Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Ik kan altijd nog meer mensen die ik ken meevragen maar het leek mij wel zo leuk om zoveel mogelijk MF'ers bij elkaar te krijgen en dan aan te vullen als dat nodig is.
 
Fack....koppelingblokkeertool schiet los, binnenste korf naar de k*t. Ook maar weer nieuw kopen.

Bijgevoegd een filmpje van het probleem... ja,vvs syndroom 👻
 
Dat is lullig van de korf. Hoe kan het bigend lager kapot lopen dan? Enig idee van de oorzaak? Hoveel uur? Verder geen rare slijtage of beschadigingen?
 
Ik heb geen idee hoeveel uur er op het lager zit. Carter zat wel met een minimale hoeveelheid vloeibare pakking dicht dus ik vermoed dat er iig 1 keer wat vervangen is. Totaal staat er +/- 316 uur op de motor.

Heb met demonteren niets raars gezien. Alles ziet er nog netjes uit verder, maar misschien kom ik tijdens schoonmaken van alle onderdelen nog wel wat tegen.
 
Gebruik je de koppeling blokkeertool alleen maar om de koppelingsmoer los te draaien?
Ik heb nog altijd genoeg gehad aan alleen een slagmoersleutel en met de hand de korf tegen houden. Zonder handschoenen want als die je hand mee trekken is niet leuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Carter zat wel met een minimale hoeveelheid vloeibare pakking dicht dus ik vermoed dat er iig 1 keer wat vervangen is.

Als er vloeibarepakking zit tussen de carters waar een pakking hoort kan het wel zijn dat het carter iets te smal word (0,1mm). Maar ik zou zeggen dat de krukaslagers er dan aangaan, niet de drijfstang. Wat ik ook eens gehoord heb is dat een lekkende koppelingcilinder (bij de modellen met remvloeistof in de koppeling) ervoor zorgt dat er remvloeistof in de motorolie komt, ook niet bevordelijk.
 
Gebruik je de koppeling blokkeertool alleen maar om de koppelingsmoer los te draaien?
Ik heb nog altijd genoeg gehad aan alleen een slagmoersleutel en met de hand de korf tegen houden. Zonder handschoenen want als die je hand mee trekken is niet leuk.

Klopt, alleen daarvoor. Heb geen slagmoersleutel, dus dan maar zo. Maar wellicht is een slagmoersleutel wel handiger. Het is nu alsnog kutten met blokkeertool vast houden en als een malle aan het wringijzer trekker. Daar ging het dus ook fout. :/
 
Waar woon je? Slagmoer sleutel mag je hier wel even gebruiken.
Die moer zal weer op moment vast moeten dus dan gebruik je de blokkeer tool.
Los doe ik altijd met lucht.
 
Hij is nu al los hoor ;) maar bedankt voor het aanbod! IMG-20210616-WA0020.jpeg

Zal alsnog wel een fruttelateur kopen. Iemand nog tips voor een prima ding voor weinig. Budget is met 85 euro gekrompen 🤣
 
Het goedkope spul gaat je waarschijnlijk niet helpen.
Ik zet hem ook wel in z'n 6 en trap op de rem.
 
Mwa heb jaren met een 3 tientjes merkloze luchtsleutel van Soer (lokale technische action) gewerkt. Over de 100 AM6'jes en van alles en nogwat los getrokken.

Pas de de voortandwiel moer van de Versys schoot hij te kort. Achteraf bleek dat de hele wereld daar problemen bij heeft bij eerste demontage en pijpen van 3 meter geen uitzonderingen zijn dus t zij m vergeven.
Goedkoop compressortje er bij kun je net op de 150 euro wel klaar zijn.
 
Ja die kan t zat.
Ik was al voor je aan t kijken. HBM zit rond hetzelfde geld. Ik had toen een 560 Nm, das wel wat ik minimaal zou doen.
Heb je al een compressor?
 
Heb deze ook gevonden, komt uit ede. Daar verkopen ze ook veel HBM spul, voordeel is dat ze ook nog een kleine doppenset hebben. Bij HBM en autogereedschap is veel uitverkocht.


Ik heb al een compressor, een Airpress 340/90, die trekt dat wel.

 
Die red dat zat. Ben zelf begonnen met zo'n Airpress 6liter instap model.

Nu heb ik zo'n HBM low noise compessor met 50L buffervat. Dat low noise bevalt super, maar ik gebruik m ook wat vaker denk ik...
 
In dit geval was het blok al uitgebouwd dus dan helpt dat niet echt meer.

Zo'n ding zal de klus toch wel moeten kunnen klaren?

Als het blok al uitgebouwd is en je door midden gebroken drijf stang is niet de reden dat hij al uitgebouwd is, kun je gewoon je drijfstang vasthouden en de moer losdraaien met de slagmoersleutel. 😂
Vast gebeurd hier ook met de slagmoersleutel.
 
Het goedkope spul gaat je waarschijnlijk niet helpen.
Ik zet hem ook wel in z'n 6 en trap op de rem.
De diameter van de slang is erg belangrijk. Kies deze met een zo groot mogelijke doorlaat, geldt ook voor de koppelingen.
 
De diameter van de slang is erg belangrijk. Kies deze met een zo groot mogelijke doorlaat, geldt ook voor de koppelingen.
En korter is beter.

Ik heb een lange dunne slang voor normaal spuit en luchtsleutel werk. Hebben we te maken met een weigeraar dan pak ik de korte dikke slang.

Als het werk belangrijker is dan de levensduur van het gereedschap is een hack even een dikke olie druppel in de luchtsleutel. Zijn de eerste paar klappen net even wat harder.
 
Als het blok al uitgebouwd is en je door midden gebroken drijf stang is niet de reden dat hij al uitgebouwd is, kun je gewoon je drijfstang vasthouden en de moer losdraaien met de slagmoersleutel. 😂
Vast gebeurd hier ook met de slagmoersleutel.

Ik begin vaak met een kleine hamer omdat ik bang ben dat ik wat sloop (wat me zoals jullie lezen mij wel eens overkomt :+) en moet daarna vaak een grotere hamer pakken.

Daarom heb ik nu met die ervaring dan ook deze besteld voor de volgende keer!

1623931874631.png
 
De 250 heeft de geest gegeven vandaag, na een paar uur heerlijk rijden is hij er mee gestopt.
Geen vonk, bougie en bougiedop doen het op de andere Beta wel.
Eens zien wat de dealer er van zegt maandag. Heb m bericht gestuurd, maar verwacht uiteraard niet dat ie daar zaterdagavond of zondag naar kijkt.
 
Wel heel bijzonder ''toeval''.
De tank raakte leeg (stond al op reserve, stom natuurlijk). Du viel echt weg zoals je van een lege tank verwacht. Geen ploffen, geen klappen niks.

Walk off shame naar de auto, vol gegooid met benzine. Op de startmotor niet aanslaan, geen plofje niks. Ook bij aanlopen niks.
Bougie er uit. Zeiknat en gitzwart. Bougie vonkte ook niet meer.

Bougie in de 125 Beta, direct vonk.

Thuis bougiedop gewisseld met een goeie, wederom niks.
Gezien de bobine bereikbaar zit met de tank er op het volgende (google zoekresultaat) getest:
48891143_10155675659506036_7799476866540109824_n.jpg.7047836d602e453ef44e2a83c68f7bd6.jpg

De Rood omlijnde gaf ca 6K Ohm...

Verder even de onsteking doorgemeten volgens een WPH van het 2019 blok dat ik op internet had gevonden:
Pick up Red – Green 100Ω ± 20%: 101 ohm, prima
Stator Red/Black – White/Red 14,7Ω ±15%: 14,8 ohm, doen we het voor.
Yellow – Mass 0,61Ω ±15%: 0,6 ohm, perfect.
Yellow - White 0,18Ω ±15%: versprong tussen 0,1 en 0,2 ohm, perfect.

Hoofverdachte is dus de bobine.
Of zijn er bekende ''storingen'' na de tank leegrijden?
Mechanisch is hij goed, gaat gewoon rond en bouwt compressie op. Elektronisch probleem dus.

Nu heb ik er net deze week grof geld voor betaald bij een Beta dealer al zeg ik het zelf. Dus eigenlijk verwacht ik wel dat het opgelost wordt, maar zou zonde zijn als ik gewoon een storing moet resetten oid na leegrijden.
 
"Stop" kabeltje zou je bij de bobine ff eraf kunnen halen , weet niet zeker of dat straffeloos kan bij dit model maar meestal wel. Voor het geval er sluiting in de stopknop zit , of de kabel er naar toe.
 
Weet iemand zo welke kabel dat is?

Er komt aan de bovenste (Tab B) komt 1 groene binnen, dat is van de regen/zon switch. In de ene stand oneindige weerstand, in de andere stand bijna niet. Geen effect op het niet starten.
Op de andere zitten 2 kabels welke functie ik niet weet.
Die van A zal de regeling zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan