nog niet aan gedacht om het oliepeil na te kijken ?
Oliepijl staat op het maximum, dus daar kan het niet aan liggen.
Welke Lagers?Te laag stationair toerental, of hele dunne olie (benzine in de olie?)of versleten pomp of lagers erg ruim of toch de sensor.
Het best gesmeerde onderdeel van de wereld...versleten pomp
Oliepijl staat op het maximum, dat is uitgesloten, wat doet de oliedruksensor juist? als deze niet meer 100% werkt valt de pomp dan ook even uit?Maarreh... Mocht het echt een reeel oliedrukprobleem zijn kan je een beetje gas houden zodat de druk gehandhaafd blijft
nee blijven rijden is niet het goede idee dit geeft duidelijk aan dat er iets mis is. het kan een kleinigheid zijn zoals een kapotte sensor maar het kan ook een groot probleem zijn zoals een motorblok met ver gevorderde slijtage en alles wat er tussen zit. eerst een goede diagnose en dan kan je weer verder rijden. het lampje geeft in principe aan dat er te weinig druk gemeten wordt en als dat geen meetfout is ontstaat er schade.
mijn plan van aanpak zou zijn:
1 druksensor controleren. bij fout hier vervangen of negeren bij fout niet hier door naar stap 2
2 olie en filter verversen met de correcte soort. is het probleem weg weg mooi je kunt gaan sleutelen aan je caferacer bestaat het probleem nog door naar stap 3.
3 dit wordt een dure reparatie overweeg of inruilen geen betere optie is. het is en mechanisch probleem in het blok. het is of de oliepomp, of de oliepomp aandrijving, of een lager(s) die zo ver weg zij dat de druk weg valt (denk hierbij krukas drijfstangen nokkenas en dat soort lagers)
of als je de spullen hebt vervang de sensor even voor een andere drukmeter en kijk hoever de druk weg valt en refereer dit aan wat het hoort te zijn.
Doe eerst maar wat Too oppertIk neem aan dat je de motor particulier gekocht hebt?
Heeft de verkoper je van het probleem verteld?
Ik ga er namelijk van uit dat dit de reden van verkoop was, want een dergelijk probleem ontstaat niet na 2-3 ritjes van 40 km..
Ik zou m'n geld terug eisen, want dit klinkt naar grote motorische en dus dure problemen...
1)Waar zit de sensor? kan je daar goed bij? uitmeten van de sensor gaat niet? of is dat vervangen op goed geluk? wat kost zo'n sensor?
Zoals Too zegt
Maar de oliepomp pomt altijd zolang de motor draait, da's een mechanische verbonden aandrijving met het motorblok.
Vaak is het de sensor die stuk is. daarom effe de volgorde van handelen aanhouden die Too hierboven aangeeft
De sensor meet de oliedruk, boven een bepaalde waarde gaat het lampje uit.Oliepijl staat op het maximum, dat is uitgesloten, wat doet de oliedruksensor juist? als deze niet meer 100% werkt valt de pomp dan ook even uit?
Elke maal het lampje gaat branden valt de oliepomp dan uit? of blijft de pomp draaien en is het enkel de sensor die dan een foutieve waarde geeft?
Is zo'n sensor vervangen en of pomp een makkelijke klus?
in principe ja maar ik heb ook al eens meegemaakt dat de impellor over de as heen slipte en dat komt het debiet van de pomp niet ten goede of pompen met stukken uit de impellor gebroken komt ook voor en helpt ook niet voor het debiet van de pomp.Maar de oliepomp pomt altijd zolang de motor draait, da's een mechanische verbonden aandrijving met het motorblok.
ja sensor is om druk te meten en zit niet in de pomp maar er na. pomp wordt nooit afgeschakeld. de sensor test je dus ook door er handmatig druk op te zetten en te kijken of hij bij de juiste druk schakelt. is dat schakelpunt goed en stroomt er geen olie door een scheur in het membraan dan is de sensor goed en heb je dus een druk probleem.Ga ik zeker doen, maar als de sensor stuk is, blijft de pomp dan nog wel draaien? sensor geeft dan verkeerde waarde waardoor lampje gaat branden?
Het is geen tandwielpomp he? Gewoon dus een centrifugaalpompie toch?in principe ja maar ik heb ook al eens meegemaakt dat de impellor over de as heen slipte en dat komt het debiet van de pomp niet ten goede of pompen met stukken uit de impellor gebroken komt ook voor en helpt ook niet voor het debiet van de pomp.
Dat ontken ik allemaal niet, ben met techniek bezig, niet met een discussieen ook daar kunnen dingen in stuk gaan door ouderdom.