Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Ik heb de afgelopen jaren een aantal keren enduro gereden op vakantie (keer lang weekend enduro gereden in Spanje met begeleiding en een keer zelfstandig in de VS), en zou mijn vaardigheden op dat gebied graag wat meer ontwikkelen, zonder gelijk mijn hele leven in te richten rondom deze hobby. Dat laatste komt er vooral op neer dat ik geen motoraanhanger wil kopen omdat die dan nogal in de weg zou staan. Af en toe sleutelen is dan weer wat minder bezwaarlijk. Eigenlijk zou ik graag iets als een KTM EXC 350 willen kopen, maar heb je daar überhaupt iets aan in Nederland als je niet ook meteen investeert in alles wat je nodig hebt om op een baan te kunnen rijden? Of kan je daar gewoon af en toe naartoe rijden met de milieumat in een rugzakje. Gaat me er vooral om dat ik het (a) heel leuk vind om af en toe offroad te rijden en (b) ik op vakanties - wil graag regelmatig enduro-vakanties gaan doen, o.a. naar IJsland, Patagonië - voldoende off-road ervaring wil om normaal mee te kunnen rijden met de groep. Maar hoe pak je dat aan...
 
Milieumat en wat basisgereedschap in een rugzak en op naar de crossbaan. Als je zorgt dat je tank vol zit hoef je behalve de rugzak af doen niets meer te doen. Bij ons komen genoeg mensen op de motor aanrijden om ff te crossen. Dat is dan wel voornamelijk als er alleen nog maar kentekenmotoren mogen rijden, dan is het toch net wat gemoedelijker.
 
Milieumat en wat basisgereedschap in een rugzak en op naar de crossbaan. Als je zorgt dat je tank vol zit hoef je behalve de rugzak af doen niets meer te doen. Bij ons komen genoeg mensen op de motor aanrijden om ff te crossen. Dat is dan wel voornamelijk als er alleen nog maar kentekenmotoren mogen rijden, dan is het toch net wat gemoedelijker.
Bedankt voor de tips! Ga binnenkort denk ik maar eens langs een motorzaak :).
 
Voor mensen die niet tegen zinloos geweld kunnen: kijk weg, klik weg, hang op.











IMG-20210729-WA0006.jpeg
Vandaag bij de rdw geweest. Heb de coating eraf moeten bijten/krabben/borstelen om daarna tot de conclusie te komen dat er geen nummer meer zichtbaar was. Dit had ik verwacht maar het moest er persé weer af. Gelukkig had ik wat foto's waarop een klein gedeelte van het nummer zichtbaar was en een paar herkenbare zaken aan het frame. Na een traject van uiteindelijk 4 uur toch een nieuw framenummer ingeslagen gekregen. Zie onderstaande foto:

IMG-20210729-WA0009.jpeg
Een beetje rozig omdat hij alweer in de aanhanger stond. Ik heb een plek aangewezen die volledig onder de plastic afdekplaat ligt. Zo heb ik niet ergens zo'n lelijk framenummer staan 😊. Nu nog ff kijken of ze vanuit de coater mij wat primer en lak willen opsturen zodat ik het balhoofd in de juiste kleur kan spuiten.
 
Zeker. Werd toch een beetje zenuwachtig vanmiddag, zag het al gebeuren dat ze het kenteken introkken. Maar al met al ben ik toch blij dat ik het nu gedaan heb. Anders had het altijd wel ergens in mijn achterhoofd gespeelt dat met eventuele verkoop er gezeik zou zijn.
 
waar heb je het frame nummer nu zitten? Achter de frame beschermer op de zijkant van het frame? Ik zou daar wel officiele rdw documentatie van vragen als ik jou was. Voor verkoop
 
Op die plek inderdaad, documentatie komt als het goed is met een aantak werkdagen. Ga er inderdaad goed op letten of het juist beschreven is.
 
vrees dat ik hetzelfde probleem heb... Heb de mijne destijds toen ik mn ongeluk heb gehad compleet aangepakt. Maar dan dus ook echt alles.. Frame naar de plaatselijke coater gebracht... Duidelijk vermeld... Plak dat framenummer even af zodat ik geen gezeik krijg... [Ja meneer dat doen wij altijd bij motoren]

Ga je je frame ophalen en wat denk je..... Nee hoor niet gedaan.

Nu moet je dondersgoed kijken wil je daar nog iets uit kunnen halen... Dus daar loop ik evt. ook gezeik mee te krijgen. Vind het van KTM ook niet echt bepaald slim om het op deze manier te doen. Waarom niet gewoon zo'n frameplaatje [mijn part vastgelast] Die puntjes zijn zo al vrij slecht te zien. Helemaal als je besluit te coaten/verven.
Ik kan het er zelf nog wel uithalen Maar dat zal wellicht ook zijn omdat ik weet wat er moet staan.

Mag ik vragen wat zoiets kost om dus er evt. een nieuw nummer in te laten maken?
 
Voor mij kostte het 9 tientjes, dat is identificatie en inslaan van het nummer.

Zorg dat je bewijsmateriaal meeneemt en ze weet te overtuigen. Ook het feit dat je niet direct gegaan bent zal je waarschijnlijk uit moeten leggen. Heb je foto's waarop een framenummer te zien is en het liefst met unieke kenmerken. Ik had nog wat foto's gelukkig waarop een deel te zien was en wat herkenbare deuken in het frame. Maar alsnog een zware dobber zoals je kan lezen. Op een gegeven moment had ik geen hoop meer op een goede afloop.
 
Mooi dat t gelukt is iig!

Vandaag ingeschreven bij Crossbaan Dalfsen, een baan die te doen is voor mij als leek. Gelijk maar een aantal rondes gedaan.
 
Voor mij kostte het 9 tientjes, dat is identificatie en inslaan van het nummer.

Zorg dat je bewijsmateriaal meeneemt en ze weet te overtuigen. Ook het feit dat je niet direct gegaan bent zal je waarschijnlijk uit moeten leggen. Heb je foto's waarop een framenummer te zien is en het liefst met unieke kenmerken. Ik had nog wat foto's gelukkig waarop een deel te zien was en wat herkenbare deuken in het frame. Maar alsnog een zware dobber zoals je kan lezen. Op een gegeven moment had ik geen hoop meer op een goede afloop.

mmmm Volgens mij heb ik daar zo geen duidelijke foto's nog van..
De vraag is eigenlijk wat is slimmer... Er naartoe gaan [uit goed fatsoen] en als ze dan dus nee zeggen dan ben je verder van huis. Dan zal je wel een hele nieuwe keuuring aan moeten vragen lijkt me alsof je een compleet nieuwe motor op kenteken wilt zetten.

Dan ik wellicht niets doen en stel je krijgt er problemen mee dan te gaan handelen beter.. Onder het mom geen slapende honden wakker maken [Niet respectloos bedoeld uiteraard]

Vind het ook wel een beetje [heel erg dom] van ktm dat ze die iig die van mijn bouwjaar volgens mij gelaserd hebben. ook al had je niet gecoat moest je toch behoorlijk goed kijken hoor het zijn maar ondiepe puntjes die je ziet.

Heb eigenlijk de hoop dat stel ik zou dit moeten aantonen ik het nog wel kan tevoorschijn toveren door daar met vlak schuurpapier dat stuk blank te schuren... De plek waar nu namelijk dat framenummer zit is door de kabels een beetje weg gesleten en de plek waar het weg gesleten is kuun je dus wel goed het nummer zien gezien die putje dus wel voorzien zijn van nog de coating en het oppervlakte dus een beetje kaal geschuurd is.

Als ze daar bij jouw al moeilijk over deden en jij het goed aantoonbaan kon laten zien dan zal het voor mij dus donders moeilijk worden. dan denk ik dat ik dit zo laat en mocht ik ooit dit moeten doen [of de motor weg ga doen] dan wel doen.. als ik de motor ooit weg doe moet dat gewoon goed zijn. ik ga daar niet iemand anders mee laten opschepen. [wel zo netjes dan]

imo kunnen ze ook veel beter die plaatjes gebruiken. zet daar dan duidelijk de basis gegevens op. motor merk/type cil. inhoud bouwjaar framenummer en bloknummer. Vind ik toch best wel basis gegevens. Die ze wel wat duidelijker erop mochten/mogen maken.
 
KTM is mbt framenummers drama. Ook tegenwoordig is de inslag maar minimaal.

Wat nu te doen kan ik je niet adviseren, ik weet ook niet wat de eventuele sanctie is als ze je pakken zonder framenummer mochten ze daar naar kijken. Aantonen eigendom is dan namelijk ook lastiger?

Bij mij is op het balhoofd alle verf eraf gehaald maar was niets meer te zien. Met etsen misschien, maar dat hoefde ik gelukkig niet te doen.

Die stickers worden helaas niet opnieuw verstrekt door KTM. En op een oude machine zullen ze niet leesbaar meer zijn door schurende kabels.
 
En op een oude machine zullen ze niet leesbaar meer zijn door schurende kabels.
ja, Maar door juist de schurende kabels word het bij mij nu steeds juist beter te lezen.. Ik denk dat als het erop aan komt je dan dus beter fijn schurpapier op bijv. een mengplaatje te plakken en dan dus vlak schuren. Gezien de poedercoating dan in de putjes van de inslag dan blijft zitten. Met een staalborstel veeg je die er dus sneller uit. Dan is het nog meer drama... Ik laat het voor nu nog zo. Mocht keuring ooit toch echt komen of ik de motor ooit weg zou doen dan fiks ik dat wel zodat een evt. nieuwe eigenaar daar niet mee zit opgezadeld.

Ik zal komende week eens naar het RDW mailen kijken wat die zeggen
 
Ik iig niet. Net afgelopen dagen mijn eerste 2 crosswedstrijden gereden, nu weer thuis klussen om de boel tevreden te houden :+

Veel plezier in ieder geval!
 
Wel ingeschreven voor de 2uurs xc van Markelo.
Geen flauw idee hoe die 2 uur vol te houden, maar winnen doen we toch niet.

De xc in Nunspeet was trouwens erg leuk en goed geregeld met 2 groepen.
 
Het overstroomde nu ook weer, maar dat kwam niet vanuit t beekje.

Wel erg gaaf, in t begin lukte nog niet zoveel, maar over de middag ging t steeds beter. De steile klimmen in dit natte weer maar gelaten voor wat t was...
 
Leuk ;)

Als het geregend heeft kan het op veel (klei) plekken ook echt super glad zijn.

Ben je door de riviertjes gegaan?
Uiteraard, niet door plekken waar stijle wanden waren wat zo ongeveer het hele gebied is, maar waar t lukte wel.

Het elektrische probleem is nog niet helemaal opgelost door de dealer. Hij laadde nu ineens random niet mee bij. Toch lastig zonder kickstart...

Tussendoor hadden we telkens hoosbuien, was dus echt spekglad.
 
Hier ook nog even een bericht van de crossbaan van Nunspeet :

Vanaf volgende week willen we een nieuw "concept" gaan proberen. Dan willen we de zaterdag ochtend beschikbaar stellen voor de jeugd en beginners om ze toch wat meer te laten kunen rijden op een gladdere baan. Dat zal in houden dat we om de week zo'n ochtend hebben we zullen zelf vermelden wanneer dit zal zijn. Bij genoeg animo zullen we er mee door gaan maar het zal voor ons ook een test wezen om te kijken wat er op af komt. Aanstaande zaterdag is dit nog niet het geval. Dan zal vanaf half 12 het hek los wezen en vanaf 12 uur tot half 1 zullen de jeugdige rijders de baan mogen betreden en na half 1 mag iedereen er op. We hopen jullie weer in goede gezondheid te zien aanstaande zaterdag! Tot dan!
 
Terug
Bovenaan Onderaan