In andere topics m.b.t. het vervangen van de oliekeerring om de uitgaande as wordt veelal verteld dat men de oude keerring er met 2 zelftappende parkers of zelf alleen door er met een tang aan te trekken uit hebben gekregen.
Bij mijn CB750 lijkt dit niet mogelijk te zijn, zie foto;
[afbeelding]
Wie heeft er ervaring met deze klus in dit type motorblok?
dikke schroef erin draaien en dan met een waterpomptang wrikken . Heb zelf een blokje hout onder de schroef gelegd en kon zo de waterpomptang als hefboom gebruiken . Moet er uitkomen , kan niet missen
[afbeelding]
Lijkt me geen goed idee.
Als je goed kijkt naar de foto dan zie je dat de metalen rand achter de wang van de keerring onderdeel is van het blok, althans zo lijkt het.
De foto van de metalen ring met de dikke schroef erin zou dat metaal kunnen zijn?
dikke schroef erin draaien en dan met een waterpomptang wrikken . Heb zelf een blokje hout onder de schroef gelegd en kon zo de waterpomptang als hefboom gebruiken . Moet er uitkomen , kan niet missen
...
Lijkt me geen goed idee.
Als je goed kijkt naar de foto dan zie je dat de metalen rand achter de wang van de keerring onderdeel is van het blok, althans zo lijkt het.
De foto van de metalen ring met de dikke schroef erin zou dat metaal kunnen zijn?
De keering staat op zich en is geen onderdeel van het blok ( het metaal dat je ziet is van de keerring zelf ) . Uiteraard heb ik wel eerst een klein gaatje geboord (in de keerring) voordat ik de schroef erin draaide . Zorg er ook voor dat je de wand van het blok niet raakt zoals gezegd . Het kan ook zijn dat er nog een lip op de keerringrand zit die in een uitsparing in het carter valt .( is bij mijn vfr wel zo ). Dit kan het loshalen wat bemoeilijken maar uiteindelijk zal ie verliezen . Als de schroef er eenmaal inzit kan je gerust wat meer geweld gebruiken . Denk erom dat je motor niet omlazerdGing bij mij net goed namelijk .
Doe nou niet zo moeilijk en haal het blokje uit elkaar!
Er zijn genoeg forummers die altijd zeggen dat het een kwestie van "minuutjes" is om iets te repareren, dus spreek die maar eens aan lijkt me zo.
koop anders eerst ff die keerring, dan kun je 'm ff bekijken en daarmee een betere opossing bedenken
koop anders eerst ff die keerring, dan kun je 'm ff bekijken en daarmee een betere opossing bedenken
De bewuste keerring:
[afbeelding]
Zo te zien rondom met een lip, die in een uitsparing van het carter valt.
Wel van rubber zo te zien. Dus met wat extra geweld de keerring er uit trekken, lip van nieuwe ring verwijderen en de ring met wat loctite op zijn plaats plakken.
Alternatief: blok splitsen, met een hoop werk en nog meer kosten voor andere pakkingen.