Hoezo is een koeler van een cv efficienter, ze staan vooral bekend om hun hoge weerstand.
ai ik wist dat die vraag ging komen.
Die koeler van een 400 zit op het balhoofd, balhoofd is warm, balhoofd blokkeert imho de stroming van de lucht en volgens mij is het oppervlak van die 2cv koeler nét iets groter.
Is allemaal op te lossen door hem niet aan het balhoofd te maken, maar zo'n krom ding zonder iets erachter ziet er ook niet uit
maar daarom
denk ik dus dat die 2cv koeler effcienter is qua warmtewisseling. Hoge weerstand (van de olie door de koeler) boeit me niet enorm veel, die retourpomp buffelt het er toch wel doorheen, komt dan alleen iets meer druk op te staan.
Maargoed... heb geen zin om weer veel geld uit te geven aan zo'n koeler en die 2cv koeler heb ik liggen en aan het balhoofd komt de mijne toch niet want daar zit mn lamp voor dus dat schiet niet op.
Ben er nog niet helemaal over uit waar ik em wil plaatsen. Liefst bij de windhappers omdat ik toch denk dat daar redelijk wat lucht door gevangen wordt.
Niet te hoog, ivm het spatbord, niet te laag ivm de uitlaat en niet parallel aan het frame ivm de warmte van het frame.
dus gewoon dwars op de framebalk, waarschijlijk ongeveer bij de tankophanging lijkt me het mooist...linkerkan van het frame (ivm de uitlaat) en mn toeter die rechts zit
Ander bijkomend voordeel is dat ik weer wat meer olievolume heb, waardoor de rotzooi en de warmte dus verdeeld worden over meer olie.
Nadeel hiervan kan ik niet echt bedenken...
ja gewicht en meer olie wat ik moet verversen (áls ik meer aftap dan alleen het frame).
Ik zou misschien eventueel zelfs een extra oliefiltertje ertussen kunnen zetten, net zoiets als wat je tussen je benzineslang kunt knallen...kun je meteen de kleur van je olie zien.
ga ik ook eens over denken. (nee ik ga er geen benzinefilter tussenzetten, maar misschien dat er speciale oliefilters zijn die dus een groter volume hebben en een wat grotere doorlaat dan die ienieminie benzinefilters).