Bush Bike Pim
Rookie
- 24 aug 2018
- 23
- 11
Tja dat dacht ik vroeger ook,blokje gereviseerd en nog niet eens in de tuin maar op de garage vloer,alles zo netjes mogelijk in elkaar
gezet,liep weer prima dus rijden,na een aantal km een klap en de motor liep nog maar op 2 cilinders,eenmaal weer thuis kleppendeksel er af
en een mooie doormidden gebroken nokkenas staarde me verdrietig aan,bleek er wat vuil in een oliesproeier gekomen te zijn en zonder olie
draaien gaat toch niet lang goed.
maar wel steeds op tijd je luchtfilter vervangen ??? de logica ???
Met zulke werkzaamheden zou ik er niet bang voor zijn. Dat wat er eventueel op zou komen spoelt er vast af met olie en verdwijnt linea recta het filter in. Lijkt me dat de pomp er niet stuk op loopt? Stof onder lagerschalen, waar het niet schoon spoelt, is dacht ik wel een slijtage verhoger. Maar zelfs dan lijkt me dat het lang goed gaat.
Zit niet zo in het revisie wereldje maar die mannen lopen toch ook niet meer haarnetjes op
maar wel steeds op tijd je luchtfilter vervangen ??? de logica ???
Klopt, ik klop altijd mijn luchtfilter gewoon eens uit tegen een muurtje en steek hem dan terug. Het bespaart je gewoon 4-5 filters...Ook is een luchtfilter niet meer dan een ordinair verkooppraatje, nergens voor nodig. Het is alleen maar om geld uit je zak te kloppen.
Zal de eerste niet zijn die na zo'n grote reparatie de killswitch, of andere belangrijke stekker is vergeten of er twee verwisseld heeft
Er is vonk en de startmotor draait. dus de killswitch lijkt me niet.
Ik zou eerst compressie meten.
Beter is een lektest.Hoe ga je compressie meten met een automatische de-compressor?
Waarom heeft de "nieuwe" XT660Z eigenlijk nog een de-compressor? Is toch alleen e-start?Hoe ga je compressie meten met een automatische de-compressor?
Om de startmotor te ontlasten.Waarom heeft de "nieuwe" XT660Z eigenlijk nog een de-compressor? Is toch alleen e-start?
Ook hier heb je weer gelijk in, snap niet waarom ik altijd zo moeilijk doe als ik een motorblok open heb liggen.
Oliepomp kan wel wat hebben, en de lagers gaan echt niet stuk van een beetje zand, en zuigers kunnen er echt wel goed tegen.
Zal natuurlijk lang goed gaan, zie je als techneut leer ik hier nog steeds elke dag weer nieuwe dingen.
Mijn Guzzi heeft 550cc per cilinder, ding heeft een loeizware auto-startmotor en 40Ah accu nodig.Waarom heeft de "nieuwe" XT660Z eigenlijk nog een de-compressor? Is toch alleen e-start?
Om de startmotor te ontlasten.
Mijn XT600Z heeft ook e-start en geen decompressor en dat is maar 60cc minder. Gewoon een kleine 12ah accu. Dit model heeft nooit problemen gehad met de e-starter dus snap niet waarom ze voor de 660 voor extra complexiteit kiezen.Mijn Guzzi heeft 550cc per cilinder, ding heeft een loeizware auto-startmotor en 40Ah accu nodig.
8.5:1 VS 10:1Mijn XT600Z heeft ook e-start en geen decompressor en dat is maar 60cc minder. Gewoon een kleine 12ah accu. Dit model heeft nooit problemen gehad met de e-starter dus snap niet waarom ze voor de 660 voor extra complexiteit kiezen.
BIj een hardcore enduro kan ik het me nog voorstellen, waar je graag wil dat hij makkelijk start terwijl je ergens vast op een helling staat.
Maar goed, check inderdaad maar eens of hij goed werkt of haal em anders compleet weg. Volgens mij kan je die pin er wel uithalen..
Fair enough.... ze zullen het wel nodig gevonden hebben al heb je met wiseco 11.5:1 pistons in een XT600 ook geen andere e-start nodig, maar goed allemaal een andere discussie8.5:1 VS 10:1
Gelukkig heb jij er meer verstand van dan die domme ingenieurs van Yamaha.Mijn XT600Z heeft ook e-start en geen decompressor en dat is maar 60cc minder. Gewoon een kleine 12ah accu. Dit model heeft nooit problemen gehad met de e-starter dus snap niet waarom ze voor de 660 voor extra complexiteit kiezen.
BIj een hardcore enduro kan ik het me nog voorstellen, waar je graag wil dat hij makkelijk start terwijl je ergens vast op een helling staat.
Maar goed, check inderdaad maar eens of hij goed werkt of haal em anders compleet weg. Volgens mij kan je die pin er wel uithalen..
Gelukkig ben je techneut, want goed lezen gaat je minder af
Leg eens uit??????
Dacht juist dat de nono,s moeite hebben met begrijpend lezen????
Heb je voldoende compressie, kleplichter mechaniek in de nokkenas werkt zoals het moet.
niet een tandje verdraaid... bedoelde ik...
1. Compressie meten
Ik heb het begin van dit topic even gemist, maar ik heb exact hetzelfde gehad. Ook een XT660Z, met 45.000 verbruikte hij bijna een liter op de 1000km.
Blok is open geweest, maar eigenlijk zag alles er prima uit. Wel een nieuwe zuiger, nieuwe veren en klepseals laten monteren. Honen was volgens de specialist niet nodig.
Probleem was daarna wel opgelost. Ben inmiddels alweer 55.000km verder. Hij heeft nu een ton gelopen. Ben net terug van vakantie, 8500km gemaakt en bij elkaar een liter olie bijgevuld. Dat is ruim binnen de perken voor een dikke eencilinder.
Maar goed weer on topic,heb je tijdens de de of montage de accu losgekoppeld gehad?
Zo niet kan het zijn dat je ECU nu overleden is.
Motor liep voor de revisie nog ,dus dat er al een vuiltje aanwezig was is onmogelijk,er is iets van vuil tijdens de de of montage in dat kanaal terecht
gekomen en is daarna in de oliesproeier beland,achteraf was het een bekend euvel en moest je die kanaaltjes goed schoonblazen voor de montage,
andere mensen hadden er ook al mee te maken gehad.
Maar goed ,ideaal is natuurlijk een zo schoon mogelijke ruimte ,helaas heeft niet iedereen daar beschikking over,maar op de grond in het vuil sleutelen is
te gek,dan ben je echt verkeerd bezig.
brandstof, compressie, vonk.
Brandstof, spuitje remmen reiniger in de inlaat en hij moet iets doen.
Compressie, vinger op het bougie gat (wel een lange vinger nodig} beter compressiemeter. geen of veel te weinig, timing of decompressie mechanisme.
Vonk, even kijken of je een goede vonk hebt, andere bougie proberen.
Misschien is het handig om de werking van de de-compressor te controleren.
Wie weet zit er een stofje, zand of vogelpoep tussen.
Hoe ga je compressie meten met een automatische de-compressor?
Beter is een lektest.
Dit klinkt erg goed Frazer! Ik hoop dat mijn Tenere er net zo goed vanaf komt, een ton op de teller klinkt behoorlijk netjes voor een 'Thumper'. En ik ben nog lang niet klaar met de Yamaha. Aardige rit ook zo te lezen, waar ben je geweest?
Laatste rit was via de Balkan naar Griekenland. Maar verder heb ik heb ik op een paar landen na heel Europa er al mee afgevinkt.
Afgezien van dat olieverbruik nooit problemen gehad. Er was hier iemand op MF die zelfs 130.000km met zijn Tenere heeft gereden.