Olie ververs vraag

lynx01

MF'er
2 mei 2009
89
0
Alphen aan den Rijn
Daar is de noob weer.....
Ik heb mijn motor al klaar gemaakt voor de winterstalling. Gewassen, tankje vol enz enz. Nou lees ik alleen hier dat het ook verstandig is om je olie voor de winter te verversen. Hier zit ik even met een vraagje over. De olie loopt er beter uit als de olie warm is en er komt meer vullis mee. Dus moet ik hem even warm laten draaien. Na de verversing moet ik de motor weer even laten draaien om de olie rond te krijgen en door het filter te laten lopen. Echt warm wordt de motor niet en de uitlaat ook niet. Resultaat: condens in de uitlaat? Waar doe ik verstandig aan? Na de verversing een tijd stationair laten draaien of is dit slecht? Zo ja hoelang? (Ik heb twee paddock standaards dus ik heb de motor recht staan). Ik zie het namelijk niet meer gebeuren dat ik een stuk ga rijden, omdat ik alles al klaar heb en het weer ook klote is. Of loopt het allemaal wel los en zal er niet zo snel condens in de uitlaat komen. Heb namelijk geen zin dat er een gat in de uitlaat gaat lopen rotten. -O-
Tips? werkwijzes?
Graag!
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Als de olie nog warm is net nadat de motor heeft gelopen, is het vuil nog volop vermengt met de olie en niet naar beneden gezakt, en stroomt het dus gewoon mee.
Dat is geen mening, dat is geen verzinsel, dat is geen stoerdoenerij, dat is geen mannetje op het forum uitspraak, dat is geen fabeltje, dat is niet nutteloos.

Dat is gewoon een feit.

Het topic begon in de avond met 5 reacties, kom ik even later terug, kenonnen! 47 reacties! Wat is daar aan de hand ;)

Een monteur uitleggen waarom warme olie beter is dan koude... '(

@Rambabbel: gouwe tijden voor jou! Ga eens gauw terug de bakkerij in!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf het diploma autotechnicus en enkele jaren ervaring als automonteur (en motoren als hobby en passie, ook het sleutelen).
Neem van mij aan, dat je de olie het best ververst als het warm is. De olie loopt dan lekkerder weg omdat het wat dunner is dan wanneer deze koud is. Vuilafzetting is niet noemenswaardig wanneer je de motor altijd normaal warm rijdt. Tenzij je zo'n figuur bent dat de motor af en toe even de garagebox uitrolt om even met wat spasmen aan de gashendel te trekken om je buurjongetjes te laten horen wat voor bruut geluidje er wel iet in je motor zit waarna je hem meteen weer uitzet,(comma voor de adempauze), heb je niet veel vochtafzetting en andere meuk in je olie( Tenzij je hem afragt,dan kun je "black sludge"krijgen maar dat zie en merk je snel genoeg).
Gewoon doen wanneer hij warm is dus. En persoonlijk zou ik het t liefst doen als je er weer op gaat rijden na de winter.
 
Ja nog een paar keer gereageerd na mijn laatste argument, maar niet meer inhoudelijk...

Meende dat hij degene was die zei dat er niemand wou meegaan in de discussie :?

ja dat dacht ik idd ook gelezen te hebben, dat ie het jammer vond dat niemand de discussie aan wilt...

iig wel een perfect voorbeeld van waarom ik het voornaamste onderhoud aan mn motor zelf doe en hetgeen wat ik uitbesteed alleen aan een monteur die ik persoonlijk ken en dan nog blijf ik erbij staan..
 
ja met houtere wielen.

dat vuil zit dan tog vermengd in de olie?
dus toen jij voor de laatste keer heb gereden met je motor was ie warm toen is hij afgekoeld en dat VUIL is toen samen met de olie het carter ingelopen.
en dus kwestie van plug eruit en het VUIL loopt erzo mee uit.

Nu wil ik geen partij kiezen hoor, maar hij heeft wel een punt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan