Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Dat is een mooi initiatief!

Aan de ene kant fijn voor de beginnende rijders, want het rijdt makkelijker. Groot voordeel is geen zware sporen in de opgaande deel van springbulten. Nadeel vind ik zelf is dat er in de bochten nog geen lekkere sporen liggen als het helemaal vlak is. Je rijdt dan soms meer als een speedway door de bochten :+.
 
Ik heb in de vakantie mijn eerste crosswedstrijden gehad op de club. 4 wedstrijden gestart, 3 gefinished.

Ik zal een klein verslag doen van hoe ik het beleefd heb.

Eerste wedstrijd, de baan was erg zacht. De dag ervoor heb ik geholpen bij de club en ondanks dat de baan verder gesloten was mochten we een paar rondes rijden. Daar was al te merken dat als je een verkeerde lijn pakte er behoorlijk aan de motor gezogen werd en je bedacht moet zijn op snelheidswisselingen. Maar een paar rondes gereden omdat mijn voet nog lastig aan het doen was. Toch een indruk van de baan gekregen en besloten om de wedstrijden te rijden. Zondagmorgen vroeg naar de baan en de boel klaar zetten, de zenuwen die ik verwachtte kwamen niet opzetten. Tijd voor de training, paar rondjes gereden en het bleek dat de baan ondanks dat er een klein beetje regen gevallen was wel beter te rijden was dan de dag er voor. De mannen hebben goed werk verricht!

Manche 1: Als laatste naar het starthek omdat ik in de competitie laatste sta, er is nog een mooi plekje vrij waar ik wat ruimte om mij heen heb. Bord 15 seconden: Voetjes voor de steunen op de grond, motor in de twee. Beetje stoer aan het gas draaien :+. Nog 5 seconden; ellebogen omhoog, koppie naar beneden. Toeren laten klimmen (je hoort je eigen motor amper met al die anderen), voorrem goed in, koppeling op laten komen zodat de motor begint te klimmen. Hek klapt, GASSSSS!!!!!!



Viel me voor een allereerste wedstrijd niet eens tegen. Tijdens de wedstrijd een hoop geglibber en geglij op sommige plekken. Als achtste door de eerste tijdwaarneming, tijdens de wedstrijd afgezakt naar de 12e plek. Na een paar rondjes zag ik een kerel met een hoed en een bekende hond staan, m'n schoonpa is me komen aanmoedigen. Vanwege de omstandigheden op de baan rijdt hij zelf niet mee vandaag (zoals er wel meer hebben besloten niet te rijden). Halverwege de wedstrijd begon de motor af en toe wat vreemd te doen, beetje sputteren en niet echt lekker lopen als ik echt vermogen vroeg. Opmerkelijk dat je dan zelfs tijdens je eerste wedstrijd tijd hebt om van alles te analyseren. Mijn conclusie tijdens het rijden was: luchtfilter vervangen! Had er met mijn suffe kop 's morgens geen nieuwe opgezet.
Na een minuutje of 10 ben ik (nog) langzamer gaan rijden, ik kon niet meer bij mijn voorganger komen en degene achter mij kon ik zo op dezelfde afstand houden. Ik zag bij de finish de man met het ronde bord staan en tot mijn schrik had hij nog een bordje in zijn hand met 2 rondes. Dat was niet de bedoeling! Dat ga ik niet redden met mijn verzurende armen! Ik vreesde voor mijn positie en dat ik toch nog wat terug zou vallen. Wat ik niet wist was dat ik de laatste man in dezelfde ronde was, dan merk je toch dat je een pitcrew mist op dit niveau! In de laatste ronde kwam ik ineens heel dichtbij iemand op de baan, zou ik dan toch nog een positie kunnen winnen?! Wat extra gas gegeven nog, maar de twee bochten die er nog te gaan waren waren net niet genoeg. Helaas, maar het had niet uitgemaakt, ik zou die persoon op een ronde zetten. Resultaat: eerste manche als 12e van de 16 in mijn klasse gefinished. Mijn doel was geen laatste en dat heb ik ruimschoots gehaald, zelfs jongere gasten op een 450 achter me gelaten. *D

Dan rusten, de drek van de motor afpoetsen, nieuw luchtfilter steken en even wat eten. Straks manche 2.

Opstellen Parc Ferme, door het resultaat in de eerste manche mocht ik wat eerder een positie kiezen. Weer een lekker vrij plekje gekozen en er ging gelukkig niemand om me heen staan. Hetzelfde ritueel als in de eerste manche speelde zich af, hekkie neer en gas erop! De start was redelijk hetzelfde, alleen de tweede bocht was ruk. Ik zat klem achter een paar mensen en werd behoorlijk ingehaald buitenom. Eerste rondje is wat voorzichtiger rijden om te kijken hoe alle sporen zich hebben gevormd door de tussenliggende wedstrijden. Helaas heb ik de eerste ronde niet af kunnen maken. Terwijl ik tegen de tafel op rijdt pakt mijn motor twee sporen en stuur me dwars de lucht in, vol gas trekt de motor niet meer recht. Doordat ik bult op wat snelheid ben verloren land ik net voor het einde van de tafel, krijg ik een hupje omhoog waardoor de motor nog wat dwarser gegooid wordt en knal ik er aan onderkant van de tafel hard af. Ik weet aan de kant te springen en heb een paar tellen nodig om bij te komen. Ik zie weinig door de bril en trek aan m'n roll-off. Deze heeft de klap helaas niet overleefd en is er uit gevallen. Dan maar met de hand poetsen, helaas ook geen succes. Het blijkt ook rood te zijn in plaats van bruin, ineens ook een rode druppel direct voor m'n oog. Kop kapot dus, omdat ik niets meer zag door de bril en het bloed in m'n oog heb ik de wedstrijd moeten staken. Gechecked door de EHBO en behalve een sneetje boven de wenkbrauw en een kapotte ego geen schade. De grappen dat ik klappen van m'n schoonpa kreeg omdat ik niet hard genoeg ging werden gelukkig al snel gemaakt :')

1630570424244.png


3 dagen later stonden de volgende wedstrijden op het programma, nu met een baan die een heel stuk beter was. Omdat ik overdag nog naar Vlaardingen heen en weer moest kwam ik pas 15 minuten voor de opsteltijd aan, snel kleren aan doen en de motor een beetje warm draaien. Van trainen was geen sprake helaas, een nadeel omdat ik altijd de eerste keer dat ik rijd last krijg van dikke armen na een paar ronden. Toch maar een keer naar laten kijken, want of ik nu fiets of motorrijdt, ontspannen of aan het knallen het is altijd hetzelfde.
Manche 1: Start, klimmende toeren, mensen strak naast me aan beide kanten. Hek neer en gas! Mmmm...vandaag zijn de betere piloten ook op komen dagen want ik zat ineens veel verder naar achteren. Eerste doorkomst als 10de, daarna 9de en ronde daarna 8e. Het ging lekker, ik kon een mooi ritme rijden en had gelukkig geen last van angst o.i.d. door de klapper van een paar dagen eerder. Had zelfs het idee dat ik nog iets harder ging dan anders. Toch mooi hoe je tijdens een wedstrijd net wat meer gas geeft.
Maar dan, F*ck, mijn armen. Het wordt zwaarder, mijn na twee wedstrijden blijkbaar ongeveer even snel rijdende tegenstander komt ineens dichterbij. Ik zie een voorwiel in de bochten, dat gaat niet gebeuren. Ik geef wat meer gas en weet een gaatje te maken. Toch hoor ik elke keer de klappen van die 450 redelijk dicht achter me. Shit, een foutje. Ik wordt gepasseerd en ga direct in de achtervolging, als ik hem kan passeren kan ik hem daarna misschien blokken tot het einde. Na 1,5 ronde in de achtervolging willen m'n armen niet meer en om te voorkomen dat ik er weer af ga laat ik het tempo zakken. Dan ineens zie ik een achterligger met een bekend pakkie aan. De baan is goed en m'n schoonpa rijdt met zijn 69 jaar weer mee. Ik wil hem eigenlijk niet inhalen maar in de een na laatst bocht rijdt hij een wat vreemde lijn. Om te voorkomen dat ik in zijn roost kom draai ik kort af en zet ik het gas erop, dan er toch maar langs. Met 13 seconden achterstand op degene die voor mij rijdt kom ik over de finish als 9e van de 16.

Manche 2: Weer een positie tussen de mensen in, maar ach, we zijn de eerste keer nergens tegenaan gereden dus zal het nu ook wel goedkomen toch? Ik kreeg van iemand de tip om verder naar achteren te starten en dan langzaam naar het hek toe te rollen wanneer het 5 seconden bord getoond wordt. Dat gaan we dus proberen. 5 seconden, toeren maken, rem iets lossen, rollen, rollen, rollen, hek neer. GAS!!!! KUUTTTT, dat is te veel. Op die stalen roosters moet je uitkijken want anders wordt het een soort rodeo rijden. Zoek mij op onderstaande foto :+

1630569522260.png


Ook meteen het nadeel ondervonden van met je voeten voor de pedalen starten: je kan de achterrem niet snel genoeg aantikken om de voorkant naar beneden te brengen. B| Het mooie op de foto is dat het lijkt alsof mijn schoonpa kijkt wat ik aan het uitspoken ben.
Mijn voordeel was dat ik door mijn trage start om een valpartij voor m'n neus heen kon sturen en zo direct weer posities won. Ik kwam de eerste ronde als 8e door direct achter mijn (vaste) tegenstander op de 450. Ik zat er kort op en wilde hem gaan passeren totdat hij aan het einde van de eerste rond de motor direct voor mij op de grond gooit in een bocht. Ik remde hierbij mijn eigen motor dood om maar niet over hem heen te rijden en heb daarna ondervonden dat een viertakt soms kut is om aan te krijgen. Aan alle kanten werd ik gepasseerd totdat ik uiteindelijk weg wist te komen. In het proces mijn stuur ook nog scheef getrokken terwijl ik mijn motor omhoog beurde.
Gelukkig kreeg ik wat aanmoedigingen van mijn dochters en vrouw toen ik eenmaal weer op het gas kon.

1630570214571.png


Aan het einde van de ronde kwam ik als 12e door. Een ronde later kwam ik alweer als 10e door omdat ik een paar geslaagde inhaalacties wist te plaatsen. Weer een ronde later had ik nog een positie gewonnen, dit is echter niet meer in de uitslag gekomen omdat de EHBO op de baan was. Een langzamere deelnemer wilde plaats maken voor de snelle mannen maar werd hierbij hard geraakt. Als resultaat lagen er 3 man op de baan. Utieindelijk als 10e in de klassering opgenomen.

Ik heb me ondanks de valpartij uitstekend vermaakt en vind het jammer dat er niet meer wedstrijden op dit niveau zijn waar ik aan mee kan doen. Helaas heb ik daags na de tweede wedstrijd alsnog best last van m'n nek gekregen door de crash, hopelijk trekt dit snel weg.

Nu een nieuwe helm zoeken omdat die kapot is gegaan en dan weer trainen zodat we volgend jaar nog beter voor de dag kunnen komen :) :t:]
 
Mooi verhaal 👍
Ik herken dat wel van de onderarmen, bij mij trekt dat na een uur rijden of zo pas weg, heel raar.
Bij zo'n crosswedstrijd, rij je dan een kwartier?
 
Mooi verhaal 👍
Ik herken dat wel van de onderarmen, bij mij trekt dat na een uur rijden of zo pas weg, heel raar.
Bij zo'n crosswedstrijd, rij je dan een kwartier?


De eerste dag was het bijna 18 minuten voor mij (12 min + 1 ronde) en dan net voor de nr. 1 je laatste ronde in gaan :'). Dat was op een modderige baan waar ik een tijd van 2:09 als beste had (snelste reed 1:54). De tweede dag hadden we 10 min + 1 ronde en was ik net geen 15 minuten onderweg. Ik reed een seconde of 5 sneller per ronde.
 
Wat is eigenlijk de verwachting voor de offroad ritten, de komende maanden? Zal wel allemaal weer stuk voor stuk geschorst worden, verwacht ik zelf.
 
Dat zie ik ook somber in ja, ben benieuwd wat voor excuus er nu is.
Je zou denken dat Steenwijk sowieso door kan gaan.

Edit: die zou 5 september zijn en is dus al afgelast....


Volgend weekend de 1ste wedstrijd uit de DXCS competitie in Westerbork.
Wordt spannend hoe het veld is en hoe alles verloopt.
Doen er van hier nog mee ?
 
Wat is eigenlijk de verwachting voor de offroad ritten, de komende maanden? Zal wel allemaal weer stuk voor stuk geschorst worden, verwacht ik zelf.
Dat vroeg ik me gister ook af.
Dat zie ik ook somber in ja, ben benieuwd wat voor excuus er nu is.
Je zou denken dat Steenwijk sowieso door kan gaan.

Edit: die zou 5 september zijn en is dus al afgelast....


Volgend weekend de 1ste wedstrijd uit de DXCS competitie in Westerbork.
Wordt spannend hoe het veld is en hoe alles verloopt.
Doen er van hier nog mee ?
Het zou gister een fantastische dag in steenwijk zijn geweest.
 
Het is iedere dag een fantastische dag voor otr Steenwijk maar ik snap je punt.

In mijn ogen kun je het in Steenwijk perfect Covid en Pfas veilig organiseren.
Gelukkig komt de KNMV voor onze belangen op, wat zullen die nu aan het strijden zijn ! [/Moppermodus]
 
Dat zie ik ook somber in ja, ben benieuwd wat voor excuus er nu is.
Je zou denken dat Steenwijk sowieso door kan gaan.

Edit: die zou 5 september zijn en is dus al afgelast....


Volgend weekend de 1ste wedstrijd uit de DXCS competitie in Westerbork.
Wordt spannend hoe het veld is en hoe alles verloopt.
Doen er van hier nog mee ?

Ik lees net dat de XC in Zuidwolde niet doorgaat ivm overlijden van 1 van de organisatoren.
 
Het is iedere dag een fantastische dag voor otr Steenwijk maar ik snap je punt.

In mijn ogen kun je het in Steenwijk perfect Covid en Pfas veilig organiseren.
Gelukkig komt de KNMV voor onze belangen op, wat zullen die nu aan het strijden zijn ! [/Moppermodus]
Die komen liever tegemoet met cursusdagjes, is lekker makkelijk..
 
Het was feest met de DXCS in Westerbork vandaag *O*
Het is gelukt om 2 uur vol te maken en dus nog redelijk rondjes te rijden.
Het niveau over de hele dag leek vrij hoog te zijn (of dat zegt wat over mij)
Top evenement zo weer !
 
Een mooi dagje gehad dus! Ik vind het top dat er steeds meer van dit soort initiatieven komen.

Je hebt dus 2 uur zelfstandig continu rondjes gereden? Heb je nog een pauze tussendoor gehad?

Ik heb gisteren van de motorclub nog een mooie cross gehad op een schaatsbaan. Ze hadden een leuk parcours uitgezet met op en afstapjes naar het binnen terrein. Dit was mijn eerste wedstrijd bij deze club en helaas had ik mijn niveau niet helemaal goed ingeschat ten opzichte van de rest. Veel mannen daar komen hoorde ik achteraf eigenlijk nooit op een crossbaan en rijden voornamelijk alleen offroad. Heb 3x kopstart gepakt en 3x 1e geworden en dat met het lichtste machientje. Volgens degene die mijn rondetijden klokte reed ik ook nog een seconde of 5 sneller dan de groep waarin ik de volgende keer moet starten. Maar nu heb ik tenminste wel een keer een wedstrijdje gewonnen :+.
 
Ik ben iedere 2 rondjes even snel gestopt.
Er zat trouwens ook een stukje maisplak in, wat was dat weer is leuk zeg !

Volgende keer ook 1e dus ?
Klinkt als een leuk initiatief 👍
 
Ik ben iedere 2 rondjes even snel gestopt.
Er zat trouwens ook een stukje maisplak in, wat was dat weer is leuk zeg !

Volgende keer ook 1e dus ?
Klinkt als een leuk initiatief 👍

Dat is ff afwachten, de volgende keer is een crossproef van de enduro van Zelhem. En op de maisvelden zijn de zware jongens toch wat meer in het voordeel dan ik met mijn lichte machientje.
 
Dat is ff afwachten, de volgende keer is een crossproef van de enduro van Zelhem. En op de maisvelden zijn de zware jongens toch wat meer in het voordeel dan ik met mijn lichte machientje.
Als de maisplakken niet zompig en bochtig zijn, kun met een lichtere nog veel sneller zijn.
 
Nou, als ze bochtig zijn kun je toch juist wat met een lichtere motor ?

Ik heb trouwens met onze terug getunede 200exc nog geen moment vermogen gemist.

Edit : niet goed gelezen, dat zeg je dus juist :+
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd of we weer over de maisvelden kunnen gaan rijden of het 'iets van vroeger' wordt

Het zal steeds moeilijker worden om de mais open te laten liggen lijkt me met die stikstofdiscussie.
 
Als de maisplakken niet zompig en bochtig zijn, kun met een lichtere nog veel sneller zijn.

Nou, als ze bochtig zijn kun je toch juist wat met een lichtere motor ?

Ik heb trouwens met onze terug getunede 200exc nog geen moment vermogen gemist.

Klopt beide, zolang het niet nat is zal het wel meevallen. De weersvoorspelling voor de komende 14 dagen zijn in ieder geval goed daarvoor. Maar als het een natte bende wordt. Och, we gaan het wel zien. Ik heb in ieder geval lol en daar gaat het mij het meeste om :Y
 
Afgelopen zaterdag de Enduro simulatie van Wesley Pittens gereden in oirschot. Rondje in onderstaande video. De komende 10 weken ofzo gaat het ieder weekend gelukkig weer. De georganiseerde ritten/wedstrijden. Zin an.

 
@gemonde Zit dat filmpje van je nieuwe brommer te kijken, had je niet beter zelf een stuk pijp en een lasapparaat kunnen pakken om wat te maken. Je hebt dat hele ding al verbouwd na aanschaf _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan