Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Ik zou maar ff wachten met het vervangen van onderdeeltjes alvorens bij de dealer langsgegaan. Je geeft ze dan wellicht een perfect excuus om het probleem dan bij jou terug te leggen.
 
Ik heb een paar weken geleden de tank van m'n leen-Beta leeggereden.
Combinatie van kapot reserve-lampje en 'kan nog wel'.
Moest 3 kilometer naar huis lopen, goede les geweest, dat gaat me nooit meer gebeuren.
Ben wel benieuwd wat de dealer zegt, ik vind dat dit toch wel gewoon opgelost moet worden.
Woon je er in de buurt?
 
Het is 45 minuten rijden, vandaar dat ik eerst even de kleine dingetjes wilde uitsluiten.

Ik neem ook aan dat het opgelost wordt hoor. Tot nu toe een hele schappelijke kerel.

Tijdens het storing zoeken is de enige afwijking die ik heb gevonden de bobine.
Voor het vervangen van een bobine (10 minuutjes voor de vakman) en de materiaalkosten (€28 ex BTW) een slechte naam maken heeft natuurlijk geen zin op een motor die net verkocht is voor bijna 7K.
Als het de CDI zou zijn wordt het dan wel weer een duur grapje.

Had die Beta een reserve lampje? Die van mij alleen een on-off-reserve kraantje.
 
Aangezien er vanaf deze week weer publiek bij evenementen mag zijn wil ik misschien even kijken in Markelo. Wie van hier rijdt wanneer mee?
 
Mooie shit situatie, hopelijk krijg je inderdaad wat omdersteuning vanuit de dealer. Succes!
De CDI blijkt overleden door een defecte condensator + diodebank.

Alleen de CDI was niet op voorraad, die wordt besteld. In overleg wordt die thuisgestuurd en monteer ik hem zelf (scheelt nogmaals 1,5 uur rijden).
Alles onder garantie.
 
Mag ook wel even gezegd worden. Ondanks dat ze (Resa motoren) me een motor verkocht hebben die wel heel snel de geest gegeven heeft, ze lossen het keurig op en denken goed mee. Dat ik zelf begonnen was vonden ze niet meer dan logisch en deed geen afbreuk aan dat ze het gewoon aanpakten.

Bij aankoop flikkerde het boordcomputertje wat. Daar zouden ze een nieuwe voor bestellen en monteren, maar ik wilde rijden dus zouden ze me die nasturen zodat ik hem kon monteren. Dit bleek echter niet aan de computer te liggen, maar aan de defecte condensator en was dus een voorbode voor de CDI die zou sneuvelen. Mocht iemand dus een flikkerend dashboardje krijgen, direct condensator wisselen, t ding kost bijna niks.
 
Mijn conclusie met betrekking tot het vastlopen van mijn blok is als volgt:

Te weinig olie in het big end lager door een obstructie in het oliekanaal.
Er is blijkbaar een bus in het carter gevallen zonder dat ik het doorhad tijdens monteren cilinder. Die was te zacht en groot om direct ergens klem te zitten. Is door het lager in 4 gehakt en dat is in het oliekanaal onderin het carter gaan zitten vlak voor de doorgang naar de oliepomp. Het heeft het 16 uur volgehouden. -O-:$:XB|8)7

Een operatie van ruim 1000 euro totaal door een lullig dingetje van 2 euro ofzo. 1,63 euro.

De rest van het blok ziet er nog perfect uit. Wel ga ik preventief alle lagers vervangen, lager uitgaande as en een ander lager liepen niet soepel meer.

Zojuist allerlei bouten weggebracht voor opnieuw te verzinken en morgen wat blokdeksels naar @Timo84 brengen voor een vers laagje bescherming en dan hopelijk binnenkort weer snel opbouwen.
 
You win some, you lose some.
Balen ! Slikken en weer door, doe je goed :t

Mooi dat je een oorzaak heb.
 
Het frame is terug van de poedercoater. Over het algemeen netjes gedaan. Een paat plekjes die niet helemaal 100% gedekt zijn maar met al hoekjes en dingetjes ook niet verwonderlijk. Wat vervelender is, is dat het framenummer verdwenen is. Dat zijn ze helaas vergeten af te plakken. Kan gebeuren, ze baalden er zelf ook van. Wie heeft ervaring met het identiteitsonderzoek bij de rdw? Hoe makkelijk/moeilijk is dit? Kosten daarvoor heb ik teruggekregen van de coater.

Net even gekeken, eerste mogelijkheid in Arnhem is 18 augustus 🤨.
 
Laatst bewerkt:
Frame nummer ga je in ieder geval niet terug vinden door middel van schuren. Ktm heeft het nummer in de coating staan en niet in het frame.
 
Ik ga morgen een poging wagen met een röntgenfoto. Dat zal misschien de RDW kunnen overhalen de lak te laten zitten. Zonde als ze de boel eraf krabben en er niets te zien blijkt.
 
Ik ga morgen een poging wagen met een röntgenfoto. Dat zal misschien de RDW kunnen overhalen de lak te laten zitten. Zonde als ze de boel eraf krabben en er niets te zien blijkt.
dat is wel waardeloos bij KTM ja! Mijn vorige husa had bij import ook 1 letter die weggeschaafd was door een kabeltje, moest ik ook al nieuwe nummers in laten slaan bij de RDW, mooie klote kosten waar je niet op zit te wachten.
 
Het frame is terug van de poedercoater. Over het algemeen netjes gedaan. Een paat plekjes die niet helemaal 100% gedekt zijn maar met al hoekjes en dingetjes ook niet verwonderlijk. Wat vervelender is, is dat het framenummer verdwenen is. Dat zijn ze helaas vergeten af te plakken. Kan gebeuren, ze baalden er zelf ook van. Wie heeft ervaring met het identiteitsonderzoek bij de rdw? Hoe makkelijk/moeilijk is dit? Kosten daarvoor heb ik teruggekregen van de coater.

Net even gekeken, eerste mogelijkheid in Arnhem is 18 augustu
Dat is wel goed zuur, bij Coatingplus gebeurd? Heb dat serieus nog nooit mee gemaakt zo slordig. Kijk maar uit met RDW en die framenummers.
Maatje van me verkocht ooit een KTM exc waarvan hij het frane had laten coaten. Jongen die hem gekocht had was zonder iets te melden ermee naar het RDW gegaan. Die hebben toe de motor als gestolen verklaard, is echt een heel gezeik geweest.
 
Is inderdaad bij coatingplus gebeurd. Foutje kan gebeuren natuurlijk. Heb al wel de kosten voor de keuring terug gekregen, maar stel dat het moeilijk wordt heb ik een andere uitdaging.
 
Nope, heb nu helemaal niets meer. Typeplaatje was al helemaal weggesleten. Wat dat betreft heeft KTM wel iets waar ze op kunnen verbeteren.

29 juli mag ik me bij de RDW melden dan gaan we zien wat er gebeurd.
 
Heel slecht gedacht misschien, maar wat nou als je alles gewoon weer in elkaar bouwt?

Ik rij al wel een poosje auto/motor, maar nog nooit heeft er een agent het framenummer met de papieren gecontroleerd...
 
Daar heb ik ook aan gedacht. Maar mocht ik hem ooit willen verkopen en er let iemand op dan krijg je hem natuurlijk niet meer verkocht.
Dan onderneem ik liever nu de stappen zodat ze wellicht het idee hebben dan ik me graag aan de regels conformeer en het heel belangrijk vindt dat er een nummer in staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan