oliebout te los alle olie eruit!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friso a2

MF'er
17 okt 2020
182
76
beste allemaal,

Ik had afgelopen zaterdag mijn olie vervangen en het boutje waar de olie uitgaat weer terug geschroeft. niet zo strak maar ook naar mijn idee niet te los. ik maak een testritje komt geen olie eruit nouw mooi. dus ik dinsdag mijn ketting schoonmaken zet hem schuin tegen de heg aan, kom 2 uur later terug naar mijn motor zie ik een hele plas olie. hoe kan het dat de olie er niet eerder is uitgelopen? ik kon de bout nog wel 3 slagen strakker draaien maar naar mijn idee hoeft die oliebout nooit zo strak?
 
beste allemaal,

Ik had afgelopen zaterdag mijn olie vervangen en het boutje waar de olie uitgaat weer terug geschroeft. niet zo strak maar ook naar mijn idee niet te los. ik maak een testritje komt geen olie eruit nouw mooi. dus ik dinsdag mijn ketting schoonmaken zet hem schuin tegen de heg aan, kom 2 uur later terug naar mijn motor zie ik een hele plas olie. hoe kan het dat de olie er niet eerder is uitgelopen? ik kon de bout nog wel 3 slagen strakker draaien maar naar mijn idee hoeft die oliebout nooit zo strak?
Nieuwe ring gebruikt?
 
Als je hem op het juiste moment had aangedraaid had het niets uitgemaakt of je de oude of nieuwe ring had gebruikt.
Je hebt goed geluk gehad nu. Koop een momentsleutel. Die zijn niet zo duur. Iig goedkoper dan een schuiver als de olie er tijdens het rijden uit gekomen was.
Inderdaad, mazzel dat het niet tijdens het rijden is gebeurd!
 
ik kon de bout nog wel 3 slagen strakker draaien
Dat er olie uitloopt is dus niet zo vreemd zat dus gewoon niet vast en er helemaal in .
Drie slagen is meer dan drie millimeter vrij van de afdichtring , de olie kan er alleen maar uit via het schroefdraad en dat duurt even.
Vandaar dat je niet gelijk ziet dat die lekt .
 
Als je geen momentsleutel gebruikt, pak dan de gewone sleutel alleen vast met de wijs- en middelvinger. Dan weerstand opbouwen.
Gezien de gebeurtenis (te los) en de uitspraak (zo vast als mogelijk) ontbreekt het gevoel nog. Ik zou adviseren: koop een goedkope momentsleutel. Die paar Nm verschil maken niet zoveel uit bij een carterplug.
 
Het gevoel van een bout die met het juiste moment is aangedraaid is heel duidelijk. Je draait dan net de rek uit het materiaal. Als je dat gevoel niet kent, of herkent, gebruik dan een goede momentsleutel en het juiste moment.
 
Het gevoel van een bout die met het juiste moment is aangedraaid is heel duidelijk. Je draait dan net de rek uit het materiaal. Als je dat gevoel niet kent, of herkent, gebruik dan een goede momentsleutel en het juiste moment.

Ik ken wel het gevoel van een bout die dan na het vastdraaien opeens weer los gaat. En her gevoel dat je boonstra dan weer moet bellen voor een nieuwe carterpan.
 
Het gevoel van een bout die met het juiste moment is aangedraaid is heel duidelijk. Je draait dan net de rek uit het materiaal. Als je dat gevoel niet kent, of herkent, gebruik dan een goede momentsleutel en het juiste moment.

Heeeel duidelijk_O-

Inderdaad voor de slopers ''zoals mij'' is een moment sleutel één van de mooiste dingen die bestaat.
Even bij HBM kijken, wel eerste het goede bereik bepalen. Heb een van 5 t/m 25 Nm gekocht, vooral voor de kleinere/lage moment dingen ontbreekt bij mij het fingerspitzengefühl.

Ook gewoon een fijn gevoel dat je zeker weet dat het goed is.
 
Had je de bout na 1e keer losdraaien wel eerst met de hand er weer ingedraaid tot handvast ? En dan pas met een (dop)sleutel handvast draaien. En achteraf had je beter een nieuwe knelring kunnen gebruiken. Hergebruiken van een knelring is risico dat de afdichting niet goed genoeg is. Bij koperen ring, deze kun je zelf uitgloeien voor hergebruik, boven een brander tot helder rood, dan direct koelen in water.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan