beetje gevaarlijk, niet zo snel, maar therapeutisch zalvend. :Y
( Ik ben nog van de generatie die zijn oude motorblokken tegen de grond schuurt. Enkel MM kan dit met zijn honda motogp:+. Met duc zullen we zien)
De Chevrolet corvette was ook zo´n nijlpaard waar 10.000 Amerikanen tevreden mee rondreden.
Who cares about rendement? Sensaties doorgegeven in rug en billen.*O*
 
Laatst bewerkt:
20200815_181623_resized.jpg


Soms moesten we "dekseltjes wisselen" door die brede blokken.
Mijne maat gaf de motor tijdens een endurance race door met de snelle woorden : "ik heb wat rijlijnen uitgezet in de bochten voor jou. Probeer ze wat te respecteren"
Ik tekende minder "streepjes" dan hij, want had een diepere buitenboord stijl. (tot ik moe werd en ook strepen begon te trekken.

Hier het resultaat als je te veel leunt op het deksel....


IMG_8072[2].JPG


Marquez zou zeggen dat het nu stilaan tijd wordt om de elleboog uit te steken, want zo haal je de bocht niet....8-)
 
“Een beetje” is is misschien ongelukkig uitgedrukt gezien de fenomenale prestaties van Kim om deze machine te ontwikkelen en daarmee gevestigde opponenten te verslaan. Er was hem zoveel meer succes gegund. Wat als dat fataal ongeval niet was gebeurd….
 
Dankzij het filmpje werden mij dingen duidelijk.
Ik dacht dat König de eerste 2takt was die Agostini het vuur aan de schenen kon leggen.
Maar eigenlijk is dat kawasaki H1R 500 van 1970 geweest met een andere kiwi. Ginger Molloy aan de clipons.
Die kawa was geen partij voor de MV maar werd toch vrij vlot 2e in het eindklassement.
Uiteraard is kawasaki een giga bedrijf.
Kawasaki werd 4e in 1971, 7e in 1972 en verdween toen quasi helemaal van het 500 strijdtoneel.
En Ginger Molloy? Die verdween ook plots in 1971. Ik heb de reden opgezocht : groot gezin, de stemming in de paddock veranderde en hij was het beu om zoveel amateurs te hebben tijdens raceweekends.
Amateurs? Zoveel?
Ook even opgezocht.
Ik viel bijna van mijn stoel..... 8)7
In heel het seizoen 1971 hebben zich voor de zwaarste 500gp klasse zich zomaar eventjes......165 piloten :Y ingeschreven verspreid over het seizoen!!
165 piloten die ten minste 1 kwalificatie hebben ondernomen.
Zie je dit in 2024 gebeuren in de motogp?


Los van kawa's eerste 2takt poging is König en Kim's prestatie minstens indrukwekkend zo niet nog groter gezien het budget en soms de man alleen tegen de titanen tijdens een weekend.
 




In 2009 was ik nog vrij groen, maar deed ik mee in dezelfde wedstrijd als Hans met de König.
Start het filmpje op 26sec en geniet. De König van Hans was onverslaanbaar op de zeer lange rechte stukken van Mettet.
Maar na de start is er een korte bocht naar rechts en de zeer lange 1e versnelling doet het uit accelereren geen goed.
Daarom verliest hij 3 plaatsen hiermee.

-Ik herken de Belg Marc Detournay met de zwarte motor. Waarschijnlijk een 70pk suzuki gt500
-De witte overall van de supersnelle Nederlander Piet Damen met zijn super getunde honda cb500
-En dan Erik Genin met de gele Yamaha TZ350 waterkoeling. Wat deed die daar in de klasse tot 1972?? Heel het seizoen won ie alles met die brommer. Protesteren hielp niets. Hij werd door de organisatie beschermd omdat hij een "onweerlegbaar bewijsstuk" had gevonden dat er TZ watergekoelde gietmallen gevonden waren naast de oud testament papyrusrollen nabij de nijl in 1971. Dus kon hij meedoen. Populair was hij natuurlijk niet echt. Those where the days.

Terug naar het filmpje zie je toch de 10-15pk's extra van de König die inkomen op het einde van het lang recht stuk.
Helaas viel zijn motor ook geregeld uit. Na 4minuten en een beetje is het gedaan.
Hans had in de tijd gemiddeld 2 a 5 vastlopers:warmtelopers op een weekend !

En ik? Ik heb nog mijn uitslag gevonden onder het stof. Ik was ook uitgevallen in die race met een vastloper.
Op de Mettet driehoek was dit de meest voorkomende oorzaak bij de 2takt en kromme kleppen bij de 4takt.
Ik reed altijd met een ei in mijn broek. Het was niet of het ging gebeuren, maar wanneer. Zonder oordopjes reden we en 2 vingers op de koppelingshendel. *O**O*2

1242332289_resized[1].jpg

vastlopers waarschijnlijk.
Foto van Mettet 2009.

090508 cilinder piston culasse.jpg

Detoneren en vastlopen. Verkeerde sproeierbezetting voor de lange lange rechte stukken.

tncourse_500g2_15[1].jpg

1 antieke schijf, 1 originele 1 zuigerrem en net over de 200kmh op het rechte stuk en dan ging ie stuk.
De naïviteit was nog groot zoals het optimisme. _O- (maar toch 1 vinger op de koppeling, dat toch net wel)
Door die lullige remmen (ook grote trommelremmen) gedurende de eerste 5 jaar ben ik altijd een beroerde remmer geweest. Volle hand knijpen. Meer kende ik niet.
2020-2023 met mijn radiale moderne remmerij op circuit met 1 vingertje...lukt het me niet geweldig. Ik heb die fijngevoeligheid nooit gekweekt.
 
Laatst bewerkt:




In 2009 was ik nog vrij groen, maar deed ik mee in dezelfde wedstrijd als Hans met de König.
Start het filmpje op 26sec en geniet. De König van Hans was onverslaanbaar op de zeer lange rechte stukken van Mettet.
Maar na de start is er een korte bocht naar rechts en de zeer lange 1e versnelling doet het uit accelereren geen goed.
Daarom verliest hij 3 plaatsen hiermee.

-Ik herken de Belg Marc Detournay met de zwarte motor. Waarschijnlijk een 70pk suzuki gt500
-De witte overall van de supersnelle Nederlander Piet Damen met zijn super getunde honda cb500
-En dan Erik Genin met de gele Yamaha TZ350 waterkoeling. Wat deed die daar in de klasse tot 1972?? Heel het seizoen won ie alles met die brommer. Protesteren hielp niets. Hij werd door de organisatie beschermd omdat hij een "onweerlegbaar bewijsstuk" had gevonden dat er TZ watergekoelde gietmallen gevonden waren naast de oud testament papyrusrollen nabij de nijl in 1971. Dus kon hij meedoen. Populair was hij natuurlijk niet echt. Those where the days.

Terug naar het filmpje zie je toch de 10-15pk's extra van de König die inkomen op het einde van het lang recht stuk.
Helaas viel zijn motor ook geregeld uit. Na 4minuten en een beetje is het gedaan.
Hans had in de tijd gemiddeld 2 a 5 vastlopers:warmtelopers op een weekend !

En ik? Ik heb nog mijn uitslag gevonden onder het stof. Ik was ook uitgevallen in die race met een vastloper.
Op de Mettet driehoek was dit de meest voorkomende oorzaak bij de 2takt en kromme kleppen bij de 4takt.
Ik reed altijd met een ei in mijn broek. Het was niet of het ging gebeuren, maar wanneer. Zonder oordopjes reden we en 2 vingers op de koppelingshendel. *O**O*2

Bekijk bijlage 1979001
vastlopers waarschijnlijk.
Foto van Mettet 2009.

Bekijk bijlage 1979003
Detoneren en vastlopen. Verkeerde sproeierbezetting voor de lange lange rechte stukken.

Bekijk bijlage 1979004
1 antieke schijf, 1 originele 1 zuigerrem en net over de 200kmh op het rechte stuk en dan ging ie stuk.
De naïviteit was nog groot zoals het optimisme. _O- (maar toch 1 vinger op de koppeling, dat toch net wel)
Door die lullige remmen (ook grote trommelremmen) gedurende de eerste 5 jaar ben ik altijd een beroerde remmer geweest. Volle hand knijpen. Meer kende ik niet.
2020-2023 met mijn radiale moderne remmerij op circuit met 1 vingertje...lukt het me niet geweldig. Ik heb die fijngevoeligheid nooit gekweekt.
Vooral het filmpje brengt veel herrineringen terug. Ik heb daar vaak gereden en ook vele gezellige uurtjes doorgebracht in de bar bij de eerste rechterbocht. In 90 of 91, ik weet dat niet meer precies, hebben we het lange circuit gereden. In plaats van bij de kroeg naar rechts gingen we toen linksaf naar beneden het dorp in om na een aantal bochten weer bij de kroeg en het lange rechte eind uit te komen. Blij dat ik het meegemaakt (en overleefd) heb.
 
Vooral het filmpje brengt veel herrineringen terug. Ik heb daar vaak gereden en ook vele gezellige uurtjes doorgebracht in de bar bij de eerste rechterbocht. In 90 of 91, ik weet dat niet meer precies, hebben we het lange circuit gereden. In plaats van bij de kroeg naar rechts gingen we toen linksaf naar beneden het dorp in om na een aantal bochten weer bij de kroeg en het lange rechte eind uit te komen. Blij dat ik het meegemaakt (en overleefd) heb.
Respect man. Ik heb het oude zandloper circuit talloze male gereden om de sfeer op te snuiven met de privé wagen.
Die afdaling moest een enorme belasting zijn voor het blok. Zelfs een 125cc gaat dan 200kmh halen fantaseert ik dan. Elke keer ik naar Mettet kom denk ik daaraan.:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan